Huoltokausi 2023-2024

Purjekoneiden huoltoon liittyviä asioita ja tiedotteita
Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Huollot on aloitettu 23.9.2023 Selänpäässä ajatellen KILY:n mahdollisutta auttaa jäseniään pääsemään ilmailemaan niin kovin rakkaalta Selänpään lentokentältä tulevanakin kautena vuonna 2024. Kaikille Kilyläisille hyvää alkavaa huoltokautta.
Maaliinlaskukisojen jälkeen vintturi toimitettiin Lapinjärvelle korjattavaksi,
Ajellessani kohti Artmotoria ajattelin, että olisipa minulla oma vntturi, jolla voisin ajella Näkkälään Enontekiölle käsivarren lappiin. Perään voisin laittaa Dicuksen ja Kivilompolon kilometrien pituisilta suorilta ottaisin startin ja lentäisin kolmion Galdotieva-Kilpisjärvi-Hetta. Öljynpainevalo välähti ja heräsin ajatuksistani todellisuuteen, Voihan "V", mistä löytyisi vinttaaja?
Selänpään maaliinlaskukilpailut voitti Antti Taimioja. Kuusi kilpailijaa meitä oli.
Liitteet
Lasse starttaa mestarin elkein
Lasse starttaa mestarin elkein
Lasku onnistui, maakäsittely ei onnistunut
Lasku onnistui, maakäsittely ei onnistunut

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Hallituksen päätös vaurion jälkeen oli se, että Aerotecno tekee vaurioituneen metallin korjauksen ja Antti Taimioja jatkaa siitä laittamalla uuden päällyskankaan ja siihen liittyvät työt valmiiksi lopputulokseksi saakka.
Taipuneen metallin korjasi Aerotecno ja Roni keskiviikkona, torstaina AT jatkoi muotorimojen korjauksella ja putkien maalaamisella, perjantaina AT sai liimattua oikean puolen kangasosan, lauantaina jatkuu AT osuus vasemman puolen kankaalla ja kankaiden kiristyksellä ja ensimmäisen pohjustusaineen sivelyllä.
Liitteet
Korjaus alkaa tästä
Korjaus alkaa tästä
Metalliputki korjattu
Metalliputki korjattu
Muotorima korjaus
Muotorima korjaus
Kangas liimattu
Kangas liimattu
Viimeksi muokannut Antti, Ke Loka 04, 2023 9:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Maanantaina silakkamarkkinoiden aikaan kasin tilanne on valoisa.
Pohjamaalaus maanantaina antaa mahdollisuuden pintamaalin ruiskuttamiseen huomenna.
Liitteet
Randolph menetelmällä päällystetty
Randolph menetelmällä päällystetty
Pohjamaalissa
Pohjamaalissa

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Ke 4.10.2023 tuli K8:n vauriokorjaus päätökseen.
Viikko siinä kului eläkeläisaikaa ripeästi.
Onneksi olivat Saariston Penan opit vielä muistissa.
(Rakentajan Kurssi, Kankaalla päällystys, Pentti J Saaristo, Versio 2013)
Rand-O-Bond, Nitrate Thinner, Rand-O-Proof, Tinted Non Tautening Butyrate Build UP, Ultrafill A6800, Temacoat TM-40, Teknodyr 190 + Elasto lisäaine 30%.
Kasin vuosihuolto alkaa tästä ja sen jälkeinen lentokelpoisuuden tarkastus, ARC, on seuraavana vuorossa.
Sitä ennen syystalkoot ensi lauantaina 7.10.2023. Koneet putkiin ja halliin. pintavesien katkaisu, vanhan hallin pakkausta talvisäiytykseen tulevilla kamppeilla, sitä sun tätä, Ylimääräinen yhdistyskokous talkoiden lomassa klo 13.00.
Liitteet
Vaurio on vain poispyyhkiytyvä muisto menneisyydessä
Vaurio on vain poispyyhkiytyvä muisto menneisyydessä

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Lumisade toi talven tuntua systalkoisiin 7.10.2023.
Koneet saatiin pakattua perävaunuihin ja pukeille odottamaan talven konevuosihuoltoja.
Uusi halli tulikin sopivasti täyteen kerhon ja yksityisten kalustosta.
Huoltotilaan vaihdettiin perinteisten loisteputkien tilalle nykaikaiset LED-putket. Sähkön kulutus pieneni ja valoteho kasvoi.
Huollossa oleva K8B punnittiin vauriokorjauksen jäljiltä ja punnitustulos oli odotettu. Min. ojaajan paino 60kg ja Max. ohjaajan paino 84kg.
Kasin molemmille hinauskytkimille tuli 2000 starttia täyteen, joten ne lähtevät aikanaan TOST:ille perushuoltoon.
Ylimääräinen vuosikokous DUO:n omistussuhteiden muuttamamiseksi onnistui yhteisymmärryksessä. Tästä eteenpäi DUO on kokonaisuudessaan kerhon omistama.
Pintavedet katkaistiin, joten saunassa on kantovedet.
Uuden hallin ulkopuolelta takaseinästä lämpöpumpun ulkoyksikön läheltä saa ympäri vuoden oman porakaivon vettä jota suositellaan saunan käyttövedeksi.
Huoltohallin sisältiloista saatava vesi on kunnallisen vesijohtoverkoston hinnoitteluperusteista käyttövettä.
Liitteet
Kokous ja talkooväkeä 7.10.2023
Kokous ja talkooväkeä 7.10.2023

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Lokakuun kalustohuolloissa on edetty vain vähän.
Kasin hinauskytkimet on kuitenkin lähetetty "TOST GmbH Flugzeuggerätebau München" firmaan peruskorjaukseen.
Tost hinauskytkimien TBO on 2000 nykäystä.
Hinauskytkimien peruskorjauksessa vaihdetan aina ajastaan kuoleutuva palautusjousi ja muita osia tarpeen mukaan.
Kentän reunojen raivaus on parhaillaan käynnissä.
Ritarin Jussi oli Husgvarnallaan tänään raivaamassa 22 radan pohjoislaitaa ja minä "Raivalla" 30 radan pohjoisreunaa.
Tällä hetkellä kelit suosivat raivaustyötä; kuivuus ja viileys kannattaa nyt hyödyntää ja kun lumet tulevat maahan niin koko raivaustoiminta menettää mielekkyytensä samantien.
Kerho omistaa kaksi Raivaa ja raivaussahan ja nehän ovat tarkoitettu käytettäväksi.
Liitteet
Jussi metsurivarustuksessa
Jussi metsurivarustuksessa
Jussin Huskvarna
Jussin Huskvarna

Juha Ritari
Viestit: 131
Liittynyt: La Elo 18, 2007 10:48 am

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Juha Ritari »

Neljässä vuodessa ja hyvissä olosuhteissa nopeakasvuiset koivut ehtivät jopa kolmimetrisiksi. Mäntyjen kanssa on paljon helpompaa, ne uskovat kerrasta kun semmoisen katkaisee tyvestä mutta koivut vaan innostuvat vesomaan. Teeret tyytyivät seuraamaan touhua puiden latvuksista.
Liitteet
jälkeen.jpg
jälkeen.jpg
teeret seuraa.jpg

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Hyvien kelien siivittämänä kiitoteiden reunojen raivaus on 30n osalta kunnossa, 22n pohjoisreuna on kunnossa, mutta vielä olisi 04n molemmat reunat, 22n etelänpuoleinen reuna ja 12n reunat, varsinkin 12n eteläreuna kasvaa jo läpipääsemätönta puustoa.
Sääennuste näyttää ensi viikolle pelkkää hyvää raivauskeliä, joten toivotaan työlle jatkoa.
Vintturi palasi pe. 20.10.2023 takaisin Selänpäähän ARTMOTORIn huoltoteamin toimien jäljiltä.
Perä oli hyvin lähellä lopullista räjähdystä, koska pinionmutteri oli auki ja monenlaista tuhoa oli jo havaittavissa, kertoi Jarmo.
Onneksi Jarmo sai koneistettua sopivan shimmirenkaan ja pinionmytterikin oli työstettävä uudelleen.
Sen verran rattaiden virhekulumista oli jo tapahtunut, että perän äänet eivät poistuneet, mutta nyt on kuitenkin toimiva rataslaakeriperäkokonaisuus olemassa ja vinttaukset sen osalta voivat jatkua huoletta.
Mikäli tuollainen IVECON perä löytyisi jostain, niin ostettaisiin se heti pois kuleksimasta varaosiksi, sanoi Jarmo!
Vintturissa toimivat nyt valot, ovet menevät kiinni, Mersun ja Deutzin laturin hihnat on vaihdettu jne.
Liitteet
Vintturi yleisellä tiellä kohti Selänpäätä
Vintturi yleisellä tiellä kohti Selänpäätä
Binionmutteri oli löystynyt, siksi tuhoja
Binionmutteri oli löystynyt, siksi tuhoja
Tuulipussikolmioalue raivattu
Tuulipussikolmioalue raivattu
Viimeksi muokannut Antti, Ma Loka 23, 2023 2:46 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Lauantaina Kimmo käytti hyväksi aurinkoista korkeapainetilannetta ja Kymistäkin saatiin vierailijoita ilmateitse Rinteen perheen muodossa.
Sunnuntaina kumottiin tuulipussitanko kolmeen mieheen, Kimmo, Teemu ja AT.
Liitteet
Kimmo valmistelee lentoa
Kimmo valmistelee lentoa
Rinteet piknikillä
Rinteet piknikillä
Tuulipussitanko kaatuu
Tuulipussitanko kaatuu

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Lokakuun lopulla pohjoisvirtaus pikkupakkasineen tuntuu jo talvelta, maailmalla kytee hiljainen kriisi, lumet vielä odottavat tuloaan.
Imatran säilötynlumen latu on erinomaisessa kunnossa, suosittelen.
Duo Discus on ollut parina päivänä kausihuollon kohteena.
Rungossa oleviin siivekelinjan automaattikasaussuppiloihin vaihdoin laakerit sauvan sivuttaisliikkeen nytkähdysten poistamiseksi.
Sama laakerivaihto taitaa olla tarpeen kerhon Discukseenkin.
Huomenna lauantaina 28.10.2023 klo 10.30 lähtien on tarkoitus punnita DuoDiscus.
Kerhon Schemp Hirth koneissa on punnitusjakso 4 vuotta ja nyt olisi Duo Discuksen vuoro.
Pakkasnesteet olen tarkastanut kerhon jyristä, vaijerinvetoautoista ja vintturista, vielä pitäisi muistaa tarkistaa Kubota ruohonleikkurikin.
Koskisen Jarmo ottaa vintturin uudelleen käsittelyyn ja vien sen Lapinjärvelle sunnuntaina.
Olen tilannut "Tellerrat" lautasratas laakerit saksasta Bernd Höhneltä. Bernd on todellinen "Jütte Dieselwinde" asiantuntija.
Kirjeenvaihto viimepäivinä on ollut vilkasta hänen kanssaan. Bernd on mm. rakentanut isänsä kanssa kaksi kappaletta Jütte vinttureita.
Jütte vinttureita on rakennettu kaiken kaikkiaan kuusi kappaletta. Ne ovat käytössä, 4 Saksassa, yksi Ranskassa ja yksi Suomessa.
Bernd löysi "vanhalta saksalaiselta mieheltä" perän osia "a pair of gear wheel".
Hinta on 2650,-, mutta ensin puretaan perä ja tsekataan sen kunto perinpohjin.
Toivotaan, että tuota investointia ei tarvitsisi tehdä, mutta se nähdään aikanaan.
Liitteet
Kaakon Pilotit LPR henkilöitä
Kaakon Pilotit LPR henkilöitä
DuoDiscus vuosihuollossa
DuoDiscus vuosihuollossa
Automaattikasaussuppilo
Automaattikasaussuppilo
Viimeksi muokannut Antti, Su Loka 29, 2023 6:56 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Lauantaina 28.10.2023 saatiin Duo punnittua.
Kimmo, Teemu ja allekirjoittanut saimme homman hoidettua ilman suurempaa tuskaa.
Liitteet
Duon punnitus käynnissä
Duon punnitus käynnissä

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Marraskuun alussa lumisateet vähenevät.
Duo Discus huolto on edennyt niin, että paperityöt ja ARC ovat vielä edessä.
Liitteet
Siivekerako ilman teippejä
Siivekerako ilman teippejä
Teflon teippi 30mm
Teflon teippi 30mm
Kaksipuolinen 12mm Tesateippi
Kaksipuolinen 12mm Tesateippi
Mylar 30mm teippi
Mylar 30mm teippi
Valkoinen ohut Tesateippi
Valkoinen ohut Tesateippi

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Vintturin peräremonttiin on kuitenkin investoitava.
Gear wheel set on tilattu Höhnen pajalta.
Menoja yritetään välttää, mutta nämä kustannukset ovat toiminnan esteettömän jatkumisen kannalta kuitenkin välttämätöntä tehdä.
Liitteet
Vintturimme huollossa Lapinjärvellä
Vintturimme huollossa Lapinjärvellä

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Pyhäinpäivä on lämmin, vastasataneet lumet sulavat.
Tost GmbH peruskorjasi Kasin hinauskytkimet ja ne ovat nyt asennettavissa. Kasin vuosihuolto näyttää valmistuvan ensi viikolla (arvio).
Duo Discus vuosihuolto ja ARC valmistuivat ja kone on valmiina vietäväksi Kebnelle. Ilmoittautuminen leirille on avattu, kebne.fi.
Vintturin kela-akselisto on aukaistu ja hankinnassa olevat osat saadaan parin viikon kuluttua (arvio).
Liitteet
ARC
ARC
Syöpymiä
Syöpymiä
TBO 2000 starttia
TBO 2000 starttia
Tost rengas Line up
Tost rengas Line up

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Marraskuun puoliväli lähestyy.
Vintturiin on saatu tarvittavat osat ja perän korjaus etenee.
Kasi on siirretty huoltotilasta putkeen vuosihuollon valmistuttua.
K8B:n ARC on myös pian tehty.
Puhku on otettu huoltohalliin vuosihuollettavaksi.
Liitteet
Pertyömaa
Pertyömaa
Perä osin purettuna
Perä osin purettuna

Vastaa Viestiin