Jatkokoulutusta kaudella 2007

Aiheina mm. purjelento- ja tutustumiskurssit, koulutuksen taso, kurssien hinnat, kehitysideat yms.
Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Jatkokoulutusta kaudella 2007

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Kouvolan Seudun Ilmailuyhdistys järjestää tulevana lentokautena ensin maastolaskukursseja, jotka sisältävät jonkin verran oppitunteja piirtoheittimen ja flappi- tai liitutaulun ääressä ja halutun tai tarpeellisen määrän lyhyitä koululentoja mieluummin alamäkikelissä (ettei nostokeliä mene hukkaan), ja näiden jälkeen matkalentokurssin tai -kursseja. Katso tarkempaa tietoa kotisivuilta ajankohtaista- ja koulutusosioista ja foorumin muista viesteistä.

Tämä viesti on tässä enemmänkin keskustelun pohjana. Jos tulee mieleen mitä tahansa kysymistä tai kommentoitavaa asian tiimoilta, niin foorumi on avoin.

pete
Viestit: 2
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 6:25 pm
Paikkakunta: valkeala

jatkokoulutusta

Lukematon viesti Kirjoittaja pete »

tervehdys
olisiko mahdollista saada lekohinauskoulutusta?

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Ilman muuta jos vain hinauskone ja tietysti -pilotti saadaan jostakin. Tämä voisi onnistua myös Utissa jo ennen Selänpään käyttöönottoa keväällä. Lähtötapakoulutus sisältää minimissään 7 lentoa, ja sen voi kouluttaa millä lentopaikalla tahansa, koska kyseessä ei ole lupakirjaan merkittävä kelpuutus.

Wille
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 27, 2007 3:50 pm
Paikkakunta: Tuusula

Lukematon viesti Kirjoittaja Wille »

Hienoa, että tällä tavalla puuhataan jatkokoulutusta! Kävin itse NIL:n matkalentokoulutustilaisuudessa Räyskälässä Loppiaisena. Olipa mukavaa kerrata vanhoja täysin unhon yöhön uponneita asioita ja samalla oppia uusia sekä korjata luuloja tiedoksi.

Opiskeltavaa jäi paljon kotiinkin ja niinpä Brigliadorin kirja on työn alla. Hieno teos! Tilaisuudessa tuli kovasti uutta virtaa aloittaa näin aurinkokulman kasvaessa viivojen piirtely karttaan ja muutenkin kesän suunnittelu tavoitteineen.

Maastolaskukurssit ovat hienoa lentoturvallisuustyötä ja samalla saa hyviä eväitä syksyn leikkimielisiin laskukisoihin.

t. Wille

jellona
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:41 pm
Paikkakunta: anttila city

Lukematon viesti Kirjoittaja jellona »

pena(lty)lle tiedoksi että ainakin wiime keväänä lekohinauskurssille hinauskone saatiin utin laskuvarjohyppykerholta ja samaan hengenvetoon kysyisin vielä willeltä mainitsemastasi kirjasesta,eli kertooko se purjelennosta ja onko siitä mahd. suomenkielistä versiota??

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moro!

Jellona kyseli Willeltä Brigliadorin kirjoittamasta teoksesta. Voin tuoda sen näytille tulevana viikonkloppuna kentälle . Kirjaa myy ainakin SIL-shop symboliseen hintaan . :P
Terv. Kimmo

Wille
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 27, 2007 3:50 pm
Paikkakunta: Tuusula

Lukematon viesti Kirjoittaja Wille »

Morjesta,

Kirjan kirjoittajat Leonardo Brigliadori ja poikansa Riccardo ovat napsineet mittavan tukun mestaruuksia ja mitaleita mm. EM- ja MM-kisoissa. Kirja keskittyy kilpailuissa lentämiseen, mutta se kattaa tärkeää asiaa kaikenlaisesta purjelentämisestä. Siinä on paljon komeita valokuvia (mm. Heikkisen Markun otoksia) sekä hienoja kuvia ja piirroksia matkalentämisen teoreettisista perusteista. Mm. McCready teoria on esitetty kattavasti.

Kirjaa ei ole suomen kielisenä eli engelsmannin murretta täytyy harjoitella. Asiaa löytyy mm. termiikkilentämisestä, keskittämisestä nostoon, liitojen suorittamisesta, maaston tarkkailusta (eli mistä se nosto lähtee ja minne ei kannata mennä), erilaisista sääilmiöistä, lentämisen taktiikasta ja mittareista sekä muista varusteista.

Kirjasta oli Lehdon Antin arvio ILMAILUssa muistaakseni viime kesänä. Kokonaisuutena mielestäni hieno kirja purjelentäjän luettavaksi, katseltavaksi ja hyllyyn. SIL Shopista kuten Kimmo mainitsi.

t. Wille

jellona
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:41 pm
Paikkakunta: anttila city

Lukematon viesti Kirjoittaja jellona »

aa-a kirjanen siis on kuin onkin purjelentäjille tarkoitettu purjelennon saloja ja niksejä varsin perusteellisesti esiintuova teos...nimekkäät huipputason lentäjät kirjoittajina... veikkaanpa että tästä eepoksesta löytyvät tiedot ja vinkit auttavat jokaista purjelentäjää kehittymään tässä erinomaisen hienossa lajissa,oli hän sitten vasta-alkaja tai sitten hyvinkin pitkälle edennyt ilmavirtojen hallitsija...lanvitsi ongelma sen opuksen kanssa varmasti tulee olemaan minun lisäkseni monilla muillakin,johonka pena(aali)lla,joka muuten kuulemma puhuu englantiakin niin sujuvasti että hän kaahaa volvollaan täälläkin lontoolaisittain aina väärää kaistaa;), voisi olla helppo keino poistaa tämäkin pikku murhe:eli ehdottaisin että hän kääntäisi sen selkokielelle meille siellä keväisellä matkalentokurssilla...lopuksi olisi vielä erittäin mielenkiintoista saada kertomus Heikkisen Markulta(jos vaa suinkin luet tätä palstaa)miten hänen kuvansa näiden italialaisten suurmiesten kirjaseen mahtoivatkaan päätyä??? terv:(v)alotteleva matkalentäjä vesku

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Matkalentokurssi

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Matkalentokurssilaiset voisivat kukin kääntää yhden luvun Brigliadorin teoksesta suomeksi ja esitellä sen luokan edessä :lol: :lol:
Terv. Kimmo

jellona
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:41 pm
Paikkakunta: anttila city

Lukematon viesti Kirjoittaja jellona »

hyvä idea kimmo!ja siitähän ei varmaa kannattaisi välittää vaikka asiasisältö kääntämisen yhteydessä hieman muuttuisikin :) päättelisin jopa että matkalentokurssin tarkoitus=ikävän kartoitus...hyvälle tuulelle ne "esitykset" saisivat kuulijat taatusti :lol: joo ja jos se kirjan tuonti ei aiheuta liian suurta vaivaa sinulle,niin olisihan siihen kiva tutustua jo tulevana viikonloppuna kentällä koneiden huoltamisten yhteydessä...

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Kirjan esittely

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moi!

Jos ei nyt aivan hirveitä pakkasia tule viikonlopuksi (Nakkilassa tänä aamuna liki 30°C pakkasta), niin ko. kirjaan voi tutustua viikonlopun aikana kentällä.
Terv. Kimmo

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

No niin Jellona, kunhan nyt ensin osataan vanhan kunnon Kosolakin ulkoa suomeksi, niin sitten opetellaan vaikka italiaa! Eipä silti, kaikki lisätieto aiheesta on aina paikallaan, ja kuten huomaamme Willen kannustavasta kirjoituksesta, niin pahitteeksi lisätieto eikä kertauskaan ole kellekään.

Noista Veskun mainitsemista käännösvirheistä tuli mieleen Turhapuro-leffa 'Uuno armeijan leivissä', jossa Uuno joutuu parantamaan konekirjoitusnopeuttaan esimiehen käskystä. Esimiehen mentyä alokas Turhapuro toteaa, että nopeuden myötä kirjoitusvirheiden määrä saattaa vähän lisääntyä....

jellona
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 8:41 pm
Paikkakunta: anttila city

Lukematon viesti Kirjoittaja jellona »

pena puhuit vähän mutta asiaa,koska näinhän varmaa se on että perusasioiden ja alkeiden oppiminen on matkalentäjän uran alkuvaiheissa tärkeämpää kuin yrittää oppia siinä vaiheessa kenties liiankin vaativia "temppuja"...voi käydä samoin kun sille uunolle sen kirjoituskoneen kanssa *******ja nyt sitten..... tavallaan tämän lajin,sanoisinko varsinaisten perusasioiden äärelle,haluan teidät seuraavaksi viedä....niiimittäin onnistuin kaivamaan netistä videoita,jotka ovat kuin vastaus purtsikkalentäjien rukouksiin.samalla kun uudet jäsenet saavat näistä videoista sopivasti vähän ns. ensituntumaa lajiin niin kokeneemmat kolleegat tullevat nauttimaan,näin viiman ja pakkasen ujeltaessa korvissa,paljon miellyttävämmästä ujelluksesta, eli videolla kuuluvalla varjometrin....ah...niin sulosointuisesta ja rauhoittavasta hujelluksesta :) :) ennen kuin päästän teitä taivaalle,niin saanen hieman mainita THE LAST DAY (nimi ei onneksi enne) v,josta "allekirjoittaneelle" tuli elävästi mieleen viime kesän vastaavanlaiset lukemattomat lämpöiset kesäillan tuulahdukset ja iltaruskot ja illanvietot selänpäässä penan ja muiden ilmailijoiden
seurassa!!....siis kiinnittäkää istuinvyönne ja nauttikaa klikattuanne näistä linkeistä http://www.youtube.com/watch?v=zLlDQHdZ_F0 http://www.youtube.com/watch?v=jISwsqfPmic http://www.youtube.com/watch?v=VIJ27vNuEt8 p.s mikähän mahtaa olla sen SOARING viiideon kaksikon tyyppi??( huom. erikoisuus taustapeili purjekoneessa!!)

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

jellona kirjoitti:1)pena puhuit vähän mutta asiaa 2)perusasioiden ja alkeiden oppiminen... 3) uudet jäsenet saavat näistä videoista sopivasti vähän ns. ensituntumaa lajiin 4) mikähän mahtaa olla sen SOARING viiideon kaksikon tyyppi?? 5) huom. erikoisuus taustapeili purjekoneessa!!
No nyt on kotiuduttu ja oli aikaa katsoa videoita. Jellonalle taas vähän vastauksen tynkää:

1) Ehkä tämän kerran. 2) Don't worry, Kosolan kirja riittää kyllä aika pitkälle, kysymys ei oikeastaan ole enää pelkästään perusasioista ja alkeista. 3) Uudet jäsenet älkööt räimikö tällä tavalla kuin nämä kaverukset tekevät videolla (Soaring). Sadassa metrissä ja siitä alle lennetään loppuosaa vaakalentona. Varsinkin kovalla tuulella vähän vanhemmankin jäsenen kannattaa pitää matalalla siivet vaakasuorassa ja tavallista reilummin vauhtiakin. Sitähän näillä videon kaveruksilla oli kyllä ihan mukavasti. Taitolentoharrastuksen (->Gliding Video) aloittamiseen suositellaan: a) ainakin 100 h tiimaa b) taitolentokurssi c) oma kone. The Last Day on tälle yhdelle videolle harhaanjohtava nimi, paitsi jos kyseisen kerhon vanhempi polvi on näiden lentojen seurauksena maadoittanut kaverukset toistaiseksi, tai jos pojat ovat vakaasti päättäneet lopettaa lentämisen, mitä en kuvien perusteella usko. Pojat lensivät kyllä kuin viimeistä päivää ja nauttivat näköjään vähän G-vitamiinia, mutta ei mitään hirveitä määriä. 4) No mikäs se nyt mahtaisi olla se ainut konemerkki jossa on niksaussiivet (sekä yksipaikkaisissa että kaksikoissa)? Näillä on tosin jotkin hämäävät karjaraudat kuomun alla samoin kuin rinnalla lentävässä LS-nelosessakin. Viiden pisteen vihje: http://www.sailplanedirectory.com/Plane ... PlaneID=93 5) Aivan, ei pääse kukaan yllättämään takaapäin. Noin asennettu peili ei edes lisää muotovastusta. Tulee mieleen 2. maailmansodan hävittäjät Korkkareissa ja Siivet-lehdissä taannoin. Jokos olet Vesku käynyt peilikaupassa shoppailemassa?

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Täytyy nyt vastata omaan viestiin kun pääsi pieni paino- tai jokin muu virhe lipsahtamaan: Mainitussa v Duo Discuksen rinnalla lentävä kone ei tietenkään ole LS-nelonen, vaan LS-8a.

Vastaa Viestiin