LK8000 -Autonavigaattorista navigaattori ilmailuun
Lähetetty: Ti Elo 30, 2011 2:29 pm
Tässä hieman tietoa miten autonavigaattorista saadaan helposti navigaattori purjekoneeseen. Kesällä tuli googlattua sopivaa softaa symbianin alustalle, mutta eipä löytynyt. Haaviin tarttui kuitenkin LK8000, joka on ilmaissofta (LK8000 is an OpenSource project, distributed under the GNU GPL license)
Softa vaikuttaa varsin pätevältä (ainakin hintaansa nähden), vaikka todellista arviota en pysty antamaan vähäisen lentokokemukseni ja kun muihin softiin en ole tutustunut.
Tässä lyhykäisyydessään alkuun pääsemiseksi tarvittavia tietoja laitteesta ja softan asennuksesta.
1. Autonavigaattori, Photonav 3D, hinta 43,40€, Pitää olla WIN CE alusta, TOM TOM ei käy http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... ic-Finland
2. MicroSD kortti esim 1G, tarvittaan tuohon Photonav -navigaattoriin
3. LK8000 -ohjelmiston lataussivusto
http://lk8000.it/download/software.html
4. Suomen topology ja terrain
http://lk8000.it/download/maps.html
5. Ilmatilatiedot
http://www.maddyhome.com/ctr/country.html
6. Ohjelman manuaali
http://lk8000.it/download/manuals.html
Manuaali kannattaa lukaista, vaikka on kirjoitettu vanhemmalle versiolle, siitä aukeaa monta juttua. Esim. mistä kohtaa näyttöä koskettamalla aukeaa mitäkin.
Yksinkertaisuudessaan ladattu ja purettu (.zip) LK8000-hakemisto kopioidaan kokonaisuudessaan muistikortille, joko USB-kaapelin kautta tai suoraan kortille. Navigaattorista valitaan WIN CE ja hakemistopuusta etsitään LK8000 softa ja käynnistettään LK8000-PNA sovellus. Softasta on myös LK8000-PC versio (tulee samassa paketissa), jolla voi kokeilla softaa pöytäkoneessa tai läppärissä.
Navigaattorin sähköpuoli: Laitteen lataus tapahtuu kuten yleensä muutkin Navit USB-liittimen kautta (5V), mukana tulevan autolaturin muokkasin DIN-4 liittimelliseksi. Tuo on vähän kookas klöntti, joten talvella pitänee tehdä joku pienempi versio. Onhan Navissa akku, jolla toiminta-aikaa on 1-2h.
Kartat, ilmatilatiedot, käännepisteet yms kopioidaan omiin hakemistoihinsa LK8000-hakemiston alle.
Laite tuottaa IGC fileä ja ainakin OLC fileeksi kelpaa. Tutkimuksessa on onnistuisiko jonkun aneroidin liittämään siihen, sillä ilman sitä laite ei kelpaa virallisiin juttuhin. Tehtävät pystyy asettamaan ja tallentamaan useamman valmiiksi (luullakseni). Laskee automaattisesti tuulen suunnan ja voimakkuuden, jos pystyy 10s ajamaan suoraa lentoa. Paljon, paljon muuta, joihin oma tietämys ei vielä riitä, mutta keväällä sitten....
Jos joku tuollaisen Photonavin hankkii, niin voin laittaa kerhon koneelle hakemiston, jonka kopioimalla saa heti toimivan laitteen tai voin lähettää sähköpostilla pakattuna. Eli Kartat ja ilmatilat yms muut asetukset ovat RTF (ready to fly).
Mukana tulee imukuppikiinnitys, mutta sellaista en uskalla laittaa kabiiniin kiinni, joten alumiinilevystä kiinnike laitteen muovikiinnikkeeseen ja pultti-siipimutterilla koneeseen, ainakin Junnuun ja K-8 sopii mainiosti.
Ai niin Devices asetukset pitää olla Device B = COM2, muuten ei GPS yhteyttä
Kysymyksiä, kysymyksiä ....
ja tietysti kaikki vinkit jakoon.
PS.
Navigaattori toimii automallisena LK8000 asennuksesta huolimatta, joten voit käyttää autossasi tarpeen mukaan, kun haet kilpakumppaniasi pellosta.
Liitteenä PDF file, jossa hieman lisää infoa
Softa vaikuttaa varsin pätevältä (ainakin hintaansa nähden), vaikka todellista arviota en pysty antamaan vähäisen lentokokemukseni ja kun muihin softiin en ole tutustunut.
Tässä lyhykäisyydessään alkuun pääsemiseksi tarvittavia tietoja laitteesta ja softan asennuksesta.
1. Autonavigaattori, Photonav 3D, hinta 43,40€, Pitää olla WIN CE alusta, TOM TOM ei käy http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... ic-Finland
2. MicroSD kortti esim 1G, tarvittaan tuohon Photonav -navigaattoriin
3. LK8000 -ohjelmiston lataussivusto
http://lk8000.it/download/software.html
4. Suomen topology ja terrain
http://lk8000.it/download/maps.html
5. Ilmatilatiedot
http://www.maddyhome.com/ctr/country.html
6. Ohjelman manuaali
http://lk8000.it/download/manuals.html
Manuaali kannattaa lukaista, vaikka on kirjoitettu vanhemmalle versiolle, siitä aukeaa monta juttua. Esim. mistä kohtaa näyttöä koskettamalla aukeaa mitäkin.
Yksinkertaisuudessaan ladattu ja purettu (.zip) LK8000-hakemisto kopioidaan kokonaisuudessaan muistikortille, joko USB-kaapelin kautta tai suoraan kortille. Navigaattorista valitaan WIN CE ja hakemistopuusta etsitään LK8000 softa ja käynnistettään LK8000-PNA sovellus. Softasta on myös LK8000-PC versio (tulee samassa paketissa), jolla voi kokeilla softaa pöytäkoneessa tai läppärissä.
Navigaattorin sähköpuoli: Laitteen lataus tapahtuu kuten yleensä muutkin Navit USB-liittimen kautta (5V), mukana tulevan autolaturin muokkasin DIN-4 liittimelliseksi. Tuo on vähän kookas klöntti, joten talvella pitänee tehdä joku pienempi versio. Onhan Navissa akku, jolla toiminta-aikaa on 1-2h.
Kartat, ilmatilatiedot, käännepisteet yms kopioidaan omiin hakemistoihinsa LK8000-hakemiston alle.
Laite tuottaa IGC fileä ja ainakin OLC fileeksi kelpaa. Tutkimuksessa on onnistuisiko jonkun aneroidin liittämään siihen, sillä ilman sitä laite ei kelpaa virallisiin juttuhin. Tehtävät pystyy asettamaan ja tallentamaan useamman valmiiksi (luullakseni). Laskee automaattisesti tuulen suunnan ja voimakkuuden, jos pystyy 10s ajamaan suoraa lentoa. Paljon, paljon muuta, joihin oma tietämys ei vielä riitä, mutta keväällä sitten....
Jos joku tuollaisen Photonavin hankkii, niin voin laittaa kerhon koneelle hakemiston, jonka kopioimalla saa heti toimivan laitteen tai voin lähettää sähköpostilla pakattuna. Eli Kartat ja ilmatilat yms muut asetukset ovat RTF (ready to fly).
Mukana tulee imukuppikiinnitys, mutta sellaista en uskalla laittaa kabiiniin kiinni, joten alumiinilevystä kiinnike laitteen muovikiinnikkeeseen ja pultti-siipimutterilla koneeseen, ainakin Junnuun ja K-8 sopii mainiosti.
Ai niin Devices asetukset pitää olla Device B = COM2, muuten ei GPS yhteyttä
Kysymyksiä, kysymyksiä ....
ja tietysti kaikki vinkit jakoon.
PS.
Navigaattori toimii automallisena LK8000 asennuksesta huolimatta, joten voit käyttää autossasi tarpeen mukaan, kun haet kilpakumppaniasi pellosta.
Liitteenä PDF file, jossa hieman lisää infoa