Sekalaisia kuvia ohjaamosta
- Pasi Haanpää
- Viestit: 211
- Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Sekalaisia kuvia ohjaamosta
Moi,
Tehdäänpäs oma säie kaikenlaisille (erikoisille) ohjaamosta räpsityille kuville.
Kuvia kannattaa pienentää vaikka kokoon 800x600 pikseliä. Pienennykseen löytyy paljonkin erilaisia ohjelmia mutta yksi helppo tapa on ladata oheinen Windowssin lisäosa, jossa koon muuttaminen käy kätevästi oikealla hiiren napilla. http://download.microsoft.com/download/ ... ySetup.exe. Oheinen lisäosa on englannin kielinen mutta Microsoftin sivuilta löytyy sopivalla hakusanalla varmasti sama tutummallakin kielellä.
Oheiset kuvat ovat esimerkkinä ja niistä ei ole mitään erikoista, paitsi tietysti erityisen hieno Ka 6CR.
-Pasi
Tehdäänpäs oma säie kaikenlaisille (erikoisille) ohjaamosta räpsityille kuville.
Kuvia kannattaa pienentää vaikka kokoon 800x600 pikseliä. Pienennykseen löytyy paljonkin erilaisia ohjelmia mutta yksi helppo tapa on ladata oheinen Windowssin lisäosa, jossa koon muuttaminen käy kätevästi oikealla hiiren napilla. http://download.microsoft.com/download/ ... ySetup.exe. Oheinen lisäosa on englannin kielinen mutta Microsoftin sivuilta löytyy sopivalla hakusanalla varmasti sama tutummallakin kielellä.
Oheiset kuvat ovat esimerkkinä ja niistä ei ole mitään erikoista, paitsi tietysti erityisen hieno Ka 6CR.
-Pasi
Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta
Moro kaikille!
Pääsin avaamaan lentokauden 15.5.2010, joka on tavallaan uusin ennätys. Näin myöhään en ole ennen päässyt avaamaan lentokautta, ellei sitten kursssikesää 1980 lueta mukaan.
Lauantaina keli alkoi ennen puolta päivää ja se meni nopeasti yli muuttuen ukonilmaksi iltapäivällä. Lensin Discuksella ko. päivänä ja siivet olivat lennon jälkeen tahmeat vihreistä ötököistä.
Sunnuntaina keli oli muuten hyvä, mutta ylätuuli oli reippaanlainen vaihdellen 30-40km/h. Kevyt puukone ei oikein tahtonut liikkua vastatuuleen, mutta myötätuuleen mentiin sitäkin reippaammin.
Sitten itse asiaan eli ohjaamosta räpsittyihin valokuviin:
Discuksen mittaritaulu Savitaipaleen yläpuolella kuvattuna.
Ka-6E:n mittaritaulu juuri ennen Jaalaa.
Pääsin avaamaan lentokauden 15.5.2010, joka on tavallaan uusin ennätys. Näin myöhään en ole ennen päässyt avaamaan lentokautta, ellei sitten kursssikesää 1980 lueta mukaan.
Lauantaina keli alkoi ennen puolta päivää ja se meni nopeasti yli muuttuen ukonilmaksi iltapäivällä. Lensin Discuksella ko. päivänä ja siivet olivat lennon jälkeen tahmeat vihreistä ötököistä.
Sunnuntaina keli oli muuten hyvä, mutta ylätuuli oli reippaanlainen vaihdellen 30-40km/h. Kevyt puukone ei oikein tahtonut liikkua vastatuuleen, mutta myötätuuleen mentiin sitäkin reippaammin.
Sitten itse asiaan eli ohjaamosta räpsittyihin valokuviin:
Discuksen mittaritaulu Savitaipaleen yläpuolella kuvattuna.
Ka-6E:n mittaritaulu juuri ennen Jaalaa.
Terv. Kimmo
Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta
Aamuyötä Vesivehmaan Vesisateesta kaikille ketjun lukijoille!
Ohessa valokuva Twinin takatoosasta. Roni sorvaa laskua Vesiksen 25:lle.
Ohessa valokuva Twinin takatoosasta. Roni sorvaa laskua Vesiksen 25:lle.
Terv. Kimmo
- Pasi Haanpää
- Viestit: 211
- Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta
Moi,
Tällainen tarttui "filmille" jotain "keikalta". Paikka pitäisi olla kaikille tuttu.
Tällainen tarttui "filmille" jotain "keikalta". Paikka pitäisi olla kaikille tuttu.
Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta
Toi Pasin viimeinen kuvahan on vuosia vanha kun 30 kynnyksellä on vielä sankkaa metsää...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)
- Pasi Haanpää
- Viestit: 211
- Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta
Usko tai älä mutta mä oon istuttanu noi puut ihan omin käsin...tynys kirjoitti:Toi Pasin viimeinen kuvahan on vuosia vanha kun 30 kynnyksellä on vielä sankkaa metsää...
- Pasi Haanpää
- Viestit: 211
- Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta
Moi,
Tässä Kimmo P kimmertelee - ei enää niin matalissa - Tuohikotista hieman Savitaipaleelle päin 15.7.2010. Itse seurailin tilannetta "turvalliselta" korkeudelta.
-Pasi
Tässä Kimmo P kimmertelee - ei enää niin matalissa - Tuohikotista hieman Savitaipaleelle päin 15.7.2010. Itse seurailin tilannetta "turvalliselta" korkeudelta.
-Pasi
- Pasi Haanpää
- Viestit: 211
- Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta
Ja tässä taidetaan kotvasen kuluttua olla räpsähtämässä 22:lle vaikka nokka onkin lupaavasti pystyssä. Twinin kyydissä istuu Janne Raunio.
Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta
Moi,
Tällainen PIK-5c OH-188 tuli tyypättyä 26.07.2010.
27.07.2010 parin mäen jälkeen alkoikin päästä sinuiksi koneen lennättämiseen nostossa.
Tuulta oli kohtuullisen paljon joten liitoluvulla 18 ei kauemmas vielä rohjennut.
Vastasiivekettä kaipaa kovasti jyrkässä kaarrossa - joutui meinaan kanttaamaan tuossa kelissä.
Kohinaankin tottui nopeasti ja päivän helteellä ilmastointi oli täydellinen.
Näkyvyys ulos kirkkaiden pleksien puolesta on loistava. Vaijerit ja siipituet näkökentässä olivat uusi kokemus myös.
Istuma-asento Kasimainen - ei säätöjä - mutta 183 senttinen sopeutui oikein hyvin, tosin persausta alkoi puudutta jo tunnin jälkeen.
Vinttauksessa "papukaija" -kytkimen vuoksi en saanut ihan Kasin korkoja. Tyypillisesti 330 - 380. Konetta ei saa millään vedettyä pystyyn painopistekytkimen aseman vuoksi. Nousussa sauva oli siellä missä tavaraa on eniten eli ihan takarajoittimessa koko hinauksen - ja tarkoitan sitä. Hinausvaijeri pitää irrottaa itse - ei automaattikytkintä. Ei trimmiä mutta ei sitä osannut kaivatakkaan.
Laskussa jarruilla on vaikutusta jonkin verran. Vähän Lerchemäinen. Nopeusmittari näytti jotain yli 50km/h - en tiedä mitä tarkalleen mutta vähän kuitenkin neula liikahti pois nolla-asemastaan. Istuu kuin Kasi mutta ei pintakantoa.
Päivän viimeisen lennon halusin liitää komeasti ohilentona kuppilalentäjien iloksi. Perusosa 12 lähelle starttipäätä ja finaali reilu 100metriä. Jarrut kiinni ja hiljaa lipuen odotin liitäväni platan ohi ja kosketus uuden hallin tasalle. Mutta yllätys yllätys. Kosketus tapahtuikin jo ennen vanhan hallin rullaustietä vaikka kuinka roikotin ja suksen kosketuksen jälkeen tukialusmainen pysäytys. Tuulella oli osuutta tässä mutta kuitenkin...
Tyypätkää ihmeessä K-7 , K-8 ja sitten Pikin puikkoihin hauskaa pitämään. Lentoni oli koneen vanhempienkin lentopäiväkirjojen mukaan kaikien aikojen 4:nneksi pisin ko yksilöllä lennetty. Ei luulisi olevan vaikea pistää paremmaksi. 6h lennolla olisi kärjessä. Ainakin yksi HC aika tuolla on joku joskus istunut.
terve
-Pete-
Tällainen PIK-5c OH-188 tuli tyypättyä 26.07.2010.
27.07.2010 parin mäen jälkeen alkoikin päästä sinuiksi koneen lennättämiseen nostossa.
Tuulta oli kohtuullisen paljon joten liitoluvulla 18 ei kauemmas vielä rohjennut.
Vastasiivekettä kaipaa kovasti jyrkässä kaarrossa - joutui meinaan kanttaamaan tuossa kelissä.
Kohinaankin tottui nopeasti ja päivän helteellä ilmastointi oli täydellinen.
Näkyvyys ulos kirkkaiden pleksien puolesta on loistava. Vaijerit ja siipituet näkökentässä olivat uusi kokemus myös.
Istuma-asento Kasimainen - ei säätöjä - mutta 183 senttinen sopeutui oikein hyvin, tosin persausta alkoi puudutta jo tunnin jälkeen.
Vinttauksessa "papukaija" -kytkimen vuoksi en saanut ihan Kasin korkoja. Tyypillisesti 330 - 380. Konetta ei saa millään vedettyä pystyyn painopistekytkimen aseman vuoksi. Nousussa sauva oli siellä missä tavaraa on eniten eli ihan takarajoittimessa koko hinauksen - ja tarkoitan sitä. Hinausvaijeri pitää irrottaa itse - ei automaattikytkintä. Ei trimmiä mutta ei sitä osannut kaivatakkaan.
Laskussa jarruilla on vaikutusta jonkin verran. Vähän Lerchemäinen. Nopeusmittari näytti jotain yli 50km/h - en tiedä mitä tarkalleen mutta vähän kuitenkin neula liikahti pois nolla-asemastaan. Istuu kuin Kasi mutta ei pintakantoa.
Päivän viimeisen lennon halusin liitää komeasti ohilentona kuppilalentäjien iloksi. Perusosa 12 lähelle starttipäätä ja finaali reilu 100metriä. Jarrut kiinni ja hiljaa lipuen odotin liitäväni platan ohi ja kosketus uuden hallin tasalle. Mutta yllätys yllätys. Kosketus tapahtuikin jo ennen vanhan hallin rullaustietä vaikka kuinka roikotin ja suksen kosketuksen jälkeen tukialusmainen pysäytys. Tuulella oli osuutta tässä mutta kuitenkin...
Tyypätkää ihmeessä K-7 , K-8 ja sitten Pikin puikkoihin hauskaa pitämään. Lentoni oli koneen vanhempienkin lentopäiväkirjojen mukaan kaikien aikojen 4:nneksi pisin ko yksilöllä lennetty. Ei luulisi olevan vaikea pistää paremmaksi. 6h lennolla olisi kärjessä. Ainakin yksi HC aika tuolla on joku joskus istunut.
terve
-Pete-
Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta
Nämä kuvat nyt ei ole ohjaamosta mutta antakaa armoa Sattui vaan olemaan kamera mukana kentällä kun PIK oli taivaalla niin ajattelin muutaman kuvatuksen laittaa. Pitkä zoomaus tekee kuvista melko rakeisia ja jumalaton kuumuus väreilyä.
Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta
Se on moro!
Pitkästä aikaa pääsin ilmailemaan Tuulialla eli OH-390:lla. Jaan lentämisen riemun parin valokuvan avulla kaikille tämän viestiketjun lukijoille.
Pitkästä aikaa pääsin ilmailemaan Tuulialla eli OH-390:lla. Jaan lentämisen riemun parin valokuvan avulla kaikille tämän viestiketjun lukijoille.
- Liitteet
Terv. Kimmo
Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta
Kuva-arvoitus!
Mikä on tämän koneen rekisteritunnus, tyyppi ja kotikenttä? Oikein vastanneet voivat onnitella itseään.
Mikä on tämän koneen rekisteritunnus, tyyppi ja kotikenttä? Oikein vastanneet voivat onnitella itseään.
Terv. Kimmo
Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta
Tyyppi: Duo Discus, kotikenttä: Selänpää?, rekkaria en tiedä.
- Pasi Haanpää
- Viestit: 211
- Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta
Moi,
No Kimmo paljasta ny menikö oikein.
-Pasi
No Kimmo paljasta ny menikö oikein.
-Pasi
Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta
Kyseessä on todellakin DuoDiscus OH-1001. Onni yhdellä, kun saa lentää tonniyhdellä ensimmäisenä Suomessa, kuka hän sitten lieneekin.
Terv. Kimmo