KUTSU: Lentokauden 2010 päättäjäiset ja maaliinlaskukilpailu

Kouvolan Seudun Ilmailuyhdistyksen, sekä muuta ilmailuun liittyvää
Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

KUTSU: Lentokauden 2010 päättäjäiset ja maaliinlaskukilpailu

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Tervehdys,

Tervetuloa KILYn kauden päättäjäisiin 25.9.2010. Päivän ohjelmassa ovat perinteiset maaliinlaskukisat ja Kily 50-vuotisen taipaleen kunniaksi illallisruokailu.

Illallistilaisuuden järjestelyiden helpottamiseksi toivoisimme vastauspyynnön maanantaihin 20.9.2010 mennessä osoitteeseen pasi piste haanpaa se merkki jota sähköpostissa käytetään kily piste fi tai soittamalla tai tekstaamalla Pasille numeroon 040-5079553.

Ohessa päivän ohjelma:
08:00 - 10:00 Viimeistellään maaliinlaskusarka
10:00 - 18:00 Kilpailun johtajan briiffing ja 2 kierroksinen maaliinlaskukilpailu
18:00 - Illallisruokailu

Maalinlaskukilpailuissa noudatetaan voimassa olevia Ilmailuliiton SM-maaliinlaskusääntöjä soveltuvin osin:
http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/cu ... SM2009.pdf

Kilpailun johtajana toimii Antti Taimioja.

Poimintoja säännöistä:

Laskualue alkaa 10 metriä ennen nollaviivaa ja päättyy 50 metriä nollaviivan jälkeen. Alueen kokonaispituus on 60 metriä ja leveys 15 metriä. Noin 40 metriä ennen nollaviivaa on noin 2,5 metriä korkea lippusiima, joka kuvaa metsän reunaa. Laskualueen vasemmassa reunassa on 10 metrin välein puita. Alueen oikea reuna kuvaa ojaa. Alueen loppupään yli saa rullata virheittä.

Nollaviivan leveys on noin 20 cm. Mittaus suoritetaan nollaviivan keskeltä 10 cm:n tarkkuudella siten, että täydet kymmenet sentit huomioidaan. Esimerkiksi 1 cm ja 9 cm tulos on 0,0 m sekä 2,10 m ja 2,19 m mittaukset antavat tulokseksi 2,1 metriä.

Kilpailussa lennetään kaksi maaliinlaskua. Lentojärjestys arvotaan ennen kilpailun alkua. Toinen kierros pyritään lentämään ensimmäisen kierroksen tulosten perusteella siten, että paras lentää viimeisenä. Epäonnistunutta hinausta, joka johtaa ennenaikaiseen irrotukseen, ei katsota suoritukseksi.

Laskukierroksen aloituskorkeus on 200 - 300 m QFE. Laskukierros aloitetaan välittömästi irrotuksen jälkeen ilman ylimääräisiä kaartoja. Ylimääräinen korkeus vähennetään lentojarruja käyttäen.

Loppuosa tulee lentää lippusiiman tason yläpuolella siiman yli. Lasku tulee tehdä mahdollisimman oikeaoppisesti. Koneen on maahan tullessaan oltava normaalissa laskuasennossa. Koneen työntäminen maahan ei ole sallittu.

Laskeutumiskohdaksi määritetään kohta, jossa päätelineen pyörä osuu maahan. Jos kone pomppaa laskussa, laskeutumiskohdaksi määritetään aina eniten virhepisteitä antava kohta. Pompaksi katsotaan tilanne, jossa kone kosketuksen jälkeen irtoaa maasta ja seuraava kosketus maahan tapahtuu yli 5 metrin päässä.

Virhepisteet:
- kosketuskohta nollaviivan jälkeen 1vp/m
- kosketuskohta ennen nollaviivaa 5p/m
- lentäminen lippusiiman tason alapuolella 20vp
- kone koskettaa lippusiimaa 30vp
- kone katkaisee lippusiiman 100vp
- kone osuu reunapuihin 30vp/puu
- kone rullaa ojaan tai ojan yli 50vp
- epänormaali lasku 5, 10, 20 tai 30vp
- vaarallinen lentäminen 100vp

Maaliinlaskukilpailuiden aikana laskusaran vieressä on pienoiskuppila, josta saa ainakin kahvia, pullaa, limonadia ja makkaraa edullisin kuppilahinnoin.

Kilyn 50-vuotisen taipaleen kunniaksi järjestetään illallistilaisuus Selänpään Huoltohallissa.

Menu:
  • Grillinlämpöistä savupalvattua maalaiskinkkua
  • Valkosipuli-/kermaperunoita á la efse
  • Salaatteja talon tapaan
  • Ruisleipää ja aitoa voita
Palanpainikkeeksi:
  • Puna-/valkoviiniä, olutta, limonadia sekä tietysti raikasta Selänpään lähdevettä.
Jälkiruoaksi:
  • Kahvia ja jotain makeaa.
Pukukoodi: Lentovarustus

Leppoisan ruokailun lomassa pidetään kerhon kisojen palkintojenjako sekä vuotuinen jäsenten palkitseminen.

Tilaisuus on omakustannehinnoiteltu ja buffet-tyyppisen kattauksen hinta tullee olemaan ~10€/henkilö + ruokajuomat. Puolisot ja ilmailuhenkiset ystävät ovat myös lämpimästi tervetulleita.

Illallisen jälkeen lämmitetään perinteinen päättäjäissauna.

Huomio! Kerhon uusi Duo Discus on esillä päättäjäisissä

Johtokunnan puolesta terveisin
Pasi Haanpää

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KUTSU: Lentokauden 2010 päättäjäiset ja maaliinlaskukilp

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Moi,

Kauden päättäjäisethän eivät tarkoita, että lentokausi loppuu tykkänään vaan kemut yritetään pitää vielä hyvän ja lämpimän sään aikana.

Kertaalleen vielä Tervetuloa!

-Pasi

JS
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 8:42 am

Re: KUTSU: Lentokauden 2010 päättäjäiset ja maaliinlaskukilp

Lukematon viesti Kirjoittaja JS »

Kuitenkin kisan tiimellyksessä on syytä muistaa turvallisuus ettei tällaisia laskuja tapahtuisi.. :shock:

Juha Ritari
Viestit: 131
Liittynyt: La Elo 18, 2007 10:48 am

Re: KUTSU: Lentokauden 2010 päättäjäiset ja maaliinlaskukilp

Lukematon viesti Kirjoittaja Juha Ritari »

Olen samaa mieltä nimimerkki JS:n kanssa:TURVALLISUUS ENNEN KAIKKEA.

Eiköhän aloiteta tämä kisojen turvallisuusajattelu puitteista. Onko sijoituksella merkitystä yhdistyksen jokavuotisissa maaliinlaskukisoissa, jos joku jonain puuskaisena kisapäivänä törmää meillä käytössä olleisiin lippusiimatolppiin? Väitän, että kumman tahansa, Juniorin tai K8:n siiven osuessa normaaleilla lähestymisnopeuksilla jompaan kumpaan streevattuun metallitolppaamme, on suunnanmuutos varma eikä maakosketus tapahdu ainakaan normaaliasennossa. Kenties tekee kipeää koneen sisälläkin. Ehdotan, että tehdään jo tämän vuoden kisoihin purjekoneen massoilla vauriotta periksi antavat tolpat.

PS.
Noissa säännöissähän näyttää lukevan, että lippusiiman korkeus on 2,5m. Kyllä nuo meidän tolpat ovat jääneet nykysäännöistäkin jälkeen. :!:

Juha Ritari
Liitteet
Maal kisa 2009.jpg

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: KUTSU: Lentokauden 2010 päättäjäiset ja maaliinlaskukilp

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Juha Ritari kirjoitti:Olen samaa mieltä nimimerkki JS:n kanssa:TURVALLISUUS ENNEN KAIKKEA.
Juu, samaa mieltä minäkin. Turvallisuuttahan näillä uusilla säännöillä juuri haetaan.

Asianmukaiset lippusiimatellingit ovat muuten jo olemassa. Viime näkemän mukaan ne ovat säilössä huoltohallin oven päällä olevissa nauloissa, siis sen parioven päällä josta mennään lämpimästä hallista kylmän hallin puolelle. Ne ovat kyllästettyä mäntyrimaa, kevytrakenteiset ja oikeinpäin maahan pystytettyinä helposti koneen kulkusuuntaan kaatuvat. Saattavat mahdollisessa siiven kosketuksessa mennä rikki, mutta eipähän rikkoudu ainakaan kone tai pilotti.

Ja tosiaan takavuosien munauksia maaliinlaskukisoissa ei kannata muistella, kun niitä eivät näköjään muista kuin korkeintaan pilotti itse. Kaikkiaan kolmissa tähän asti näkemissäni (HUOM! sentään) SM- tason kisoissa on kaikissa laskusaran reunapuita kaadeltu, kertaalleen itsekin. Että ei muuta kuin osallistumaan vain kaikki ketkä suinkin (mukamas) muilta kiireiltään kerkiävät!

-Pena

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: KUTSU: Lentokauden 2010 päättäjäiset ja maaliinlaskukilp

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

HUOM: Maaliinlaskukisoihin voit osallistua myös kaksipaikkaisella opettaja takapenkillä, jos olet vielä oppilas tai vintturistartti/maaliinlasku muuten arveluttaa.

-Pasi

OH2CG
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 1:42 pm

Re: KUTSU: Lentokauden 2010 päättäjäiset ja maaliinlaskukilp

Lukematon viesti Kirjoittaja OH2CG »

Yaw!
Olis varmaan ollut mukava päästä juhliin. Valitettavasti on minulla tuona viikonloppuna jo aiemmin sovittuja sitoumuksia. Jään siis itkien pois. By the way (Osta tie!) lentotiimaa kertui sitten viime suvelta n. 56 ja ½ h. Etten ole kovin tietoinen miten Pasi-Pena lentoaikaveto makaa tätä kirjoittaessa. :cry: Pitäkää hauskaa munkin puolestani.

Pena II

Vastaa Viestiin