Heinolassa...öö...eikun Selänpäässä jyrää
Heinolassa...öö...eikun Selänpäässä jyrää
Tervehdys!
Kenttä on kuivumassa kovaa vauhtia ja pitäisi saada tällä viikolla jyrätyksi. Työvoima on siis tervetullutta. Jo nyt kivisissä paikoissa jyrä pomppii eivätkä kivet painu kunnolla. Tällä tietoa vain kentän reuna hallien väliltä on märkää, muutoin kenttä on jyrättävissä.
Antti T. ja Jussi H. jyräsivät eilen 12-30:n taemman puolen sekä asfalttibaanan päät. Mie jatkan pääbaanan hallien puoleista syrjää tänään minkä kerkiän ja ehkä huomennakin. Huoltohallissa tietokoneen päällä on kartta, johon on merkitty ja voi edelleen merkitä jyrätyt ja jyräämänsä alueet.
Jyrissä on omat metkunsa: Toisen eli vaaleamman värisen (I) moottori vuotaa öljyä, mutta Jussi on juuri asentamassa peltikaukaloa sen alle jotta öljy ei tipu maahan. Siksi on seurattava riittävän usein öljyn pintaa. Öljytikku on vasemman luukun takana alhaalla moottorin kyljessä ja täyttökorkki on syöttöpumpun etupuolella olevan rataskotelon päällä (musta muovikorkki, jonka kierre on huono, joten laitettava huolellisesti kiinni). Moottoriöljyä on jyrän ohjaamossa olevassa kanisterissa ja lisää löytyy löpökopista.
Toinen jyrä (II) ei starttaa avaimesta, mutta konepellissä on ohjeet lyijykynällä kirjoitettuna. Lisäksi siinä on huono akku, joten löpökopista pitää nostaa iso akku jyrän viereen ja käynnistää apukaapeleilla. Iso akku ei mahdu jyrän akkutelineeseen, siksi on syytä tehdä näin. Kaapelit ovat löpökopissa myös.
Kaasu on kojelaudassa oikealla oleva namiskuukkeli. Se toimii vetämällä. Tyvinupista vapautetaan kaasun liike kiertämällä vasempaan ja lukitaan sen asento kiertämällä oikeaan. Vasemmalla oleva vipu on vaihdevipu. Vaihde on vapaalla silloin kun vipu on saranoidussa lukituslevyssä olevassa lovessa. Liikkeelle lähdetään kääntämällä lukituslevy sivuun ja liikuttamalla vipua eteen tai taakse sen mukaan kumpaan suuntaan on tarkoitus lähteä. Jyrässä on hydraulinen vaihde. Vivun asennolla säädetään nopeutta tarvitsematta välttämättä muuttaa kaasun asentoa. Jyrän päältä poistuttaessa vipu on ehdottomasti laitettava vapaalle ja lukittava, muutoin kone saattaa lähteä itsestään liikkeelle ja jyrätä vaikka käyttäjänsä.
Ohjaus on myös hydraulinen ja paljon kevyempi kuin esim. meitin farmari-Volvossa. Silti jyrillä ei pidä ajella jyrkkiä kurveja, ettei ohjaussylinterin mäntä lipsahda pihalle ja sylje öljyjä ulos. Jommassa kummassa jyrässä saattaa jyrkästi käännettäessä näin käydä. Ei varmaan kannata kokeilla kumpi jyrä se mahtaisi olla ja mihin suuntaan kääntäessä se tapahtuisi.
Kentällä on kylmä, joten lämmintä vaatetta päälle. Kuulosuojaimia ei taida firman puolesta olla kuin metsurin kypärässä (löytyy huoltohallista), joten jos sellaiset omistaa, niin kannattaa ottaa mukaan. Jos jotakin kysymistä tulee, voi soittaa vaikka Jussi Huuskoselle. Numero löytyy kotisivuilta yhteystiedoista.
Tässä oivallista ja hauskaa kerhotyötä nuorille ja vanhoille, miehille ja naisille. (Ritvakin ajoi jo yhden rundin.) Ei riemulla rajaa kun jyrällä ajaa!
Terv. Pena
Kenttä on kuivumassa kovaa vauhtia ja pitäisi saada tällä viikolla jyrätyksi. Työvoima on siis tervetullutta. Jo nyt kivisissä paikoissa jyrä pomppii eivätkä kivet painu kunnolla. Tällä tietoa vain kentän reuna hallien väliltä on märkää, muutoin kenttä on jyrättävissä.
Antti T. ja Jussi H. jyräsivät eilen 12-30:n taemman puolen sekä asfalttibaanan päät. Mie jatkan pääbaanan hallien puoleista syrjää tänään minkä kerkiän ja ehkä huomennakin. Huoltohallissa tietokoneen päällä on kartta, johon on merkitty ja voi edelleen merkitä jyrätyt ja jyräämänsä alueet.
Jyrissä on omat metkunsa: Toisen eli vaaleamman värisen (I) moottori vuotaa öljyä, mutta Jussi on juuri asentamassa peltikaukaloa sen alle jotta öljy ei tipu maahan. Siksi on seurattava riittävän usein öljyn pintaa. Öljytikku on vasemman luukun takana alhaalla moottorin kyljessä ja täyttökorkki on syöttöpumpun etupuolella olevan rataskotelon päällä (musta muovikorkki, jonka kierre on huono, joten laitettava huolellisesti kiinni). Moottoriöljyä on jyrän ohjaamossa olevassa kanisterissa ja lisää löytyy löpökopista.
Toinen jyrä (II) ei starttaa avaimesta, mutta konepellissä on ohjeet lyijykynällä kirjoitettuna. Lisäksi siinä on huono akku, joten löpökopista pitää nostaa iso akku jyrän viereen ja käynnistää apukaapeleilla. Iso akku ei mahdu jyrän akkutelineeseen, siksi on syytä tehdä näin. Kaapelit ovat löpökopissa myös.
Kaasu on kojelaudassa oikealla oleva namiskuukkeli. Se toimii vetämällä. Tyvinupista vapautetaan kaasun liike kiertämällä vasempaan ja lukitaan sen asento kiertämällä oikeaan. Vasemmalla oleva vipu on vaihdevipu. Vaihde on vapaalla silloin kun vipu on saranoidussa lukituslevyssä olevassa lovessa. Liikkeelle lähdetään kääntämällä lukituslevy sivuun ja liikuttamalla vipua eteen tai taakse sen mukaan kumpaan suuntaan on tarkoitus lähteä. Jyrässä on hydraulinen vaihde. Vivun asennolla säädetään nopeutta tarvitsematta välttämättä muuttaa kaasun asentoa. Jyrän päältä poistuttaessa vipu on ehdottomasti laitettava vapaalle ja lukittava, muutoin kone saattaa lähteä itsestään liikkeelle ja jyrätä vaikka käyttäjänsä.
Ohjaus on myös hydraulinen ja paljon kevyempi kuin esim. meitin farmari-Volvossa. Silti jyrillä ei pidä ajella jyrkkiä kurveja, ettei ohjaussylinterin mäntä lipsahda pihalle ja sylje öljyjä ulos. Jommassa kummassa jyrässä saattaa jyrkästi käännettäessä näin käydä. Ei varmaan kannata kokeilla kumpi jyrä se mahtaisi olla ja mihin suuntaan kääntäessä se tapahtuisi.
Kentällä on kylmä, joten lämmintä vaatetta päälle. Kuulosuojaimia ei taida firman puolesta olla kuin metsurin kypärässä (löytyy huoltohallista), joten jos sellaiset omistaa, niin kannattaa ottaa mukaan. Jos jotakin kysymistä tulee, voi soittaa vaikka Jussi Huuskoselle. Numero löytyy kotisivuilta yhteystiedoista.
Tässä oivallista ja hauskaa kerhotyötä nuorille ja vanhoille, miehille ja naisille. (Ritvakin ajoi jo yhden rundin.) Ei riemulla rajaa kun jyrällä ajaa!
Terv. Pena
Viimeksi muokannut Pena, Ke Huhti 04, 2007 11:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
12-30 melkein jyrätty
12-30 on jyrätty olennaisilta osiltaan eli reunojen autoteitä myöten. Lähempänä kiitoteiden risteystä olevat leveämmät kohdat ja reunojen autotiet voi jyrätä vaikka jälkeenpäin jos keliä, aikaa ja intoa riittää.
II-jyrässä on tällä kertaa AT:n hyvä auton akku, jolla kone lähtee käyntiin ainakin lämpimänä. Kylmänä saattaa tarvita apuvirtaa. Dieselmoottoria käynnistettäessä kaasu kannattaa pitää täysillä (nuppi vedetään ulos ja lukitaan), mutta kun kone on käynnistynyt, sitä ei pidä kauan huudattaa täysillä kierroksilla.
I-jyrässä on nyt vuotokaukalo alla, joten sillä voi ajaa, kunhan laittaa öljyä ja muistaa tarkistaa välillä. Akku on huoltohallin ovensuussa ja Karin iso akku, josta saa apuvirtaa, on samassa paikassa latauksessa.
Molemmat jyrät on täyteen tankattu. Nyt lähdemme kotiin ja näemme seuraavan kerran pääsiäisen jälkeisellä viikolla, viimeistään kuitenkin 14. päivä.
Terv. Pena
P.S. Vesku tuli illalla juuri ennenkuin ehdimme lähteä, ja aloitti 04-22:n jyräämisen.
II-jyrässä on tällä kertaa AT:n hyvä auton akku, jolla kone lähtee käyntiin ainakin lämpimänä. Kylmänä saattaa tarvita apuvirtaa. Dieselmoottoria käynnistettäessä kaasu kannattaa pitää täysillä (nuppi vedetään ulos ja lukitaan), mutta kun kone on käynnistynyt, sitä ei pidä kauan huudattaa täysillä kierroksilla.
I-jyrässä on nyt vuotokaukalo alla, joten sillä voi ajaa, kunhan laittaa öljyä ja muistaa tarkistaa välillä. Akku on huoltohallin ovensuussa ja Karin iso akku, josta saa apuvirtaa, on samassa paikassa latauksessa.
Molemmat jyrät on täyteen tankattu. Nyt lähdemme kotiin ja näemme seuraavan kerran pääsiäisen jälkeisellä viikolla, viimeistään kuitenkin 14. päivä.
Terv. Pena
P.S. Vesku tuli illalla juuri ennenkuin ehdimme lähteä, ja aloitti 04-22:n jyräämisen.
Melkein puolet kentästä on vielä jyräämättä, joten töitä riittää vielä siinäkin. Sitten kun kenttä on jyrätty, niin huoltohallissa on Blanikin siipi valmiina vahattavaksi yläpinnaltaan (mahdolliset pölyt ensin pois!).
II-jyrän kanssa pärjää nyt ilman kerhoavaintakin, jos vain akussa riittää virtaa käynnistämiseen tai on auto mistä ottaa apuvirtaa ja kaapelit. Kerhoavaimia saa Huuskosen Jussilta 20 € panttia vastaan (in cash), puh. 040 552 4562. Avaimella pääsee melkein joka paikkaan. Jyräysasioissa kannattaa varmaan soittaa muutenkin Jussille tai Veskulle, puh. 044 380 2299. Mie voin tarvittaessa harrastaa puhelinneuvontaa jos homman onnistuminen on pelkistä neuvoista kiinni, puh. 040 913 1510.
-Pena
II-jyrän kanssa pärjää nyt ilman kerhoavaintakin, jos vain akussa riittää virtaa käynnistämiseen tai on auto mistä ottaa apuvirtaa ja kaapelit. Kerhoavaimia saa Huuskosen Jussilta 20 € panttia vastaan (in cash), puh. 040 552 4562. Avaimella pääsee melkein joka paikkaan. Jyräysasioissa kannattaa varmaan soittaa muutenkin Jussille tai Veskulle, puh. 044 380 2299. Mie voin tarvittaessa harrastaa puhelinneuvontaa jos homman onnistuminen on pelkistä neuvoista kiinni, puh. 040 913 1510.
-Pena