Pasi Haanpää kirjoitti:Entäs paljonko Herra Lennonopettajalla on tässä vaiheessa kautta tiimaa?
Keikkoja on 80 ja tiimaa 61:30, joista Kiteellä peräti 10/1:24, mistä puolestaan aika vähän niinsanotusti oikein päin. Kuten näkyy, niin siellä ei pahemmin nostoissa päästy lilluttelemaan.
By the way ja siitä puheen ollen: Hinaukset siellä kestivät n. puolitoista minuuttia kpl ja veivät tuulesta ym. riippuen 650 - 800 m korkeuteen. Kymmenellä lennolla keskimääräinen saavuttamani korkeus ASK-21:llä kaksi äijää koneessa oli vain 741 m. Dyneemat olivat jo hyvin kuluneet, joten katkoja tuli liikaa (yksi kerholle tilattu uusi lanka tuli viikon myöhässä). Ihme kyllä mun kohdalle ei sattunut yhtään lankakatkoa, vaikka lankoja (kahden vuoden ikäisiä muuten) en edes yrittänyt sääliä yhtään.
Vintturin ongelma näyttäisi olevan voimansiirrossa: moottori huutaa täysillä (2800 kierrosta) mutta purjekone menee - aivan varsinaisen nousuvaiheen alkua lukuunottamatta - suhteellisen pienillä nopeuksilla eikä vauhtia saa kasvamaan (kuten normaalisti) sauvasta vetämällä, vaan kone kulkee kuin silitysrauta väärillä kohtauskulmilla eikä siksi nouse kunnolla. Nousun loppuvaiheessa mennään jo vähän vaappuen ja nuljuen, ikään kuin lennettäisiin sakkauksen rajoilla (kenties mennäänkin, sillä lanka on vielä kiinni, vaikka nopeusmittari näyttää n. 80-90 km/h - ja lanka oli varmasti keskellä). Ainakaan noilla vedoilla ei selvää vedon lopetusta tullut, vaikka vinttaajina toimi useampikin henkilö. Mikä ihmeellisintä, tuota touhua perusteltiin turvallisuussyillä!
Toivottavasti kiteeläisten kanssa palataan aiheeseen, sillä jos siellä olisi meidän vintturimme tavoin viritetty vetopeli varustettuna yhtä pitkällä eli n. 2 km Dyneemalla, niin veikkaan että normaaleissa olosuhteissa (eli ainakin vähän vastatuulikomponenttia) tonni paukkuisi joka vedolla kaksipaikkaisillakin. Varoke ASK:lle oli aivan oikein musta, joten sen säästelemisestä ei ollut kyse.
Muutoin Kiteen vintturi on erittäin hieno, joskin sellaisena ehkä vähän turhankin monimutkainen vekotin. Joitakin kuvia löytyy Joensuun Ilmailukerhon sivuilta:
http://www.jik.fi/sivut/?pp_album=1&pp_cat=vintturi
Immolassa on kuulemma momentinmuuntimeen ja Dyneemaan siirtymisen myötä saavutettu järkiään 700 - 800 metrin korkeuksia - selvästi Kiteetä lyhemmällä kentällä ja taitaa olla pienemmällä moottoritehollakin. (Poikkesimme siellä tänään paluumatkalla.) Sielläkin oli ennen ASKilla käytetty punainen (!!!) varoke vaihtunut mustaan. Lähdöt ovat kuulemani mukaan nykyään yhtä sypäköitä kuin meilläkin. Kiteen vintturista vielä sellainen tarkennus, että kone kyllä lähtee hyvin liikkeelle - jopa niin että ASK keulii vaikka sauva on täysin edessä - ja loivan alkunousun jälkeinen jyrkempi osa menee ihan mukavilla nopeuksilla vähän aikaa, mutta sitten kun nousun pitäisi jatkua samanlaisena, niin sitten meno hyytyy. ASKilla saisi ajaa vintturihinauksessa 130 km/h, mutta tuo nopeus ei pysy kuin aivan vähän aikaa ja ylinopeuksille sitä ei saa vedetyksi missään vaiheessa. Vintturin kaasukahva on myös - sanoisinko vaikka että - epäherkkä. Nämä seikat eivät tosiaankaan ole omiaan parantamaan vinttauksen turvallisuutta. Ei tarvita kuin kunnon laskeva tai myötätuulipuuska kesken vinttauksen niin hinaus saattaa jopa keskeytyä kokonaan, kun kumpikaan, ei vinttaaja eikä pilotti, pysty reagoimaan korjaavalla tavalla. Pilotilla ei tällöin ole muuta vaihtoehtoa kuin työntää sauvaa eteen, jolloin lanka todennäköisesti irtoaa ja voidaan vain toivoa, ettei jarruvarjo satu sekoittumaan mihinkään koneen osaan.
Että että... ...ja kaikesta edellä kuvailemastani huolimatta... ...tai juuri siksi... ...kyllä mie nyt olisin sitä mieltä, että täälläkin kentän päät tasaisiksi, vintturiin vissit modifikaatiot Dyneemaa varten ja sitä rataa niin mm. koulutus saisi aivan uusia ulottuvuuksia ja Vuohijärven tuuli olisi sillä voitettu. Meillä ei Dyneemaa kuitenkaan kannata vetää lanka-autolla takaisin, vaan siihen olisi valittava ratkaisu parista muusta, jo olemassa olevasta vaihtoehdosta: langat joko lasketaan vintturilla ajamalla paikalleen kentälle tai sitten hankitaan takaisinvetovintturi (joka puolestaan vaatii toimintaan yhden henkilön lisää).
Kiteellä lankakulut asettunevat n. 2 euroon per veto, mikä on kyllä aika paljon. Langat kuitenkin laahaavat takaisin vedettäessä koko matkan hiekalla, joten suhteellisen nopea kuluminen ei ole mikään ihme. Välissä oleva asfaltoitu rullaustie, jonka yli langat joudutaan vetämään ja jota siellä tunnuttiin pitävän syyllisenä, ei varmasti koko muun matkan hiekkaisuuden rinnalla vaikuta kulumiseen juuri mitään.
Terv. Herra (John)Lennonopettaja