22. Kasikolmio 2011

Kokemuksia, vinkkejä ja kertomuksia.
Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

22. Kasikolmio 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moikka kaikille tämän ketjun lukijoille!

Kasikolmio on sitten avattu eli 9.6.2011 Pentti Nurminen lensi kolmion:

EFSE - Rautkoski - Järvitaipale - EFSE 100,1 km.

Alustava keskinopeus 47,812 km/h.

Tästä se lähtee. Muistattehan, että tehtävän saa lentää myös Ka-7:lla. Palkintoina on erilaisia pääsääntöisesti puristelasista tai uusiometallista tehtyjä taide-esineitä, jotka ovat ekologisesti kestävän kehityksen mukaisesti valmistettuja ja täysin kierrätettävissä olevia.

Lentäkää turvallisesti ja nautiskellen.
Terv. Kimmo

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: 22. Kasikolmio 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Moi,

eilen kisaan osallistui kaksi lentäjää, joista toinen aivan uusi: Valtteri Männikkö, jolla ei vielä ole edes lupakirjaa, otti tiukan otteen kakkostilasta liitämällä Kasilla Selänpään asemalle ja takaisin. Summassa valittu toinen käännepiste osoittautui olevan niin sivussa, että se söi lopullista tulosta suhteettoman paljon. Reitti oli molemmilla piloteilla sama: EFSE-Selänpään asema-EFKU-EFSE (reilu 400 km) ja Valtterin matkatulos 6,4 km. Asemallehan on matkaa 3,6 km, joten jos kolmio olisi ollut erittäin litteä, matkaa olisi tullut vähintään 7,2 km jo liitämällä takaisin ilman laskukierrosta. No, seuraavalla kerralla tehtävä saattaa mennä jo läpikin, ettei tarvitse välttämättä laskea enää matkoja.

Toinen lentäjä, J.Ritari, osallistui K-7:lla, joka näin lensi ensi kerran Kasikolmiolla. Juha ei Seiskalla saanut 22:lta yhtä hyviä korkeuksia kuin Valtsu Kasilla (550 m), vaan jäi 460 m:iin. Seiska ei siitä suosiolla liitänyt asemalle niin, etteikö takaisintulo olisi ollut turhan jännittävää. Näin matkatulokseksi jäi toistaiseksi 3,1 km, eli puolen kilometrin päässä asemalta on käyty. Kolmas sija kuitenkin toistaiseksi.

-Pena

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: 22. Kasikolmio 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Syksy lähestyy ja kilpailu kiristyy!

Tervehdys kaikille lukijoille. Kuten Pena edellisessä viestissä kirjoittelikin, niin pari uutta kasikolmiosuoritusta on saatu kasaan. Valtteri Männikkö ensikertalaisena sai matkakilometrejä kasaan 6,4. Kokenut konkari Juha Ritari, jolla on jo kisakokemusta, on kuitenkin tietääkseni ensimmäinen, joka lensi tehtävän Ka-7:lla. Matkakilometrejä Juhalle tuli 3,1 km.

Syksy ei ole vielä edes kunnolla alkanut, joten odotettavissa on kovia tuloksia. Itse aion kokeilla kasikolmiota Ka-7:lla jossain vaiheessa.

Kun lennätte tehtävän, niin lähettäkää igc-file minulle ja jos teillä on OLC-tili, niin laittakaa lentonne myös sinne.

Tilanne tässä vaiheessa on seuraava:

1. Pentti Nurminen K-8b 47.812 km/h
2. Pentti Pajunen K-8b 26.34 km
3. Valtteri Männikkö K-8b 6.4 km
4. Juha Ritari K-7 3.2 km
5. Panu Danska K-8b 1.79 km

Tulokset päivitetty 29.08.2011 klo 18:55
Viimeksi muokannut Kimmo, Ma Elo 29, 2011 6:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Terv. Kimmo

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: 22. Kasikolmio 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Kimmo kirjoitti:Syksy lähestyy ja kilpailu kiristyy!
Näin on! Tänään legendaarinen hävittäjä-ässämme Pena Pajunen kiilasi kirkkaasti toiselle sijalle. Tehtävänä oli Selänpään kentän risteys - Pyöriälampi - Vierumäen urheiluopisto - kentän risteys, 104 ja risat km. Pyöriälampi sijaitsee kentästä itään n. 9,9 km, eli Pihlajasaaren tien takana kentältä katsoen. Pena ei aivan lentänyt läpi, mutta matkatulokseksi tuli 26,34 km, mitä ei pelkästään liitämällä enää pystytä rikkomaan. Onneksi olkoon (toistaiseksi)!

Panu (ehkä tietämättään) osallistui myös, mutta ei lauttaantuvassa ja häviävässä kelissä päässyt kentästä itään kuin sen verran, että matkatulokseksi tuli 1,79 km. Taitaa olla tällä hetkellä viides sija. Tehtävä oli luonnollisesti sama kuin Penalla, kun loggerille ei välillä tehty muuta kuin käynnistettiin uudestaan.

Molemmat kisapilotit lensivät K-8:lla.

-Toinen Pena

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: 22. Kasikolmio 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moikka!

Tuloslista on päivitetty vastaamaan tämän hetken tilannetta.

Keliä ja lentoaikaa on vielä jonki verran jäljellä, joten nyt kannattaa osallistua kilpailuun. Neljä parasta palkitaan.
Terv. Kimmo

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: 22. Kasikolmio 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

No niin....

Se on taas syksy ja on aika jakaa taide-esineitä parhaille kasikolmiolentäjille. Jos joltain vielä löytyy dokumentteja lennetystä kasikolmiokisasta tämän kesän ajalta, niin lähettele niitä minulle osoitteeseen kimmo.tihula(ät)kily.fi.

Nopeasti tuloslistaa selatessani huomiota kiinnitti läpilentäneiden osuus, se on vain 20%. Myös tämänvuotinen osanottajamäärä on poikkeuksellisen pieni. Olettaisin tämän johtuneen K-8:lle soveliaiden kelipäivien vähyydestä.

Palkinnoille pääsevät voivat jo miettiä, millaisilla taide-esineillä aikoo ruokapöytäänsä komistaa. Jos on mieltynyt johonkin tiettyyn esinesarjaan, niin laita siitä viestiä joko sähköpostilla kimmo.tihula(ät)kily.fi tai tälle palstalle. Neljä parasta palkitaan kuten viime vuosina on ollut tapana.

Voittaja saa 24-osaisen, kakkonen saa 12-osaisen ja kolmonen saa 6-osaisen esinesarjan. Neljänneksi tullut saa yhden taide-esineen. Taide-esineet ovat täysin kierrätettävissä olevia, ekologisella valmistustavalla tehtyjä tuotteita.

Lentoaikaa on vielä tämän viikon perjantaihin asti eli 23.9.2011 on viimeinen kilpailupäivä ja dokumenttien on oltava saman päivän iltana minulla. Palkintojen jako on 24.9.2011 maaliinlaskukilpailujen palkintojen jaon jälkeen.
Terv. Kimmo

Juha Ritari
Viestit: 131
Liittynyt: La Elo 18, 2007 10:48 am

Re: 22. Kasikolmio 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Juha Ritari »

Vähän osanottajia? Ihmekös tuo. Kasikolmiokisan juryn pitäisi ensi kaudelle diskata etukäteen tuo "vakiovoittaja" pois tai ainakin rajoittaa osallistumista niin, ettei edellisen kauden voittajan suoritusta noteerata ennen 1.8. Esim. nytkin Penan heti alkukesästä tehty kova tulos sai todennäköisesti muut yrittäjät tai ainakin allekirjoittaneen heittämään pyyhkeen kehään kisan suhteen. Ei 12-, 6- je 1-osainella sarjalla saa oikein mitään aikaiseksi, siksi niiden jahtaaminen ei kiinnosta.
Liitteet
K7 finaali 2.jpg

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: 22. Kasikolmio 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moikka!

Tottahan tuo on, että Pena lentää kovia suorituksia kasilla, mutta kyllähän muutkin voivat kokeilla lentämistä jo keväällä kovien kelien aikaan. Parin tonnin pilvipohjilla pitäisi kokemattomankin matkalentäjän saada reilun viidenkympin keskinopeus aivan helposti.

Tarvittaessa voin jonakin kovana kelipäivänä lentää kasikolmion seiskalla asiasta kiinnostuneiden kanssa.
Terv. Kimmo

Jmannikko
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Heinä 26, 2011 9:36 am

Re: 22. Kasikolmio 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Jmannikko »

Kovakeli

Jos niin kova keli tulee, että seiskalla uskaltaa kentän jättää selän taakse, niin miksei.

-JM-

Kevättä odotellessa

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: 22. Kasikolmio 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Juha Ritari kirjoitti:Esim. nytkin Penan heti alkukesästä tehty kova tulos sai todennäköisesti muut yrittäjät tai ainakin allekirjoittaneen heittämään pyyhkeen kehään kisan suhteen. Ei 12-, 6- je 1-osainella sarjalla saa oikein mitään aikaiseksi, siksi niiden jahtaaminen ei kiinnosta.
No, jos tuolla tuloksella kisan voittaa, niin vähälläpä se astiasto tänä vuonna irtoaa. Tulos ei ole ollenkaan kova silloin kun keskinopeus on lähellä sakkausnopeutta. Ja tottakai kisassa kaikki tavoittelevat korkeinta palkintoa, joten kyllä pitäisi kiinnostaa. Tänä vuonna se olisi onnistunut jopa helpolla.

Se vain on niin, että kaikki eivät voi voittaa, elleivät sitten aja tarkalleen samaa aikaa. Ja kyllä tässä urheiluhullussa maassa tänä päivänä arvostetaan jo mitä tahansa mitalia arvokisoista, ei enää kaiken tarvitse olla kultaa. Toisekseen, kerhossamme on paljon kovia kisapilotteja, jotka jostakin syystä vain eivät ole tulleet osallistuneeksi viime aikoina. Jos meikäläinen muilta kiireiltään kerrankin pääsee Kasikolmiolle, niin en näe mitään syytä lentää jarrut auki antaakseni täysin tarpeetonta tasoitusta.

Kuten Kimmo kirjoitti, niin alkukesän tai kevään korkeissa keleissä melkein kuka tahansa pystyy ajamaan yli viidenkympin keskinopeuksia. Ennen sen saavuttaminen saattoi olla eri asia, mutta nykyään kaiketi tiedetään matkalennosta sen verran enemmän, että nopeudet ovat kasvaneet kaikissa purjelentokisoissa ja -ennätyksissä aika huimiksi. Kasikolmiolla reitti voi olla sellainenkin, että täysi kisasuoritus tulee paikallislentona (n. 25 km suuntaansa kentästä), joten ei pitäisi olla paha kenellekään parin tonnin kelissä.

Sitä paitsi en ole vakiovoittaja: Eka kesänä kävin kyllä Kasilla Savitaipaleella, mutta en tiennyt koko kisan olemassaolosta mitään, joten mitään dokumentointia ei tullut tehdyksi. Eikä muistaakseni mitään kiirettäkään pidetyksi. Se oli sama kesä kun Paappa lensi sen yli seitsemänkympin tuloksen, joka on sittemmin jätetty taakse jo kolmeenkin otteeseen sekä Haken että minun toimesta. Minä en sitten tullut osallistuneeksi ollenkaan. Toka kesänä kyllä voitin, vieläpä suht vaatimattomalla tuloksella (64,815 km/h), mutta kahtena seuraavana kesänä Hakke oli vakiovoittaja. Viime vuonna olin ainoa läpilentänyt, joten ei pitäisi olla valittamista. Niin saattaa käydä tänäkin vuonna, elleivät kelit aivan lähipäivinä olennaisesti parane ja kisalentäjiä ala näkyä kentällä.

Väittäisin, että kerran kun ajelee tehtävän läpi vaikka viittäkymppiäkin ensin, niin seuraavalla kerralla se menee jo 5 km/h nopeammin. Ja sitä rataa. Jostakinhan se on aloitettava. Ja Kimmon kyytiin Seiskaan kannattaa mennä katsomaan miten se käy.

Eikä ne liitotehtävätkään kenellekään ihan turhia ole, vaikka niitä vähän pelleilynä voitaisiin pitääkin. Ensinnäkin, viimeistään niissä tulee ehkä kiinnitetyksi huomiota lentämisen puhtauteen eli huolelliseen lentokäsialaan, ja toisekseen saa harjoitusta loggerin käytössä - varsinkin käännepisteen läheisyydessä. Malliksi voi vaikka katsoa miten kävi viime vuonna toisella käännepisteellä eräälle lentäjälle, joka piti itseään melko tottuneena loggerin käyttäjänä: viewtopic.php?f=3&t=326

-Pena

Valtsu
Viestit: 32
Liittynyt: To Elo 11, 2011 9:07 pm

Uusia kilpailijoita ensi kaudelle.

Lukematon viesti Kirjoittaja Valtsu »

Älä huoli Pena koulutit juuri kesällä ainakin yhden joka on innokas lentämään kasikolmiota. Pitää aloittaa heti keväällä vain innokkaasti lentämään kasikolmiota, jos vaikka saisi lennettyä läpi jonakin korkeana kelipäivänä. :D

Tuli muuten sellainen seikka mieleen, että mitäs jos lentää useamman kisasuorituksen niin, että saa vaikka ensimmäisen- ja toisen sijan. Saako kyseinen henkilä tällöin ensimmäisen ja toisen palkinnon? :lol:

-Valtteri-

Avatar
tynys
Viestit: 19
Liittynyt: To Heinä 23, 2009 6:46 pm

Re: 22. Kasikolmio 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja tynys »

Pena kirjoitti: en näe mitään syytä lentää jarrut auki antaakseni täysin tarpeetonta tasoitusta.



-Pena

-eiköhän tasoitukseksi tässä tapauksessa riitä henkisien jarrujen oleminen ainakin hiukan raollaan...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: 22. Kasikolmio 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Jaahas,

saatiinhan Heikkikin kisaan mukaan :lol: Vaikka ei välttämättä fyysisesti.

Onkos se Lappeenrannan K-8 muuten iskussa? Kilpailun järjestäjän ja sponsorin mukaan mikään ei estä osallistumasta Kasikolmioon myös muilta kentiltä ja muilla kaseilla tai seiskoilla. Siis jos ei tänne kerkiä.

Mahdolliset palkinnot vain tulee ottaa vastaan Selänpään päättäjäisissä. Sehän se vasta hauskaa olisikin, jos Heikki saataisiin edes sillä varjolla tänne päättäjäisiin, esim. neljättä palkintoa hakemaan. Hänellehän sopivan henkisyystason saavuttamiseen riittäisi tuo neljäskin palkinto ihan hyvin, tarkemmin ottaen sen sisällön nauttiminen.

Ei muuta kuin viivalle vain, vielä on pari päivää aikaa. Ja jos ei tänä vuonna, niin ensi vuonna sitten, vaikka silloin saattaa neljäskin palkinto olla jo vähän tiukemmassa...

-Pena

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: 22. Kasikolmio 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moikka!

Kilpailuaika tälle lentokaudelle lähenee loppuaan. Jos faileja löytyy vielä, niin laittakaa tulemaan niitä minulle. Käyn tänään taide-esineostoksilla ja jos toiveita on, niin ilmoitelkaa. Valtteri taitaa olla vielä alle 18-vuotias, joten Valtterin olisi valittava alle 18-vuotiaille sallittava taide-esinekokoelma ellei toisin sovita. Laita tästä tietoa minulle sähköpostiin kimmo.tihula(at)kily.fi.
Terv. Kimmo

Juha Ritari
Viestit: 131
Liittynyt: La Elo 18, 2007 10:48 am

Re: 22. Kasikolmio 2011

Lukematon viesti Kirjoittaja Juha Ritari »

Hieno juttu, lukijamäärästä päätellen aihe kiinnosti. Ehkäpä saattoi herättää kisahalujakin. Tulihan Kimmolta hyvä kehitysehdotuskin kaverilennosta, jota tosin himmentää seikka, että vain toinen etukäteen sovittu on ilma-aluksen päällikkö ja saa käyttää lento-ajan hyväkseen.

Selvennän vielä kritiikkini kärjen olleen siinä, että ko. kisassa on aivan liian vähän yritystoimintaa, tänäkin vuonna peräti kaksi vakavasti otettavaa taidetapahtumaa. Me muut olimme "houkuteltuja turisteja", joilla ei ollut pienintäkään mahdollisuutta vallinneen hetken olosuhteissa suoriutua tehtävästä eli kisan perimmäisestä tarkoituksesta. Minun lentoni oli hallikeikka, jossa tarkoituksenani oli kokeilla, onko mahdollista käydä "Seiskalla" Selänpään asemalla vinttauksesta ilman nostoja elokuun 10. päivänä starttiajalla klo 20.58. Irrotuskorkeus oli 440 metriä. Ei se onnistunut. Hermo petti ja käännyin takaisin n. 500 metriä ennen asemaa. Pääsin vielä sopivasti laskuun rwy 30:lle värikkään iltaruskon saattelemana.

Kisoihin pitää saada tunnelma. Maaliinlaskukisojakaan ei kannattaisi kahdelle pilotille pitkään järjestää, eikä ravikilpailujakaan enää pidettäisi, elleivät hevosmiehet olisi keksineet laittaa hyvät kopukat starttaamaan takamatkalta. Siten kilpailujen jännite ja mielekkyys on saatu säilymään.

Pena, en nyt tosiaankaan tarkoita, että sinun pitäisi ruveta jarrut ulkona lentelemään. Tasoitukseksi riittäisi aivan hyvin kunhan lennät (kuten minä taitamattomuuttani) kuula ja lanka poskellaan nostolinjojen välissä. :lol:

Ja taas asiaan. Eiköhän yritetä ensi kaudella puhaltaa henkeä tähän kisaan, onhan sillä taitoja kehittävä tarkoitus ollen vielä suhteellisen turvallinenkin pienehkölläkin kokemuksella. Lennot tapahtuvat sopivalla etäisyydellä kotikentästä ja mahdollisissa maastolaskuissakin "Kasi" mahtuu melkein postimerkin kokoiselle lämpäreelle.

Minusta hallitseva mestari ja muutkin tuhansien tuntien pilotit voisivat kisan mielekkyyden säilymisen vuoksi aivan hyvin välttää tässä harjoituskone-henkisessä kisassa suorituksiaan Juhannukseen saakka. On todennäköistä, että siihen mennessä pohjalle on saatu useita inhimillisiä pohja-aikoja ja matkoja. Suorittajilleen edes hetken gloriaa tulostaululla. Tähän ehdotukseen voi luonnollisestikin jokainen vapaasti valita suhtautumisensa. :wink:

Kyllähän Pena tänäkin vuonna kannusti allekirjoittanutta Kasikolmiolle useastikin loggeri ladattuna, vaan minä "manjana, ehkä huomenna"-miehenä luulin aina vielä paremman päivän koittavan. 8)

Alkukesästä mestarit voisivat mittailla keskinäisiä taitojaan mm. Besserwisser-kisassa, jonka piirissä ei myöskään ole massaliikehdintää. Johtuukohan se kisan nimestä? Sopisiko esim. "Vesivehmaan raiteet"-kisa paremmin? Nimittäin, olemmehan me ilmailijat tunnetusti vaatimatonta porukkaa, eikä etenkään meidän yhdistyksessämme ole yhtään "aina oikeassa"-tyyppiä. Sen sijaan meitä useimmiten oikeassa onkin jo aika liuta, tuskin mahdumme yhteen huoneeseen. :lol:

Kimmolle terveisiä! Jos nyt vielä säilytän tuon neljännen sijan ja yleensäkään tohritahan tällä suorituksella mitään astiaa pokata, niin minulle joku pohjanoteeraus-merkkiastia. Se saa olla ihan vaikka 4-luokan kierrätysplootuakin. :oops:

Vastaa Viestiin