Lentolupakirjan voimassapysyminen
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 4:59 pm
Lentolupakirjan voimassapysyminen
terve! mitkä vaatimukset on asetettu sille jotta purjelentolupakirja pysyy voimassa? eli joku tietty lentotuntimäärä vai ? ja paljonko maksaa koneen vuokraus ?
Terve terve!
Virallista tietoa...
Lupakirja myönnetään enintään viideksi vuodeksi.
Lupakirjan voimassaolon edellytyksenä on, että lupakirjan
haltijalla on voimassa oleva luokan 1 tai
luokan 2 lääketieteellinen kelpoisuustodistus.
Purjelentäjän lupakirjan haltija saa toimia päällikkönä
purjelentokoneessa tai itselähtevässä purjelentokoneessa
vain, jos hän on viimeisen 12 kuukauden
aikana lentänyt purjelentokoneella tai itselähtevällä
purjelentokoneella
a) vähintään kaksi lentoa tai
b) koululennon purjelennonopettajan kanssa ja
c) hänen oikeutensa kyseisen lentoonlähtötavan
käyttämiseen on voimassa.
...jota löytyy lisää mm. täältä:
http://www.luftfartsforvaltningen.fi/ti ... em2_41.pdf
Ei siis lentotuntimääriä, mutta käytännössä ja tietysti käytännön syistä kerhojen omat säännöt ovat näissä asioissa huomattavasti tiukempia, usein tosin lupakirjanhaltijan kokonaislentokokemuksesta ja kokemuksen tuoreudesta riippuen.
Ja täältä löytyvät Kilyn hinnat (otettava huomioon, että pitää olla jäsen, joten aloittaminen ei välttämättä ole ihan halpaa vaikka lupakirja jo olisikin):
http://www.kily.fi/Sivut/Paasivut/Hinnasto.html
Virallista tietoa...
Lupakirja myönnetään enintään viideksi vuodeksi.
Lupakirjan voimassaolon edellytyksenä on, että lupakirjan
haltijalla on voimassa oleva luokan 1 tai
luokan 2 lääketieteellinen kelpoisuustodistus.
Purjelentäjän lupakirjan haltija saa toimia päällikkönä
purjelentokoneessa tai itselähtevässä purjelentokoneessa
vain, jos hän on viimeisen 12 kuukauden
aikana lentänyt purjelentokoneella tai itselähtevällä
purjelentokoneella
a) vähintään kaksi lentoa tai
b) koululennon purjelennonopettajan kanssa ja
c) hänen oikeutensa kyseisen lentoonlähtötavan
käyttämiseen on voimassa.
...jota löytyy lisää mm. täältä:
http://www.luftfartsforvaltningen.fi/ti ... em2_41.pdf
Ei siis lentotuntimääriä, mutta käytännössä ja tietysti käytännön syistä kerhojen omat säännöt ovat näissä asioissa huomattavasti tiukempia, usein tosin lupakirjanhaltijan kokonaislentokokemuksesta ja kokemuksen tuoreudesta riippuen.
Ja täältä löytyvät Kilyn hinnat (otettava huomioon, että pitää olla jäsen, joten aloittaminen ei välttämättä ole ihan halpaa vaikka lupakirja jo olisikin):
http://www.kily.fi/Sivut/Paasivut/Hinnasto.html
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 4:59 pm
Tällä hetkellä uuden lupakirjan (viranomaisen) suoritemaksu on 100 €, lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen eli medikaalin 50 €, ja lääkärintodistus maksaa mitä missäkin maksaa. Itselleni viimeksi taisi olla 50,- ja labrat kolme-neljäkymppiä päälle. Se siis lupakirjan uusinnasta. Sanoisin, että lähinnä paikkakunnasta ja lääkäristä riippuen yhteensä 235 - 270 € viiden vuoden välein tämän hetken hinnolla.
Tyyppikoulutukset purjekoneisiin eivät maksa erikseen, vaan sisältyvät normaaleihin lentomaksuihin.
Harrastuksen aloittaminen maksaa kaikkineen noin 1800 €, ja jatkossa voi lentää Kilyn koneilla niin paljon kuin sielu sietää tällä hetkellä 566 €:lla vuodessa. Nuorisojäsenet pääsevät 21 € halvemmalla. Kurssin kautta tulevat eivät joudu maksamaan liittymismaksua, vaan heidät otetaan automaattisesti jäseniksi.
Voin tässä mainita, että hinta kestää nykyään vertailun lähes kaikkien muiden harrastusten kanssa, paitsi suohölkän, ja suollakin pitää hölkätä hyvin varovasti ettei joudu korvaamaan maastolle aiheuttamiaan vahinkoja suon omistajalle.
Tyyppikoulutukset purjekoneisiin eivät maksa erikseen, vaan sisältyvät normaaleihin lentomaksuihin.
Harrastuksen aloittaminen maksaa kaikkineen noin 1800 €, ja jatkossa voi lentää Kilyn koneilla niin paljon kuin sielu sietää tällä hetkellä 566 €:lla vuodessa. Nuorisojäsenet pääsevät 21 € halvemmalla. Kurssin kautta tulevat eivät joudu maksamaan liittymismaksua, vaan heidät otetaan automaattisesti jäseniksi.
Voin tässä mainita, että hinta kestää nykyään vertailun lähes kaikkien muiden harrastusten kanssa, paitsi suohölkän, ja suollakin pitää hölkätä hyvin varovasti ettei joudu korvaamaan maastolle aiheuttamiaan vahinkoja suon omistajalle.
omalta osaltani haluaisin mainita että kalliista harrastuksesta ei ole kyse,koska mm. lääkärimaksut jakaantuvat viidelle vuodelle ja jos purjelentoa vertaa esmes muihin ilmailuharrastuksiin niin edullisuus on silloin parhaiten nähtävissä. ja harrastuksen kustannuksia alentaa huomattavasti se, että jos kerholaisena on mahdollista osallistua muuhunkin kerhotoimintaan esim.kesäisin vinttaustoimintaan ja lentokauden ulkopuolella vaikkapa kerhon koneiden tuikitärkeään kiilloitteluun/huoltotoimiin,jolloinka jos ja kun 200h em. kerhotyöskentelyä tulee täyteen niin konevuokrat(penan mainitsema 566€ poistuvat) tuohon suohölkkään lisäisin vielä sen että jos siinä kävisi vielä niin ikävästi että persiitkin repeisi niin ai-jai...melko kallista...
totta tosiaan!...unhoitin aivan että siihen 566€:n summaan sisältyy toki muutakin...hyvä pentti kun korjasit....kiitos kiitos lämpimästä vastaanotosta...vai että nykykiroi...jien joukossa ollaan...niin ja jos se suossa tarpovan hemmon hermotkin menevät näistä vastoinkäymisistä heikkoon kuntoon,ei mikään ihme vaikka siltä hihatkin putoaisivat.....liiveistä arvatenkin...
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 4:59 pm