Huoltokausi 2023-2024

Purjekoneiden huoltoon liittyviä asioita ja tiedotteita
Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Marraskuun puolivälissä pakkassää jatkuu.
Lumisateet ovat ennusteen perusteella tulossa vasta viikon päästä.
Mitä mainioin kentän reuna-alueiden raivaussää, siis.
Tilanne on se, että 30:n reunat ja pää ovat raivatut. 22:n reunat ovat raivatut. 04:n etelän puoleinen reuna on raivattu ison kämpän risteykseen saakka.
Liitteet
EFSE 04 eteläreuna
EFSE 04 eteläreuna

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

LS4 perävaunun takaluukun saranat olivat ruostuneet rikki, siksi uudet saranat ovat tarpeen.
Tiaisen Harrin kanssa aikanaan kahdeksankymmen luvulla (kai) varusteltiin ja rakennettiin tarvittavat kilkkeet tähän Kymin kentällä kerholaisten voimin laminoimaan putkiraakileeseen.
Tuolloin oli Pohjola talon alakerrassa sopiva Pulkkisen Pekan järjestämä työtila käytössämme tähän tarkoitukseen.
Yksi kokonainen talvikausi siinä taisi meiltä kahdelta kulua (muistaakseni).
Kerran mentiin Kebnelle kyseisellä perävaunulla. Kun päästiin Lusin paikkeille rojahti akselisto poikki. Keskellä akselia oli hitsaus pettänyt.
Hieman oli hikiset paikat, mutta onneksi tuli Jokisen Aimo mieleen, eikä aikaakaan kun Aimo oli hitsausagrigaatteineen paikalla. Puikko paloi aikansa ja parin tunnin päästä taas matka jatkui kohti pohjoista.
Silloisen Kebnereissun jälkeen hitsailin tarvittavat vahvistuspalat ja yhä edelleen on sama akselisto putken alla käytössä.
Liitteet
ARC OH-255
ARC OH-255
Takaluukun rikkiruostuneet saranat
Takaluukun rikkiruostuneet saranat
Takaluukun uudet saranat
Takaluukun uudet saranat
Viimeksi muokannut Antti, Ma Marras 20, 2023 8:25 am. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Sunnuntaina 20.11.2023 viimeisteltiin Ruokolaisen Antin avustuksella LS4 putken takaluukkuremontti.
Vielä täytyy avata akseliston jarrut ja katsoa laakerit ja renkaat; mietitään kartoituksen jälkeen onko tarvetta jatkotoimille.
Liitteet
Antti Ruokolainen vaihtaa Mitsun öljyt
Antti Ruokolainen vaihtaa Mitsun öljyt
Antti Ruokolainen maalaa saranoita
Antti Ruokolainen maalaa saranoita

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

LS4 putken akseli, jarrut, laakerit tarkastettiin ja huollettiin Jyskyn autoasentajarutiinilla pika pikaa.
Hyvältä näytti. Jarruvaijerit olivat toki ruostekitkaiset ja ne vaihdettanee tulevan kesän kuluessa (AT hoitaa).
Renkaissa oli paistoleima vuodelta 2004, siksi oli niissä jo hieman haurastumisen merkkejä havaittavissa.
Liitteet
LS4 putken jarruissa on hämähäkillä hyvä elämä
LS4 putken jarruissa on hämähäkillä hyvä elämä
Viimeksi muokannut Antti, Ke Joulu 06, 2023 12:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Artmotor sai vintturin kela-akseliston perän korjattua saksasta hankituilla osilla.
Tänään to. 23.11.2023 tulikin jo lumi maahan, joten viime tipassa sain ajettua vintturin turvaan Lapinjärveltä Selänpäähän ennen täyden talvea tuloa.
Asian saamisessa onnelliseen loppuun auttoi tosi paljon Bernd Höhne hankkimalla tarvittavat kelvolliset osat oman verkostonsa asiantuntijoilta.
Bernd on mm. tehnyt kaksi Jütte Diselwindeä, joten hän on todellinen vintturiasiantuntija.
Tulevina lentokausina tullaan kiinnittämään erityishuomiota momentinmuuntimen automaattiöljyn oikeaan täyttömäärään ja sen päivittäiseen tarkastamiseen, koska toimenpide on laitteiston kitkattoman toiminnan kannalta välttämätöntä.
Liitteet
Momentinmuunnin
Momentinmuunnin
Automaattiöljyn täyttömäärän ohje
Automaattiöljyn täyttömäärän ohje

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Ensimmäinen auraus aurausurakoitsijan "Teemu Korppi" toimesta on tehty.
Sopimuksen laajuus on auraus maantieltä parkkipaikalle, hieman parkkipaikan levittämistä ja auraus takaisin maantielle.
Kerholaisten on sopivaa kolata tämän lisäksi vanhan hallin kattoa, vintturivajan kattoa, hallien ovien edustoja ja kulkuteitä muutenkin sopimaksi katsomalla voimalla ja tehokkuudella ja laajuudella aina kun siltä alkaa tuntua.
Vintturi on nyt tosiaan vihdoinkin saatu "isosta huollosta" takaisin kentälle.
Vintturi talvehtii vintturisuojavajan sijasta tänä talvena vanhassa hallissa.
Tällä tavoin vintturi saadaan paremmin heti keväällä odottavaan "fixaushuoltoon", eikä sitä tarvitse kaivaa valtavien lumikinosten takaa.
Liitteet
Vintturi talvehtii vanhassa hallissa.
Vintturi talvehtii vanhassa hallissa.

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Traficom pyytää lähettämään Suomen ilma-alusrekisterissä olevien lentokoneiden vuotuisen lentotoimintailmoituksen, vastausaikaa on 31.1.2024 saakka.
Siinä olisi pieni kerhotyö halukkaalle terhtäväksi!
Kerhon Puchacz OH-784 vuosihuoltoa olen parhaillaan viemässä eteenpäin 106 vuotias itsenäinen Suomi mielessä.
Liitteet
Kolhua aletaan laittaa
Kolhua aletaan laittaa
Puhku huoltotilassa
Puhku huoltotilassa

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Joulukuun puolivälin runsas lumentulo tuntuu varsin ylenpalttiselta, mutta minkäs teet, on lumisia talvia ja sitten ei.
Vanhan hallin kattolumetkin olen kerinnyt pudottaa jo useamman kerran.
Kubotalle löytyi nopea huoltoratkaisu, kun Koskisen Jarmo oli ohimatkalla kuorma-autolla ja poimi laitteen mukaansa.
Liitteet
Kubota viedään huoltoon
Kubota viedään huoltoon

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Vuosi vaihtui kylmissä merkeissä.
Talvi on ja tuntuu pysyvän kunnollisena lähitulevaisuudessakin, joten nyt on hyvä aika antaa omat ajatukset ja toimet tulevan lentokesän mahdollistamiseen.
Viimeksi olen teknisen vuosihuolon tehnyt Puchaczille ja ARC (lentokelpoisuuden tarkastustodistus) "paperitöitä" teen sille parhaillaan.
Vielä huoltamatta olevia KILYn purjekoneita ovat Junior, K6E, Discus ja LS4.
Liitteet
Peräsimen alakiinnitys
Peräsimen alakiinnitys
Peräsin kiinnittyy alapäästä tähän hässäkkään
Peräsin kiinnittyy alapäästä tähän hässäkkään
Vesireikä ummessa
Vesireikä ummessa
Puchacz OH-784
Puchacz OH-784

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Puchacz ARC valmis uuden vuoden 2024 kunniaksi.
Liitteet
ARCOH784
ARCOH784
Viimeksi muokannut Antti, Ke Tammi 03, 2024 7:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Kylmyys hyytää pois ulkoa sisätiloihin.
Selänpään huoltotilaa lämmittävä Ultimate lämpöpumppu ei täysin riitä, mutta tämän päiväinen 10 astetta vielä menettelee jollain mittarilla mitattuna.
Junior on vuosihuollettavana ja tekninen osuus saattaa valmistua Loppiaisen tietämillä.
Liitteet
Patterilämmitysasento po "päällä"
Patterilämmitysasento po "päällä"
Junior vuosihuollossa
Junior vuosihuollossa
Siisti
Siisti

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Vuosituhannen kylmin lukema mitattiin Enontekiön Hetan lentoasemalla -44,3.
Sunnuntaina 7.1.2024 matkalla Selänpään lentokentälle -30.
Huoltohallin kylmyyttä olen kompensoinut Telttateam -94 säteilykaasulämmittimellä.
Junior vuosihuolto on viimeistelyssä ja Karvisen kutonen on tuotu lämpenemään huoltamoon.
Liitteet
30 astetta pakkasta Opelin mittarissa
30 astetta pakkasta Opelin mittarissa
Junior pyöräjarrun säätölaite
Junior pyöräjarrun säätölaite
Junior jarrupalat
Junior jarrupalat
Junior huolto valmistuu
Junior huolto valmistuu

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Päivä pitenee, tammikuun puoliväli tuottaa lisää kylmiä päiviä.
Nokisutari kävi pudottamassa harjansa saunan piipusta alas.
Nuohouksen ajoitus talvaikaan on hankala, mutta voihan sitä muuttaa.
Vuosihuollan seuraavaksi "Karvisen" kutosta, jolla viime kesänä ei ollut juurikaan käyttöä.
Jorkka, edesmennyt armoton puukonelentäjä, olisi vähintään tyytyväinen koneen runsaammasta käytöstä.
K6E tyyppinä on kuitenkin maailman parasta antia omalla puuntyöstöalallaan.
Seppälän Erkki ilmoitti "Kolmen Aseman Laturetki" aikeistaan seuraavaa; Ensisijainen arvioajankohta olisi su. 4.2.2024.
Liitteet
Jorma Karvisen ajatuksin ilmaan ensi kesänä
Jorma Karvisen ajatuksin ilmaan ensi kesänä
Junior ARC voimassa
Junior ARC voimassa

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Tammikuun puoliväli jo takana.
Talvi on osoittautunut ankarimmaksi miesmuistiin.
Saatiin ruohonleikkurimme takaisin Selänpään talliin Artmotor lähetteen kommentein:

"Kubota kiinteistötraktorin ja leikkuupään peruskorjaus ja huolto"
"Kubotahan oli sitten joka paikasta rikki, huoltamatta ja korjaamatta"
"Moottorin venttiilit kantoivat, kampiakseli alkoi vuotaa viimeisellä koekäytöllä. Hydraulipumpusta oli mennyt myös pumpun sisäiset tiivisteet. Leikkuupöytä terineen oli ajettu kivikkoon"
"Vanhat terät kuitenkin kunnostettiin. Suositellaan ei ylösnostavia teriä"

Oma kommentti:

"Revi tästä"
Liitteet
Kubota korjaus2
Kubota korjaus2
Kubota korjaus1
Kubota korjaus1

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: Huoltokausi 2023-2024

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Tervehdys

Lauantaina aloitettiin Discuksen huolto. Jani pakkasi pelastusvarjoja.
Liitteet
IMG_20240127_160258_M.jpg
Terv. Kimmo

Vastaa Viestiin