Sivu 3/4

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ma Helmi 13, 2023 4:41 pm
Kirjoittaja Antti
Maanantaina 13.2.2023 on fööntuulinen aurinkoinen päivä.
"Föhn-tuuli on lämmin ja kuiva laskutuuli, joka syntyy kostean ilmavirtauksen ylitettyä vuoriston ja menetettyä kosteutensa."
Elispäivän nimissä saimme Ruokolaisen Antin kanssa K8B vuosihuollon tekniset työt valmiiksi.
Kasi on nyt SIL-putkessa odottamassa kesää.
Paperi-ARC on tekeillä ja valmistuu lähiaikoina.
Historiapläjäyksenä kasin osalta mainittakoon koneen kabiinin plexistä seuraavaa:
Ollessani töissä Sveitsissä Pilatus Flugzeugwerkellä v. 1978/1979, kirjoitti Eero Joensuu minulle, että käyppä hakemassa Mecaplexiltä kasin kabiini ja tuoppa tullessas.
Ja näinhän tapahti, ajelin Minilläni Stansista tehtaalle Grencheniin ja sain plexin ja tukun dokumenttejä kotimatkalleni suomeen, joka suuntautui tuolloin sotatilalain kourissa sinnittelevän Puolan halki Gdanskiin.
Nykyinen kabiini on jo moneen otteeseen paikattu ja ehostettu, mutta onneksi on tuo mainio Acrifix-liima keksitty.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Pe Helmi 17, 2023 5:51 pm
Kirjoittaja Antti
Helmikuun puoliväli ohitettu, on hiihtolomien aika.
Kasi on siirretty huoltamosta takaisin SIL-putkeen odottamaan kevätkasausta.
Myös ARC on kasin osalta valmis.
Onneksi ARC:in tekemisestä ilmoittaminen Traficomille on vielä tätä nykyä maksuton.
Kerhon koneet Puchacz, Junior, E6, K8b ja kerhon nimissä oleva DUO ovat vuosihuollettu ja ARC:issa tulevalle kaudelle.
Olen valmis tekemään ARC:it myös Discucselle OH-848 ja LS4:lle OH-669, mutta vuosihuoltojen osuuden jätän muiden toimesta tehtäväksi.
Riku Rissanen kertoi Astirin saapumisesta Brasiliaan.
L-23 Blanik on jälleen Segelflug.de sivuilla myynnissä.
Aikaisempi syksyllä laitettu ilmoitus oli vähällä tuoda kaupat, mutta eräs ostajaehdokas oli erotettu puheenjohtajan pallilta, eivätkä uudet hallitushenkilöt pystyneet enää kantamaan vastuuta monista asian loppuunsaattamiseen tarvittavista toimista, joten se siitä.
Eräs ostajaehdokas, kerhon huoltopäällikkö olisi ostanut, mutta pelko siirtologistiikan onnistumisesta pelotti liikaa, eikä äänestystulos ollut enää positiivinen, joten se siitä.
Paljon tuli tehtyä työtä tyhjän eteen. Toivottavasti uusi yritys tuo tulosta.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: La Helmi 25, 2023 9:01 pm
Kirjoittaja Antti
Lyhyt kuukausi lähestyy loppuaan, talviloma-aika parhaimmillaan.
DuoDiscukseen on ilmestynyt AD.
Korkeusperäsinpuoliskoiden välikiinnitysrauta on tarkastuksen aiheena.
OH-1001 koneessa se on kunnossa, mutta esim. eräässä suomen rekisterissä olevassa Duossa se menee uusiksi.
Kyseessä elintärkeä osa joka pettäessään saattaisi nostaa hiukset pystyyn.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Su Maalis 05, 2023 8:05 pm
Kirjoittaja Antti
Tänään sunnuntaina satoi jälleen lunta.
Paljon on lunta satanut Selänpäässä, sanoisin.
Johtokunnan kokouskin pidettiin.
Vuosikokous arveltiin pidettävän 18.3.2023 klo 13.00 Selänpään huoltohallissa.
Siitä tulee kutsu aikanaan "jäsenet" postiin, seuratkaa ja .......
Nyt ei ole enää korona-aikaisia kokoontumisrajoituksiakaan voimassa.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: La Maalis 11, 2023 8:38 pm
Kirjoittaja Antti
Purjelennon Talvipäivät pidettiin Lahdessa.
SIL puheenjohtaja Timo Hyvönen avasi SIL/PT:n organisoiman tapahtuman.
Mika Mutru PT puheenjöhtajana piti ohjat käsissä.
Perinteinen palkintojenjako toi Uno Dahlin kiertopalkinnon Keskisuomen Ilmailukerholle eniten HC suorituksia kauden aikana lentäneelle lentokerholle.
HC-suorituksia myönnettiin vuonna 2022 kokonaista 1 kappale.
Kilyn Teemu Patja sai parhaan OLC-palkinnon vuoden 2022 aikana apumoottorittomalla purjekoneella suorittamastaan matkalennosta, hyvin vedetty, onnea!
Muitakin palkintoja jaettiin.
Matkalennot, kilpailu- ja valmennustoiminta, ilmailuliiton koulutus ja kehittäminen ja edunvalvonta esittäytyivät, vastuullisuus, melu, ympäristöasiat, hiilineutraalius, tasa-arvo/syrjintä ja moni muu asia tuli selvitettyä.
Muuten, keskusjärjestömme täytti vuonna 2019 100 vuotta.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: To Maalis 16, 2023 8:03 pm
Kirjoittaja Antti
Maaliskuun puoliväli on jo ohi, päivät pitenevät eikä kentän jyräyksen aika ole enää kaukana.
Gadringerilta tulivat vihdoin noin kahden kuukauden odottamisen jälkeen Puchaczin uudet istuinvyöt.
Sara Salonen suoriutui pelastuslaskuvarjojen pakkauskurssisista, makeeta!
Tulevana lauantaina pidetään kerhon vuosikokous Selänpään huoltohallissa ilman koronarajoitteita.
Jäsenmaksun maksaneet on kutsuttu.
Kily nousukiitoon!

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: La Maalis 18, 2023 5:56 pm
Kirjoittaja Antti
Vuosikokous saatiin pidettyä hyvässä hengessä 18.3.2023.
Teemu Patjan parivuorinen puheenjohtajakausi taputeltiin, kiitos Teemulle!
Nyt seuraavat pari vuotta luotsaa kerhoamme Roni Keituri orkestereineen.
Täysin uutena saatiin hallitukseen Ruokolaisen Antti.
Seppo Salmi kertoi täyttäneensä pyöreitä vuosia, onnea nuorekkaalle kullankaivajalle!
Kebnelle lähtevä porukka alkaa lämmetä, matkakuume kasvaa.
Kim Wahlström ilmoittautui vastikää tähän onnellisten joukkoon.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Su Maalis 19, 2023 7:04 pm
Kirjoittaja Antti
Lumet sulaa jo, vielä on kuitenkin aikaa nauttia ötökötöntä aikaa.
Faktaa vai fiktiota, vain yksi kone, DUO näkyvissä spirituaalisessa flarmiruudussa.
Prosessi pyörii jo ja pian on lähdön aika louhimaan timantteja.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ma Maalis 27, 2023 9:23 am
Kirjoittaja Antti
Maaliskuun 2023 viimeinen viikko meneillään.
Lapissa paukkuvat -30 asteen pakkaset, eteläisessä Suomessa kasvavat nietokset.
Selänpään huoltamo oli viikonloppuna kovassa käytössä.
Huoltotiloissa pongattu sellaisiakin henkilöitä joita ei ollut näkynyt aiemmin.

Yleisiä huoltamon käyttöön liittyviä huomion arvoisia seikkoja:
"Huoltotila on kerhon yhteinen ylpeydenaihe, työtilan puhtaudesta on pidettävä hyvää huolta, kerhon kalustoon liittyvä on aina etusijalla, palovaarallisia töitä kuten hitsaamista tai kipinöiviä töitä ei niissä tiloissa sallita, liuottimet ja maalit ja niihin liittyvät palovaaralliset nesteet tulee säilyttää erillisessä "maalikopissa". Kun projektit jäävät kesken tulee tila jättää mahdollisimman vapaaksi muiden käytettäväksi.
Kun tehdään "omia" hommia on myös kohteliasta maksaa "huoltotila"vuokraa. Yleinen käytäntö on tilisiirto kerhon tilille 7 euroa/päivä, koska lämpö ja valaistus maksavat.
Huoltamossa on sammuttimia ja niiden käyttö tulee sisäistää.
Tiivistelmänä se, että paloturvallisuudesta kiinnipitäminen on ensiarvoisin seikka."

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Pe Huhti 21, 2023 12:05 pm
Kirjoittaja Antti
Kentän Jyräys alkaa perjantaina 21.4.2023.
Kenttä on kuivunut nopealla vauhdilla sopivasti jyrättäväksi.
Tankkasin molemmat kunnossa olevat jyrät ja aloitan 22 kiitotiestä.
Kun saadaan sopivasti jyrääjiä niin homma hoituu ensi viikolla.
Ottakaamme tästä koppi niin päästään jo vappuna ilmaan.

Klo 17.00 21.4.2023 jyrätty 22 kiitotien keskilinjalta pohjoiseen oleva alue reunaan saakka.
Jos huomenna lauantaina löytyisi toisellekin jyrälle kuski niin olisi tulos huomen illalla kaksi kertaa enemmän tähän päivään verrattuna!

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Su Huhti 23, 2023 7:56 pm
Kirjoittaja Antti
Ei löytynyt lauantaina kuskia toiselle jyrälle, mutta Jysky astui remmiin sunnuntaina.
Yhteensä käytettiin 32 tuntia jyräämiseen ja saatiin homma hoidettua sunnuntaina illansuussa.
Kenttä on nyt käyttövalmis jyräyksen suhteen.
Seuraavana ehkä tuulipussin laitto.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ti Huhti 25, 2023 8:47 am
Kirjoittaja Antti
Viimeistelin jyräyksiä maanantaina 24.04.2023 hallialueiden osalta.
Jyrät on rasvattu, tankattu, öljyt ja vesinesteet OK, polttoainetta molemmissa loppukesän tarpeisiin.
Akut jätin paikalleen, toinen napa paljaana, mahdollista kesän käyttöa ajatellen..
04 kiitotien Vuohijärven puoleisesta reunasta löytyy vielä kaistale, jonka voi halutessaan kuka tahansa käydä hoitamassa, mutta ilmankin on hyvä.

Perjantaina iltapäivällä saapuu Blanik hakuporukka.
Autamme heitä parhaamme mukaan.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ma Touko 01, 2023 2:36 pm
Kirjoittaja Antti
Viimeisin ARC (Discus B OH-848) on tältä vapun päivältä 1.5.2023.
Ja LS4-a, OH-669 tuli ARCattua myös.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Pe Touko 05, 2023 8:04 am
Kirjoittaja Antti
Vintturin olyä hankittu.
Vintturin öljyn pinta tarkistetaan kylmästä moottorista.
Kun öljytikussa öljyn pinta (kylmä moottori) on ylä ja alarajojen välillä ei öljyä tarvi lisätä.
Jos öljy tarkastetaan lämpimästä moottorista näkyy öljyn pinta alhaisena, jopa alle alarajan, mutta ei tarvi olla huolissaan.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: La Touko 06, 2023 7:16 am
Kirjoittaja Antti
Saunan rikki jäätynyt suihkun sekoittajahana on kunnostettu.
Jukka Sihvola ojensi auttavan kätensä ja yhteisöllisen mielensä "Kilyn pojille".
Jukalta löytyi rikkinäiset osat ORAS sekoittajahanaan.
Jukka korjasi hanan ja Antti Taimioja hoiti asennukset, puhdistukset ja asian vaatimat logistiset toimet.
Kiitos heille asian ripeästä hoidosta.