Pasi-Pena lentoaikaveto

Yleistä keskustelua purjelennosta
Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Pasi-Pena lentoaikaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Moi,

Kun lentokausi lähestyy ja taivaalla oli tänäänkin komeita kumpiaisia, niin on aika haastaa Pentti Pajunen lentoaikakilpailuun.

Viime vuonna vedon kanssa kävi vähän hassusti ja hävisin mutta tänä vuonna uusituilla säännöillä voittajasta ei tule olemaan epäselvyyttä.

Haastan siis Pentti Pajusen lentoaikavedonlyöntiin. Tällä kertaan en uhoa lentäväni 4-kertaa enemmän kuin sinä mutta 1:1 kisan voitan varmasti. Palkintona perinteinen voittajan valitsema ja häviäjän kauden päättäjäisissä tarjoama virvoke.

-Pasi

Edit: painovirheitä vähemmäksi.
Viimeksi muokannut Pasi Haanpää, Pe Huhti 16, 2010 10:05 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

PetriT
Viestit: 95
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Kerava

Re: Pasi-Pena lentoaikaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja PetriT »

Hienoa. Otetaan me muut Pasin suoritus siten mittariksi ja katsotaan moniko pääsee edes lähelle tai jopa tasoihin. Laittanette väliaikatietoja tähän niin saadaan sparraajat kilyläisille.
terveisin
rahastonhoitaja

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pasi-Pena lentoaikaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Moi,

ei saa heti olla ilkkumassa. :) Viime vuoden henkilökohtainen suoritukseni oli nimittäin niin luokaton, että lentomäärääni ei kehtaa edes julkaista missään.

Ja, kyllä, tässä säikeessä on tarkoitus kertoa (lue. bluffata) väliaikatietoja.

-Pasi

OH2G
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 2:04 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pasi-Pena lentoaikaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja OH2G »

Yaw!
Olisin voittanut viime vetomme 1:1 suhteellakin :P Harrrggghhh! Kisassa kuin kisassa on vaaraliista aliarvioida ketään. Otan haasteen vastaan ilomielin. Strategiani paljastan vedon voittajan ratketessa; jos se (stratrgia) oli huono olkoon kaikille opiksi, jos hyvä niin olkoon opiksi sekin. Onhan asetelma; Nuori Kettu Vs. Wanha Retku.

Mitä parhain terveisin
Pena
Penna

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pasi-Pena lentoaikaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Huomenta,

Eilisen tiukan lentopäivän päätteeksi oma tämän kauden tiimani on kunnioitettavat 14 min. Koitapas Pena pistää paremmaksi. :)

Eilen lennettiin kokonaista 4 lentoa, joista kaksi oli kausitarkkaria.

-Pasi

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pasi-Pena lentoaikaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

No, mitäs Penalla ja miksei muillakin on tiimaa?!?

Mulla on 7 lennon jäljiltä 8 h 40 min. Eiköhän tällä mennä kovaa vauhtia kohti voittoa. :)

OH2CG
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 1:42 pm

Re: Pasi-Pena lentoaikaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja OH2CG »

Yaw!
Heikosti menee mullakin, ei oo kun vasta 16h43'. Katotaans ny!
:twisted:
-p-

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pasi-Pena lentoaikaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

No paljos on kasassa? Saat vielä tasoitusta juhannukseen mutta sitten katsotaan kuka on kuka.

Entäs paljonko Herra Lennonopettajalla on tässä vaiheessa kautta tiimaa?
Entäs kummallakin Tihulalla?
Entäs Herra Kerhomestari - matkaa on kuulemma ainakin tullut suhattua mutta entäs tiima?

Entäs kuka on lentänyt eniten matkaa?

Entäs Lappeenrannan veijarit - kun kumminkin tätäkin seuraatte - minkäslaisia tuloksia kaupunkiolosuhteissa ollaan saatu aikaiseksi?

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: Pasi-Pena lentoaikaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Pasi Haanpää kirjoitti:Entäs paljonko Herra Lennonopettajalla on tässä vaiheessa kautta tiimaa?
Keikkoja on 80 ja tiimaa 61:30, joista Kiteellä peräti 10/1:24, mistä puolestaan aika vähän niinsanotusti oikein päin. Kuten näkyy, niin siellä ei pahemmin nostoissa päästy lilluttelemaan.

By the way ja siitä puheen ollen: Hinaukset siellä kestivät n. puolitoista minuuttia kpl ja veivät tuulesta ym. riippuen 650 - 800 m korkeuteen. Kymmenellä lennolla keskimääräinen saavuttamani korkeus ASK-21:llä kaksi äijää koneessa oli vain 741 m. Dyneemat olivat jo hyvin kuluneet, joten katkoja tuli liikaa (yksi kerholle tilattu uusi lanka tuli viikon myöhässä). Ihme kyllä mun kohdalle ei sattunut yhtään lankakatkoa, vaikka lankoja (kahden vuoden ikäisiä muuten) en edes yrittänyt sääliä yhtään.

Vintturin ongelma näyttäisi olevan voimansiirrossa: moottori huutaa täysillä (2800 kierrosta) mutta purjekone menee - aivan varsinaisen nousuvaiheen alkua lukuunottamatta - suhteellisen pienillä nopeuksilla eikä vauhtia saa kasvamaan (kuten normaalisti) sauvasta vetämällä, vaan kone kulkee kuin silitysrauta väärillä kohtauskulmilla eikä siksi nouse kunnolla. Nousun loppuvaiheessa mennään jo vähän vaappuen ja nuljuen, ikään kuin lennettäisiin sakkauksen rajoilla (kenties mennäänkin, sillä lanka on vielä kiinni, vaikka nopeusmittari näyttää n. 80-90 km/h - ja lanka oli varmasti keskellä). Ainakaan noilla vedoilla ei selvää vedon lopetusta tullut, vaikka vinttaajina toimi useampikin henkilö. Mikä ihmeellisintä, tuota touhua perusteltiin turvallisuussyillä!

Toivottavasti kiteeläisten kanssa palataan aiheeseen, sillä jos siellä olisi meidän vintturimme tavoin viritetty vetopeli varustettuna yhtä pitkällä eli n. 2 km Dyneemalla, niin veikkaan että normaaleissa olosuhteissa (eli ainakin vähän vastatuulikomponenttia) tonni paukkuisi joka vedolla kaksipaikkaisillakin. Varoke ASK:lle oli aivan oikein musta, joten sen säästelemisestä ei ollut kyse.

Muutoin Kiteen vintturi on erittäin hieno, joskin sellaisena ehkä vähän turhankin monimutkainen vekotin. Joitakin kuvia löytyy Joensuun Ilmailukerhon sivuilta: http://www.jik.fi/sivut/?pp_album=1&pp_cat=vintturi

Immolassa on kuulemma momentinmuuntimeen ja Dyneemaan siirtymisen myötä saavutettu järkiään 700 - 800 metrin korkeuksia - selvästi Kiteetä lyhemmällä kentällä ja taitaa olla pienemmällä moottoritehollakin. (Poikkesimme siellä tänään paluumatkalla.) Sielläkin oli ennen ASKilla käytetty punainen (!!!) varoke vaihtunut mustaan. Lähdöt ovat kuulemani mukaan nykyään yhtä sypäköitä kuin meilläkin. Kiteen vintturista vielä sellainen tarkennus, että kone kyllä lähtee hyvin liikkeelle - jopa niin että ASK keulii vaikka sauva on täysin edessä - ja loivan alkunousun jälkeinen jyrkempi osa menee ihan mukavilla nopeuksilla vähän aikaa, mutta sitten kun nousun pitäisi jatkua samanlaisena, niin sitten meno hyytyy. ASKilla saisi ajaa vintturihinauksessa 130 km/h, mutta tuo nopeus ei pysy kuin aivan vähän aikaa ja ylinopeuksille sitä ei saa vedetyksi missään vaiheessa. Vintturin kaasukahva on myös - sanoisinko vaikka että - epäherkkä. Nämä seikat eivät tosiaankaan ole omiaan parantamaan vinttauksen turvallisuutta. Ei tarvita kuin kunnon laskeva tai myötätuulipuuska kesken vinttauksen niin hinaus saattaa jopa keskeytyä kokonaan, kun kumpikaan, ei vinttaaja eikä pilotti, pysty reagoimaan korjaavalla tavalla. Pilotilla ei tällöin ole muuta vaihtoehtoa kuin työntää sauvaa eteen, jolloin lanka todennäköisesti irtoaa ja voidaan vain toivoa, ettei jarruvarjo satu sekoittumaan mihinkään koneen osaan.

Että että... ...ja kaikesta edellä kuvailemastani huolimatta... ...tai juuri siksi... ...kyllä mie nyt olisin sitä mieltä, että täälläkin kentän päät tasaisiksi, vintturiin vissit modifikaatiot Dyneemaa varten ja sitä rataa niin mm. koulutus saisi aivan uusia ulottuvuuksia ja Vuohijärven tuuli olisi sillä voitettu. Meillä ei Dyneemaa kuitenkaan kannata vetää lanka-autolla takaisin, vaan siihen olisi valittava ratkaisu parista muusta, jo olemassa olevasta vaihtoehdosta: langat joko lasketaan vintturilla ajamalla paikalleen kentälle tai sitten hankitaan takaisinvetovintturi (joka puolestaan vaatii toimintaan yhden henkilön lisää).

Kiteellä lankakulut asettunevat n. 2 euroon per veto, mikä on kyllä aika paljon. Langat kuitenkin laahaavat takaisin vedettäessä koko matkan hiekalla, joten suhteellisen nopea kuluminen ei ole mikään ihme. Välissä oleva asfaltoitu rullaustie, jonka yli langat joudutaan vetämään ja jota siellä tunnuttiin pitävän syyllisenä, ei varmasti koko muun matkan hiekkaisuuden rinnalla vaikuta kulumiseen juuri mitään.


Terv. Herra (John)Lennonopettaja

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pasi-Pena lentoaikaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Terve,

Tänään tähänastinen lentourani koki kaksi huipentumaa. Kokonaistiimani ylitti 100h ollen nyt tarkalleen 100:01 ja sain tyypit Twin Astriin. En oikein osaa laittaa saavutuksia paremmuusjärjestykseen, sen verran ainutlaatuisia kokemuksia molemmat ovat. :)

Tämän kauden tiimamäärä on vasta 11 ja osia mutta tahti alkaa tästä vain kiristymään.

OH2CG
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 1:42 pm

Re: Pasi-Pena lentoaikaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja OH2CG »

Yaw!
Äkkiä pois - sanoi purjelentäjä kaivossa. Huolimatta kaivoista joita kohdalleni on sattunut aivan tavallinen määrä, on tiimasummani tällä kesällä vaatimattomat n. 35 h. Jos satun vielä jonkun kerran nostoonkin, tulee ehkä pari tuntia lisääkin. Eli taistelu jatkuu, periksi ei anneta!
-p- 8)

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pasi-Pena lentoaikaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Terve,

Tiimaa on tältä kaudelta vielä niukasti 33:36.

-Pasi

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pasi-Pena lentoaikaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Iltaa,

Edelleen niukasti 39:28. Keikkoja on sentään onneksi jo 53 erilaisten mäenlaskukokeiluiden ja kaverilennätysten takia. Ensimmäisen kauden haamuraja 120 keikkaa taitaa jäädä haaveeksi mutta viime kauden 58 keikkaa tulee ylittymään helposti. Harmi, että lomat on jo käytetty, tietysti Selänpäässä, mutta loppukaudesta pitää oikeasti panostaa pitkiin lentohin ja vielä pitempiin matkalentoihin. :)

Jotenkin tuntuu, että viime kauden tasoa lentotuntumassa ei ole vielä lähellekään saavutettu. Toivottavasti loppukaudesta kehitys kulkee oikeaan suuntaan.

-Pasi

P.S. Ja Foreca lupaa ainakin vielä viikonlopuksi vesisadetta. :( No - olisihan se aika hoitaa pakollinen vuotuinen Känisiltakin pois päiväjärjestyksestä. Nähdäänpä siis perjantaina - Käniksessä tai kentällä.

OH2CG
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 1:42 pm

Re: Pasi-Pena lentoaikaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja OH2CG »

Yaw!
Tiimaa tällä hetkellä n. 47h ja jokunen minuutti päälle. Ensi viikolla olen tulossa lisäämään jos keli sallii. Jos ei niin sitten myöhemmin. Vaikka mäkeä laskeskellen. kaivosta kaivoon, jonkun nostonkin luulisi löytyvän. Periksihän ei anneta eikä etumatkaan tuudittauduta!
8)

OH2CG
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 1:42 pm

Re: Pasi-Pena lentoaikaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja OH2CG »

Yaw!
Täytyy laittaa tähän ihan rehellinen tiimatilanne; 52h40'. Epäilen kyllä koko ajan, että ystäväni Pasi piilottelee jotain jotta alkaisin velttoilla. No lentosuvea riittänee vielä... 8)

Vastaa Viestiin