Huoltokausi 2023-2024
Re: Huoltokausi 2023-2024
Marraskuun puolivälissä pakkassää jatkuu.
Lumisateet ovat ennusteen perusteella tulossa vasta viikon päästä.
Mitä mainioin kentän reuna-alueiden raivaussää, siis.
Tilanne on se, että 30:n reunat ja pää ovat raivatut. 22:n reunat ovat raivatut. 04:n etelän puoleinen reuna on raivattu ison kämpän risteykseen saakka.
Lumisateet ovat ennusteen perusteella tulossa vasta viikon päästä.
Mitä mainioin kentän reuna-alueiden raivaussää, siis.
Tilanne on se, että 30:n reunat ja pää ovat raivatut. 22:n reunat ovat raivatut. 04:n etelän puoleinen reuna on raivattu ison kämpän risteykseen saakka.
Re: Huoltokausi 2023-2024
LS4 perävaunun takaluukun saranat olivat ruostuneet rikki, siksi uudet saranat ovat tarpeen.
Tiaisen Harrin kanssa aikanaan kahdeksankymmen luvulla (kai) varusteltiin ja rakennettiin tarvittavat kilkkeet tähän Kymin kentällä kerholaisten voimin laminoimaan putkiraakileeseen.
Tuolloin oli Pohjola talon alakerrassa sopiva Pulkkisen Pekan järjestämä työtila käytössämme tähän tarkoitukseen.
Yksi kokonainen talvikausi siinä taisi meiltä kahdelta kulua (muistaakseni).
Kerran mentiin Kebnelle kyseisellä perävaunulla. Kun päästiin Lusin paikkeille rojahti akselisto poikki. Keskellä akselia oli hitsaus pettänyt.
Hieman oli hikiset paikat, mutta onneksi tuli Jokisen Aimo mieleen, eikä aikaakaan kun Aimo oli hitsausagrigaatteineen paikalla. Puikko paloi aikansa ja parin tunnin päästä taas matka jatkui kohti pohjoista.
Silloisen Kebnereissun jälkeen hitsailin tarvittavat vahvistuspalat ja yhä edelleen on sama akselisto putken alla käytössä.
Tiaisen Harrin kanssa aikanaan kahdeksankymmen luvulla (kai) varusteltiin ja rakennettiin tarvittavat kilkkeet tähän Kymin kentällä kerholaisten voimin laminoimaan putkiraakileeseen.
Tuolloin oli Pohjola talon alakerrassa sopiva Pulkkisen Pekan järjestämä työtila käytössämme tähän tarkoitukseen.
Yksi kokonainen talvikausi siinä taisi meiltä kahdelta kulua (muistaakseni).
Kerran mentiin Kebnelle kyseisellä perävaunulla. Kun päästiin Lusin paikkeille rojahti akselisto poikki. Keskellä akselia oli hitsaus pettänyt.
Hieman oli hikiset paikat, mutta onneksi tuli Jokisen Aimo mieleen, eikä aikaakaan kun Aimo oli hitsausagrigaatteineen paikalla. Puikko paloi aikansa ja parin tunnin päästä taas matka jatkui kohti pohjoista.
Silloisen Kebnereissun jälkeen hitsailin tarvittavat vahvistuspalat ja yhä edelleen on sama akselisto putken alla käytössä.
Viimeksi muokannut Antti, Ma Marras 20, 2023 8:25 am. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Re: Huoltokausi 2023-2024
Sunnuntaina 20.11.2023 viimeisteltiin Ruokolaisen Antin avustuksella LS4 putken takaluukkuremontti.
Vielä täytyy avata akseliston jarrut ja katsoa laakerit ja renkaat; mietitään kartoituksen jälkeen onko tarvetta jatkotoimille.
Vielä täytyy avata akseliston jarrut ja katsoa laakerit ja renkaat; mietitään kartoituksen jälkeen onko tarvetta jatkotoimille.
Re: Huoltokausi 2023-2024
LS4 putken akseli, jarrut, laakerit tarkastettiin ja huollettiin Jyskyn autoasentajarutiinilla pika pikaa.
Hyvältä näytti. Jarruvaijerit olivat toki ruostekitkaiset ja ne vaihdettanee tulevan kesän kuluessa (AT hoitaa).
Renkaissa oli paistoleima vuodelta 2004, siksi oli niissä jo hieman haurastumisen merkkejä havaittavissa.
Hyvältä näytti. Jarruvaijerit olivat toki ruostekitkaiset ja ne vaihdettanee tulevan kesän kuluessa (AT hoitaa).
Renkaissa oli paistoleima vuodelta 2004, siksi oli niissä jo hieman haurastumisen merkkejä havaittavissa.
Viimeksi muokannut Antti, Ke Joulu 06, 2023 12:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Huoltokausi 2023-2024
Artmotor sai vintturin kela-akseliston perän korjattua saksasta hankituilla osilla.
Tänään to. 23.11.2023 tulikin jo lumi maahan, joten viime tipassa sain ajettua vintturin turvaan Lapinjärveltä Selänpäähän ennen täyden talvea tuloa.
Asian saamisessa onnelliseen loppuun auttoi tosi paljon Bernd Höhne hankkimalla tarvittavat kelvolliset osat oman verkostonsa asiantuntijoilta.
Bernd on mm. tehnyt kaksi Jütte Diselwindeä, joten hän on todellinen vintturiasiantuntija.
Tulevina lentokausina tullaan kiinnittämään erityishuomiota momentinmuuntimen automaattiöljyn oikeaan täyttömäärään ja sen päivittäiseen tarkastamiseen, koska toimenpide on laitteiston kitkattoman toiminnan kannalta välttämätöntä.
Tänään to. 23.11.2023 tulikin jo lumi maahan, joten viime tipassa sain ajettua vintturin turvaan Lapinjärveltä Selänpäähän ennen täyden talvea tuloa.
Asian saamisessa onnelliseen loppuun auttoi tosi paljon Bernd Höhne hankkimalla tarvittavat kelvolliset osat oman verkostonsa asiantuntijoilta.
Bernd on mm. tehnyt kaksi Jütte Diselwindeä, joten hän on todellinen vintturiasiantuntija.
Tulevina lentokausina tullaan kiinnittämään erityishuomiota momentinmuuntimen automaattiöljyn oikeaan täyttömäärään ja sen päivittäiseen tarkastamiseen, koska toimenpide on laitteiston kitkattoman toiminnan kannalta välttämätöntä.
Re: Huoltokausi 2023-2024
Ensimmäinen auraus aurausurakoitsijan "Teemu Korppi" toimesta on tehty.
Sopimuksen laajuus on auraus maantieltä parkkipaikalle, hieman parkkipaikan levittämistä ja auraus takaisin maantielle.
Kerholaisten on sopivaa kolata tämän lisäksi vanhan hallin kattoa, vintturivajan kattoa, hallien ovien edustoja ja kulkuteitä muutenkin sopimaksi katsomalla voimalla ja tehokkuudella ja laajuudella aina kun siltä alkaa tuntua.
Vintturi on nyt tosiaan vihdoinkin saatu "isosta huollosta" takaisin kentälle.
Vintturi talvehtii vintturisuojavajan sijasta tänä talvena vanhassa hallissa.
Tällä tavoin vintturi saadaan paremmin heti keväällä odottavaan "fixaushuoltoon", eikä sitä tarvitse kaivaa valtavien lumikinosten takaa.
Sopimuksen laajuus on auraus maantieltä parkkipaikalle, hieman parkkipaikan levittämistä ja auraus takaisin maantielle.
Kerholaisten on sopivaa kolata tämän lisäksi vanhan hallin kattoa, vintturivajan kattoa, hallien ovien edustoja ja kulkuteitä muutenkin sopimaksi katsomalla voimalla ja tehokkuudella ja laajuudella aina kun siltä alkaa tuntua.
Vintturi on nyt tosiaan vihdoinkin saatu "isosta huollosta" takaisin kentälle.
Vintturi talvehtii vintturisuojavajan sijasta tänä talvena vanhassa hallissa.
Tällä tavoin vintturi saadaan paremmin heti keväällä odottavaan "fixaushuoltoon", eikä sitä tarvitse kaivaa valtavien lumikinosten takaa.
Re: Huoltokausi 2023-2024
Traficom pyytää lähettämään Suomen ilma-alusrekisterissä olevien lentokoneiden vuotuisen lentotoimintailmoituksen, vastausaikaa on 31.1.2024 saakka.
Siinä olisi pieni kerhotyö halukkaalle terhtäväksi!
Kerhon Puchacz OH-784 vuosihuoltoa olen parhaillaan viemässä eteenpäin 106 vuotias itsenäinen Suomi mielessä.
Siinä olisi pieni kerhotyö halukkaalle terhtäväksi!
Kerhon Puchacz OH-784 vuosihuoltoa olen parhaillaan viemässä eteenpäin 106 vuotias itsenäinen Suomi mielessä.
Re: Huoltokausi 2023-2024
Joulukuun puolivälin runsas lumentulo tuntuu varsin ylenpalttiselta, mutta minkäs teet, on lumisia talvia ja sitten ei.
Vanhan hallin kattolumetkin olen kerinnyt pudottaa jo useamman kerran.
Kubotalle löytyi nopea huoltoratkaisu, kun Koskisen Jarmo oli ohimatkalla kuorma-autolla ja poimi laitteen mukaansa.
Vanhan hallin kattolumetkin olen kerinnyt pudottaa jo useamman kerran.
Kubotalle löytyi nopea huoltoratkaisu, kun Koskisen Jarmo oli ohimatkalla kuorma-autolla ja poimi laitteen mukaansa.
Re: Huoltokausi 2023-2024
Vuosi vaihtui kylmissä merkeissä.
Talvi on ja tuntuu pysyvän kunnollisena lähitulevaisuudessakin, joten nyt on hyvä aika antaa omat ajatukset ja toimet tulevan lentokesän mahdollistamiseen.
Viimeksi olen teknisen vuosihuolon tehnyt Puchaczille ja ARC (lentokelpoisuuden tarkastustodistus) "paperitöitä" teen sille parhaillaan.
Vielä huoltamatta olevia KILYn purjekoneita ovat Junior, K6E, Discus ja LS4.
Talvi on ja tuntuu pysyvän kunnollisena lähitulevaisuudessakin, joten nyt on hyvä aika antaa omat ajatukset ja toimet tulevan lentokesän mahdollistamiseen.
Viimeksi olen teknisen vuosihuolon tehnyt Puchaczille ja ARC (lentokelpoisuuden tarkastustodistus) "paperitöitä" teen sille parhaillaan.
Vielä huoltamatta olevia KILYn purjekoneita ovat Junior, K6E, Discus ja LS4.
Re: Huoltokausi 2023-2024
Puchacz ARC valmis uuden vuoden 2024 kunniaksi.
Viimeksi muokannut Antti, Ke Tammi 03, 2024 7:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Huoltokausi 2023-2024
Kylmyys hyytää pois ulkoa sisätiloihin.
Selänpään huoltotilaa lämmittävä Ultimate lämpöpumppu ei täysin riitä, mutta tämän päiväinen 10 astetta vielä menettelee jollain mittarilla mitattuna.
Junior on vuosihuollettavana ja tekninen osuus saattaa valmistua Loppiaisen tietämillä.
Selänpään huoltotilaa lämmittävä Ultimate lämpöpumppu ei täysin riitä, mutta tämän päiväinen 10 astetta vielä menettelee jollain mittarilla mitattuna.
Junior on vuosihuollettavana ja tekninen osuus saattaa valmistua Loppiaisen tietämillä.
Re: Huoltokausi 2023-2024
Vuosituhannen kylmin lukema mitattiin Enontekiön Hetan lentoasemalla -44,3.
Sunnuntaina 7.1.2024 matkalla Selänpään lentokentälle -30.
Huoltohallin kylmyyttä olen kompensoinut Telttateam -94 säteilykaasulämmittimellä.
Junior vuosihuolto on viimeistelyssä ja Karvisen kutonen on tuotu lämpenemään huoltamoon.
Sunnuntaina 7.1.2024 matkalla Selänpään lentokentälle -30.
Huoltohallin kylmyyttä olen kompensoinut Telttateam -94 säteilykaasulämmittimellä.
Junior vuosihuolto on viimeistelyssä ja Karvisen kutonen on tuotu lämpenemään huoltamoon.
Re: Huoltokausi 2023-2024
Päivä pitenee, tammikuun puoliväli tuottaa lisää kylmiä päiviä.
Nokisutari kävi pudottamassa harjansa saunan piipusta alas.
Nuohouksen ajoitus talvaikaan on hankala, mutta voihan sitä muuttaa.
Vuosihuollan seuraavaksi "Karvisen" kutosta, jolla viime kesänä ei ollut juurikaan käyttöä.
Jorkka, edesmennyt armoton puukonelentäjä, olisi vähintään tyytyväinen koneen runsaammasta käytöstä.
K6E tyyppinä on kuitenkin maailman parasta antia omalla puuntyöstöalallaan.
Seppälän Erkki ilmoitti "Kolmen Aseman Laturetki" aikeistaan seuraavaa; Ensisijainen arvioajankohta olisi su. 4.2.2024.
Nokisutari kävi pudottamassa harjansa saunan piipusta alas.
Nuohouksen ajoitus talvaikaan on hankala, mutta voihan sitä muuttaa.
Vuosihuollan seuraavaksi "Karvisen" kutosta, jolla viime kesänä ei ollut juurikaan käyttöä.
Jorkka, edesmennyt armoton puukonelentäjä, olisi vähintään tyytyväinen koneen runsaammasta käytöstä.
K6E tyyppinä on kuitenkin maailman parasta antia omalla puuntyöstöalallaan.
Seppälän Erkki ilmoitti "Kolmen Aseman Laturetki" aikeistaan seuraavaa; Ensisijainen arvioajankohta olisi su. 4.2.2024.
Re: Huoltokausi 2023-2024
Tammikuun puoliväli jo takana.
Talvi on osoittautunut ankarimmaksi miesmuistiin.
Saatiin ruohonleikkurimme takaisin Selänpään talliin Artmotor lähetteen kommentein:
"Kubota kiinteistötraktorin ja leikkuupään peruskorjaus ja huolto"
"Kubotahan oli sitten joka paikasta rikki, huoltamatta ja korjaamatta"
"Moottorin venttiilit kantoivat, kampiakseli alkoi vuotaa viimeisellä koekäytöllä. Hydraulipumpusta oli mennyt myös pumpun sisäiset tiivisteet. Leikkuupöytä terineen oli ajettu kivikkoon"
"Vanhat terät kuitenkin kunnostettiin. Suositellaan ei ylösnostavia teriä"
Oma kommentti:
"Revi tästä"
Talvi on osoittautunut ankarimmaksi miesmuistiin.
Saatiin ruohonleikkurimme takaisin Selänpään talliin Artmotor lähetteen kommentein:
"Kubota kiinteistötraktorin ja leikkuupään peruskorjaus ja huolto"
"Kubotahan oli sitten joka paikasta rikki, huoltamatta ja korjaamatta"
"Moottorin venttiilit kantoivat, kampiakseli alkoi vuotaa viimeisellä koekäytöllä. Hydraulipumpusta oli mennyt myös pumpun sisäiset tiivisteet. Leikkuupöytä terineen oli ajettu kivikkoon"
"Vanhat terät kuitenkin kunnostettiin. Suositellaan ei ylösnostavia teriä"
Oma kommentti:
"Revi tästä"
Re: Huoltokausi 2023-2024
Tervehdys
Lauantaina aloitettiin Discuksen huolto. Jani pakkasi pelastusvarjoja.
Lauantaina aloitettiin Discuksen huolto. Jani pakkasi pelastusvarjoja.
Terv. Kimmo