Pilvilentotilasto 2011 ja samalla muutakin pilvilentoasiaa

Yleistä keskustelua purjelennosta
Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Pilvilentotilasto 2011 ja samalla muutakin pilvilentoasiaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Moi kaikille,

mutta erityisesti Kilyn pilvilentäjille, entisille tai nykyisille, tuleville ja meneville. Kokoan Ripelle tietoja tämän vuoden mittaritiimoista lentotoimintailmoitusta varten. Katsokaapas sähköpostianne, sillä olen laittanut kyselyn niille, joiden tilanne ei ole tiedossani. Vastaukset mielellään mulle niin Rippe saa valmiin koosteen. Salaa lentäneille ilmoittamista varten tiedoksi, että email-osoite on nurminen.pentti(ätti)gmail.com :lol: Ja niille, joiden email-osoitetta tai puhelinnumeroa mulla ei ole.

Ja ensi keväänä sitten taas uudella innolla asian pariin.

-Pena

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: Pilvilentotilasto 2011 ja samalla muutakin pilvilentoasi

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Moi taas,

mittarilentotilasto alkaa olla koossa. Pilveä lentäneiden lukumäärä on kasvanut exponentiaalisesti takavuosien parista-kolmesta lentäjästä, ollen kuluneella kaudella 12 pilottia. Tiimamääräkin sentään kasvoi vähän eli n. 3 h viime vuodesta, ja on tänä vuonna yhteensä 27:04. Viime vuonna mittaritiimaa kertyi siis 24 h ja - vertailun vuoksi - v. 2009 vain 1,5 h.

Kaikki viime vuonna mittaria lentäneet eivät ole tämän vuoden tilastossa, koska uutta tiimaa ei joko tullut ollenkaan tai sitä ei tullut Selänpäässä. Toisaalta jo valmiita pilvilentäjiä liittyi kerhoon kaksi, joista toinen vähän lensikin. Yksi uusi oppilas aloitti lento-opiskelun. Lisäksi pilvilento-oikeutensa lensi voimaan yksi vieraileva lennonopettaja.

Pilvilento-oikeus on tällä tietoa voimassa 9 pilotilla, joista peräti neljä on opettajia. Näistä ainakin yksi on tarkastuslentäjä, jolla on oikeus vastaanottaa pilvilennon lentokokeita. Aivan eri asia kuitenkin on kuinka moni näistä aktiivisesti tulee opettamaan pilvilentoa Selänpäässä. Lentokokeen saaminen ei kuitenkaan liene ongelma. Vanhentuneen oikeuden haltijoita on tiedossa 14 (joista ainakin viisi pystyisi heti opettamaan jos lentäisi oikeutensa voimaan), joten pilvilentäjiä ja -opettajiakin saataisiin melko helposti lisää. Viittä vaille -pilvilennonopettajia on lisäksi kaksi.



Meikäläisen onnekkaaksi osaksi on näköjään langennut elvyttää kerhon pilvilentoharrastusta, ja mikäs sen hauskempaa. Alun perin kuitenkin kollektiivisen kiitoksen tästä elvytyksestä ansaitsevat Jysky ja Lasse, jotka pitivät teoriat monena aamuna varhain ekalla lentoleirillä kesällä 2008, ja aloittivat lentokoulutustakin. Allekirjoittaneen ensimmäiset teoriat olivat vuodelta 1993 Räyskälästä, ja siihen asti saavutetut pilvitiimat (2:20) sieltä ja Hallista todella vanhaa kamaa.

Jonkin verran pääsin sittemmin (kun pilvikoululentojen saaminen oli liian tiukassa) harjoittelemaan JRi:n ja P.Ajusen kyydissä näkökenttää rajoittavien lasien kanssa. Kiitokset heillekin tämän mahdollisuuden antamisesta. Lasien avuksi muuten tarvittiin pieni pahvireunus Puhkun takatoosan mittaritaulun päälle estämään häiritsevää maiseman vilkkumista näkökentän reunoilla. Vuoden 2010 lentoleirin lopulla lähdin Ilkan kanssa lentokokeeseen melkein vuoden vanhalla viimeisimmällä mittarilentokokemuksella ja kylmä rinki arvaatte kyllä missä. Ilkalle vielä kertaalleen kiitokset lentokokeen vastaanottamisesta ja eritoten hyväksymisestä.


Nykyisin molemmissa Puhkuissa on suoraan virtakytkimestä (eli koneen akulla) toimivat kaartomittarit sekä edessä että takana ja valmius takatoosan hupun nopeaan kiinnittämiseen, vaikka huppuja ei toistaiseksi ole kuin yksi. Toisen tekeminen ei tosin ole suurikaan työ jos vain ompelukone toimii ja jo olemassa olevat aineet pysyvät tallella. Hupun saa helposti välillä käännetyksi 'visuaali'asentoon, kuten asiaan kuuluu. Tätä ominaisuutta käyttämällä vältetään suuri osa turhista pahoinvointikohtauksista, jotka yleensä ikävästi keskeyttävät koululennon. Lentokokeisiin ja kaikenlaisiin pilvikoululentoihin kelpaa toistaiseksi vain 'punainen' Puhku OH-801, sillä vihreän Puhkun takamittaristo ei siinä suhteessa ole täydellinen. (Kompassi puuttuu.) Mittarien kunnostuksessa ja asennuksessa ovat kunnostautuneet ainakin JRa ja P.Ajunen.


'Vanhoille' pilvilentäjille tiedoksi, että pilvilento-oikeus ei enää edellytä lupakirjaan merkittyä kelpuutusta, vaan nykyisin sen kuittaa pilotin lentopäiväkirjaan pilvilennonopettaja tai tarkastuslentäjä. Entiseen systeemiin verrattuna säästetään siis paljon paperisotaa ja silkkaa rahaakin. Vanhentuneen oikeuden saa voimaan joko lentämällä hyväksytyn lentokokeen tarkastuslentäjän kanssa tai vähintään yhden tunnin mittariaikaa koululentona esim. hupussa. Opettajalla pitää silti olla pilvilento-oikeus voimassa vaikka istuukin etutoosassa visuaalissa.

Kerran saavutettu oikeus pysyy voimassa lentämällä: Viimeisen 24 kuukauden aikana pitää olla toiminut vähintään 1 tunnin ohjaajana pilvilennoilla. Muitakin mahdollisuuksia on, ja ne löytyvät ao. ilmailumääräyksestä: http://www.urheiluilmailuopisto.fi/PEL_M2-41.pdf , sivut 4 ja 5.

HUOM! YLLÄ OLEVASTA LINKISTÄ LÖYTYVÄ MÄÄRÄYS SAATTAA SISÄLTÄÄ JO VANHENTUNUTTA TIETOA. SE KUITENKIN ON VIELÄ URHEILUILMAILUOPISTON SIVUILLA, MUTTA TRAFIN SIVUILTA SITÄ EI ENÄÄ 10.04.2012 LÖYDY AINAKAAN ENTISELLÄ TIEDOSTONIMELLÄ.

Mutta ei mitään hätää, Trafin sivuilta löytyvän uutisen mukaan vanhoilla systeemeillä mennään ainakin vielä vuosi.
Linkki:
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _jo_ovella

**************************************************************

Uusille asiasta kiinnostuneille tiedoksi, että pilvilentäjäksi pääsee seuraavalla tavalla:
1) Hankitaan riittävä lentokokemus (35 h).
2) Opiskellaan teoriat ja suoritaan kokeet läpi (8 oppituntia á 45 minuuttia + kokeet).
3) Lennetään tarvittava määrä koululentoja hupussa ja pilvessä (5 h mittariaikaa, josta vähintään puoli tuntia pilvessä).
4) Suoritetaan lentokoe, jonka voi ottaa vastaan sellainen tarkastuslentäjä, jolla on pilvilento-oikeus voimassa.

Lentokokemusta ennen koulutuksen aloittamista purjelentokoneella on oltava vähintään 35 tuntia, eli aika vähäinen kokemus riittää. Pilvilentokurssilla lennetään vähintään 5 lentotuntia mittarilentoaikaa koululentoina purjelentokoneella tai mopulla jos sellainen sattuu olemaan. Tästä mittarilentoajasta on vähintään puoli tuntia oltava pilvessä lennettyä, muuksi ajaksi kelpaa esim. hupussa lennetty mittarilentoaika. Teoriaoppitunteja on vähintään kahdeksan neljässä eri aiheessa: pilvilentäjän mittarilennon teoria (4 tuntia), pilvilentäjän sääoppi (2 tuntia), ihmisen suorituskyky ja rajoitukset pilvilennossa (1 tunti) ja pilvilentoja koskevat lentotoimintamenetelmät (1 tunti). Määrä ei sisällä kokeita. Teoriat ovat voimassa kaksi vuotta koepäivästä, mutta ainakin riittävän 'tuoreesti vanhentuneina' ovat uusittavissa tekemällä kokeet uudestaan.


Oppilaan tulee suorittaa hyväksytysti lentokoe purjelentokoneella pilvilento-oikeutta varten. Lentokokeessa esille tulevat vaatimukset mittarilentotaidosta käyvät hyvin selville ao. tarkastuslentolausuntolomakkeesta: http://www.trafi.fi/filebank/a/13202191 ... LU3147.pdf

Byrokratiaa on vielä sen verran että oppilaalle annetun koulutustodistuksen lisäksi koulutuspäällikön tai päälennonopettajan on tehtävä merkintä hyväksytysti suoritetusta koulutuksesta lupakirjan haltijan lentopäiväkirjaan ja tarkastuslentäjän on annettava ilmailumääräyksen TRG M1-6 mukainen lausunto hyväksytysti suoritetusta lentokokeesta. Linkki lentokokeen tarkastuslentolausuntolomakkeeseen onkin jo yllä. Koulutustodistus: http://www.trafi.fi/filebank/a/13202192 ... LU3243.pdf

Koko pilvilennon koulutusohjelma löytyy SIL:n sivuilta: http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/cu ... A-2008.pdf


Pilvilennon teoriakurssi
voidaan järjestää esim. lentoleirin aikana aamuisin sika-aikaisin, jos halukkaita opiskelijoita ilmoittautuu riittävästi. Olisihan siinä samalla monille tilaisuus uusia erittäin paljon vanhentuneet tai ei koskaan läpi menneet teoriat yhtenäisen kurssin muodossa. Erillisen leirimäisen pilvilentokurssinkin pitämistä voidaan harkita (myös vieraskerholaisille), jos opettajia on siihen mennessä riittävästi käytettävissä. Nähtäväksi jää, mitä SUIO:ssa tapahtuu asian tiimoilta ja milloin, sillä lupaus pilvilentokurssin järjestämisestä on jo julkaistu nettisivuilla ja Ilmailu-lehdessä. Teoriat nettikurssina olisivat tietenkin loistava vaihtoehto kauempana asuville ja miksei illalla myöhään saunoneille opettajille ja oppilaillekin.

-Pena

P.S. Alla olevat kuvat suurenevat niitä klikkaamalla. Näköjään riippuu vähän selaimesta minkä kokoisia välivaihtoehtoja tulee, mutta Firefox ainakin toimii mukavasti yhdellä väliportaalla. Takaisin tekstiin on kuitenkin palattava selaimen peruutuspainikkeella, joka yleensä löytyy vasemmasta ylänurkasta.

********************************************************


EDIT 10.04.2012: JO NÄIN PIAN VANHENTUNEET TRAFIN LINKIT UUSITTU.
ESIT 10.04.2012: LINKKI TRAFIN UUTISSIVULLE LISÄTTY.


********************************************************
Liitteet
Tällaiseen aurinkoiseen vuoristomaisemaan monesti putkahdetaan pilvitornin huipusta.
Tällaiseen aurinkoiseen vuoristomaisemaan monesti putkahdetaan pilvitornin huipusta.
Tältä näyttää koneen varjo pilven kyljessä. Varjon koko vaihtelee tietenkin sen mukaan millä etäisyydellä pilvestä ollaan, mutta halokehä pysyy suunnilleen samana. Fu..ing awesome! Myös sateenkaaren saattaa ilmasta nähdä täysin pyöreänä.
Tältä näyttää koneen varjo pilven kyljessä. Varjon koko vaihtelee tietenkin sen mukaan millä etäisyydellä pilvestä ollaan, mutta halokehä pysyy suunnilleen samana. Fu..ing awesome! Myös sateenkaaren saattaa ilmasta nähdä täysin pyöreänä.
Viimeksi muokannut Pena, Ti Huhti 10, 2012 2:00 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Pilviteoriat tarjolla pääkaupunkiseudulla talvella 2012

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Pena kirjoitti:Nähtäväksi jää, mitä SUIO:ssa tapahtuu asian tiimoilta ja milloin, sillä lupaus pilvilentokurssin järjestämisestä on jo julkaistu nettisivuilla ja Ilmailu-lehdessä. Teoriat nettikurssina olisivat tietenkin loistava vaihtoehto kauempana asuville...
Nettikurssia ei ainakaan vielä ole näköpiirissä, mutta jotain uutta on jo tapahtunut (lainaus SUIO:n koulutus-sivuilta):

PURJELENNON PILVILENTO

Purjelennon pilvilento-oikeus. Kurssin teoriaosuus järjestetään talven aikana pääkaupunkiseudulla ja lento-osuus touko-kesäkuun aikana. Teoriakurssin hinta 95€ sisältää koulutuksen, loppukokeen ja todistuksen. Lento-osan kulut kukin maksaa lentokoulutuksen mukaisesti.
Koulutus PEL M2-41 kohta 9.2


Kurssin teoriakoulutus

Pilvilentämisen teoriaa tarvittava määrä. Teoriaosuus järjestetään pääkaupunkiseudulla talvella 2012.

a) pilvilentäjän mittarilennon teoria
b) pilvilentäjän sääoppi
c) ihmisen suorituskyky ja rajoitukset pilvilennossa
d) pilvilentoja koskevat lentotoimintamenetelmät



Me pääkaupunkiseutulaiset muuten ollaan tässä tapauksessa kerrankin niitä kauempana asuvia! Käyttäkääpä hyväksenne niin itse asiaan eli lentämiseen päästään käsiksi vaikka heti toukokuun alussa. Koululennot jäsenille maksavat vain 10 €/kpl eikä hinta vieraskerholaisillekaan ole paha, 25 €/lento.

-Pena

Jmannikko
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Heinä 26, 2011 9:36 am

Re: Pilvilentotilasto 2011 ja samalla muutakin pilvilentoasi

Lukematon viesti Kirjoittaja Jmannikko »

Pena!
Hyvä vinkki talvi-iltojen iloksi. Valtteri jo innokkaana kyseli Kuosmaselta, että koska voi suunnata pääkaupunkiseudulle opiskelemaan. Vastauksiakin tuli ja Sakari yrittänee saada teoriat nettiinkin, mutta tästä tulee myöhemmin tietoa lisää.

Niin tai näin, jos teoria hoituu parinakin viikonloppuna niin Pöytyältä lähtenee pari kaveria vaikka ihan Pääkaupunkiseudulle asti. Meikäläiselle sopii paremmin tuo "teoriassa" lentäminen, ilmassa kun aina tuumitaan -näinhän se pitäisi mennä ainakin teoriassa...

Jari

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: Pilvilentotilasto 2011 ja samalla muutakin pilvilentoasi

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Jmannikko kirjoitti:...Sakari yrittänee saada teoriat nettiinkin, mutta tästä tulee myöhemmin tietoa lisää.
Viimeisimmän opistolta saadun tiedon mukaan pilvilentoteorioita ollaan laittamassa nettiin niin, että ne tulisivat hyväksytyiksi jo peräti toukokuun aikana. Jos näin käy, niin niitä päästäneen hyödyntämään ensi kesän opiskelussa. Opiston sivuilla tilanne on vielä ennallaan, mutta se on eri asia. Siellä mainittu talvi on jo sitä paitsi mennyt ja kevätkin on jo pitkällä.

Sellainen hyvä uutinen löytyy Trafin sivuilta, että lupakirja- ja siis muissakin asioissa mennään ainakin vuosi tästä eteenpäin ns. siirtymäajalla. Opiston sivuilta löytyi vielä mm. pilvilentoa koskeva määräyskin. (Linkki ylemmässä viestissä vaihdettu osoittamaan sinne.)

Trafi: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _jo_ovella

-Pena

AVa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 11:42 pm

Re: Pilvilentotilasto 2011 ja samalla muutakin pilvilentoasi

Lukematon viesti Kirjoittaja AVa »

Mites ne kivet? Oliko jo raivattu?

Vastaa Viestiin