Lentokausi 2019
Re: Lentokausi 2019
Tälle päivälle 19.7.2019 odotettu neljän Stemme moottoripurjelentokoneen vierailu Selänpäähän peruuntui.
Dominik Senner viestitti: We must skip! Too bad, go to Lithuania.
Dominik Senner viestitti: We must skip! Too bad, go to Lithuania.
- Liitteet
-
- csm_SRII0917_simonrainer_com__A4_Print__6127bb7c48.jpg (50.4 KiB) Katsottu 4933 kertaa
Re: Lentokausi 2019
19.7 pilvipoutaa. Kentällä laatuaikaa viettämässä Antti, Roni, Pekka H, Savolaiset. Toimenpiteenä Kuppilan varjon pystytys. Pystyyn se ainakin jäi kun poistuimme. Samalla autojen siistimistä ja huoltamista jos sitten ei tarvitse lentopäivänä olla pelti auki. Kotonakaan ei tarvitse olla pelti kiinni ja miettiä mitä tekisi, tule kentälle siellä löytyy mukavaa pikku puuhaa jokaiselle ja aika kuluu siivillä eikä päähän satu aamulla.
Re: Lentokausi 2019
Lauantai 20.7.2019, Anttilan ravien jälkeinen päivä muuttui kelipäiväksi vasta iltapäivän kuluessa, mutta jatkui myöhään.
Lentäjiä oli paikalla ja ilmassa ikäänkuin vanhaan hyvään aikaan.
Lentäjiä oli paikalla ja ilmassa ikäänkuin vanhaan hyvään aikaan.
Re: Lentokausi 2019
22.7 hyvää lentosäätä. Lennot alkoivat myöhään ja loppuivat myös. Taivas aukeni ja Juha vintturille. Ylös lähtivät Teemu, Pete, mä ja Juhakin myöhemmin. Hallitus kokoontui illalla ja sivuilta koosteet päätöksistä piakkoin. Kokouksen aluksi tarjosi tuore SM voittaja kakkukahvit.
Re: Lentokausi 2019
Tervehdys
Lauantaina lennettiin. Hallista vietiin starttipäähän kaikki koneen Junioria lukuunottamatta. Lentoja tuli liki 20 kappaletta. Kiitokset Jani Virolaiselle joka vinttasi koko päivän.
Hännisen Pekka lensi lähtötapakelpuutuksia Puchaczilla. Teemu lensi kasista tyypit ja yritti kasikolmiota. Kasissa nopeusmittari ei toiminut, syynä tukos pitotputkessa.
Tänään sunnuntaina on vielä hellekeliä, mutta tulevalle viikolle on ennusteltu hieman viileämpää säätä.
Lauantaina lennettiin. Hallista vietiin starttipäähän kaikki koneen Junioria lukuunottamatta. Lentoja tuli liki 20 kappaletta. Kiitokset Jani Virolaiselle joka vinttasi koko päivän.
Hännisen Pekka lensi lähtötapakelpuutuksia Puchaczilla. Teemu lensi kasista tyypit ja yritti kasikolmiota. Kasissa nopeusmittari ei toiminut, syynä tukos pitotputkessa.
Tänään sunnuntaina on vielä hellekeliä, mutta tulevalle viikolle on ennusteltu hieman viileämpää säätä.
Terv. Kimmo
-
- Viestit: 131
- Liittynyt: La Elo 18, 2007 10:48 am
Re: Lentokausi 2019
Lauantaina 3.8.avoimien ovien yhteydessä hieman yli klo 16 startanneen Puchaczin nousussa vetovaijeri katkesi asematasoalueen kohdalla. Jarruvarjo, vain lyhyt vaijerin pätkä lisäpainona, liiteli vaarallisen lähelle yleisöaluetta. Jos vaijeri katkesi vaikkapa aikaikkunassa 3 -10 sekuntia myöhemmin, jolloin katkeamispaikka olisi ollut lännempänä ja korkeammalla, olisi se samalla navakalla tuulella voinut aiheuttaa huomattavaa joko materiaalista, ruumillista tai henkistä vahinkoa hallialueiden tuntumassa. Nyt varjo vaijereineen laskeutui onneksemme aivan kuljetusputkialueen reunalle. Tämäkin täytyy nyt pitää mielessä jatkossa kiitotie 12/30:n ollessa käytössä ja kohtalaisen tuulen vallitessa pohjoisen kantilta. Sinänsähän tuolle ei mitään olisi ehtinyt tehdä ainakaan, jos laskeutumiskohdalle olisi osunut paikalleen ankkuroitu purjekone.
Re: Lentokausi 2019
Purjelennon SM-kilpailut 2019 pidettiin 27.7.2019-3.8.2019 välisenä aikana Lopella Räyskälän lentokentällä.
Kilpailut onnistuivat kokonaisuudessaan hyvin.
Lentopäiviä saatiin seitsemän kahdeksasta mahdollisesta. Viimeisenäkin toivottuna kisapäivänä gridattiin (koneet vietiin lähtöryhmitykseen odottamaan hinausten alkua), mutta kilpailun johtaja Esko Lehtonen päätti kuitenkin olla aloittamatta hinauksia, joten palkinnot saatiin jaettua kello kolmelta.
Avoimessa luokassa ex-kilyläinen Hannu "Wille" Halonen voitti Mikko Nurmisen antaessa kuitenkin arvoisen vastuksen.
Wille lentää tätä nykyä yli kaksisataa tuntia vuodessa, mm. useita kilpailuja ja pari viikkoa talvella Namibian Kiribotikissa.
Wille kertoi määratietoisen harjoittelun ja paljon ilmassa vietetyn matkalentamisen tuomasta varmuudesta olevan etua kilpailujen hyvien tulosten saavuttamisessa. Myös viimeisin sana koneena, Ventus 3, on osa menestystarinaa.
Racing luokassa voiton vei näytösluonteisesti Harri Hirvola.
Itse lensin samassa luokassa ja voin vain ihailla voittokolmikon työskentelyä.
Kilpailun tulokset löytyvät Soaring Spot sivuilta. https://www.soaringspot.com/en_gb/purje ... 19/results
Elovalkeat/avoimet ovet viikonlopun aikana oli Puchaczin kabiiniin ilmestynyt halkeama, jonka paikkasin maanantaina 5.8.2019 ennen lentokoulutuksen alkamista.
Tulen tekemään kyseiseen kuomuun parannellun korjaushuollon ennen seuraavaa lentokautta.
Kilpailut onnistuivat kokonaisuudessaan hyvin.
Lentopäiviä saatiin seitsemän kahdeksasta mahdollisesta. Viimeisenäkin toivottuna kisapäivänä gridattiin (koneet vietiin lähtöryhmitykseen odottamaan hinausten alkua), mutta kilpailun johtaja Esko Lehtonen päätti kuitenkin olla aloittamatta hinauksia, joten palkinnot saatiin jaettua kello kolmelta.
Avoimessa luokassa ex-kilyläinen Hannu "Wille" Halonen voitti Mikko Nurmisen antaessa kuitenkin arvoisen vastuksen.
Wille lentää tätä nykyä yli kaksisataa tuntia vuodessa, mm. useita kilpailuja ja pari viikkoa talvella Namibian Kiribotikissa.
Wille kertoi määratietoisen harjoittelun ja paljon ilmassa vietetyn matkalentamisen tuomasta varmuudesta olevan etua kilpailujen hyvien tulosten saavuttamisessa. Myös viimeisin sana koneena, Ventus 3, on osa menestystarinaa.
Racing luokassa voiton vei näytösluonteisesti Harri Hirvola.
Itse lensin samassa luokassa ja voin vain ihailla voittokolmikon työskentelyä.
Kilpailun tulokset löytyvät Soaring Spot sivuilta. https://www.soaringspot.com/en_gb/purje ... 19/results
Elovalkeat/avoimet ovet viikonlopun aikana oli Puchaczin kabiiniin ilmestynyt halkeama, jonka paikkasin maanantaina 5.8.2019 ennen lentokoulutuksen alkamista.
Tulen tekemään kyseiseen kuomuun parannellun korjaushuollon ennen seuraavaa lentokautta.
Re: Lentokausi 2019
Lentokeliä odotellessa teimme tänään 14.8.2019 Hannun kanssa Puchaczin 50 tunnin huollon 15 tuntia yliajalla.
Lentokelit antoivat odottaa sen verran kauan, että päätimme yrittää ilmailua huomenna torstaina 15.8.2019 uudelleen.
Mare Rissanen vieraili vaimonsa kanssa Selänpäässä.
Mare oli viimeksi käynyt kentällämme, "maassa", 80-luvun loppupuolella SM-kisoissa.
Rissasen klaani omistaa tätä nykyä Binder EB28 edition kaksipaikkaisen superorgidean. Tälläisen koneen jos haluaa on syytä varautua 300000,- euron menoon.
Lentokelit antoivat odottaa sen verran kauan, että päätimme yrittää ilmailua huomenna torstaina 15.8.2019 uudelleen.
Mare Rissanen vieraili vaimonsa kanssa Selänpäässä.
Mare oli viimeksi käynyt kentällämme, "maassa", 80-luvun loppupuolella SM-kisoissa.
Rissasen klaani omistaa tätä nykyä Binder EB28 edition kaksipaikkaisen superorgidean. Tälläisen koneen jos haluaa on syytä varautua 300000,- euron menoon.
Re: Lentokausi 2019
15.8 Pilot Taimiaho ja copilot Kärkkäinen jatkoivat menestyksellistä lento-opiskelua vaihtelevassa säähaasteessa. Välillä pyyhittiin pölyt koneen pinnasta ja samalla lähti vesipisaratkin. Oppilas saikin hyvän tietopaketin mitä kaikkea liittyy valmisteluihin ennenkuin lentoonlähtö on valmis. Vintturin osuus tulee sitten aikanaan lisäherkuksi olennaisena osana Selänpään lentotoiminnassa. Team Torri oli vahvuudella 2+2 lentopaikalla tukemassa Teron paikallislentoja. Mini Torrit olivat mukana lähes kaikessa mitä lentoavustamiseen liittyi.
Re: Lentokausi 2019
16.8 Jorman vinttauksilla Osmo, Rami, Harri sekä Antti oppilaineen epämääräisessä tuulessa vaihtelevia suoritteita. Kaikki pääsivät halliin kolhuitta. Josta pääsen asiaan. Hallissa oli koneissa havaittavissa sen verran uusia kolhuja, että on hyvä jos maltillisesti siirtelemme kalustoa. Astir ja Ls olivat ainakin saaneet lisää osumia. Junnun kabiini on myös naarmuuntunut. Ls siipipyörässä on ollut jotain kovaa sisällä joka on aiheuttanut naarmut vas siivekkeeseen, jotka ovat kuvassa. Muuten kaikki hyvin. Lennellään vielä täyttä häkää.
Re: Lentokausi 2019
Pe 16.8.2019 oli mukava lentopäivä.
Eläkeläisporukka, ja taisi siinä olla yksi työikäinenkin mukana, lenteli omia yksilösuorituksiaan.
Koulutus eteni.
Hännisen Pekka kerkisi illan suussa lentämään Lassi Kärkkäiselle koulutustarkastuslennon ja Lassi kruunasi illan omalla yksilösuorituksellaan 1C yksinlennolla, joka kesti puoli tuntia 2m/s nostoja apuna käyttäen.
Lassi sai ansaitut onnittelut ja oman kullan halaukset.
Vielä 9 yksin ja sitten lentokoetta suorittamaan.
Eläkeläisporukka, ja taisi siinä olla yksi työikäinenkin mukana, lenteli omia yksilösuorituksiaan.
Koulutus eteni.
Hännisen Pekka kerkisi illan suussa lentämään Lassi Kärkkäiselle koulutustarkastuslennon ja Lassi kruunasi illan omalla yksilösuorituksellaan 1C yksinlennolla, joka kesti puoli tuntia 2m/s nostoja apuna käyttäen.
Lassi sai ansaitut onnittelut ja oman kullan halaukset.
Vielä 9 yksin ja sitten lentokoetta suorittamaan.
Re: Lentokausi 2019
17.8.2019 melko kova tuuli rikkoi termiikin, tosin parhaat taitajat ylsivät 1000m korkeudelle.
Lassi lenteli C-lennot valmiiksi. Yksinlennot lupakirjan lentokokoeen suorittamista ajatellen ovat vielä osin kesken, mutta Kiiskisen Hantan kanssa on alustava lentokokeen ajankohta sovittu ensi lauantaille.
Lassi lenteli C-lennot valmiiksi. Yksinlennot lupakirjan lentokokoeen suorittamista ajatellen ovat vielä osin kesken, mutta Kiiskisen Hantan kanssa on alustava lentokokeen ajankohta sovittu ensi lauantaille.
Re: Lentokausi 2019
Sunnuntaisuolana oli Vintturin starttimoottorin vikaantuminen.
Solenoidikontaktipinta starttimoottorissa oli sulanut, vintturi ei käynnistynyt.
Toimitin maanantaina startin Akkuhuolto/Autosähkö Kuittiselle.
Jarno soittelikin jo iltapäivällä, että kunnossa on.
Nyt vintturi lähtee jälleen käyntiin.
Puukoneiden kuljettamiseen käytettävä puurakenteinen vankkuriperäkärri, modifioitu malli SIL, on huollossa, mutta valmistuu pikapuolin.
Seuraavaksi sitä käytetään K8B purjelentokoneen kuljettamiseen SM-kisoihin Imatralle.
Solenoidikontaktipinta starttimoottorissa oli sulanut, vintturi ei käynnistynyt.
Toimitin maanantaina startin Akkuhuolto/Autosähkö Kuittiselle.
Jarno soittelikin jo iltapäivällä, että kunnossa on.
Nyt vintturi lähtee jälleen käyntiin.
Puukoneiden kuljettamiseen käytettävä puurakenteinen vankkuriperäkärri, modifioitu malli SIL, on huollossa, mutta valmistuu pikapuolin.
Seuraavaksi sitä käytetään K8B purjelentokoneen kuljettamiseen SM-kisoihin Imatralle.
Re: Lentokausi 2019
Sateisen viikon jälkeen oli ilo todeta kelien alkaneen uudelleen.
Kiiskisen Hantta saapui Kymistä lentämään Lassi Kärkkäiselle lentokoetta ja hyvinhän se taisi mennä, ainakin lupakirja-anomuksista on lähdössä heti huomenna Traficomin suuntaan. Suuret kiitokset Hannulle ja hienoja lupakirjalentoja aikanaan Lassille.
Kiiskisen Hantta saapui Kymistä lentämään Lassi Kärkkäiselle lentokoetta ja hyvinhän se taisi mennä, ainakin lupakirja-anomuksista on lähdössä heti huomenna Traficomin suuntaan. Suuret kiitokset Hannulle ja hienoja lupakirjalentoja aikanaan Lassille.
Re: Lentokausi 2019
27.8.2019 tiistaina lennettiin Selänpään kentältä.
Aurinko paistoi ja lämpöä riitti.
Purjelentoa pääsivät harjoittamaan Juha Ritari, Jorma Raunio, Osmo Heikkilä ja Tero Torri.
Vintauksista huolehti Team Elias.
Tänään 28.8.2019 yritetän lentää koululentoja Eero Viitalalle.
Aurinko paistoi ja lämpöä riitti.
Purjelentoa pääsivät harjoittamaan Juha Ritari, Jorma Raunio, Osmo Heikkilä ja Tero Torri.
Vintauksista huolehti Team Elias.
Tänään 28.8.2019 yritetän lentää koululentoja Eero Viitalalle.
Viimeksi muokannut Antti, To Elo 29, 2019 7:20 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.