Kimmo kirjoitti:...Kiinnostava tulkinta syntyy myös kohdasta FCL.060 kohta 2 i ja ii koskien purjelentäjän oikeutta kuljettaa matkustajia (sivu 13)...
Suora liimaus sivulta 13: (
lihavoinnit ovat minun laittamiani)
b) Lentokoneet, helikopterit, pystysuoraan nousevat lentokoneet ja purjelentokoneet. Lentäjä ei saa ohjata ilma-alusta kaupallisessa ilmakuljetuksessa tai kuljettaa matkustajia
1) ilma-aluksen päällikkönä tai perämiehenä, ellei hän ole suorittanut edellisten 90 päivän aikana vähintään kolmea lentoonlähtöä, lähestymistä ja laskua saman tyypin tai luokan ilma-aluksella tai lentosimulaattorilla. Nämä kolme lentoonlähtöä ja laskua on oltava suoritettu lentäjän oikeuksien mukaan joko usean tai yhden ohjaajan lentotoiminnassa; ja
2) ilma-aluksen päällikkönä, ellei
i) hän ole viimeksi kuluneiden 90 vuorokauden aikana suorittanut vähintään yhtä lentoonlähtöä, lähestymistä ja laskua yöllä saman tyypin tai luokan ilma-aluksen ohjaajana tai lentosimulaattorilla, joka edustaa kyseistä tyyppiä tai luokkaa; tai
ii) hänellä ole mittarilentokelpuutusta;
Joo, mielenkiintoista tosiaan. Tähän asti purjelentokoneella ei ole tietääkseni saanut lentää yöllä. Mitä tulee tuohon mittarilentokelpuutukseen, niin (Kimmon havaintojen kassa paralleelisti) tässä kyseisessa asiakirjassa ei mainita missään, että purjelentokoneella voisi edes lentää mittariaikaa tai enää hankkia kelpuutusta.
Tässä kohdassa on kaiken järjen mukaan tapahtunut inhimillinen virhe jossakin vaiheessa välillä lainsäätäjät - kirjapaino (tai pdf:n laatija tai whatever). Voi olla myös että virhe sattui Suomen äänestäjille joskus 16. lokakuuta 1994. Tai viimeistään ääntenlaskijoille. Ihan näyttäisi siltä kuin vähintään lentolaiteluettelossa oleva "purjelentokoneet" olisi lipsahtanut väärään paikkaan. Aika omituinen olisi tuo mittarikelpparivaatimus myös yksityislentäjille, joten toinen mahdollinen virhe on ihan kielioppilaatua eli hämärä viittaus ilmaisussa "tai kuljettaa matkustajia".
Sivulta 18:
LAPL(S)-lupakirjan haltija saa kuljettaa matkustajia vasta, kun hän on suorittanut lupakirjan myöntämisen jälkeen 10 tuntia lentoaikaa tai 30 lentoonlähtöä ilma-aluksen päällikkönä purjelentokoneella tai moottoripurjelentokoneella.
Vaikka lupakirjan saamiseen vaaditaankin nyt huomattavasti entistä enemmän, niin tämä vaatimus on helpottunut: Ensinnäkin tästä saa sen käsityksen, että ns. kaverikyydityksiin tarkastuslentoa ei enää tarvita. Toiseksi, ennen läskilupaan piti olla tiimaa vähintään 35 tuntia (10 + 25), kun nyt selviää 25 tunnilla (15 + 10). Kolmanneksi lentojen lukumäärä piti olla vähintään 100 (50 + 50), kun nyt se voi minimissään olla vain 75 (45 + 30).
Ainakaan kaikkien matkustajien turvallisuutta siis ei ole parannettu. Tiimamääräkin voi tuon "tai"-sanan takia olla melko alhainen jos nuo 30 lentoa lupakirjan saamisen jälkeen ovat olleet esim. viiden minuutin mäenlaskuja. Tuollaisessa tilanteessa olisi tietenkin nousu- ja laskukokemusta vähän enemmän ja todennäköisesti tuoretta, mutta tiimaa voi olla vain 27½ tuntia tai allekin jos mäet ovat olleet mainittua lyhyempiä. Toisessa ääritapauksessa, jos kaveri saa lupakirjan minimeillä ja lentää sen saatuaan yhtenä päivänä 10 tunnin lennon, niin eka kyytikeikka voi olla hänen 47. lentonsa!
Lisäksi, ellei tarkastuslentoa todellakaan tarvita, tarkastuslentäjien valtuutusten voimassa pitäminen tältä osin vaikeutuu jos läskilupatarkkarit jäävät pois. Seuraavissa kappaleissa tosin löytyy tähän kompensaatiota, jos tulkintani ovat oikeat.
Sivulla 24 on jälleen mielenkiintoinen kohta (mutta ei kuitenkaan yhtä sekava tällä kertaa):
b) SPL-lupakirjan haltija saa
2) toimia vain ilman korvausta muussa kuin kaupallisessa lentotoiminnassa, kunnes hän on
i) täyttänyt 18 vuotta;
ii) suorittanut lupakirjan myöntämisen jälkeen 75 tuntia lentoaikaa tai 200 lentoonlähtöä ilma-aluksen päällikkönä
purjelentokoneella tai moottoripurjelentokoneella;
iii) suorittanut hyväksytysti tarkastuslennon tarkastuslentäjän kanssa.
Minun äidinkieleni ym. ymmärrykseni mukaan tämä tarkoittaa sitä, että kun nuo ehdot täyttää, niin voi lennättää ihmisiä maksua vastaan vaikka ei opettaja olisikaan. Jos näin on, niin minun mielestäni erittäin tervetullut uudistus kerhojen varainhankinnan kannalta varsinkin kun opettajaresurssit tiedetään. Vielä kun määrittelisivät istuinpaikan selkeästi, niin tiedettäisiin varman päälle miltä penkiltä tällainen lentäjä saa ohjata. Tähän asti olen löytänyt ainoastaan koulutusta koskevista vanhoista määräyksistä ikään_kuin_ohimennen_maininnan ohjaajan paikasta (jossa oppilaan siis pitää istua koululennoilla), joka purjekoneessa normaalisti on etuistuin ja rinnakkain istuttavissa vasemmanpuoleinen istuin.
Sivun 25 ylälaidassa olevan c-kohdan mukaan tuota 18 vuotta nuorempikin opettaja tai tarkastuslentäjä voi ottaa palveluksistaan vastiketta:
c) Sen estämättä, mitä b kohdan 2 alakohdassa määrätään, SPL-lupakirjan haltija, jolla on kouluttajan tai tarkastuslentäjän
oikeudet, voi saada korvausta
lentokoulutuksen antamisesta LAPL(S)- tai SPL-lupakirjaa varten;
lentokokeiden ja tarkastuslentojen vastaanottamisesta kyseisiä lupakirjoja varten;
kyseisiin lupakirjoihin liittyvistä kelpuutuksista ja valtuutuksista.
Huomionarvoista muuten on, että
Pulinajaksolla on tässä asiassa ollut toistaiseksi merkillisen hiljaista. Ainoastaan
tulevaisuuden purjelentokurssien suhteen asiaa on jo aikaisemmin käsitelty siellä.
Mistähän moinen mahtaa johtua? Järkytyksestä? Asiakirjan pituudesta/sekavuudesta?
-Pena