Voikkaan ilmatila uudistuu

Kaikenlainen muihin alueisiin sopimaton keskustelu
hanu
Viestit: 198
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 9:41 am
Paikkakunta: Kouvola

Voikkaan ilmatila uudistuu

Lukematon viesti Kirjoittaja hanu »

Moro
Marraskuun 13 vuonna 2014 kuulee Voikkaastakin jotain uutta. Siellä lisääntyy valvonta. Muutos ei koske valitettavasti kadun kulkijaa mutta lentäjiä. Se nimittäin tulee valvotuksi ilmatilaksi ja Utin lähestymisalueeksi. Isompia muutoksia ilmatilaan tule mitä nyt vähän ovat oikoneet mutkia. Käykääs vilaisemassa ilmatilauudistuksia ais.fi -sivulla: https://ais.fi/ais/eaip/amdt/index.htm
T:Hannu
Liitteet
Utin kentän kortti.pdf
(336.53 KiB) Tiedosto ladattu 676 kertaa

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: Voikkaan ilmatila uudistuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moikka

Nopealla vilkaisulla Selänpäästä tuli sitten vaara-alue. Sen lisäksi Selänpäästä Tuohikottiin Tuohikotin tien eteläpuoli liki Utin TMA:lle on kanssa vaara-aluetta. En ehkä ymmärrä asiaa oikein, mutta tämä muutos vaikuttaa erittäin paljon meidän päivittäiseen lentämiseemme. Myös kymiläisillä näyttäisi olevan lisärasitteena vaara-alue kentän pohjoispuolella itä-länsi-suunnassa.
Terv. Kimmo

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: Voikkaan ilmatila uudistuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moro kaikille!

Sain eilen lisätietoa ilmatilauudistuksesta. Aikaisemmassa viestissä totesin Selänpään kentän olevan jatkossa vaara-alue. Ilokseni sain kuulla olevani väärässä. Ilmatilauudistuksessa purjelentoalueet ovat D-alueita (Selänpään alueet ovat D112A ja D112B). Eli lentotoimintamme jatkuu uudistuksen osalta normaalisti.
Terv. Kimmo

Juha Ritari
Viestit: 131
Liittynyt: La Elo 18, 2007 10:48 am

Re: Voikkaan ilmatila uudistuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Juha Ritari »

Tässä oikeastaan esimerkki ja malli siitä, mitä mekin tulemme Selänpäässä kohtaamaan. Muutaman kerran vuodessa 1-5 pv kerrallaan pysytään maassa.
https://ais.fi/ais/aipsup/Sup/S2014/EF_ ... 060_en.pdf

Pertti Hatara
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Loka 10, 2014 7:48 pm

Re: Voikkaan ilmatila uudistuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Pertti Hatara »

Moi,

kuten Kimmo mainitsi niin toiminta voi jatkua normaalisti, mutta ei läheskään niin kuin ennen. Käsittääkseni juuri nuo D- alueet on IMC- lentoon varattavia alueita ja nehän on nyt kooltaan murto- osan entisistä alueista, eli pilvilennot on aika suppealla alueella tehtävä, vrt esim. Kymin tai Vesiksen alueet.
Toinen asia mikä pisti silmään on että enää ei vakiokäännepisteellä Savitaipaleella voi käydä valvomattomassa ilmatilassa, vaan se on Lappeenrannan TMA- alueella, siis kun lennetään purjekoneen normaaleilla risteilykorkeuksilla ja EFLP torni on auki.

-Santtu

Juha Ritari
Viestit: 131
Liittynyt: La Elo 18, 2007 10:48 am

Re: Voikkaan ilmatila uudistuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Juha Ritari »

Tätä se minun uneni tiesi. Toki olisihan hienoa ja lähes haitatonta, jos tämä olisi jatkossakin yksi niistä ajankohdista, jolloin ilmatila Selänpään ympäristössä aktivoidaan yksinomaan sotilaskäyttöön.
https://ais.fi/ais/aipsup/Sup/S2014/EF_ ... 062_en.pdf

Avatar
tynys
Viestit: 19
Liittynyt: To Heinä 23, 2009 6:46 pm

Re: Voikkaan ilmatila uudistuu

Lukematon viesti Kirjoittaja tynys »

Pertti Hatara kirjoitti:Moi,

kuten Kimmo mainitsi niin toiminta voi jatkua normaalisti, mutta ei läheskään niin kuin ennen. Käsittääkseni juuri nuo D- alueet on IMC- lentoon varattavia alueita ja nehän on nyt kooltaan murto- osan entisistä alueista, eli pilvilennot on aika suppealla alueella tehtävä, vrt esim. Kymin tai Vesiksen alueet.
Toinen asia mikä pisti silmään on että enää ei vakiokäännepisteellä Savitaipaleella voi käydä valvomattomassa ilmatilassa, vaan se on Lappeenrannan TMA- alueella, siis kun lennetään purjekoneen normaaleilla risteilykorkeuksilla ja EFLP torni on auki.

-Santtu

Hui kauheeta...

Me on kyllä yritetty kovasti kouluttaa ne lennonjohtajat sillai, että ne tietää, mikä on purtsikka ja ymmärtää miten niiden kanssa pelataan. Jos uskallatte käydä Utissa, niin veikkaisin, että Kuramutkakin (S-taipale) on edelleen saavutettavissa.



ht
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Pertti Hatara
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Loka 10, 2014 7:48 pm

Re: Voikkaan ilmatila uudistuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Pertti Hatara »

No se pointti nyt taisi olla kuitenkin enemmän siinä kun noi TMA:t vaan kasvaa ja valvomaton tila vähenee. En yhtään epäile ettei sinne (Savis) saisi selvitystä ja ettei lpr lennonjohtajat tietäisi mikä on purjekone, kiitos kuitenkin rohkaisusta.

-santtu

Wille
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 27, 2007 3:50 pm
Paikkakunta: Tuusula

Re: Voikkaan ilmatila uudistuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Wille »

Valitettavasti Suomessa ilmatila suunnitellaan tunnollisesti ICAO:n normien mukaan ja siitä syystä lähestymisalueet pullistuvat sivusuunnassa.Tämä taas johtuu uusista RNAV-lähestymismenetelmistä. Esim. saksalaiset käyttävät omia kriteereitään suunnittelussa ja sen seurauksena mm. lähestymisalueet ovat tehokkaan kokoisia ja muotoisia.

On kuitenkin hyvä tutkailla karttaa ja huomata Utin lähestymisalueen pohjoisreunan etäisyys kentästä. Nykyisiä kriteereitä tiukasti noudattaen lähestymisalue tulla tupsahtaisi helposti Selänpään kentän päälle. Tätä yksityiskohtaa on SIL:n ilmatilatyöryhmässä paimennettu vuosien ajan..

Nykyiset G-alueet muuttuvat D-alueiksi, koska kansainvälisesti G-alueita ei tunneta. Jos ilmenee, että uudet alueet ovat pilvilentotoiminnalle liian pieniä, tehdään esitys suuremmasta alueesta. Mikään ei ole lopullista eli valtakunnassa tapahtuvat muutokset mahdollistavat myös D-alueiden sivurajojen modifioimisen. Tarkoittaa myös sitä, että kartat uusiutuvat aina muutosten tapahtuessa.

T. Wille

Hannu Halonen
Suomen Ilmailuliitto ry
Ilmatilatyöryhmä

Vastaa Viestiin