Sivu 1/3

Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lähetetty: Ma Touko 17, 2010 12:41 pm
Kirjoittaja Pasi Haanpää
Moi,

Tehdäänpäs oma säie kaikenlaisille (erikoisille) ohjaamosta räpsityille kuville.

Kuvia kannattaa pienentää vaikka kokoon 800x600 pikseliä. Pienennykseen löytyy paljonkin erilaisia ohjelmia mutta yksi helppo tapa on ladata oheinen Windowssin lisäosa, jossa koon muuttaminen käy kätevästi oikealla hiiren napilla. http://download.microsoft.com/download/ ... ySetup.exe. Oheinen lisäosa on englannin kielinen mutta Microsoftin sivuilta löytyy sopivalla hakusanalla varmasti sama tutummallakin kielellä.

Oheiset kuvat ovat esimerkkinä ja niistä ei ole mitään erikoista, paitsi tietysti erityisen hieno Ka 6CR.

-Pasi

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lähetetty: Ma Touko 17, 2010 6:35 pm
Kirjoittaja Kimmo
Moro kaikille!

Pääsin avaamaan lentokauden 15.5.2010, joka on tavallaan uusin ennätys. Näin myöhään en ole ennen päässyt avaamaan lentokautta, ellei sitten kursssikesää 1980 lueta mukaan.

Lauantaina keli alkoi ennen puolta päivää ja se meni nopeasti yli muuttuen ukonilmaksi iltapäivällä. Lensin Discuksella ko. päivänä ja siivet olivat lennon jälkeen tahmeat vihreistä ötököistä.

Sunnuntaina keli oli muuten hyvä, mutta ylätuuli oli reippaanlainen vaihdellen 30-40km/h. Kevyt puukone ei oikein tahtonut liikkua vastatuuleen, mutta myötätuuleen mentiin sitäkin reippaammin.

Sitten itse asiaan eli ohjaamosta räpsittyihin valokuviin:

Kuva

Discuksen mittaritaulu Savitaipaleen yläpuolella kuvattuna.

Kuva

Ka-6E:n mittaritaulu juuri ennen Jaalaa.

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lähetetty: To Touko 27, 2010 12:55 am
Kirjoittaja Kimmo
Aamuyötä Vesivehmaan Vesisateesta kaikille ketjun lukijoille!

Ohessa valokuva Twinin takatoosasta. Roni sorvaa laskua Vesiksen 25:lle.

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lähetetty: Pe Kesä 04, 2010 7:50 pm
Kirjoittaja Pasi Haanpää
Moi,

Tällainen tarttui "filmille" jotain "keikalta". Paikka pitäisi olla kaikille tuttu.

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lähetetty: La Kesä 05, 2010 8:48 am
Kirjoittaja tynys
Toi Pasin viimeinen kuvahan on vuosia vanha kun 30 kynnyksellä on vielä sankkaa metsää...

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lähetetty: La Kesä 05, 2010 11:22 pm
Kirjoittaja Pasi Haanpää
tynys kirjoitti:Toi Pasin viimeinen kuvahan on vuosia vanha kun 30 kynnyksellä on vielä sankkaa metsää...
Usko tai älä mutta mä oon istuttanu noi puut ihan omin käsin... :)

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lähetetty: Ma Elo 02, 2010 5:30 pm
Kirjoittaja Pasi Haanpää
Moi,

Tässä Kimmo P kimmertelee - ei enää niin matalissa - Tuohikotista hieman Savitaipaleelle päin 15.7.2010. Itse seurailin tilannetta "turvalliselta" korkeudelta.

-Pasi

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lähetetty: Ma Elo 02, 2010 5:35 pm
Kirjoittaja Pasi Haanpää
Ja tässä taidetaan kotvasen kuluttua olla räpsähtämässä 22:lle vaikka nokka onkin lupaavasti pystyssä. Twinin kyydissä istuu Janne Raunio.

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lähetetty: Ti Elo 03, 2010 11:01 am
Kirjoittaja PetriT
Moi,
Tällainen PIK-5c OH-188 tuli tyypättyä 26.07.2010.
27.07.2010 parin mäen jälkeen alkoikin päästä sinuiksi koneen lennättämiseen nostossa.
Tuulta oli kohtuullisen paljon joten liitoluvulla 18 ei kauemmas vielä rohjennut.
Vastasiivekettä kaipaa kovasti jyrkässä kaarrossa - joutui meinaan kanttaamaan tuossa kelissä.
Kohinaankin tottui nopeasti ja päivän helteellä ilmastointi oli täydellinen.
Näkyvyys ulos kirkkaiden pleksien puolesta on loistava. Vaijerit ja siipituet näkökentässä olivat uusi kokemus myös.
Istuma-asento Kasimainen - ei säätöjä - mutta 183 senttinen sopeutui oikein hyvin, tosin persausta alkoi puudutta jo tunnin jälkeen.
Vinttauksessa "papukaija" -kytkimen vuoksi en saanut ihan Kasin korkoja. Tyypillisesti 330 - 380. Konetta ei saa millään vedettyä pystyyn painopistekytkimen aseman vuoksi. Nousussa sauva oli siellä missä tavaraa on eniten eli ihan takarajoittimessa koko hinauksen - ja tarkoitan sitä. Hinausvaijeri pitää irrottaa itse - ei automaattikytkintä. Ei trimmiä mutta ei sitä osannut kaivatakkaan.

Laskussa jarruilla on vaikutusta jonkin verran. Vähän Lerchemäinen. Nopeusmittari näytti jotain yli 50km/h - en tiedä mitä tarkalleen mutta vähän kuitenkin neula liikahti pois nolla-asemastaan. Istuu kuin Kasi mutta ei pintakantoa.
Päivän viimeisen lennon halusin liitää komeasti ohilentona kuppilalentäjien iloksi. Perusosa 12 lähelle starttipäätä ja finaali reilu 100metriä. Jarrut kiinni ja hiljaa lipuen odotin liitäväni platan ohi ja kosketus uuden hallin tasalle. Mutta yllätys yllätys. Kosketus tapahtuikin jo ennen vanhan hallin rullaustietä vaikka kuinka roikotin ja suksen kosketuksen jälkeen tukialusmainen pysäytys. Tuulella oli osuutta tässä mutta kuitenkin...

Tyypätkää ihmeessä K-7 , K-8 ja sitten Pikin puikkoihin hauskaa pitämään. Lentoni oli koneen vanhempienkin lentopäiväkirjojen mukaan kaikien aikojen 4:nneksi pisin ko yksilöllä lennetty. Ei luulisi olevan vaikea pistää paremmaksi. 6h lennolla olisi kärjessä. Ainakin yksi HC aika tuolla on joku joskus istunut.
terve
-Pete-

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lähetetty: Ti Elo 03, 2010 9:38 pm
Kirjoittaja Sampotee
Nämä kuvat nyt ei ole ohjaamosta mutta antakaa armoa 8) Sattui vaan olemaan kamera mukana kentällä kun PIK oli taivaalla niin ajattelin muutaman kuvatuksen laittaa. Pitkä zoomaus tekee kuvista melko rakeisia ja jumalaton kuumuus väreilyä.

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lähetetty: Ma Syys 20, 2010 5:58 pm
Kirjoittaja Kimmo
Se on moro!

Pitkästä aikaa pääsin ilmailemaan Tuulialla eli OH-390:lla. Jaan lentämisen riemun parin valokuvan avulla kaikille tämän viestiketjun lukijoille.

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lähetetty: Ma Syys 20, 2010 6:03 pm
Kirjoittaja Kimmo
Kuva-arvoitus!

Mikä on tämän koneen rekisteritunnus, tyyppi ja kotikenttä? Oikein vastanneet voivat onnitella itseään.

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lähetetty: Ti Syys 21, 2010 11:11 pm
Kirjoittaja O.H
Tyyppi: Duo Discus, kotikenttä: Selänpää?, rekkaria en tiedä.

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lähetetty: Ma Marras 22, 2010 11:00 pm
Kirjoittaja Pasi Haanpää
Moi,

No Kimmo paljasta ny menikö oikein. :)

-Pasi

Re: Sekalaisia kuvia ohjaamosta

Lähetetty: Ti Marras 23, 2010 8:18 am
Kirjoittaja Kimmo
Kyseessä on todellakin DuoDiscus OH-1001. Onni yhdellä, kun saa lentää tonniyhdellä ensimmäisenä Suomessa, kuka hän sitten lieneekin.