SELÄNPÄÄN ILMAILUPÄIVÄ 16.7.2023

Kouvolan Seudun Ilmailuyhdistyksen, sekä muuta ilmailuun liittyvää
Juha Ritari
Viestit: 131
Liittynyt: La Elo 18, 2007 10:48 am

SELÄNPÄÄN ILMAILUPÄIVÄ 16.7.2023

Lukematon viesti Kirjoittaja Juha Ritari »

Yleisölle ilmailupäivän onnistumisen edellytys on hyvä sää. Heinäkuisen sunnuntaipäivän sää näytti heti aamusta parhaat puolensa. Yleisöä täysin ilmaiseen tapahtumaan alkoi hiljakseen kerääntyä tavanomaista enempi, olihan maakuntalehdessäkin ollut etukäteen artikkeli, jossa mainittiin ilmailupäivään saapuvan myös kaksi taitolentäjää suorituskykyisine koneineen, DC-3:n sekä vanhoja autoja. Nämä olivatkin eniten yleisön kiinnostuksen kohteina mutta hyvää vetoa saivat niin Kilyn omilla 2-paikkaisilla purjekoneilla ja käytössä olevalla Grob-moottoripurjekoneella suoritetut esittelykoululennotkin sekä kaupallisen helikopterin yleisölennätykset. Harri Kanto ja Sten Stockmann lensivät puoliltapäivin 300 hevosvoimaisilla Extra-koneillaan hienon vauhdikkaan ja savuilla tehostetun pariesityksen sisältäen kummaltakin myös soolo-osuuksia. He olivat luvanneet lentää myös toisen kerran, jolloin kumpikin lentäisi sooloesityksen. Sten Stockmann lähti ensin lennolleen hieman ennen klo 14. Hänen esityksensä loppupuoleen sisältyi koneen ohjaaminen kierteeseen alaspäin, jossa kone pyörii pohja edellä ikäänkuin ohjattavuuden menettäneenä. Normaaliluokan lentokoneilla niitä ei tarkoituksella tehdä, sillä korkeuden menetys on suuri ja niillä se voi johtaa oikenemattomaan lattakierteeseen. Extra 300 S on vaativaan taitolentoon suunniteltu lentokone, jolla liikerajoituksia ei ole. Tuossa tapahtuikin surullisinta mitä ilmailupäivään voi kuvitella. Sten Stockmannin kierreosuus (syöksy- tai lattakierre) ei tällä kertaa oiennut suunnitellusti. Seurauksena hän syöksyi yleisön silmien edessä metsään lentokenttäalueen reunaan saaden välittömästi surmansa.

Suru laskeutui kentälle. Yleisö seurasi hiljaisena pelastus- ja poliisiajoneuvojen liikennettä turmapaikalle. Suomen lippu laskettiin puolitankoon. Loppupäivän lentäminen rajoittui vierailevien koneiden lähtöihin. Myös DC-3:n miehistö päätti olla lentämättä heidän ilmailupäiväänsä kuuluneen jäsenlennon paikallislentona.
Liitteet
JRi 1.jpg
JRi 2.jpg
JRi 3.jpg
JRi 4.jpg
JRi 5.jpg
JRi 6.jpg
JRi 7.jpg
JRi 8.jpg
JRi 9.jpg
JRi 10.jpg