Sivu 2/4

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ke Joulu 07, 2022 5:24 pm
Kirjoittaja Antti
6.12.2022 itsenäisyyspäivänä odottelua.
SZD-Jezow tehdas on peruskorjaamassa IS-B Komar konetta, joka on yksi Krakovan ilmailumuseon n. kahdestasadasta lentokoneesta.
Junior kabiini oli tänään tuuletusluukun viimeistelyssä.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: La Joulu 10, 2022 7:50 pm
Kirjoittaja Antti
Juniori palasi kotikentälle.
Seuraavana tehdään koneelle perinteinen vuosihuolto.
Vuosihuolto on edellytys ARC laittoon.
Lumikertymä kentällä on melkoinen, miesmuisti ei muista vastaavaa runsautta joulukuun alussa mitatun.
Puchaczin putki pitäisi saada halliin, mutta kolaamistahan sekin vaatii.
Olisipa mukavaa, jos löytyisi huomenna sunnuntaina 11.12.2022 lumityöntekijöitä kentälle.
Kolia on runsaasti.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ma Joulu 19, 2022 9:16 am
Kirjoittaja Antti
Joulukuun puoliväli ohitettu.
Lunta on jo puoli metriä.
Ruokolaisen Antin kanssa pudotettiin pakkaslumet uuden hallin katolta ennakoivana toimenpiteenä pyrkien minimoimaan viimetalviset hikipisarat etukäteen.
Lantan Raimo tuli apuun DUO rungon siirrossa kuljetusputkeen, kiitos!
HB on vielä pitkillä siivillä kylmällä puolella. Pitäisi olla lyhyillä siivillä, jotta olisi tilaa punnituksille ja koneiden siirtojen mahdollistamiseksi huoltoon ja päinvastoin.
Ottakaahan moottoripurjelentokonelentäjät koppi tästä!
Joulupukki ja tontut kiittää.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ma Joulu 26, 2022 7:48 pm
Kirjoittaja Antti
Tapaninpäivän talkoot.
Roni Keituri otti kopin ja Jari Hänninen ja Pekka Hänninen ja allekirjoittanut otettiin kiinni kun käskettiin.
Lantan Raimo kerkisi kahville.
Niin tuli HB siivet lyhennettyä.
Nyt on tilaa hallissa kylmällä puolella purjelentokoneiden siirtelyyn huoltotilaan ja takaisin, mainiota.
Juniorin vuosihuolto soljuu rauhalliseen tapaan lumitöiden ja muiden talviajan aktiviteettien lomassa.
Juniorin jälkeen on hyvä huoltaa Puchacz, K8 ja tarvittaessa muidenkin vuoro tullee ajallaan.
Kunhan hallitus siunaa on jäsenille hyvä laittaa kysely tulevan kesän lentämisestä ja koneista joilla halutaan päästävän ilmaan.
Viime kesä kokemuksiin nojaten voisi jopa olettaa, että ihan kaikille kerhon koneille ei lentäjää löydy, joten ehkä voidaan säästää vakuutuksissa ja turhissa ARCeissa.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Su Tammi 01, 2023 6:13 pm
Kirjoittaja Antti
Vuosi vaihtui vesisateessa.
Ei voi sanoa etteikö olisi huolta huomisesta, mutta näillä mennään.
Auttavan käden arvo on yhä olemassa.
Juniorin huolto valmistui odotetusti, paperihuoltokin on tekeillä.
Huoltamossa nyt Puchacz.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Pe Tammi 06, 2023 11:26 am
Kirjoittaja Antti
Loppiainen ohitetaan pikkupakkasessa.
Olen puuhastellut Juniorin papereiden kimpussa viime aikoina.
ARC on tehty ja voimassa 3.1.2024 saakka.
Juniorille tehtiin 1000h huolto SZD-Jezow toimesta Puolassa.
1000 tunnin huolto-ohjeman ohella tehtiin tehtaan ammattitaidolla tarpeellisia lisätöitä.
Freeplay on ailerons hinge removed, rudder pedals repaired, all control cables has been replaced, canopy glass has been changed, elevator pushrod has been changed, tail wheel tire and tube has been changed, towing hooks covers has been changed, elevator stabilizer pin has been changed, repaired areas painted, mass balance of control surfaces has been made, deflection angles of control surfaces has been made, weighing and determinate new G.C. has been made, bulletins and AD service done.
Junior on tällä hetkellä uutta vastaavassa kunnossa, seuraava 1000 tunnin huolto odottaa 5000 lentotunnin kohdalla.
Tosi siistiä, eikös!
Puhku on parhaillaan huollettavana. Huomenna lauantaina 7.1.2023 vuosihuolto sen suhteen jatkuu.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ma Tammi 09, 2023 2:25 pm
Kirjoittaja Antti
Lauantaina 7.1.2023 edistettiin Ruokolaisen Antin kanssa Puhkun OH-784 vuosihuoltotoimia.
Päätelineessä on nyt sisärengas, jossa on pitkä venttiili, johon saa paineilmaa ilman korkeakoulututkintoa.
Pujelentokoneissa tulee kiinnittää huomiota renkaiden ilmanpaineisiin ja lähinnä siihen, että niissä on riittävästi painetta.
Luvattoman usein näkee lutoja renkaita lentoonlähdön yhteydessä, varsinkin silloin huomaa helposti kyseisen painepuutteen kun laittaa hinausvaijeria kiinni painopistekytkimeen ohjaajan jo istuessa koneessa.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Su Tammi 15, 2023 8:28 am
Kirjoittaja Antti
Lauantaina 14.1.2023 edistettiin Ruokolaisen Antin kanssa Puchaczin huoltotoimia.
Tajuttiin, Puchaczin istuinvyöt pitää lähettää "overhaul" Gadringer Gurte toimiin.
12 vuotta kuluu nopeasti.

-Päivät kuluu,me mietitään muuta-
-Entä jos tää on meidän viimeinen elämä-
-Eikä tarvii taivaaseen pisteitä kerätä-
-Eiks meidän kannattais mieluummin elää eikä pelätä-
-Jos tää onkin meidän viimeinen elämä-
Tommi Oksasta muistaen.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ke Tammi 18, 2023 9:21 pm
Kirjoittaja Antti
18.1.2023 talvi ottaa takapakkia.
Puchaczin olen siirtänyt huoltamosta kylmälle puolelle odottamaan lentotoiminnan 2023 aloituspäivää.
OH-784 on teknisesti huippukunnossa ja paperihuoltoa ARCeineen valmistelen parhaillaan..
"Karvisen kutonen" on huoltamossa ja hiihtokelien puutteessa teen sille vuosihuoltotoimia.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ma Tammi 23, 2023 2:47 pm
Kirjoittaja Antti
Nuohouspalvelu M.Heikkinen Jaalasta nuohosi saunan hormit. Kiuas oli ehjä, kerrottiin.
Talven selkä on taittumassa ja on aika ottaa katse horisonttiin.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: La Tammi 28, 2023 9:35 pm
Kirjoittaja Antti
28.1.2023 alkoi pörrssisähkökausi, kerrottiin.
E kuutosemme, se Karvisen kuutonen, oli tänään syynissä.
Aiemmin viikolla sain Puchacziin ARC:in.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Pe Helmi 03, 2023 6:54 pm
Kirjoittaja Antti
Helmikuun alku.
Hiihtokelit paranevat auringon valon lisääntyessä.
Karvisen kuutosen tekniikkahuolto valmistui tänään. ARC-valmistelut ovat meneillään.
Entisen Puchaczimme OH-801 taival on vienyt Dresdeniin, Akaflieg Dresden omistukseen.
Kone tulee lentämään tulevana suvena, kertoi Davide Schultz kysellessään minulta yhdistysrekisteriotetta koneen tulevaa rekisteröintiä silmällä pitäen.
Jälkikäteen jälkiviisaana voin vain ihmetellä tyhmyyttä, joka vallitsi kerhossamme Puhkun vaurion jälkeisenä aikana.
Saamillamme vakuutusrahoilla ja pienellä lisäbuustilla olisimme voineet korjauttaa koneen ihan niinkuin nyt tapahtui toisen omistajan toimesta.
Huomenna lauantaina 4.2.2023 otetaan K8B huoltamoon, joten pari henkilöa tarvitaan klo 11.00, kiitos!

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: La Helmi 04, 2023 7:43 pm
Kirjoittaja Antti
K8B on huoltamossa.
Yhdelläkin lisähenkilöllä onnistuttiin siirrossa, kiitos.
Kasin vuosihuolto ja ARC hoituu totutulla tavalla lähiaikoina.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ti Helmi 07, 2023 5:37 pm
Kirjoittaja Antti
K6E ARC-todistus lentokelpoisuuden tarkastamisesta valmistui, joten lämpimien talvikelien innoittamana on hyvä siirtyä K8B vuosihuollon suorittamiseen.
Kyseessähän on alunperin Kuusaankosken Ilmailukerholle Länsisaksasta ostettu Schleicher K8 harjoitus-tehokone.
"Koneemme tuotiin maateitse Saksasta suoraan Uttiin toukokuun lopulla ja tässä tämä OH-RTD tunnuksin varustettu kaunotar onkin ja mitat ovat ....
Koneen siipi on nykyaikaisella profiililla varustettu yksisalkoinen, puurakenteinen, kangaspäällysteinen, Schempp-Hirth syöksyjarrut vakiona.
Runko on metalliputkirunko kangaspäällysteellä, ohjaamon kuomu puhallettu plexistä ja tilaa on ohjaamossa pitkällekin miehelle.
Koneen hinta varusteineen oli 750000,- markkaa".
Tälläistä voi lukea 60-luvun Kuusankosken sanomista, välitti Hannu Lukkarinen, kiitos!

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: To Helmi 09, 2023 10:11 pm
Kirjoittaja Antti
Tänään huollossa kasin siivet, siivekesaranoiden voitelua, syöksyjarrujen nivelistön voitelua, siiveketiivistysteipin vaihto, paikkamaalausta, vahaa pintaan, siirto kylmälle puolelle.
Selänpään asemayhdistyksen elämäntehtäväkseen ottanut Erkki Seppälä vieraili ja ihmetteli koneen kauneutta.
Erkki kertoi, että Selänpään laturetki on tulossa maaliskuun alussa jos sää sattuisi suosimaan.
Erkki aloitti purjelennon vuonna 1972, mutta harrastus sammui melko nopeasti.
Tuolloin kasi oli jo kymmenen vuotta vanha, nyt 60 vuotta vanha.
"Suomen Ilmailuliiton tiedotussihteeri Esko Hatakka toi keskusjärjestön terveiset purjelentokauden päättäjäistilaisuuteen Utissa 31.10.1961, lausuen mm. että Utin tulokset ja saavutukset ovat sellaisia, että Utin purjelentokeskus on jälleen ykkönen maan purjelentokeskuksien joukossa.
Hatakka kiinnitti huomiota siihen, miten paljon vapaaehtoistyötä ja suuria taloudellisia pulmia ratkoen kerhotoiminta kehittyy."
Kasi OH-RTD, nykyisin OH-255 lensi kaudella 1961 120 starttia.
Kouvolan Ilmailuyhdistys sai tuolloin kokoon 621 starttia.
Tälläisiä ajankohtaisia paikkakunnan ilmailujuttuja kertoi tuolloin 1.11.1961 Kuusankosken Sanomat ja tämän historiapläjäyksen kaivoi esiin Hannu Lukkarinen.