Matkalentovinkkejä

Kokemuksia, vinkkejä ja kertomuksia.
Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Matkalentovinkkejä

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Kerhon lentokausi on siis avattu Utissa, mutta...

...nyt kun varsinainen matkalentokausi lähestyy, ehditään vielä tehdä pieniä mentaaliharjoituksia ynnä muita valmisteluja tulevan kesän lentosiekailuja ja -seikkailuja varten. Matkalentokurssien ja -harjoitusten tarkoitushan on se, että siirryttäisiin lentosiekailuista näihin tosielämän seikkailuihin, jollaisia matkalennot aina ovat (siis noin positiivisessa mielessä). Kosolan kirja tietysti osataan jo takaperinkin ulkoa, mutta seuraavista linkeistä löytyy lisää käytännöllisiä matkalentovinkkejä:

http://www.piy.fi/ealvinkkeja.php

Antti Lehdon esittelyssä taitaa kohta 'Oma kone' olla tänä päivänä vanhaa tietoa, koska myöhemmin samana vuonna hän on myynyt yhden Ventus 2a:n ja sittemmin tiettävästi seikkaillut vielä paremmalla koneella.


Tarkennusta tai vaihtoehto wc-pussin laatuun löytyy Alfaliman viestistä tästä keskustelusta:

http://www.hansto.fi/purjelentoforum/vi ... light=#817


Kyse ei siis välttämättä ole Minigrip-tavaramerkistä! Pussien eheydestä kannattaa varmistua viimeistään aukipuhaltamisen yhteydessä. Pieni pähkinä purtavaksi pussin käytöstä ja sen myöhemmästä kohtalosta: Muistaakseni ilmailulaki kieltää minkään esineen tahallisen pudottamisen ilma-aluksesta. Väärään paikkaan väärällä hetkellä pudotessaan muovipussikin saattaa aiheuttaa katastrofin, ellei isompaa, niin tällaisine sisältöineen ainakin henkilökohtaisen jollekulle... ...Mikä siis neuvoksi vaikkapa puukoneessa, johon ei ole asennettu wc-putkea?

Pilvien pohjista liitoon lähtemisestä sen verran, että muistelen ilmailulain ja lentosääntöjen sanovan siitäkin jotakin sinne päin, että sinne ei edelleenkään olisi näkölentosäännöillä lennettäessä mitään asiaa. Toisaalta, ellei kukaan käy katsomassa, ei varmasti tiedettäisi millä korkeudella pilven pohjaan olisi matkaa tuo vaadittu 300 m pystysuunnassa :lol:. En tiedä, ovatko määräykset tietämättäni muuttuneet, mutta tähän asti pilven pohjiin nouseminen normaaleissa matkalentokorkeuksissa on käytetystä ilmatilaluokasta riippuen vaatinut joko pilvilentoilmoituksen aluelennonjohtoon, aluevarauksen pilvilentoa varten tai konekohtaisen IMC-selvityksen. (Tai uhkarohkean asenteen :!: ) Voidaan tietysti myös sopia, että "pohjat" tarkoittavat puheissakin 300 m alaspäin pilvestä. Toivon kuitenkin, että määräykset ovat siltä osin muuttuneet ja elleivät ole, niin toivon että ne muutettaisiin.

Toivotetaan nyt tässä vaiheessa kuitenkin kaikille turvallista matkaa.

-Pena