Sivu 1/1

Junioriin sähköinen variometri

Lähetetty: La Huhti 21, 2007 4:31 pm
Kirjoittaja asko
Nyt nostossapysyminen on tulevalla kaudella entistäkin helpompaa :D, kun Junioriin (OH-701) on asennettu Dittel LX100 sähköinen +/-5m/s variometri. LX100:ssa on audio, kaksi aikavakiota (=herkkyyttä) sekä keskinostonäyttö. Variometri tuli alunperin kerhoon K7:n mukana ja lojui kaapissa käyttämättä tähän asti.

-Asko

Lähetetty: Ke Touko 02, 2007 5:02 pm
Kirjoittaja Pena
Juniorin sähkövariometri käy ja kukkuu, mutta siitä on käynnistys- ja volyyminsäätönuppi irronnut ja lienee tätä nykyä tipotiessään. Pelkästä tapistakin pystyy mittarin kyllä käynnistämään ja äänen voimakkuutta säätämään jos on vähänkään sormivoimia, mutta olisi siihen mukava nuppikin olla. Akseli on halkaisijaltaan 3 mm tai vähän yli. (Kunnollista mittaa ei tällä kertaa ole mukana.) Ei ole tietoa siitä, onko akselin päästä katkennut jotakin vai ei, mutta joka tapauksessa nuppi pyöri tyhjää jo ennen katoamistaan.

Puchaczin etutoosan 5-metrinen variometri on näytellyt vaihtelevalla tavalla oravia jo koelennosta lähtien. Tämä on vähän huono juttu koulukoneessa. Osaisikohan joku tehdä asialle jotakin?

K-8:aan asennettu lahjoituksena saatu sähkövariometri toimii myös, mutta vanha mekaaninen 10-metrinen ei näytä mitään. Jos pitkällä lennolla akku tyhjenee, niin silloin ollaan täysin ilman variometriä. Olihan tuo vanha mittari ennen hieman hidasliikkeinen, mutta kyllä se sentään kunnon nostot näytti. Kasissa aikaisemmin muistaakseni ollut herkempi variometri taas oli liian levoton ollakseen mekaaninen. Esitän tässä toivomuksen,että joku joka on mittareihin paremmin perehtynyt yrittäisi laittaa ne kunnolla toimimaan.

-Pena

Nuppi tallessa

Lähetetty: To Touko 03, 2007 4:51 pm
Kirjoittaja PetriT
Junnun variometrin nuppi on siirretty matkapäiväkirjan väliin muovitaskuun. Löysin sen aamutarkastuksessa 1.5 koneen lattialta jonne oli ilmeisesti pudonnut sivutaskusta ( siitä vanhasta tohjosta)

Nuppi, nuppi, variometrin nuppi

Lähetetty: Pe Touko 04, 2007 8:25 am
Kirjoittaja asko
Yritetään kiinnittää nuppi viikonloppuna lopullisesti paikoilleen. Hyvä, kun löytyi.

-Asko

Lähetetty: Ma Touko 07, 2007 8:28 am
Kirjoittaja asko
Jorma kiristi säätönupin Junnun sähköiseen variometriin. Nyt sen pitäisi kestää paikoillaan. K8:n 10 m/s variometrin toimimattomuuden syy oli irrallaan olleet letkut. Puchaczin 5 m/s variometrin letkujen kytkennöissäkin oli huomauttamista: kalvokompensointiletku oli irti. Lauantain lentojen perusteella variometri näytti edelleen liian pieniä lukemia. Kompensoinnin kalvo ja pullo olivat ehjiä. Onko kellään vihjeitä mistä se voisi johtua?

-Asko