Suviseuraevakko...
Suviseuraevakko...
Kymi olisi muuten hyvä, mutta jos haluaa lentää edes termiikissä, on ilmassa oltava komeasti ennen puolta päivää, sillä merituuli tappaa termiikin Kymissä puolen päivän paikkeilla. Sen jälkeen loppupäivä lasketaan mäkiä. Jos muistelemme esimerkiksi toimintaa viime kesältä, niin kuinka monta starttia otettiin ennen puolta päivää? Hallin ovet avattiin yleensä joskus kymmenen paikkeilla aamulla ja vinnturia vietiin päähän yhdentoista paikkeilla. Ekat startit saatiin 11:00 - 12:00 välisenä aikana. Jos me menemme Kymiin, niin porukan pitää olla kentällä kasaamassa koneita jo viimeistään seitsemältä aamulla.
On aivan totta että meille pesiintyneet 'huonot' tavat eivät välttämättä toimisi Kymissä. Mutta luulen että pystymme laittamaan keskellä kesää parin viikon aikana toimintaan puhtia totuttua "enemmän", jos nyt ylipäätään haluaa matkaa lentää Kymistä. Kentän kiertoon merituuli tuo kyllä haastetta yllinkyllin!!
Evakkoretkestä
Tuli vaan mieleen, että jos menisimme sellaiselle kentälle, jossa ei ole vintturi käytössä, niin voisimme pitää lähtötapakursseja vintturille. Näin voisimme saada kenties pientä businesta aikaiseksi.
Olisikohan Jämi mitenkään relevantti paikka? Siellä ainakin on majoitus ym. palvelut valmiina ja myös hyvät leiriytymismahdollisuudet teltoille, asuntovaunuille- ja autoille.
Terveisin Seppo
Olisikohan Jämi mitenkään relevantti paikka? Siellä ainakin on majoitus ym. palvelut valmiina ja myös hyvät leiriytymismahdollisuudet teltoille, asuntovaunuille- ja autoille.
Terveisin Seppo
EFLA
EFLA ei ilmeisesti voi tulla kysymykseen, koska siellä ei ole mahdollista käyttää vintturia. Siis jos vintturia käytettäisiin asfalttibaanalla, niin vaijerit kuluisivat jo muutaman ulos- ja sisäänvedon aikana piloille.
Terv. Seppo
Terv. Seppo
Selvitystyö aika valmis
Katsokaapas kotisivuiltamme ajankohtaista-osiota.
http://www.kily.fi/Sivut/Paasivut/Ajankohtaista.html
http://www.kily.fi/Sivut/Paasivut/Ajankohtaista.html
Re: Selvitystyö aika valmis
Täytyy myöntää että jutussa on painavaa asiaa.. Kymin merituuli on tosiaan kaunis ilmiö katsella ilmasta.. sopivan kaukaa tosin. Jokaiselle pilotille on vain hyväksi joskus kiertää koneella muutakin kuin efsen tuulipussia. Ompahan Immolaa käyty ihmettelemässä käännepisteenäkin, niin miksei sinne loppuliukuakin sorvaisi ensi kesänäPena kirjoitti:Katsokaapas kotisivuiltamme ajankohtaista-osiota.
Evakko
Olis yks vapaa kenttä, EFKR, Kärsämäki. Hyvä baana, 800 m, valvomatonta ilmatilaa ympärillä riittää. Kaikki palvelut lähellä=kunnan keskusta <1 km. Kentän vieressä (=300 m) kunnan majoituspalvelut, Suomelan retkeilykeskus, jossa neuvoteltavissa todella huokea hinta mökkeihin tai maatilamajoitukseen. ja Sauna.
Lähistöllä (<40 km) myös muita kenttiä, EFHP, EFPY, joita vois kans käyttää, mutta niissä ei majoitus kovin lähellä.
EFKR:llä mm. Raahen Ilmailijat pitivät 70- ja 80-luvuilla paljon pursileirejä.
Kuten sanottua, niin siellä on tosiaan tilaa (myös ilma- ja vapaata toimia omaan tahtiin.)
Lähistöllä (<40 km) myös muita kenttiä, EFHP, EFPY, joita vois kans käyttää, mutta niissä ei majoitus kovin lähellä.
EFKR:llä mm. Raahen Ilmailijat pitivät 70- ja 80-luvuilla paljon pursileirejä.
Kuten sanottua, niin siellä on tosiaan tilaa (myös ilma- ja vapaata toimia omaan tahtiin.)
Viimeksi muokannut MBK, La Tammi 06, 2007 6:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBK
Kärsämäki blues....
Kärsämäki on varmaankin hyvä kenttä, muttta vintturia varten pitäisi paanaa olla vähintäin 1200 metriä. Vielä jos kenttä olisi ristin muotoinen, niin sivutuulistartit jäisi pois.
Wredeby....
Wredebyhyn pätee samat asiat merituulen suhteen kuin Kymissäkin. Toisaalta, jos ottaa lekohinauksen sisämaahan, niin kiinnijäämisessä ei pitäisi olla ongelmaa. Ongelma on lähinnä Wredebyn kentän pituus vai pitäisikö sanoa lyhyys. Reunaesteitä ei tosin ole, sillä kiitotien toinen pää päättyy järveen ja toinen jokeen.
Juolahti sellainenkin mieleen, että Utissa voisi tarvittaessa pitää pari konetta, joilla voisi lentää arkipäivisin lennonjohdon virka-ajan jälkeen ja viikonlopuksi vietäisiin koneet sitten Immolaan tai Kymiin. Esimerkiksi Puhku ja Discus kulkisi kätevästi. Tällä tavalla olisi mahdollista lentää niilläkin suviseurojen aikana, jotka eivät syystä tai toisesta pääse evakkomatkalle.
T. Kimmo
Juolahti sellainenkin mieleen, että Utissa voisi tarvittaessa pitää pari konetta, joilla voisi lentää arkipäivisin lennonjohdon virka-ajan jälkeen ja viikonlopuksi vietäisiin koneet sitten Immolaan tai Kymiin. Esimerkiksi Puhku ja Discus kulkisi kätevästi. Tällä tavalla olisi mahdollista lentää niilläkin suviseurojen aikana, jotka eivät syystä tai toisesta pääse evakkomatkalle.
T. Kimmo
Kesän 2007 evakkoretki.....
Viimeisimmän ilmailuhuhun mukaan Kily siirtyy evakkoon Immolaan
Terv. Kimmo