Kilpailu: 1. Selänpään Yökyöpeli 2010

Kokemuksia, vinkkejä ja kertomuksia.
Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kilpailu: 1. Selänpään Yökyöpeli 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Lentokauden kolkutellessa ovella on aika julistaa uusi purjelentokilpailu!

Kutsun kaikki kynnelle kykenevät ikään ja lentokokemukseen katsomatta kilpailemaan kauden myöhäisimmän laskuajan saavuttaneesta ts. Selänpään Yökyöpeli 2010 tittelistä. Säännöt ovat kaikessa yksinkertaisuudessaan sekavat, tarkoitan, seuraavat: Laskuaika rekisteröidään kilpailusuoritukseksi, jos laskua edeltänyt lento on ollut ns. termiikkikeikka. Käytännön syistä termiikkikeikan osoittamiseen vaaditaan vähintään 20min laskua edeltänyt lentoaika. Kilpailusuorituksiksi hyväksytään kaikki Selänpäässä lennetyt lennot.

On suositeltavaa, että omaa kilpailusuoritustaan kehutaan ja kommentoidaan tämän säikeen jatkona estoitta, vaikka virallinen tulospalvelu tukeutuu kenttäkirjanpitoon.

Viime kesänä nk. näytöslajina järjestetyn kilpailun voitti Juho Ihanainen tuloksella 21:41.

Kilpailussa palkitaan vain voittaja. Palkinto pidetään päättäjäisiin saakka yllätyksenä mutta se tulee noudattamaan esim. Kimmon Kasikolmion palkintojen henkeä.

-Pasi

P.S. Kilpailun nimenä on paremman ehdotuksen puutteessa työnimi: Selänpään Yökyöpeli. Julistan tämän kilpailukutsun ohella kaikille avoimen nimeämiskilpailun. Tuomaristoon kuuluu allekirjoittaneen lisäksi Petri Tihula, Kimmo Tihula, Juha Salli ja Pentti Nurminen. Palkintona on allekirjoittaneen tarjoamat pullakahvit Selänpään kuppilassa. Äänten mennessä kumminkin tasan ratkaisee allekirjoittaneen ääni. Nimiehdotuksensa voi laittaa tähän jatkoksi tai lähettää tai kertoa suoraan allekirjoittaneelle.

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: Kilpailu: 1. Selänpään Yökyöpeli 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moro kaikki tämän ketjun lukijat!

Pasi laittoi hyvän haasteen. Yksi kysymys kuitenkin juolahti mieleen? Entä jos lento päättyykin seuraavan vuorokauden puolelle ja laskuaika olisi esimerkiksi 00.01? Pitääkö tulla jarruja apuna käyttäen tukka putkella alas saman vuorokauden puolella vai saako lentoa venyttää seuraavan vuorokauden puolelle, jos kelit antavat myöten? Olisi sääli haaskata hyvää purjelentokeliä.

Pasin antama nimiehdotus on hyvä ja itse en keksi parempaa. Laitan nyt kuitenkin oman ehdotuksen ihan huumorimielellä:

"Baron Pasi Cup" eli kansanomaisesti lyhennettynä "BPC".

Toinen vaihtoehto voisi olla erään kansallisen lentoyhtiön slogania lainaten "Illaksi kotiin"
Terv. Kimmo

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kilpailu: 1. Selänpään Yökyöpeli 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Jahas, sitä ollaan heti etsimässä porsaanreikiä. Säännöt näyttävät siis kaipaavan täsmennystä. Kilpailuun osallistuvien lentäjien tulee noudattaa ilmailulakia (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091194) ja voimassa olevia ilmailumääräyksiä (http://www.ilmailuhallinto.fi/ilmailumaarayskokoelma) ja myös erityisesti "hyvää ilmailutapaa" (http://www.flightforum.fi/forum/index.p ... 442.0.html). Tämän kilpailun yhteydessä tulee kiinnittää huomiota OPS M1-1:n määritelmiin Näkösääolosuhteet (Visual meteorological conditions) ja Yö (Night) sekä erityisesti kappaleeseen 3.2.3 Ilma-alusten valot. Lisäksi FAI:n Sporting code:n yleiseen osioon (http://www.fai.org/documents/sportingco ... n_download) ja erityisesti Section 3:een (http://www.fai.org/gliding/sc3) ja sen liitteisiin on syytä tutustua.

Jos em. reunaehdot antavat myöten, hyväksytään laskuaika eri vuorokauden puolella kuin starttiaika. Ja, koska kyse on lentämiseen kannustavasta kilpailusta voidaan väkisin jarrut auki alastulon katsoa olevan ristiriidassa "hyvän ilmailutavan" kanssa. Kilpailun henkeen ei siis kuulu, että hyvä keli jätetään käyttämättä ja alas tullaan ennen kuin keli oikeasti loppuu.

-Pasi

P.S. Tämän BPC:n suhteen jäävään itseni mutta "illaksi kotiin" on hyvä ehdotus. Tältä kansalliselta lentoyhtiöltä voisi saada kaikille osallistujille diploomiksi vaikka tarran. :)

P.P.S Kun OLC:ssä on Bitterwasser Cup (http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/bi ... lc&sp=2010), niin pitäisikö meillä joku matkalentokilpailu vastaavasti olla Besserwisser Cup? :P

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: Kilpailu: 1. Selänpään Yökyöpeli 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moro!

Ainakin Aavahelukan lentokenttä täyttää näkölentosääntöihin liittyvät reunaehdot yölentämisen osalta keskikesällä eikä näin ollen purjehdusvaloja tarvita.

Täytyykin laittaa allakkaan pari päivämäärää, jotta muistan ottaa osaa Pasikisaan. Ensimmäinen voisi olla alustavasti 1.5.2010 kello 22:00-22:21.
Terv. Kimmo

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kilpailu: 1. Selänpään Yökyöpeli 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Huomio huomio!

Kilpailu on avattu räväkästi 26.4.2010 kun J. Salli päätti kilpailusuorituksensa aikaan 16:01.

Kuka pystyy parempaan?

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Päästiin vähäksi aikaa keulille...

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Moro,

Juha Ritarin kanssa lennettiin tänään 5.5. punaisella Puhkulla kunnon kausitarkkari, ja päästiin kisassa vähäksi aikaa keulille, hehehhee... :)

Starttiaika oli klo 17.13 ja lasku klo 19.16. Startista tuli korkeutta 420 m ja kävimme 1880 m QFE Utin tontin puolella. Tuo maksimi vastasi tänään pintaa 65, mihin asti kehtasimme pyytää selvityksen VFR:ssä. (Torni sattui olemaan auki.) Keli oli kuitenkin paikoin korkeampaa: Sallin Jussi ilmoitteli kahden ja puolen tonnin pohjista vähän starttimme jälkeen.

Kenttäkirjassa saattaa lukea mitä sattuu, mutta tarkistin juuri oman kelloni atomikellosta, ja paikkansa piti: http://www.saunatontut.com/saunatontut_precise.html Pankaas muuten pistäen itse kukainenkin itsellenne selainen kirjanmerkkeihin/suosikeihin.

Mikäli kenttäkirja tosiaan ratkaisee, ajanotto varsinkin meidän kulttuuriksimme muotoutuneessa käytännössä (tarkoittaa tässä vaihtelevanlaatuisia arvauksia) saattaa muodostua kisan ongelmakohdaksi. Tuo yllä linkattu sivu voisi toimia kellojen referenssinä, niin siinä saattaisi olla yksi ratkaisu. Loggeritallenne on tietysti varma nakki, kun kapistus ottaa satelliitista ajan. Onneksi tässä vaiheessa ei kuitenkaan oltane lopullisia tuloksia lähelläkään, joten ei käydä (vielä) kinaamaan.

Mainitsen nyt tässäkin samalla: Kuten Seppo kirjoitti ajankohtaista-sivulla, niin kaikki lentämään kuka suinkin ehtii. Huomenna torstaina on luvassa hyvän näköistä, ilmeisesti ihan nostokeliä, ja perjantainakin on vielä mäenlaskukeliä, mikä riittää kausitarkkareihin oikein mukavasti. Tietysti mikäli ennusteet eivät hovissa muutu.

Terv. Pena

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kilpailu: 1. Selänpään Yökyöpeli 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Hyvä hyvä!

Täytyypi vinkata Jormalle, että asentaa ensi talven huoltotauolla kenttälaatikkoon ihan oikean atomikellon, niin loppuu narina ja valitus. :)

-Pasi

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: Kilpailu: 1. Selänpään Yökyöpeli 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Moi,

tänään meni pakka uusiksi: Atomikellon asentaja Jorma Raunio laskeutui LS:llä klo 19.34 atomiaikaa, ja on siis uusin yökyöpeli. Juha Ritari piti E-kutosella johtopaikkaa yksin hallussaan vajaan varttitunnin tuloksella 19.20. (Jorma oli vielä ilmassa, joten hänellä ei vielä siinä vaiheessa ollut tulosta.)

Pasilla oli kyllä sitkeä yritys vihreällä Puhkulla, ja hän tulikin laskuun kaikkia muita myöhemmin. Lentoaikaa kertyi vaadittu 20 minuuttia, mutta kahden todistettavasti tehdyn välilaskun takia suoritus hylättiin kylmän viileästi 8) . Pasi saattoi tietysti johtokunnan jäsenenä ottaa keskiviikkoisen mäenlaskuillan aivan kirjaimellisesti vähän niinkuin esimerkin vuoksi.

No, tosiasiassahan alhaalta olisi iltaseitsemän aikoihin varmasti ollut kenen tahansa vaikea päästä ylös. Meille ylempänä olleille keliä olisi korkealla vielä riittänyt, mutta kunnon kilpailurypistystä ei tällä kertaa saatu aikaiseksi.

-Pena

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kilpailu: 1. Selänpään Yökyöpeli 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Iltaa, tänään kellot pysähtyivät aikaan 19:02 2:17 tunnin vetkuttelun jälkeen. Ei riitä, kun päivätitteliin mutta, mikä tärkeintä, Pajunen tuli päihitettyä lentoajassa.

PetriT
Viestit: 95
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Kerava

Re: Kilpailu: 1. Selänpään Yökyöpeli 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja PetriT »

Nimiehdotukseni mukailevat tätä varsin asiallista linjaa.
- iltaimuri
tai
- myöhänen kuppi

Kenttäkirjaa puolustaisin sanasella. Hyvähän se olisi että jokainen tarkastaa kenttäkirjanpidon omien lentojensa osalta. Oma atomikello on kaikkein luotettavin varsinkin jos laskuaika on merkattuna auringon asentoa vertailemalla.

-Pete-

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kilpailu: 1. Selänpään Yökyöpeli 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Hahaa,

Kauden ensimmäinen oikea lento (5:49) toi kiinnityksen kärkisijaan ajalla 19:39. Pistäkääpä paremmaksi, jos pystytte. 8) Yritin ottaa startin Besserwisseriinkin mutta jonkun matkaa Jaalan takana meni pupu pöksyyn ja piti palata tarkistamaan, että tuulipussi on paikallaan. Kaikki tämä tapahtui siis perjantaina 14.5.

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: Kilpailu: 1. Selänpään Yökyöpeli 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Pasi Haanpää kirjoitti:Pistäkääpä paremmaksi, jos pystytte.
Jaahas,

eilen lipsahti vähän turhankin paljon paremmaksi - kisan varhaista vaihetta ajatellen - kun innostuin tutkimaan matkantekomahdollisuuksia LS:lla vielä iltaimuissa. Ihan mukavastihan se toimi ainakin korkealla pysyen. Siellä täällä pilvien alla veti vielä puolta ja joskus yhtäkin metriä, ja kun ylätuulen suunta alkoi lopulta olla selvillä, niin kantava/nostava linjakin löytyi ja sitä pitkin ajellen LS liiteli takaisin kentälle suhteellisen vähäisellä korkeudenmenetyksellä.

Uusi kärkitulos on nyt sitten klo 20.25, ja tuli vähän vaille kuuden tunnin lennon päätteeksi (5:59). Matkakilometrejä kertyi noin kolmesataa.

Besserwisseryritys meni tosiaan vähän myttyyn (ks. viewtopic.php?f=3&t=329 ), mutta menihän se nopeudenkin puolesta aivan läskiksi joten sikäli ei paljon harmita. Kunnon maakuntalaskeva yllätti jo hyvissä ajoin ennen maalilinjaa, ja vaikka työnsin tulemaan sen takia erittäin kovaa, kuiva kone ei ennen linjaa noussut aivan tarpeeksi, vaan korkeuden menetystä tuli 7 m liikaa (vaikka kinnasin ylöspäin melkein sakkauksen rajoille).

No, Sallin Jussin melkoisen kova pohja-aika kannustaa varmasti useita lentäjiä yrittämään. Vesiksen reissu on juuri mukava matka HC:n suorittaneillekin. Siinä ei oikeastaan allekirjoittaneelle tällä kertaa ollut liikaa kuin Vesivehmaa-Vierumäki -osuus :) , joka monesti muutenkin Vesiksellä käydessä tuppaa syömään korkoja. Laskeva kyseisellä välillä oli tällä kertaa pitkä, voimakas ja todella hermoja raastava. Vierumäellä oli muuten jälleen kerran päivän paras, joka veti alle tonnista heti viittä metriä ylös asti. Muualla nostot toimivat kunnolla vasta n. 1800 m ylöspäin.

Terv. Pena

Vastaa Viestiin