KASIKOLMION SÄÄNNÖT + 18. kisa v. 2007

Kokemuksia, vinkkejä ja kertomuksia.
Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

KASIKOLMION SÄÄNNÖT + 18. kisa v. 2007

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Kasikolmio on lentokilpailu, johon kaikki matkalento-oikeuden saavuttaneet ja tietyin edellytyksin aivan vasta-alkajatkin voivat osallistua. Sopivalla kelillä ja tehtävänvalinnalla kisalento on mahdollista lentää myös paikallislentona pysyen koko ajan liukukartion yläpuolella, joten matkalentolupa ei ole aivan välttämätön.

Kisaan saavat osallistua myös muilta Suomen kentiltä K-8 purjekoneilla lentävät pilotit. Osallistumismaksua ei ole. Ainoa ehto on, että jos haluaa ottaa haltuunsa voittamansa palkinnon, niin se pitää noutaa itse KILYn lentokauden päättäjäisten yhteydessä. Sellaisessa tapauksessa hyvin lämpimästi tervetuloa! Paluukuorman keventämisessä kyllä avustetaan.


Kerhossamme matkalentoluvan saa kun on suorittanut ensimmäiset kaksi osaa HC-suorituksesta eli 5 tunnin aikalennon ja 1000 m oman nousun. Niitä varten kannattaa ottaa loggeri kyytiin. Maastolaskukoulutuskin on erittäin suositeltava ennen matkalennoille lähtöä, mutta riittävä keikkamäärä eli laskukokemus matkalentoon käytettävällä koneella on ehdoton vaatimus. Katso myös http://www.ilmailuliitto.fi/fi/lajit/pu ... tussaannot


Säännöt

1. Kilpailu lennetään K-8 purjekoneella purjelentona voimassa olevia lakeja ja määräyksiä noudattaen sekä lentoturvallisuus huomioiden.
2. Kilpailutehtävänä on vapaavalintainen 100 km tai sitä pidempi kolmiolento.
3. Kovimman keskinopeuden saavuttanut pilotti on voittaja.
4. Kilpailutehtävän käännepisteet joko valokuvataan kellokameralla tai käytetään loggeria tai sellaista GPS-laitetta, josta varmuudella nähdään käydyt käännepisteet sekä tehtävälläoloaika.
5. Kameraa käytettäessä kilpailutehtävästä on tehtävä paperille (A4) suunnitelma. Lentosuunnitelma on esitettävä kehitettyjen kuvien kanssa tai digikameralta valvojana toimivalle henkilölle. Loggeritallennuksessa suunnitelmaksi kelpaa etukäteen laitteeseen syötetty reitti. Jos loggeriin ei tallenneta reittiä etukäteen, on silloin tehtävä lentosuunnitelma paperille. Myös reitin ilmoittaminen suullisesti Kimmolle etukäteen on katsottu riittäväksi suunnitelmaksi loggeria käytettäessä.
6. Kilpailuaika alkaa vuoden alusta ja päättyy lentokauden päättäjäisiin. Palkinnot jaetaan lentokauden päättäjäisten yhteydessä erillisen ilmoituksen mukaan.
7. Kilpailudokumentit luovutetaan tarkastettavaksi erikseen nimetylle henkilölle.


Sääntöjen selvennyksiä

Säännöt ovat hyvinkin väljät verrattuna esim. SM-sääntöihin. Kuitenkin tehtävä on lennettävä läpi, jos haluaa itselleen keskinopeuden, eli konetta ei saa työntää maaliin, vaan koneen on omin avuin liikuttava joko lentämällä tai rullaamalla. Pilvilento on sallittu, mutta sitä mahdollisuutta kukaan ei ole aikoihin käyttänyt (todistettavasti siitä on enemmänkin haittaa). Kuitenkin lähteä saa niin korkealta (tai matalalta) kuin haluaa ja maaliin tulossa pätee sama, kunhan vain lentoturvallisuutta ei vaaranneta eikä voimassa olevia lakeja ja asetuksia rikota.

Kolmion muodosta riittää, että käännepisteitä on kaksi, joten hyvin litteäkin kolmio sallitaan. Hyvänä esimerkkinä tästä on kolmio EFSE- Hämäläisen saha - Savitaipaleen kirkko - EFSE. Matkan pituudeksi tulee 101 km ja kolmion korkeudeksi (kohtisuora etäisyys kolmion kantaa vasten) peräti 500 metriä, joten on oltava hyvin tarkkana, kummalta puolelta Hämäläisen sahan käy kuvaamassa. Loggeria käytettäessä tätä ongelmaa ei ole, jos laitteeseen on syötetty lennettävä reitti. Litteä kolmio mahdollistaa käytännöllisesti katsoen edestakaisen tehtävän valinnan ja näin ollen jonojen tehokkaan käytön.

Kasikolmion syntyhistoria

K-8:lla ei lennetty 90-luvun alussa juuri lainkaan, enintään maaliinlaskukisat syksyllä. Kone ei ollut edes oppilaiden käytössä ja siksi suunnitelmissa oli tuolloin myydä Kasi pois. Toisaalta (onneksi!) K-8 oli tuolloin Kuusankosken Ilmailukerhon kone, joten siinä olisi ollut teknisiä myyntiongelmia. Kuusankosken Ilmailukerho luovutti OH-255:n Kouvolan Seudun Ilmailuyhdistykselle kesällä 2009.

Kesällä 90 Kimmo Tihula haastoi kaikki lentämään Kasilla vapaamuotoisen 100 km kolmion, jossa pääpalkintona oli kaikkien tuntema 24-osainen yleensä ruskeasta puriste-taidelasista valmistettu käyttöastiasto sisältöineen. Porukka innostui asiasta ja oli tarpeen kirjoittaa säännöt ensimmäisen kerran. 90-luvun alkupuolella kisa oli hyvin suosittu, mutta välillä osallistumisinto on ollut hiipumaan päin. Kuitenkin jokaisena vuotena on paras kasipilotti saatu todetuksi.

Muuta

Sen verran alkuperäisiä sääntöjä on rukattu, että käännepisteiden dokumentointi onnistuu myös loggerilla, digikameralla tai omalla GPS-laitteella. GPS-tiedoston ei siis tarvitse olla IGC-formaatissa.

Turvallisuuden vuoksi lähtö- ja maalipisteeksi voidaan Selänpäästä lentäessä ottaa vaikkapa Näkkimistön mäen risteys tai Lentokentäntien risteys, jottei tulisi ylilyöntejä maaliin tultaessa. Näistä pisteistä pääsee vielä kätevästi laskukierrokseen jokaiselle kiitotielle. Yhtään vaaratapausta ei ole toistaiseksi syntynyt, mutta varmuus paras. Jos Kasilla tullaan kovaa, radiosta ei välttämättä kuule kentän liikennetilanteesta mitään, ja silloin suoraan kiitoteiden risteykseen ei pidä ajaa matalalla.

Moni uuden polven lentäjistä on moittinut, että kisa on suunnattu liiaksi "ammattilaisille". Näinhän siinä on mahdollisesti aikaa myöten käynyt kokemuksen kasvaessa. Innokkaimmat ovat lentäneet kaikki 17 tähän mennessä lennettyä kasikolmiokisaa, joten jos siinä vaiheessa ei ole jo oppinut lentämään "ammattimaisesti", niin sitten voidaan jo olettaa että ei opi lainkaan. Toisaalta on vaikea kuvitella Kasillekaan kovin paljon lyhyempää kisatehtävää, sillä kyse alkaisi silloin olla parista noususta ja liidosta - ainakin kunnon kelipäivänä. Satasen kolmiohan voi sitä paitsi olla vain HC-matka (50 km) takaisin lennettynä, joten ei ole paha tehtävä vasta-alkajallekaan. Sopivalla, hyvin litteällä kolmiolla kentältä ei tarvitse poistua kuin n. 25 km päähän, jolloin kyse on paikallislennosta. Kasi on myös helpoin koneemme maastolaskua ajatellen.
Viimeksi muokannut Pena, Ke Huhti 14, 2010 10:20 am. Yhteensä muokattu 12 kertaa.

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

18. Kasikolmiokilpailu avattu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Lentokauden 2007 ensimmäinen suoritus kasikolmiolle on saatu aikaiseksi. Vappuna 1.5.2007 Pentti Nurminen lensi tehtävän läpi hyvällä keskinopeudella 57.268 km/h.

Alkuaikoina jos kasilla sai 50 km/h keskinopeuden aikaiseksi, tiesi se varmaa voittoa kilpailussa. Viime vuonna rikottiin 70 km/h keskinopeus ja jos uskallan esittää sivistyneen arvauksen, niin tänä vuonna voittajan keskinopeus on yli 80 km/h.

Kuten varmaankin jokainen muistaa, niin palkintoina on puristelasista tehtyjä käyttöastiastoja. Tärkeintähän ei tietenkään ole hieno palkinto, vaan arvokas ja muistorikas kilpailulento kasilla.
Terv. Kimmo

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Kasi (ja Pena) kulkee taas....

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moikka!

Kasikolmion toinen suoritus on tehty 11.5.2007 Pentti Nurmisen toimesta. Uusi kesän ennätys on 64.815 km/h matkan pituuden ollessa 100.5 km. Reittinä oli EFSE-Järvitaipale-Rautkoski-EFSE.

Viime viikonloppu ei oikein suosinut matkalentoja, mutta alustavien ennusteiden mukaan tulevana viikonloppuna olisi kovat matkalentokelit ainakin täällä eteläisessä Suomessa.
Terv. Kimmo

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Kasi kulkee taas....

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Sunnuntaina 19.8.2007 Jorma "Paappa" Karvinen kepitti mielenkiintoisen vaikeassa kelissä kasikolmion keskinopeudella 52.424 km/h. Reittinä oli EFSE-Hämäläisen saha-Keltti- EFSE 101 km. Keli oli herkästi kuuroutuvaa ja lauttaantuvaa. Paappa tekikin loppuliu'un viimeiseltä käännepisteeltä ajaen sateen läpi. Pilvenpohjat olivat reilussa tonnissa. Alustavissa tulostarkasteluissa Paappa sijoittuu tällä hetkellä toiseksi. Johdossa on vielä Nurmisen Pentti liki 65km/h tuloksellaan. Kilpailu jatkuu päättäjäisiin asti erikseen sääntöjen määräämällä tavalla eli aikaa on vielä petrata tuloksia.
Terv. Kimmo

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Lisää kasikolmiosuorituksia....

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moro kaikki ilmailuhenkiset ystävät!

Ilokseni sain tietää, että torstaina 23.8.2007 olemme saaneet kaksi uutta kisapilottia kasikolmiokilpailuumme. Reijo Puranen ja Raimo Lantta aloittivat uransa seuraavasti:

Reijo Puranen reitillä EFSE-ANTTILAN KOULU-LEIVONMÄKI-EFSE (207,8 KM), tulos 7,309 km.

Raimo Lantta reitillä EFSE-Anttilan koulu-EFHA-EFSE (282,3 km), tulos 6,989 km.

Loggerifailit sainkin jo sähköpostitse.

Pojat lähtivät reippaan mittaisille tehtäville nostottomassa kelisssä, mutta taktiikka kannatti. Reijo Puranen on kokonaiskilpailussa tällä hetkellä kolmas ja Raimo Lantta neljäs.

Johdossa on tällä hetkellä Pentti Nurminen (24-osainen lasiastiasto), toisena Jorma "Paappa" Karvinen (12-osainen lasiastiasto), kolmas Reijo Puranen (6-osainen lasiastiasto) ja neljäntenä Raimo Lantta (½-litran vetoinen lasiastia).

Kesää ja keliä on vielä jäljellä.
Terv. Kimmo

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Kasikolmiosuorituksia lisää.....

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Tervehdys!

Tänään lauantaina 25.8.2007 tehtävänantaja Pentti Nurminen antoi keliin ja pilottien lentotaitoon nähden seuraavanlaisen tehtävän: EFSE-Selänpään asema-EFRN-EFSE 284 km.

Tulokset:
1. Kimmo Tihula 8.726 km
2. Pekka Hänninen 8.285 km
3. Vesa Sahanen 2.516 km


Kokonaistilanne:
1. Pentti Nurminen
2. Jorma Karvinen
3. Kimmo Tihula
4. Pekka Hänninen
5. Reijo Puranen
6. Raimo Lantta
7. Vesa Sahanen

Tulokset laskettu 25.8.2007 kello 18:31

Kesää on vieläkin jäljellä ja lentokeliä myös.
Terv. Kimmo

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Kasikolmiokisan ties kuinka mones päivä......

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Tervehdys kaikki tämän viestiketjun lukijat!

Kasikolmiokisan tulokset menivät taas uusiksi. Sahasen Vesku ei tyytynyt lauantaiseen tulokseensa vaan paransi tulostaan sunnuntaina 26.8.2007. Uusi tulos Veskulle on 18.197 km.

Kokonaistilanne:
1. Pentti Nurminen
2. Jorma KArvinen
3. Vesa Sahanen
4. Kimmo Tihula
5. Pekka Hänninen
6. Reijo Puranen
7. Raimo Lantta

Kilpailuun osallistuneista ainoastaan Pena ja Paappa ovat lentäneet tehtävän läpi, muut ovat kääntyneet takaisin tehtävältä.

Kesää on vieläkin jäljellä kuten myös keliä.
Terv. Kimmo

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Taas uusi päivä kasikolmiokisassa.....

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moro tämän ketjun uskolliset seuraajat!

Uusin jäsenemme Riku Tenhunen pisti Kasikolmiolla matkapisteillä kisailevien pakan uusiksi ja kiilasi ylivoimaisesti kolmannelle sijalle. Reittinä oli EFSE-Verla-Säänjärvi (kylä n. 8 km Savitaipaleelta kentälle päin) - EFSE 102,9 km. Verla tuli käydyksi ja miltei Tuohikotissa asti itään päin, alustava tulos 30,795 km.

Kokonaistilanne on seuraava (1.9.2007)

1. Pentti Nurminen
2. Jorma Karvinen
3. Riku Tenhunen
4. Vesa Sahanen
5. Kimmo Tihula
6. Pekka Hänninen
7. Reijo Puranen
8. Raimo Lantta

Tulokset on laskettu 1.9.2007 kello 19:45
Terv. Kimmo

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Kasikolmion kilpailupäivä 9.9.2007

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Tervehdys kaikki kasikolmiokisan ystävät!

Tuloslista laitettiin taas uusiksi. Antti Taimioja lensi 41 km reitillä EFSE-Kausala-Artjärvi-EFSE. Antti teki maastolaskun Iitin Perheniemeen.

Tuloslaskenta ei ole vielä tarkistanut Antin failia, mutta todennäköisesti Antti kiilaa kolmoseksi, joka tietää palkintojenjaossa kuusiosaista lasiastiastoa.

Tämän hetken tilanne on seuraava:

1. Pentti Nurminen
2. Jorma Karvinen
3. Antti Taimioja
4. Riku Tenhunen
5. Vesa Sahanen
6. Kimmo Tihula
7. Pekka Hänninen
8. Reijo Puranen
9. Raimo Lantta

Vielä on kesää ja keliä jäljellä Tänä viikonloppuna sää on suosinut erityisesti matkapurjelentoa ja jonkin verran pilvilentoa.

Kuten jokainen tietääkin, niin päättäjäiset ovat syyskuun 29. päivä ja kasikolmion palkinnot jaetaan mahdollisen maaliinlaskukisojen palkintojenjaon yhteydessä.
Terv. Kimmo

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Kasi on maastolaskun jälkeen kisavireeseen teipattuna odottamassa seuraavaa koitosta. Ei muuta kuin lentämään arkipäivinäkin, minä kyllä vinttaan kisaan lähtijöitä. Eilen jälleen kerran keli oli huomattavasti parempi kuin ennusteista olisi voinut odottaa. Illallakin päästiin vielä kiinni ja korkealle ja lennettiin ajallisesti pitkiä lentoja.

-Pena

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Kilpailuaika lähestyy loppuaan....

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Tervehdys!

Kasikolmion palkintojen jako on päättäjäisten maaliinlaskukisojen palkintojen jaon yhteydessä. Viime vuosina on ollut tapana palkita neljä ensimmäistä ja sitä tapaa noudatetaan tänäkin vuonna.

Sääennusteen mukaan lentokelpoisia päiviä olisi vielä pari jäljellä ennen päättäjäisiä. Päättäjäispäivänä kerhon kasi on maaliiinlaskijoiden käytössä, joten silloin ei kasikolmion lentäminen enää onnistu.

Jos joku vielä lentää kasikolmiosuorituksen tällä viikolla, niin dokumentit lennosta haluaisin mielellään ennen päättäjäispäivää.
Terv. Kimmo

Vastaa Viestiin