Purjelennon lupakirjakurssi

Aiheina mm. purjelento- ja tutustumiskurssit, koulutuksen taso, kurssien hinnat, kehitysideat yms.
Avatar
Seppo
Site Admin
Viestit: 99
Liittynyt: To Joulu 28, 2006 10:19 pm
Paikkakunta: Kouvola

Purjelennon lupakirjakurssi

Lukematon viesti Kirjoittaja Seppo »

Lupakirjakurssin lukujärjestys on ajankohtaista palstalla http://www.kily.fi/Sivut/Paasivut/Ajankohtaista.html
Seppo

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Vastaus: Purjelennon lupakirjakurssi

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Tervehdys!

Meidän ulkopaikkakuntalaisten kannattaa varmaan yrittää osallistua kurssin 10.5 olevaan "Tutustuminen Selänpään kenttään" osuuteen?

Allekirjoittanut ja Jouni Raunio aloittavat purjelentouransa 22.1 NIL(kkien) Malmin lentoasemalla järjestämällä teoriakurssillla. Kesällä uraa on tarkoitus jatkaa Selänpäässä lento-osuudella.

Tässä yhteydessä en malta olla mainostamatta tietotekniikan tarjoamia harjoitusmahdollisuuksia purjelentoon. Purjelentämistä varten on olemassa ainakin kaksi varteen otettavaa purjelentosimulaattoria: Silent Wings (http://www.silentwings.no/) ja Condor - The Competition Soaring Simulator (http://www.condorsoaring.com/). Itselläni on kokemusta Silent Wingistä. Tiimaa on kertynyt marraskuusta noin 50 tuntia ja matkaa vajaa 2000 kilometriä. Simulaattorissa on verkkopelimahdollisuus ja mm. tiistaisin lennetään yhdessä verkossa leikkimielisesti kilpaa. Osallistujia on ympäri Eurooppaa ja Suomesta mm. Vaasan lentokerhossa on aktiivisia simulaattorilentäjiä. Nähdään verkossa!

Terveisin
Pasi Haanpää

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

No niin,

ei muuta kuin tervetuloa lentämään sitten! Muistakaa pyytää teorioista todistus ja laittaa ajoissa Ripelle tarvittavat tiedot oppilaslupakirjan hakemista varten, vaikka jossain maalis-huhtikuun kieppeillä. Riippuu tietysti vähän siitäkin milloin tarkalleen haluatte aloittaa lentämisen. Mahdollista se on yleensä vasta vapun jälkeen kun kenttä alkaa kestää .

Kenttään ja maatoimintaan olette jo aika paljon tutustuneetkin ja vielä ehditte tutustua lisää, joten ei liene tarpeen ajaa sellaista matkaa ihan sen takia. Mutta jos NIL järjestää vastaavat oppitunnit Räyskälässä niin että ne kuuluvat teoriakurssiin, niin paras on mennä sinne mukaan. Eikä sitä paitsi ole yhtään pahitteeksi nähdä miten muilla kentillä toimitaan.

Saas nähdä sitten tarviiko teitä opettaa enää ollenkaan kun tiimaa on noin rutkasti jo ennestään ja peräti matkaakin. Onkos HC jo lennettynä?

Ei muuten taida noita simuja olla Linux-versioina?

Terv. Pena

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Moi!

Lentokentällä norkoilu ei koskaan ole ollut mitenkään vastenmielistä, ja sitäpaitsi on kiva tavata muita kurssille osallistujia eli, jos ei tule mitään muita esteitä, niin eiköhän mekin kentälle ilmaannuta.

Ainoa asia mikä, koko koulutusputkessa on jäänyt hieman epäselväksi on ilmailuradion käyttämiseen tarvittava kelpuutus ja koulustus siihen. Ilmeisesti KILY:n teoriakurssilla on tarvittava tietopuolinen koulutus ja tentit, joiden perusteella voi hakea kelpuutusta viranomaiselta. Pitää vähän itse aktivoitua ja selvittää miten asia on hoidettu NIL:ssä.

Aiemmin mainostamistani simulaattoreista Silent Wingsistä on käännös myös Linuxille ja Mac:ille eli käyttöjärjestelmä ei ole este. Kokeilemaan vaan! Simulaattorilentämisessä oikeastaan ehdoton vaatimus on jonkinlainen joystick ja vielä mieluummin tarkoitusta varten tehdyt polkimet. Aluksi peräsimen ohjaukseen voi käyttää joystickissä olevaa kahvan kiertoa ja jarruna tietysti kaasukahvaa. Itselläni on tälläiset ohjaimet:

Tikku: http://www.saitek.com/uk/prod/x52.htm
Polkimet: http://www.saitek.com/uk/prod/rudder.htm

Ennen Joulua simulaattorilentäminen lähti vähän käsistä ja näpersimme virtuaaliohjaamorakennelman, jossa oli tarkoituksena saada lentoasento mahdollisimman todenmukaiseksi ja hallintalaitteet luonteviin paikkoihin. Tuloksena oheinen:
Kuva
Näyttönä on töistä lainattu videotykki. Penkkinä on vanha ralliauton kuppipenkki jota kallistettiin taaksepäin. Polkimet nostettiin lattiasta ylös vastaamaan oikeaa lentoasentoa. Kuvan keskellä vasemmalla olevaa webbikameraa käytetään päänseurantasysteemiin, jossa kuva kääntyy pään mukana. Vaikka koko hökötys näyttää aika itä-eurooppalaiselta, niin se voittaa mennen tullen tietokoneen ruudun ääressä kyyhöttämisen.

Ei tuolla perstuntuman puutteen takia varmaan ole paljon tekemistä oikean lentämisen kanssa mutta erilaisia menetelmiä sillä on helppo treenata. Esimerkiksi laskukierroksia erilaisissa olosuhteissa on tullut hierottua aika tavalla. Tasamaalla matkan lentäminen on aika helppoa, jos säätää kelin helpoksi mutta varsinainen herkku on vuoristolentäminen rinnetuulissa ja aalloissa. Tätä ei varmaan jokainen pääse oikeasti koskaan kokeilemaan.

HC-aikaa ei ole vielä takapuoli kestänyt eikä ilmassa niin pitkään helposti pysykään mutta pisin tasamaan kolmio vähän vaativimmilla sääasetuksilla on n. 250 km keskinopeudella n. 90 km/h. Suorituskykyinen kone tietysti helpottaa tuotakin aika paljon.

Terveisin
Pasi Haanpää

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Pasi Haanpää kirjoitti:Lentokentällä norkoilu ei koskaan ole ollut mitenkään vastenmielistä, ja sitäpaitsi on kiva tavata muita kurssille osallistujia eli, jos ei tule mitään muita esteitä, niin eiköhän mekin kentälle ilmaannuta.
Oikein mukava asenne. Tervetuloa.
Tällaistakin Pasi kirjoitti:....jäänyt hieman epäselväksi on ilmailuradion käyttämiseen tarvittava kelpuutus ja...


Nykyään kaikki kouluttavat kerhot saavat sisällyttää ko. kurssin purjelennon teorioihin. Niin tekee tietysti myös NIL. Kyseessä on rajoitettu radiopuhelimenhoitajan kelpuutus ja oppimäärään kuuluu sekä kirjallinen että suullinen koe. Kelpuutus on kertakaikkinen eli lopun ikää voimassa. Se pitää muistaa rastittaa heti ensimmäiseen lupakirjahakemukseen kohtaan "uusi" sitten aikanaan. Sen jälkeen siitä ei tarvitse huolehtia ellei sitten halua vaihtaa sitä kansainväliseksi eli englanninkieliseksi.

Ennen 'radiokurssi' piti käydä erikseen, eikä ilmailukerhoilla ollut edes oikeutta kouluttaa tätä aihetta. Minä kävin Räyskälässä, missä oli yksi aluelennonjohtaja opettamassa. Silloin oli mahdollisuus suorittaa kokeet myös englanniksi. Nykyäänhän kielikokeen joutuu käymään uudestaan jos haluaa saada seuraavaan lupakirjaan kansainvälisen kelpuutuksen.

Kiitoksia vinkeistä ja hyvästä kuvasta. Mutta näkevätkö suhteellisen nuoret silmäni oikein: puuttuuko polkimista kantapääkupit? Jos näin on, niin ei ole ihme jos ei ahteri kestä viisituntista. Kyse voi olla myös liian kovasta penkistä. Oikeassa koneessa aika kuluu kuin siivillä :?, joten kymmenenkään tuntia ei tunnu missään jos on evästä ja pissipusseja mukana.

Hieno simulaattori muuten, ja tosiaan itä(blokki)maista tyyliä löytyy. Mitähän Ritva tuumaisi jos alkaisin pykäillä tänne samanlaista systeemiä?

-Pena

Vastaa Viestiin