Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Yleistä keskustelua purjelennosta
Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Moi,

Tehdäänpäs oma säie kaikenlaisille (erikoisille) ohjaamosta räpsityille kuville.

Kuvia kannattaa pienentää vaikka kokoon 800x600 pikseliä. Pienennykseen löytyy paljonkin erilaisia ohjelmia mutta yksi helppo tapa on ladata oheinen Windowssin lisäosa, jossa koon muuttaminen käy kätevästi oikealla hiiren napilla. http://download.microsoft.com/download/ ... ySetup.exe. Oheinen lisäosa on englannin kielinen mutta Microsoftin sivuilta löytyy sopivalla hakusanalla varmasti sama tutummallakin kielellä.

Oheiset kuvat ovat esimerkkinä ja niistä ei ole mitään erikoista, paitsi tietysti erityisen hieno Ka 6CR.

-Pasi
Liitteet
IMAG0068 (Medium).jpg
IMAG0070 (Medium).jpg

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moro kaikille!

Pääsin avaamaan lentokauden 15.5.2010, joka on tavallaan uusin ennätys. Näin myöhään en ole ennen päässyt avaamaan lentokautta, ellei sitten kursssikesää 1980 lueta mukaan.

Lauantaina keli alkoi ennen puolta päivää ja se meni nopeasti yli muuttuen ukonilmaksi iltapäivällä. Lensin Discuksella ko. päivänä ja siivet olivat lennon jälkeen tahmeat vihreistä ötököistä.

Sunnuntaina keli oli muuten hyvä, mutta ylätuuli oli reippaanlainen vaihdellen 30-40km/h. Kevyt puukone ei oikein tahtonut liikkua vastatuuleen, mutta myötätuuleen mentiin sitäkin reippaammin.

Sitten itse asiaan eli ohjaamosta räpsittyihin valokuviin:

Kuva

Discuksen mittaritaulu Savitaipaleen yläpuolella kuvattuna.

Kuva

Ka-6E:n mittaritaulu juuri ennen Jaalaa.
Terv. Kimmo

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Aamuyötä Vesivehmaan Vesisateesta kaikille ketjun lukijoille!

Ohessa valokuva Twinin takatoosasta. Roni sorvaa laskua Vesiksen 25:lle.
Liitteet
Myötätuuli Vesivehmaan 25. Teline ulkona ja lukittu!
Myötätuuli Vesivehmaan 25. Teline ulkona ja lukittu!
Terv. Kimmo

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Moi,

Tällainen tarttui "filmille" jotain "keikalta". Paikka pitäisi olla kaikille tuttu.
Liitteet
EFSE-S (Medium).JPG

Avatar
tynys
Viestit: 19
Liittynyt: To Heinä 23, 2009 6:46 pm

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lukematon viesti Kirjoittaja tynys »

Toi Pasin viimeinen kuvahan on vuosia vanha kun 30 kynnyksellä on vielä sankkaa metsää...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

tynys kirjoitti:Toi Pasin viimeinen kuvahan on vuosia vanha kun 30 kynnyksellä on vielä sankkaa metsää...
Usko tai älä mutta mä oon istuttanu noi puut ihan omin käsin... :)

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Moi,

Tässä Kimmo P kimmertelee - ei enää niin matalissa - Tuohikotista hieman Savitaipaleelle päin 15.7.2010. Itse seurailin tilannetta "turvalliselta" korkeudelta.

-Pasi
Liitteet
Kimmo-P.JPG

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Ja tässä taidetaan kotvasen kuluttua olla räpsähtämässä 22:lle vaikka nokka onkin lupaavasti pystyssä. Twinin kyydissä istuu Janne Raunio.
Liitteet
JR.JPG

PetriT
Viestit: 95
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Kerava

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lukematon viesti Kirjoittaja PetriT »

Moi,
Tällainen PIK-5c OH-188 tuli tyypättyä 26.07.2010.
27.07.2010 parin mäen jälkeen alkoikin päästä sinuiksi koneen lennättämiseen nostossa.
Tuulta oli kohtuullisen paljon joten liitoluvulla 18 ei kauemmas vielä rohjennut.
Vastasiivekettä kaipaa kovasti jyrkässä kaarrossa - joutui meinaan kanttaamaan tuossa kelissä.
Kohinaankin tottui nopeasti ja päivän helteellä ilmastointi oli täydellinen.
Näkyvyys ulos kirkkaiden pleksien puolesta on loistava. Vaijerit ja siipituet näkökentässä olivat uusi kokemus myös.
Istuma-asento Kasimainen - ei säätöjä - mutta 183 senttinen sopeutui oikein hyvin, tosin persausta alkoi puudutta jo tunnin jälkeen.
Vinttauksessa "papukaija" -kytkimen vuoksi en saanut ihan Kasin korkoja. Tyypillisesti 330 - 380. Konetta ei saa millään vedettyä pystyyn painopistekytkimen aseman vuoksi. Nousussa sauva oli siellä missä tavaraa on eniten eli ihan takarajoittimessa koko hinauksen - ja tarkoitan sitä. Hinausvaijeri pitää irrottaa itse - ei automaattikytkintä. Ei trimmiä mutta ei sitä osannut kaivatakkaan.

Laskussa jarruilla on vaikutusta jonkin verran. Vähän Lerchemäinen. Nopeusmittari näytti jotain yli 50km/h - en tiedä mitä tarkalleen mutta vähän kuitenkin neula liikahti pois nolla-asemastaan. Istuu kuin Kasi mutta ei pintakantoa.
Päivän viimeisen lennon halusin liitää komeasti ohilentona kuppilalentäjien iloksi. Perusosa 12 lähelle starttipäätä ja finaali reilu 100metriä. Jarrut kiinni ja hiljaa lipuen odotin liitäväni platan ohi ja kosketus uuden hallin tasalle. Mutta yllätys yllätys. Kosketus tapahtuikin jo ennen vanhan hallin rullaustietä vaikka kuinka roikotin ja suksen kosketuksen jälkeen tukialusmainen pysäytys. Tuulella oli osuutta tässä mutta kuitenkin...

Tyypätkää ihmeessä K-7 , K-8 ja sitten Pikin puikkoihin hauskaa pitämään. Lentoni oli koneen vanhempienkin lentopäiväkirjojen mukaan kaikien aikojen 4:nneksi pisin ko yksilöllä lennetty. Ei luulisi olevan vaikea pistää paremmaksi. 6h lennolla olisi kärjessä. Ainakin yksi HC aika tuolla on joku joskus istunut.
terve
-Pete-
Liitteet
Ohjaamoa laajemmin
Ohjaamoa laajemmin
Ohjaamoa pilotin näkemänä.<br />PIK-5c OH-188 jossain Vuohijärven kylän päällä 27.07.2010.<br />Huomaa tyypillinen nopeus nostossa ja nopeusmittarin skaala.<br />Cosim variometri näyttää noin 0.3 metrin nousua. Oikeanpuolinen vihreä kuula. Lento kesti 2h 48 minuuttia.
Ohjaamoa pilotin näkemänä.
PIK-5c OH-188 jossain Vuohijärven kylän päällä 27.07.2010.
Huomaa tyypillinen nopeus nostossa ja nopeusmittarin skaala.
Cosim variometri näyttää noin 0.3 metrin nousua. Oikeanpuolinen vihreä kuula. Lento kesti 2h 48 minuuttia.

Sampotee
Viestit: 1
Liittynyt: Su Heinä 25, 2010 3:11 pm

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lukematon viesti Kirjoittaja Sampotee »

Nämä kuvat nyt ei ole ohjaamosta mutta antakaa armoa 8) Sattui vaan olemaan kamera mukana kentällä kun PIK oli taivaalla niin ajattelin muutaman kuvatuksen laittaa. Pitkä zoomaus tekee kuvista melko rakeisia ja jumalaton kuumuus väreilyä.
Liitteet
purjelentoa 013 (Medium) (Small).JPG
purjelentoa 012 (Medium) (Small).JPG
purjelentoa 006 (Medium) (Small).JPG

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Se on moro!

Pitkästä aikaa pääsin ilmailemaan Tuulialla eli OH-390:lla. Jaan lentämisen riemun parin valokuvan avulla kaikille tämän viestiketjun lukijoille.
Liitteet
Pilvien välissä lentely on kivaa!
Pilvien välissä lentely on kivaa!
Kauniina kuulaana syyspäivänä pääsee helposti pilvien päälle maisemia ihailemaan.
Kauniina kuulaana syyspäivänä pääsee helposti pilvien päälle maisemia ihailemaan.
Terv. Kimmo

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Kuva-arvoitus!

Mikä on tämän koneen rekisteritunnus, tyyppi ja kotikenttä? Oikein vastanneet voivat onnitella itseään.
Liitteet
Tunnistatko tästä mittaritaulusta, mikä kone on kyseessä?
Tunnistatko tästä mittaritaulusta, mikä kone on kyseessä?
Terv. Kimmo

O.H
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:54 pm

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lukematon viesti Kirjoittaja O.H »

Tyyppi: Duo Discus, kotikenttä: Selänpää?, rekkaria en tiedä.

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Moi,

No Kimmo paljasta ny menikö oikein. :)

-Pasi

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Kyseessä on todellakin DuoDiscus OH-1001. Onni yhdellä, kun saa lentää tonniyhdellä ensimmäisenä Suomessa, kuka hän sitten lieneekin.
Terv. Kimmo

Vastaa Viestiin