Sivu 1/4

Huoltokausi 2023-2024

Lähetetty: Su Syys 24, 2023 10:18 pm
Kirjoittaja Antti
Huollot on aloitettu 23.9.2023 Selänpäässä ajatellen KILY:n mahdollisutta auttaa jäseniään pääsemään ilmailemaan niin kovin rakkaalta Selänpään lentokentältä tulevanakin kautena vuonna 2024. Kaikille Kilyläisille hyvää alkavaa huoltokautta.
Maaliinlaskukisojen jälkeen vintturi toimitettiin Lapinjärvelle korjattavaksi,
Ajellessani kohti Artmotoria ajattelin, että olisipa minulla oma vntturi, jolla voisin ajella Näkkälään Enontekiölle käsivarren lappiin. Perään voisin laittaa Dicuksen ja Kivilompolon kilometrien pituisilta suorilta ottaisin startin ja lentäisin kolmion Galdotieva-Kilpisjärvi-Hetta. Öljynpainevalo välähti ja heräsin ajatuksistani todellisuuteen, Voihan "V", mistä löytyisi vinttaaja?
Selänpään maaliinlaskukilpailut voitti Antti Taimioja. Kuusi kilpailijaa meitä oli.

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lähetetty: La Syys 30, 2023 7:52 am
Kirjoittaja Antti
Hallituksen päätös vaurion jälkeen oli se, että Aerotecno tekee vaurioituneen metallin korjauksen ja Antti Taimioja jatkaa siitä laittamalla uuden päällyskankaan ja siihen liittyvät työt valmiiksi lopputulokseksi saakka.
Taipuneen metallin korjasi Aerotecno ja Roni keskiviikkona, torstaina AT jatkoi muotorimojen korjauksella ja putkien maalaamisella, perjantaina AT sai liimattua oikean puolen kangasosan, lauantaina jatkuu AT osuus vasemman puolen kankaalla ja kankaiden kiristyksellä ja ensimmäisen pohjustusaineen sivelyllä.

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lähetetty: Ma Loka 02, 2023 6:33 pm
Kirjoittaja Antti
Maanantaina silakkamarkkinoiden aikaan kasin tilanne on valoisa.
Pohjamaalaus maanantaina antaa mahdollisuuden pintamaalin ruiskuttamiseen huomenna.

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lähetetty: Ke Loka 04, 2023 8:56 pm
Kirjoittaja Antti
Ke 4.10.2023 tuli K8:n vauriokorjaus päätökseen.
Viikko siinä kului eläkeläisaikaa ripeästi.
Onneksi olivat Saariston Penan opit vielä muistissa.
(Rakentajan Kurssi, Kankaalla päällystys, Pentti J Saaristo, Versio 2013)
Rand-O-Bond, Nitrate Thinner, Rand-O-Proof, Tinted Non Tautening Butyrate Build UP, Ultrafill A6800, Temacoat TM-40, Teknodyr 190 + Elasto lisäaine 30%.
Kasin vuosihuolto alkaa tästä ja sen jälkeinen lentokelpoisuuden tarkastus, ARC, on seuraavana vuorossa.
Sitä ennen syystalkoot ensi lauantaina 7.10.2023. Koneet putkiin ja halliin. pintavesien katkaisu, vanhan hallin pakkausta talvisäiytykseen tulevilla kamppeilla, sitä sun tätä, Ylimääräinen yhdistyskokous talkoiden lomassa klo 13.00.

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lähetetty: Ma Loka 09, 2023 10:38 am
Kirjoittaja Antti
Lumisade toi talven tuntua systalkoisiin 7.10.2023.
Koneet saatiin pakattua perävaunuihin ja pukeille odottamaan talven konevuosihuoltoja.
Uusi halli tulikin sopivasti täyteen kerhon ja yksityisten kalustosta.
Huoltotilaan vaihdettiin perinteisten loisteputkien tilalle nykaikaiset LED-putket. Sähkön kulutus pieneni ja valoteho kasvoi.
Huollossa oleva K8B punnittiin vauriokorjauksen jäljiltä ja punnitustulos oli odotettu. Min. ojaajan paino 60kg ja Max. ohjaajan paino 84kg.
Kasin molemmille hinauskytkimille tuli 2000 starttia täyteen, joten ne lähtevät aikanaan TOST:ille perushuoltoon.
Ylimääräinen vuosikokous DUO:n omistussuhteiden muuttamamiseksi onnistui yhteisymmärryksessä. Tästä eteenpäi DUO on kokonaisuudessaan kerhon omistama.
Pintavedet katkaistiin, joten saunassa on kantovedet.
Uuden hallin ulkopuolelta takaseinästä lämpöpumpun ulkoyksikön läheltä saa ympäri vuoden oman porakaivon vettä jota suositellaan saunan käyttövedeksi.
Huoltohallin sisältiloista saatava vesi on kunnallisen vesijohtoverkoston hinnoitteluperusteista käyttövettä.

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lähetetty: Ma Loka 16, 2023 8:31 pm
Kirjoittaja Antti
Lokakuun kalustohuolloissa on edetty vain vähän.
Kasin hinauskytkimet on kuitenkin lähetetty "TOST GmbH Flugzeuggerätebau München" firmaan peruskorjaukseen.
Tost hinauskytkimien TBO on 2000 nykäystä.
Hinauskytkimien peruskorjauksessa vaihdetan aina ajastaan kuoleutuva palautusjousi ja muita osia tarpeen mukaan.
Kentän reunojen raivaus on parhaillaan käynnissä.
Ritarin Jussi oli Husgvarnallaan tänään raivaamassa 22 radan pohjoislaitaa ja minä "Raivalla" 30 radan pohjoisreunaa.
Tällä hetkellä kelit suosivat raivaustyötä; kuivuus ja viileys kannattaa nyt hyödyntää ja kun lumet tulevat maahan niin koko raivaustoiminta menettää mielekkyytensä samantien.
Kerho omistaa kaksi Raivaa ja raivaussahan ja nehän ovat tarkoitettu käytettäväksi.

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lähetetty: Ke Loka 18, 2023 10:29 pm
Kirjoittaja Juha Ritari
Neljässä vuodessa ja hyvissä olosuhteissa nopeakasvuiset koivut ehtivät jopa kolmimetrisiksi. Mäntyjen kanssa on paljon helpompaa, ne uskovat kerrasta kun semmoisen katkaisee tyvestä mutta koivut vaan innostuvat vesomaan. Teeret tyytyivät seuraamaan touhua puiden latvuksista.

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lähetetty: La Loka 21, 2023 7:50 am
Kirjoittaja Antti
Hyvien kelien siivittämänä kiitoteiden reunojen raivaus on 30n osalta kunnossa, 22n pohjoisreuna on kunnossa, mutta vielä olisi 04n molemmat reunat, 22n etelänpuoleinen reuna ja 12n reunat, varsinkin 12n eteläreuna kasvaa jo läpipääsemätönta puustoa.
Sääennuste näyttää ensi viikolle pelkkää hyvää raivauskeliä, joten toivotaan työlle jatkoa.
Vintturi palasi pe. 20.10.2023 takaisin Selänpäähän ARTMOTORIn huoltoteamin toimien jäljiltä.
Perä oli hyvin lähellä lopullista räjähdystä, koska pinionmutteri oli auki ja monenlaista tuhoa oli jo havaittavissa, kertoi Jarmo.
Onneksi Jarmo sai koneistettua sopivan shimmirenkaan ja pinionmytterikin oli työstettävä uudelleen.
Sen verran rattaiden virhekulumista oli jo tapahtunut, että perän äänet eivät poistuneet, mutta nyt on kuitenkin toimiva rataslaakeriperäkokonaisuus olemassa ja vinttaukset sen osalta voivat jatkua huoletta.
Mikäli tuollainen IVECON perä löytyisi jostain, niin ostettaisiin se heti pois kuleksimasta varaosiksi, sanoi Jarmo!
Vintturissa toimivat nyt valot, ovet menevät kiinni, Mersun ja Deutzin laturin hihnat on vaihdettu jne.

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lähetetty: Su Loka 22, 2023 9:38 pm
Kirjoittaja Antti
Lauantaina Kimmo käytti hyväksi aurinkoista korkeapainetilannetta ja Kymistäkin saatiin vierailijoita ilmateitse Rinteen perheen muodossa.
Sunnuntaina kumottiin tuulipussitanko kolmeen mieheen, Kimmo, Teemu ja AT.

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lähetetty: Pe Loka 27, 2023 7:48 pm
Kirjoittaja Antti
Lokakuun lopulla pohjoisvirtaus pikkupakkasineen tuntuu jo talvelta, maailmalla kytee hiljainen kriisi, lumet vielä odottavat tuloaan.
Imatran säilötynlumen latu on erinomaisessa kunnossa, suosittelen.
Duo Discus on ollut parina päivänä kausihuollon kohteena.
Rungossa oleviin siivekelinjan automaattikasaussuppiloihin vaihdoin laakerit sauvan sivuttaisliikkeen nytkähdysten poistamiseksi.
Sama laakerivaihto taitaa olla tarpeen kerhon Discukseenkin.
Huomenna lauantaina 28.10.2023 klo 10.30 lähtien on tarkoitus punnita DuoDiscus.
Kerhon Schemp Hirth koneissa on punnitusjakso 4 vuotta ja nyt olisi Duo Discuksen vuoro.
Pakkasnesteet olen tarkastanut kerhon jyristä, vaijerinvetoautoista ja vintturista, vielä pitäisi muistaa tarkistaa Kubota ruohonleikkurikin.
Koskisen Jarmo ottaa vintturin uudelleen käsittelyyn ja vien sen Lapinjärvelle sunnuntaina.
Olen tilannut "Tellerrat" lautasratas laakerit saksasta Bernd Höhneltä. Bernd on todellinen "Jütte Dieselwinde" asiantuntija.
Kirjeenvaihto viimepäivinä on ollut vilkasta hänen kanssaan. Bernd on mm. rakentanut isänsä kanssa kaksi kappaletta Jütte vinttureita.
Jütte vinttureita on rakennettu kaiken kaikkiaan kuusi kappaletta. Ne ovat käytössä, 4 Saksassa, yksi Ranskassa ja yksi Suomessa.
Bernd löysi "vanhalta saksalaiselta mieheltä" perän osia "a pair of gear wheel".
Hinta on 2650,-, mutta ensin puretaan perä ja tsekataan sen kunto perinpohjin.
Toivotaan, että tuota investointia ei tarvitsisi tehdä, mutta se nähdään aikanaan.

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lähetetty: La Loka 28, 2023 4:21 pm
Kirjoittaja Antti
Lauantaina 28.10.2023 saatiin Duo punnittua.
Kimmo, Teemu ja allekirjoittanut saimme homman hoidettua ilman suurempaa tuskaa.

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lähetetty: To Marras 02, 2023 7:21 am
Kirjoittaja Antti
Marraskuun alussa lumisateet vähenevät.
Duo Discus huolto on edennyt niin, että paperityöt ja ARC ovat vielä edessä.

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lähetetty: To Marras 02, 2023 7:34 am
Kirjoittaja Antti
Vintturin peräremonttiin on kuitenkin investoitava.
Gear wheel set on tilattu Höhnen pajalta.
Menoja yritetään välttää, mutta nämä kustannukset ovat toiminnan esteettömän jatkumisen kannalta kuitenkin välttämätöntä tehdä.

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lähetetty: La Marras 04, 2023 7:49 am
Kirjoittaja Antti
Pyhäinpäivä on lämmin, vastasataneet lumet sulavat.
Tost GmbH peruskorjasi Kasin hinauskytkimet ja ne ovat nyt asennettavissa. Kasin vuosihuolto näyttää valmistuvan ensi viikolla (arvio).
Duo Discus vuosihuolto ja ARC valmistuivat ja kone on valmiina vietäväksi Kebnelle. Ilmoittautuminen leirille on avattu, kebne.fi.
Vintturin kela-akselisto on aukaistu ja hankinnassa olevat osat saadaan parin viikon kuluttua (arvio).

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lähetetty: Ma Marras 13, 2023 5:56 pm
Kirjoittaja Antti
Marraskuun puoliväli lähestyy.
Vintturiin on saatu tarvittavat osat ja perän korjaus etenee.
Kasi on siirretty huoltotilasta putkeen vuosihuollon valmistuttua.
K8B:n ARC on myös pian tehty.
Puhku on otettu huoltohalliin vuosihuollettavaksi.