Duo Discus

Yleistä keskustelua purjelennosta
Onni
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2010 11:11 am

Duo Discus

Lukematon viesti Kirjoittaja Onni »

Jäsenkirjettä lukiessa meinasin saada sydänkohtauksen!

Asiahan ei minulle tietysti kuulu, mutta...


(Kily:n jäsenet ovat käyttäneet konetta vähän. Vain 5-6 jäsenellä on ollut laskutettavia lentoja.
2. Kone tuotti Kily:lle 2012 vuonna tappiota 2.180 €, jota ei voi mitenkään hyväksyä, koska koneessa on kerhon rahoja kiinni yli 40.000 €!
3. Vaikka Kily omistaa koneesta puolet, niin kuitenkin käytännössä yksityisomistajat hallinnoivat koneen käyttöä Kily:lle epäedullisen sopimuksen perusteella.

Kerholla on huutava pula yksipaikkaisista nykyaikaisista purjekoneista. LS4:n ja Discuksen lisäksi olisi syytä hankkia pikaisesti edes vastaava kilpailukäyttöön soveltuva kone.
6. Myymällä osuus Duo Discuksesta saataisiin hankittua em. kone.!!!!!!)

Myyminen äänestettiin nurin äänin 5/26 !

Melko moni kerholainen on näköjään sitä mieltä, että kerhon kannatta pitää 40 000e rahaa kiinni koneessa jolla ei juurikaan rivilentäjät lennä ja joka tuottaa tuhansia euroja tappiota kerholle vuodessa. Melko outo filosofia.

Itse kyllä lensin useamman keikan duolla, mutta olen vahvasti sitä mieltä että yksipaikkainen kone lisäisi lentomääriä aivan eritavalla. Se olisi käytännössä jokapäivä kenen tahansa kerholaisen saatavilla ja varmasti myös toisi piristystä starttimääriin. Duo on kallis lentää, erittäin usein yksityisten omistajien käytössä ja lisäksi rivilentäjä kammoksuu lentää "toisten" konella. Eikä se myöskään kuulu lentopakettiin.

Kommentoikaa nyt aktiivit tätä hommaa. Kertokaa joku että miksi kerhon kannattaa pitää kiinni duo osuudesta ?

Etenkin kaipaan kommenttia niiltä 26 kuudelta joista ainakaan 21 ei ole minuuttiakaan lentäyt kyseisellä koneella.

Itse ainakin taidan jättää lentopaketin ostamatta koska yksipaikkaiset tehokoneet ovat vähissä. Tilanne olisi aivan toinen jos kerholla olisi yksi tehokone enemmän joka kuuluu lentopaketin piiriin toisin kun Duo.

pakru
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Maalis 19, 2010 2:10 pm

Re: Duo Discus

Lukematon viesti Kirjoittaja pakru »

LS4:n ja Discuksen lisäksi olisi syytä hankkia pikaisesti edes vastaava kilpailukäyttöön soveltuva kone.....

Paljonhan sitä pitäisi hankkia, taitaapi olla rahakysymys. Duo Discus soveltuu hyvin kilpailukäyttöön ja muuhunkin, hankitaan vaan lisää Duon tasoisia 2-paikkaisia, jos sillä rahalla saa, millä nykyinen on hankittu.

Onni
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2010 11:11 am

Re: Duo Discus

Lukematon viesti Kirjoittaja Onni »

Ei vastannut nyt Pakru millään tavalla esittämiini kysymyksiin.

Jos huomasit niin Sepon ehdotuksessa Duo osuus myytäisiin ja sillä rahalla ostettaisiin se yksipaikkainen.
Kerro nyt ihmeessä että miten se DUO osuus palvelee rivilentäjiä? !! Eihän sillä kukaan rivipilotti lennä.
Sen sijaan yksipaikkaisista tehokoneista on huutava pula kuten Seppo mainitsi. Selänpään kerho on todella akviivinen ja ajanmukainen kerho ja yksikin kunnon tehokone yksipaikkaisena aktivoittaisi vuoren varmasti startti/tuntimääriä. Ja tilanne DUON osalta olisi aivan toinen jos se olisi oikeasti (lähes) joka aamu siellä hallissa jokaisen kerholaisen lennettävissä lentopaketin piirissä. Tuskin se halliin jäisi ikinä. Mutta nykyinen tilanne on aivan naurettava suoraan sanottuna. Ja muistetaan nyt sekin vielä, että Duo tekee kerholle tappiota...

Voin sanoa varmasti että ainakin kaksi aktiivista lentäjää ottaisi tänäkin kesänä täyden lentopaketin jos kalustoa olisi käytössä. Nyt kun tilanne on nykyinen niin jää paketit ottamatta...

Onni
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2010 11:11 am

Re: Duo Discus

Lukematon viesti Kirjoittaja Onni »

Mainitaan nyt vielä sekin, että kerhon rahoja on duossa kiinni yli 40 000e.

Uuden veroisen LS8:n saa 50 000 eurolla kaikilla mausteilla ja cobran putkella.

Yhteistä hyvää ja kerholaisten etua tässä koitetaan ajaa. Itse kyllä lensin duolla kuten mainitsin ja lennän jatkossakin jos se on vapaana. Tämähetkinen politiikka ajaa muutaman yksityisen omistajan etua ja kerho on ja pysyy maksumiehenä Duo kimpassa. (Ei millään pahalla yksityisiä duo omistajia kohtaan)

Valtsu
Viestit: 32
Liittynyt: To Elo 11, 2011 9:07 pm

Re: Duo Discus

Lukematon viesti Kirjoittaja Valtsu »

Kovasti kyllä tuntuu porukkaa kiinnostavan tämä säie, jos lukukertoja katsoo. Kuitenkin kovin vähän on tullut perusteluita miksi duon osuus kannattaa pitää kerhon omistuksessa. Mutta miksi ette kerro meillekkin niitä hyviä syitä? :?: :?: Ainakaan minun maalaisjärkeni ei löydä hyviä syitä siihen...

Duosta vielä sen verran, että asia olisi aivan eri, jos duo kuuluisi lentopakettiin, niin "normaaleilla" kansalaisilla olisi myös varaa lentää sillä ;D Tiedän varmaksi sen, että jos duosta ei perittäisi "kiskuri" hintaa vaan kone kuuluisi lentopaketin piiriin, niin lentäisin sillä varmasti.

ps. alkaa vain huolestuttamaan yksipaikkaisten koneiden määrä, kun kerran höyrykutonenkin ollaan kai myymässä!

Valtsu

Onni
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2010 11:11 am

Re: Duo Discus

Lukematon viesti Kirjoittaja Onni »

Joo kyllähän tämä kertoo siitä ettei tässä Duo tilanteessa niitä hyviä puolia kerhon kannalta ole.

Pari herraa ovat luvanneet kommentoida asiaa muttei vielä mitään näytä ilmestyvän foorumille ;) Taitaa kyllä olla samoilla linjoilla kun Seppo, minä ja Valtsu.

Kait tämä kertoo myös siitä ettei ketään kiinnosta mihin kerhon rahat laitetaan...

PJT
Viestit: 2
Liittynyt: Su Huhti 28, 2013 10:37 am

Re: Duo Discus

Lukematon viesti Kirjoittaja PJT »

Budjetissa näkyvät lentotoiminnan vertailuluvut viime vuodelta, tulot noin 17.500 ja menot 25.500 ja tälle vuodelle suuruusluokka on sama. Eli ei Duo ole ainoa tappion syy, muut eivät vain ole samalla tavoin näkösällä.
Se että budjetin alimmaisella rivillä erotus ei sellaisenaan näy, johtuu koulutus- ja esittelylentotuloista (suuruusluokkaa 6.700/10.700), joilla ei ole mitään asiallista tekemistä jäsenkunnan muun lentämisen kanssa ja joilla sponsoroidaan kuitenkin jäsenten lentämistä ja annetaan siten harhainen kuva lentämisen hinnasta kerhossa. Viime vuonna ko tulojen merkitys näkyi 4.500 kokonaistappiona.

Duo on ainoa kerhon kaksipaikkainen, jolla kunnolla voidaan kokeilla ja opettaa matkalentämistä ja sellaista konetta on haikailtu jo pitkään. Aiemmin oppi on hankittu itse yksipaikkaisella kokeillen ja toimii se niinkin, mutta nostaa aloittamisen kynnystä ja tuottaa hitaammin uusia matka-, suoritus- ja kisapilotteja. - Asiaan liittyvä eri kysymys sitten on, mitä pidetään tavoitteina toiminnassa.

Onni ja Valtsu ovat oikeassa peräänkuuluttaessaan Duoa paketteihin. Ei niin, että sen lentäminen siitä halpenisi, mutta paketissa sen hinta häviää samaan hukkaputkeen muunkin tappiollisen lentotoiminnan kanssa ja olisi hyvä ratkaisu ainakin kunnes koko ongelmakenttä on perattu. Se vähentäisi eri hinnoittelusta johtuvaa vierastamista ja lisäisi siten käyttöä ja tuottoakin edellyttäen tietenkin pientä pakettihintojen korotusta.

Omistusjärjestely on ilmeisesti ollut ainoaksi katsottu keino kerholle päästä käsiksi suorituskykyiseen kaksikkoon. Järjestelystä johtuvat käytön ajalliset rajoitukset on hyväksyttävä osana yhdessä sovittua ja ylläpidettävää pakettia ja toimittava niiden mukaan.
Itsekin muutamassa koneporukassa olleena tiedän sen maksavan aina enemmän kuin kerhon kaluston käyttö enkä usko tämänkään kimpan olevan omistajaosakkailleen kovin edullinen.

Toivottavasti keskustelu jatkuu muustakin taloudenpidosta ja kun ollaan kiinnostuneita kaluston kehittämisestä, kannattaa silmäillä hartaammin budjettia ja miettiä sitä, mihin kerhotyönä tehty koulutus- ja esittelylentämisen tuotot kuuluvat ja käytetään.

Terveisiä Kebneltä, siellä lensivät Duolla sekä kerholaiset että osakaskerholaiset , kaikki samoilla ehdoilla, ja keräsivät duotuloja kerholle noin 700€. Ja hienoa oli.

Pekka

ps. en ole yksi parista herrasta, jotka ovat kommentteja luvanneet.

Onni
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2010 11:11 am

Re: Duo Discus

Lukematon viesti Kirjoittaja Onni »

Nonii ! Asiallinen ja hyvä perustelu.

Mutta siltikin olen eri mieltä,

En itse peräänkuulluta duon liittämistä lentopakettiin vaan pikemminkin sen korvaamista koneella joka kuuluu pakettiin.

Sepon selonteosta käy edelleenkin ilmi, että kone tuotti kerholle TAPPIOTA. Eli eihän se nyt ainakaan auta jos on muutenkin tappiollinen tulos. Mikähän matematiikka pitää tässä duon puolia?
Tässä on aika vaikea ottaa kantaan kerhon talouteen muilta osin kun en ole tutustunut laskelmiin. Sekin taitaa olla erään tietyn porkuan hoidettaviin kuuluva asia? Siitä ei voi syyttää kyllä ketään muuta kun päättävää elintä.

Lennätykset voi mainiosti hoitaa muuten puhkullakin.

Lisäksi Duolla ei käsittääkseni juurikaan ole annettu sitä matkalentokolutusta? Se olisikin erittäin hienoa jos näin olisi. Duon pitäisi olla käytännössä silloin paljon paljon enemmän kerhon käytössä.
Järjestetään siis matkalentokursseja sopivalla hinnalla kun se Duo on kerran päätetty pitää ?

Enkä kyllä lähde väittämään etteikö duolla ole kiva lentää kebnellä mutta kyllä se onnistuu yhtä hyvin kerhonkin omistamalla koneella vai mitä?


Ja kylläpä särähti korvaan aika pahasti Pekan kommentti lennätyksistä :"joilla ei ole mitään asiallista tekemistä jäsenkunnan muun lentämisen kanssa ja joilla sponsoroidaan kuitenkin jäsenten lentämistä ja annetaan siten harhainen kuva lentämisen hinnasta kerhossa. Viime vuonna ko tulojen merkitys näkyi 4.500 kokonaistappiona."

Siis mitä!? Kerhohan on jokaisen kerhon jäsenen ihan yhtä paljon ja viimekädessä vain ja ainoastaan sitävarten olemassa, että jokaisella on mahdollisuus lentää. Eihän lennätykset mitää sponsorointia ole vaan kerhon harjoittamaa toimintaa lentämisen rahoittamiseksi.

Onni
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2010 11:11 am

Re: Duo Discus

Lukematon viesti Kirjoittaja Onni »

Noniin ! Hinauspaketti tilattu. Katsotaan onko kerhon koneita käytössä, että kannattais ottaa myös lentopaketti...

AVa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 11:42 pm

Re: Duo Discus

Lukematon viesti Kirjoittaja AVa »

Nonii. Ei ehkä kannata ostaa mitään pakettia, jos on kovin varma, ettei tämän kerhon konekalustoa tarkastellen suosikillaan pääse juurikaan lentämään.

Onni
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2010 11:11 am

Re: Duo Discus

Lukematon viesti Kirjoittaja Onni »

Pitää paikkansa. Tuskin kannattaa pakettia ostaa. Tosin kannatusmielessä voisi ostaa niinkun tähänkin asti.

Avatar
Seppo
Site Admin
Viestit: 99
Liittynyt: To Joulu 28, 2006 10:19 pm
Paikkakunta: Kouvola

Re: Duo Discus

Lukematon viesti Kirjoittaja Seppo »

Kun aloitin Kily:n rahastonhoitohommat, niin kirjanpitotilien päivittämisen yhteydessä perustettiin omat tilit Duodiscus tuotoille ja Duodiscus kuluille joille tiliöin tarkasti ja oikein kaikki niihin kuuluvat tapahtumat. Tarkoitus oli nimenomaan seurata Duon kannattavuutta. Näiden tilien erotus vuonna 2012 oli -2180 €, siis Duodiscus tuotti tappiota, joka johtui vähäisestä käytöstä.

Kerholaiset ovat mieltäneet Duon enemmän yksityisomistajien kuin Kily:n koneeksi, vaikka omistuspohja on 50/50. Käytännössä yksityisomistajilla onkin tehdyn sopimuksen mukaisesti enemmän etuja, esimerkiksi se, että heillä on etuvarausoikeus, jolloin he voivat varata koneen ennen 1.4 yhteensä kahdeksi kuukaudeksi tulevaa lentokautta. Yksityisomistajat saavat sijoitukselleen korkoa ilmaisten ja puoli-ilmaisten viikkojen muodossa maksamalla yhteensä kahden kuukauden (8 viikkoa) käytöstä vain kahden viikon lentomaksut.

Yksityisomistajat maksavat kuitenkin kaikista kuluista puolet (vakuutukset, huollot, yms), mikä tietysti heikentää sijoituksen kannattavuutta. Lisäksi kaikki koneen lentokäytöstä saatavat tulot menevät Kily:n käyttöön. Pitää myös muistaa, että yksityisomistajat ovat kerholaisia ja maksavat jäsenmaksut, kalusto- ja kentänhoitomaksut sekä tietysti lentopakettimaksut.

Duo ei varmasti ole yksityisomistajille kovin kannattava, mutta ei sen pidä ollakaan. Yksikään yksityisessä omistuksessa oleva Duodiscuksen hintaluokassa oleva kone ei tuota omistajilleen voittoa, eikä sitä varmasti oletetakaan. Tarkoitushan on omistaa hyvä ja tehokas myyntihintansa säilyttävä kone.

Mutta kun Kily sijoittaa yli 45 000 € purjelentokoneeseen, niin sen pitää tarkoittaa sitä, että se on kaikkien kerholaisten käytössä tasapuolisesti ja sillä on paljon käyttöä ja käyttäjiä. Lisäsi vielä, että sitä ei ole hinnoiteltu niin, että ostettujen lentopakettien lisäksi lentämisestä joutuu maksamaan vielä erikseen!

Duodiscus on Kouvolan Seudun Ilmailuyhdistyksen jäsenten näkökulmasta epäkäytännöllinen hankinta. Kone pitäisi myydä esim. nykyisille yksityisomistajille ja hankkia Kily:lle vaikka Onnin ehdottama LS8.

Terveisin entinen rahastonhoitaja.
Hauskaa Vappua ja turvallista alkavaa lentokautta tasapuolisesti
Seppo

Onni
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2010 11:11 am

Re: Duo Discus

Lukematon viesti Kirjoittaja Onni »

Sepon raportti kertoo aika hyvin mikä on tilanne. Eikö vain?

Sanon nyt vielä väärinkäsitysten välttämiseksi, että tässä ei ole tarkoitus missään nimessä hyökätä Duon kimppaomistajia vastaan. FAKTA vaan on se, että Duon omistamien ei ole kerholle nykytilanteessa järkevää. Paljon suurempi joukko hyötyisi yksipaikkaisesta koneesta.(Vertaa lennettyjä yksipaikkaiskeikkoja duo keikkojen määrään.) Eikä kimppalaiset kärsi millään tavalla siitä jos osuuden omistaa joku muu kuin kerho, vai mitä?

Hauskaa vappua ja hyvää alkavaa lentokautta kaikille !! Kentällä nähdään!

Wille
Viestit: 5
Liittynyt: La Tammi 27, 2007 3:50 pm
Paikkakunta: Tuusula

Re: Duo Discus

Lukematon viesti Kirjoittaja Wille »

Tervehdys pitkästä aikaa,

Aikanaan KILYssä aktiivisesti touhunneena tulee seurattua nettisivuja ja keskustelupalstaakin. Tässä säikeessä herättää kiinnostusta tuo perinteinen keskustelu hinnoista. Nyt jo 40 vuotta eri kerhoissa purjelentoa harrastaneena uskallan sanoa, että kyllä Suomessa lennetään ihan liian halvalla. Kerhojen lentohinnat ovat useimmiten jollain tavalla "sponsoroituja". Siitä seuraa väistämättä taantumus. Se näkyy mm. kaluston voimakkaana vanhenemisena.

Realistinen hinnoittelu tarkoittaisi sitä, että kerholla olisi määrävälein mahdollisuus myös uudistaa kalustoa kaikkien muiden pakollisten kulujen kattamisen lisäksi. Nykyisen suomalaisen hinnoittelun seurauksena yhtälö on mahdoton. Verrattaessa monien muiden harrastuksien hintoja, on huikeaa, että 400 eurolla saa käyttöönsä kymmenien (tarkemmin satojen) tuhansien kaluston hinauksineen koko kaudeksi rajoituksetta.

Olen monesti sanonut, että nykyisellä hinnoittelupolitiikalla suomalaiset kerhot syövät menneinä vuosikymmeninä hankitun perinnön. Aikaisemmin oli mahdollista suurilla lentomäärillä ja erilaisilla ulkopuolisilla tuloilla sekä talkootyöllä hankkia kalustoa tasaiseen tahtiin. Kaluston hankintahinnatkin olivat huomattavasti "paremmalla" tasolla. Ei toimi enää tässä ajassa.

Toivottavasti Duolle tulee enemmän käyttöä tällä kaudella myös ei-osakkaiden toimesta (toki kaikki kerholaisetkin ovat osakkaita, tavallaan). Kaksipaikkaislentäminen on tätä päivää ja juuri Duon tyyppisillä koneilla. Puhkulla on oma roolinsa, mutta se on kaukana tämän päivän nautinnollisesta, pidemmälle viedystä harrastuksesta. Se on Duolla mahdollista.

Iloista Vappua ja aktiivista sekä turvallista lentokautta Selänpäähän!

Terveisin,
Wille

Onni
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2010 11:11 am

Re: Duo Discus

Lukematon viesti Kirjoittaja Onni »

Itse lentotoiminnasta täytyy tulla riittävästi tuloja kulujen kattamiseen ja kaluston kunnossapitoon. Mutta taitaa olla myös hankalaa tasapainotella hinnoittelun kanssa kun lentomäärät vähenevät vuosi vuodelta. Totuus on se, että aktiivisten lentäjien määrä on melko pieni eikä siitäkään porukasta kaikilla ole varaa maksaa niin paljoa, että sillä rahalla uusittaisiin kalustoa. Tämä ei ole mikään kovin helppo yhtälö ratkaista.

Duossa ei tietenkään ole mitään vikaa. Kyse on siitä, että se on erittäin heikosti kerholaisten käytössä. Kuten sanottu koneella lensi laskutettavia lentoja 5 kerholaista joista itse olin yksi. Tämän perusteella komppaan Seppoa siinä, että koneessa olevat varat on saatava muuhun käyttöön. Ja väitän edelleen että yksipaikkainen kone toisi lisää lentomääriä ja laskutusta kerholle. Toinen vaihtoehto olisi kerhon yksin omistama Duo, mutta siihen ei taida varat riittää?

Tilanne jatkuu kuitenkin tällaisena ainakin tämän kauden niin yhdyn siinä mielessä Willen toivomuksiin täysin rinnoin! Eli toivotaan, että niitä Duo lentoja tulee paljon kerholaisten toimesta tänä kesänä :)

Vastaa Viestiin