EASA-lupakirjat

Yleistä keskustelua purjelennosta
Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

EASA-lupakirjat

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moikka!

Oheisen linkin takana on mielenkiintoista tekstiä.

http://www.urheiluilmailuopisto.fi/mate ... 112011.pdf

Lukaiskaapa joutessanne läpi ainakin seuraavat kohdat:

-pilvilentokelpuutus.
-yö-VFR TMG-koneilla eli "mopuilla".
-kannattaa käydä myös kaikki kohdat läpi, jossa käsitellään kyytikelpuutusta.

Ehkä joku näkee tässä jotain ilmailubyrokratiaa helpottavaa?

Toivottavasti tästä pumaskasta (193 sivua) tulisi tiivistetty luentosarja.
Terv. Kimmo

PetriT
Viestit: 95
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Kerava

Re: EASA-lupakirjat

Lukematon viesti Kirjoittaja PetriT »

FCL.020 Lento-oppilas
Lento-oppilas ei saa lentää yksin, ellei lennonopettaja anna siihen lupaa ja valvo lentoa.
Ennen ensimmäistä yksinlentoaan lento-oppilaan on oltava
lentokoneiden, helikopterien ja ilmalaivojen yksinlennoilla vähintään 16-vuotias;
purjelentokoneiden ja ilmapallojen yksinlennoilla vähintään 14-vuotias.

Olikos tuo yksinlennon ikäraja aiemmin 15v?

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: EASA-lupakirjat

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Muistaakseni kurssin saa aloittaa 14-vuotiaana (3 kuukautta aikaisemmin ennen kuin täyttää 15 vuotta). Voin olla väärässä.

Purjelentäjän pilvilentokelpuutus on sikäli mielenkiintoinen, etä kyseisessä asetuksessa siitä ei mainita sanallakaan. Jääkö purjelentäjän pilvilentokelpuutus kansalliseksi kelpuutukseksi vai loppuuko pilvilentäminen tähän, on pelkän arvauksen varassa. Ultralupakirja jää kansalliseksi lupakirjaksi.

Kiinnostava tulkinta syntyy myös kohdasta FCL.060 kohta 2 i ja ii koskien purjelentäjän oikeutta kuljettaa matkustajia (sivu 13)

Mielenkiintoista on myös, että mopuilla sallitaan yö-VFR.
Terv. Kimmo

Avatar
tynys
Viestit: 19
Liittynyt: To Heinä 23, 2009 6:46 pm

Re: EASA-lupakirjat

Lukematon viesti Kirjoittaja tynys »

Muistaakseni / ymmärtääkseni ennen oli niinjotta purjelentokurssin sai aloittaa sinä vuonna, kun täyttää 15. Eli syntymäpäivä voi olla vaikka 31.12. ja kurssin saa sen kummemmitta rajoituksitta suorittaa 14-vuotiaana. Varsinaista lupakirjaa ei kuitenkaan saanut, ennenkuin oli täyttänyt 15. Saatan puhua ja kuvitella omiani...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: EASA-lupakirjat

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

PetriT kirjoitti:...Ennen ensimmäistä yksinlentoaan lento-oppilaan on oltava... ...purjelentokoneiden ja ilmapallojen yksinlennoilla vähintään 14-vuotias.

Olikos tuo yksinlennon ikäraja aiemmin 15v?
Heikki nyt kerkisi tuohon väliin, mutta... ...ellen ole vallan väärässä, niin vanhojen määräysten mukaan viime vuosina lentokoulutuksen sai aloittaa oppilas, joka täytti sinä vuonna 15 vuotta, eli n. puolessa tapauksista 14-vuotiaana mikäli oletetaan syntyvyyden jakautuvan tasaisesti ympäri vuoden. Yksinlennoille ei ollut sen kummenpaa ikärajaa kuin tuosta seuraa. Oppilaslupakirjalla sai sitten lentää paikallislentoja valvottuina siihen asti kunnes täytti 16 ja voi hakea lupakirjaa. Eli tällä kertaa Heikki taisi kerrankin puhua vain osittain omiaan.

Nyt näyttäisi siltä, että koululennot saa aloittaa heti täytettyään 14 vuotta, eli samoin oletuksin n. puolessa tapauksista entistä nuorempana. Lupakirjaan ikävaatimus on näköjään ennallaan.

Jossain vaiheessa vielä aikaisemmin taisi olla voimassa tuo Kimmon mainitsema 3_kk_ennen_15_v_sääntökin.

-Pena

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: EASA-lupakirjat

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Kimmo kirjoitti:...Kiinnostava tulkinta syntyy myös kohdasta FCL.060 kohta 2 i ja ii koskien purjelentäjän oikeutta kuljettaa matkustajia (sivu 13)...
Suora liimaus sivulta 13: (lihavoinnit ovat minun laittamiani)

b) Lentokoneet, helikopterit, pystysuoraan nousevat lentokoneet ja purjelentokoneet. Lentäjä ei saa ohjata ilma-alusta kaupallisessa ilmakuljetuksessa tai kuljettaa matkustajia

1) ilma-aluksen päällikkönä tai perämiehenä, ellei hän ole suorittanut edellisten 90 päivän aikana vähintään kolmea lentoonlähtöä, lähestymistä ja laskua saman tyypin tai luokan ilma-aluksella tai lentosimulaattorilla. Nämä kolme lentoonlähtöä ja laskua on oltava suoritettu lentäjän oikeuksien mukaan joko usean tai yhden ohjaajan lentotoiminnassa; ja

2) ilma-aluksen päällikkönä, ellei

i) hän ole viimeksi kuluneiden 90 vuorokauden aikana suorittanut vähintään yhtä lentoonlähtöä, lähestymistä ja laskua yöllä saman tyypin tai luokan ilma-aluksen ohjaajana tai lentosimulaattorilla, joka edustaa kyseistä tyyppiä tai luokkaa; tai

ii) hänellä ole mittarilentokelpuutusta;



Joo, mielenkiintoista tosiaan. Tähän asti purjelentokoneella ei ole tietääkseni saanut lentää yöllä. Mitä tulee tuohon mittarilentokelpuutukseen, niin (Kimmon havaintojen kassa paralleelisti) tässä kyseisessa asiakirjassa ei mainita missään, että purjelentokoneella voisi edes lentää mittariaikaa tai enää hankkia kelpuutusta.

Tässä kohdassa on kaiken järjen mukaan tapahtunut inhimillinen virhe jossakin vaiheessa välillä lainsäätäjät - kirjapaino (tai pdf:n laatija tai whatever). Voi olla myös että virhe sattui Suomen äänestäjille joskus 16. lokakuuta 1994. Tai viimeistään ääntenlaskijoille. Ihan näyttäisi siltä kuin vähintään lentolaiteluettelossa oleva "purjelentokoneet" olisi lipsahtanut väärään paikkaan. Aika omituinen olisi tuo mittarikelpparivaatimus myös yksityislentäjille, joten toinen mahdollinen virhe on ihan kielioppilaatua eli hämärä viittaus ilmaisussa "tai kuljettaa matkustajia".



Sivulta 18:
LAPL(S)-lupakirjan haltija saa kuljettaa matkustajia vasta, kun hän on suorittanut lupakirjan myöntämisen jälkeen 10 tuntia lentoaikaa tai 30 lentoonlähtöä ilma-aluksen päällikkönä purjelentokoneella tai moottoripurjelentokoneella.

Vaikka lupakirjan saamiseen vaaditaankin nyt huomattavasti entistä enemmän, niin tämä vaatimus on helpottunut: Ensinnäkin tästä saa sen käsityksen, että ns. kaverikyydityksiin tarkastuslentoa ei enää tarvita. Toiseksi, ennen läskilupaan piti olla tiimaa vähintään 35 tuntia (10 + 25), kun nyt selviää 25 tunnilla (15 + 10). Kolmanneksi lentojen lukumäärä piti olla vähintään 100 (50 + 50), kun nyt se voi minimissään olla vain 75 (45 + 30).

Ainakaan kaikkien matkustajien turvallisuutta siis ei ole parannettu. Tiimamääräkin voi tuon "tai"-sanan takia olla melko alhainen jos nuo 30 lentoa lupakirjan saamisen jälkeen ovat olleet esim. viiden minuutin mäenlaskuja. Tuollaisessa tilanteessa olisi tietenkin nousu- ja laskukokemusta vähän enemmän ja todennäköisesti tuoretta, mutta tiimaa voi olla vain 27½ tuntia tai allekin jos mäet ovat olleet mainittua lyhyempiä. Toisessa ääritapauksessa, jos kaveri saa lupakirjan minimeillä ja lentää sen saatuaan yhtenä päivänä 10 tunnin lennon, niin eka kyytikeikka voi olla hänen 47. lentonsa!

Lisäksi, ellei tarkastuslentoa todellakaan tarvita, tarkastuslentäjien valtuutusten voimassa pitäminen tältä osin vaikeutuu jos läskilupatarkkarit jäävät pois. Seuraavissa kappaleissa tosin löytyy tähän kompensaatiota, jos tulkintani ovat oikeat.


Sivulla 24 on jälleen mielenkiintoinen kohta (mutta ei kuitenkaan yhtä sekava tällä kertaa):

b) SPL-lupakirjan haltija saa

2) toimia vain ilman korvausta muussa kuin kaupallisessa lentotoiminnassa, kunnes hän on
i) täyttänyt 18 vuotta;
ii) suorittanut lupakirjan myöntämisen jälkeen 75 tuntia lentoaikaa tai 200 lentoonlähtöä ilma-aluksen päällikkönä
purjelentokoneella tai moottoripurjelentokoneella;
iii) suorittanut hyväksytysti tarkastuslennon tarkastuslentäjän kanssa.



Minun äidinkieleni ym. ymmärrykseni mukaan tämä tarkoittaa sitä, että kun nuo ehdot täyttää, niin voi lennättää ihmisiä maksua vastaan vaikka ei opettaja olisikaan. Jos näin on, niin minun mielestäni erittäin tervetullut uudistus kerhojen varainhankinnan kannalta varsinkin kun opettajaresurssit tiedetään. Vielä kun määrittelisivät istuinpaikan selkeästi, niin tiedettäisiin varman päälle miltä penkiltä tällainen lentäjä saa ohjata. Tähän asti olen löytänyt ainoastaan koulutusta koskevista vanhoista määräyksistä ikään_kuin_ohimennen_maininnan ohjaajan paikasta (jossa oppilaan siis pitää istua koululennoilla), joka purjekoneessa normaalisti on etuistuin ja rinnakkain istuttavissa vasemmanpuoleinen istuin.

Sivun 25 ylälaidassa olevan c-kohdan mukaan tuota 18 vuotta nuorempikin opettaja tai tarkastuslentäjä voi ottaa palveluksistaan vastiketta:

c) Sen estämättä, mitä b kohdan 2 alakohdassa määrätään, SPL-lupakirjan haltija, jolla on kouluttajan tai tarkastuslentäjän
oikeudet, voi saada korvausta

lentokoulutuksen antamisesta LAPL(S)- tai SPL-lupakirjaa varten;

lentokokeiden ja tarkastuslentojen vastaanottamisesta kyseisiä lupakirjoja varten;

kyseisiin lupakirjoihin liittyvistä kelpuutuksista ja valtuutuksista.


Huomionarvoista muuten on, että Pulinajaksolla on tässä asiassa ollut toistaiseksi merkillisen hiljaista. Ainoastaan tulevaisuuden purjelentokurssien suhteen asiaa on jo aikaisemmin käsitelty siellä.

Mistähän moinen mahtaa johtua? Järkytyksestä? Asiakirjan pituudesta/sekavuudesta?

-Pena

ttorri
Viestit: 10
Liittynyt: To Elo 20, 2009 10:44 am
Paikkakunta: Sipoo

Re: EASA-lupakirjat

Lukematon viesti Kirjoittaja ttorri »

b) Lentokoneet, helikopterit, pystysuoraan nousevat lentokoneet ja purjelentokoneet. Lentäjä ei saa ohjata ilma-alusta kaupallisessa ilmakuljetuksessa tai kuljettaa matkustajia

1) ilma-aluksen päällikkönä tai perämiehenä, ellei hän ole suorittanut edellisten 90 päivän aikana vähintään kolmea lentoonlähtöä, lähestymistä ja laskua saman tyypin tai luokan ilma-aluksella tai lentosimulaattorilla. Nämä kolme lentoonlähtöä ja laskua on oltava suoritettu lentäjän oikeuksien mukaan joko usean tai yhden ohjaajan lentotoiminnassa; ja

2) ilma-aluksen päällikkönä, ellei

i) hän ole viimeksi kuluneiden 90 vuorokauden aikana suorittanut vähintään yhtä lentoonlähtöä, lähestymistä ja laskua yöllä saman tyypin tai luokan ilma-aluksen ohjaajana tai lentosimulaattorilla, joka edustaa kyseistä tyyppiä tai luokkaa; tai

ii) hänellä ole mittarilentokelpuutusta;


Tarkoittaa että pitää täyttyä Sääntö_1 JA Sääntö_2 alakohta i TAI ii.



muita huomioita
a) Lentokoneen, TMG-moottoripurjelentokoneen tai purjelentokoneen ohjaaja saa suorittaa taitolentoa vain, jos hänellä on asianmukainen kelpuutus

eli rajoittaa polttarilentoja suurimmalla osalla kilyläisistä.

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: EASA-lupakirjat

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

ttorri kirjoitti:Tarkoittaa että pitää täyttyä Sääntö_1 JA Sääntö_2 alakohta i TAI ii.
"Tai"-sanan merkityksen luulisi olevan kaikille selvä ilman korostamistakin. Olisi tuo silti ollut omituista, että matkustajia ei saisi kuskata edes purjelennon opettaja tai vaikka yksityislentäjäkään ellei hänellä olisi mittarilentokelpuutusta. Purtsikallahan ei ainakaan näihin asti ole saanut yöllä lentää, joten tuo toinen vaihtoehto olisi ollut ainoa.

Tähän tuli nyt kuitenkin sellainen selitys ja mahdollinen pelastus, että tuosta 2)-kohdasta puuttuu käännöksestä sana "yöllä". Kun katsoo englanninkielistä prujua, niin siellä seisoo jotta "at night" vastaavassa paragrafissa. Puuttuvan sanan lisääminen tekee tuosta kohdasta tietenkin päivällä lentäville merkityksettömän.

Lontoonmurteellinen versio on varmaankin 'alkuperäisempi' tai määräävämpi. Kääntäjän lapsukset vissiin ollaan EU:ssakin valmiita korjaamaan suht vähällä väännöllä. Pääasia olisi, että se tapahtuisi niin ajoissa ettei tulisi lentämiseen katkoja turhien pykälänviilausten takia.


Taitolennon suhteen näyttäisi olevan juuri noin, mutta siinä ei auta sitten kuin lentää kelpuutus sen joka haluaa pyöritellä. Tässä yhteydessä kannattaa muistaa, että kerhon kalustolla lennettäessä pitää olla myös kerhon hyväksyntä temppuilulle. Läheskään kaikilla ns. polttarikeikoilla ei muuten väännetä, sentään.

Koko tämän uuden asetuksen voimaan tulossa on mahdollisuus 3 vuoden joustoaikaan, jos Trafi/to_whom_ever_else_it_will_concern niin päättää/päättävät. Muutoinhan tuo tulisi voimaan jo ensi huhtikuun 8. päivä.


Pilvilennon suhteen voi olla että pelastutaan: Tällainen mittarilentoa koskeva liitepruju tuohon asetukseen on vielä lausuntokierroksella ja esityö ei näyttäisi ollenkaan pahalta (Se nyt valitettavasti on lontooksi, mutta en sitä suomeksikaan ole löytänyt. Voisi päätellä että sitä ei suomeksi edes ole olemassa kun Google ei löydä):

http://easa.europa.eu/rulemaking/docs/n ... 011-16.pdf

Aika selkeä yhteenveto on sivulla 2, sisällysluettelo s. 3 ja meille mielenkiintoista asiaa s. 228 - 231.

Asiasta on päättänyt lausua tällaista kattojärjestömme SIL:n Purjelentotoimikunta (§5, kohta 3):
http://www.ilmailu.fi/easydata/customer ... 4-2011.pdf
(löytyy siis SIL:n sivuilta)


-Pena

Avatar
tynys
Viestit: 19
Liittynyt: To Heinä 23, 2009 6:46 pm

Re: EASA-lupakirjat

Lukematon viesti Kirjoittaja tynys »

Lähetetty: To Joulu 01, 2011 3:06 am

Nukkusit hyvä mies joskus...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: EASA-lupakirjat

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Heguli kirjoitti:...Nukkusit hyvä mies joskus...
Tuolla ko. viestin oikeassa yläkulmassa lukee jotta 4:06 am se olis niinkun laitettu. Sitten tän koko foorumin oikeassa alakulmassa seisoo notta "Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia". Toihan tekis niinkun yks vasta Suomen aikaa.

En nyt tässä vaiheessa kerro paljonko kello oikeesti oli sillon kun ton viestin laitoin, mutta mistähän mahdoit keksiä ton 3:06 am? Ettet vaan olis ite ollut hereillä? Toi 3:06 ei meinaan ollut ihan oikein.

Sitä paitti tässon vaalit tulossa, sillon ainakin on aikaa nukkua - jos ei nyt vielä mennä ihan underground-juttuihin asti.

-Pena

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: EASA-lupakirjat

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Just äsken ihan ite kirjoitti:...koko foorumin oikeassa alakulmassa seisoo notta "Kaikki ajat ovat UTC + 3 tuntia"
No, sillon luki ainakin ja ihan äskenkin kun tota vastausta kirjootin. Eikö tän foorumin joku prkl ole kerinny just sillä aikaa vaihtamaan talviaikaan... :roll:

-Pena

Vastaa Viestiin