Sivu 1/4

Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Pe Loka 07, 2022 6:17 pm
Kirjoittaja Antti
Se on syksy nyt.
Rinteet auki Levillä ja Rukalla.
La 8.10.2022 pakataan koneet halliin putkissa tai ilman.
Koneiden huollot alkavat saman tien.
Koneissa on istuinvöitä, joiden elinikä on 12 vuotta.
LS4 ja DuoDiscus koneissa on tälläiset "viimeinen käyttöpäivä" vyöt.
Kyseisiin koneisiin olen tilannut uudet Gadringer Gurte GmbH firmasta.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Pe Loka 14, 2022 9:05 am
Kirjoittaja Antti
Hiihtoladut auki mm. Imatralla, Tahkolla, Kuusamossa, Levillä.
Torstaina 13.10.2022 sahasivat ja pilkkoivat Lasse ja Pekka P saunapuita liiteriin.
Polttopuun hinta on tällä hetkellä pilvissä, joten oma apu paras apu.
Liiteriin pinoamisessa autteli Antti T.
Aiemmin viikolla Ritarin Juha raivasi kiitoratojen sivuja omilla kamppeillaan.
Huom! raivaustoimintaan löytyy kerholta pari "Raiva" ympäristöystävällistä vesakon poistoon tarkoitettua työkalua; suositellaan käyttöä!

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: To Loka 27, 2022 6:33 pm
Kirjoittaja Antti
Blanikin luovutus Tsekki asiakkaalle ei toteudu lauantaina 29.10.2022.
Ikarus Gliding Clubin lennonopettaja menehtyi tällä viikolla ultrakevyt onnettomuudessa.
Kerho on kriisitilassa eikä näin ollen tarvitse uutta koulukonetta.
Blanik puretaan esittelylentokunnosta hallisäilytystilaan, siksi muutama henkilö tarvitaan purkuhommiin lauantaina aamupäivällä.
Duo Discus on parhaillaan vuosihuollossa; runko on pohjamaalattu ja pintamaalin vuoro on n. lauantaina/sunnuntaina.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: La Loka 29, 2022 5:37 pm
Kirjoittaja Antti
Lokakuun viimeinen harmaa lauantai.
Ikarus Gliding Clubin puheenjohtajan Petr Panekin suunnitelma hakea tänään Blanik kerhon uudeksi koulukoneeksi vesittyi maanantaina sattuneeseen hirveään tapahtumaan.
Kerhon 53 vuotias lennonopettaja ja matkustaja kuolivat ultrakevytlentokoneonnettomuudessa.
On ymmärrettävää, että kerhossa tapahtunut tragedia ei anna mahdollisuutta ajatella konekauppoja.
Myötätuntomme ja osanottomme Tsekkeihin.
Tänään purettiin Blanik perhe Torri/Näkki, Jysky ja allekirjoittanut toimesta halliin odottamaan tulevia parempia aikoja.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ti Marras 01, 2022 7:22 pm
Kirjoittaja Antti
Marraskuun alku yllättää lähes 10 asteen lämmöllä.
Koskisen Jarmon kanssa viimeisteltiin maanantaina Duo Discus tekninen vuosihuolto.
Duon rungon gelcoatin halkeamat ovat historiaa. Rungon yläosa ja sivuvakaajan etuosa on maalattu PU-maalilla.
Paperihuolto, ARC, on vielä tekemättä, eivätkä uudet istuinvyötkään ole vielä saapuneet Gadringerilta.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ke Marras 02, 2022 8:42 pm
Kirjoittaja Antti
Asfalttimiehet olivat tänään paikkaushommissa.
Onkohan Casan rullaaminen huonokuntoisella kiitotieasfaltillamme välttämätöntä?

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Su Marras 06, 2022 8:14 pm
Kirjoittaja Antti
Lumi viipyili aamulla maassa, mutta ei jäänyt pidempään.
Uudet punaiset Gadringer Gurte istuinvyöt tulivat ja asennuskin hoitui.
12 vuoden päästä nekin ovat ikäloput ja uudet pitää tilata, siis vuonna 2034.
Jos elän olen silloin yhtä vanha kuin nyt vuonna 2022 on Jyri Laukkanen Kymistä.
Atomeina tai ei matka jatkuu!

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ma Marras 07, 2022 8:35 pm
Kirjoittaja Antti
Lapissa lunta piisaa, meillä eteläsuomessa lämpöaalto.
Duo Discus on nyt valmiina siirrettäväksi kylmälle puolelle hallia oman putken uumeniin odottamaan kevään Kebneä.
ARC on voimassa taas vuoden eteenpäin.
Koskisen Jarmo korjasi Duo Discus putken sisäänajorampin kiskoliukupalan ja putkihan on jo aiemmin alkusyksystä katsastettu.
Duoon on tässä syksyn mittaan tullut tehtyä parempaa pintahuoltoa mm, siivet kisahiottu, runko yläosiltaan uudelleen maalattu.
Kebnelle on näillä tiedoilla lähdössä Duolla ikäryhmä rämä Kouvolasta Juha Kuitto, Pekka Teljamo, Risto Jokinen ja kirjoittaja.
Saattaapi olla, että jollain meistä on medikaali tuolloin voimassa, vaan saattaapi myös olla, että kellään meistä ei ole medikaalia tuolloin voimassa.
Tulee Sanginjoki mieleen.
Raahesta on myös lähdössa pari sudeettikerholaista Timo Vierimaa ja Oiva Knuutinen, Oiva on kova kalamies, joten ahvenfilettä voi olla tiedossa.
kebne.fi

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: La Marras 12, 2022 6:50 pm
Kirjoittaja Antti
Marraskuun lämpöaalto hellii.
Parilla pakkauslinjalla urakoitiin Janin varmoilla, tinkimättömillä otteilla National 425 pelastuslaskuvarjoja tulevan lentokauden tarpeisiin.
Varjon pakkaaminen on fyysistä työtä sormenpäät hellänä näpläämistä ja aivoja se ainakin rasittaa ylen määrin.
Yhtenä päivänä kahden varjon pakkaus on sopiva tahti, kolmas on jo epävarmuutta.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: To Marras 17, 2022 9:37 pm
Kirjoittaja Antti
Marraskuu osoittaa kylmenemisen oireita muutenkin kuin geopoliittisesti.
Viimaikainen korkeapaine on edistänyt kiitoteiden reunakanervikkojen vesakkokasvustojen tuhoa.
Raiva raivausveitsi on parhaimmillaan tälläisillä kuivilla ja suht kylmillä keleillä.
Olen puhdistanut tällä viikolla tuulipussikolmioalueen ja 30 kiitotien eteläpuolisen reunan.
Leppoisaa hyötyliikuntaa.
Tuulipussi vielä liehuu, mutta olisiko sen aika jo tullut.
Pidetään su 20.11.2022 tuulipussin alasottotalkoot 10.00, toivoo AT.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Su Marras 20, 2022 11:56 am
Kirjoittaja Antti
Säätyyppi muuttui sunnuntaina 20.11.2022 lumisempaan suuntaan.
Mahtaako sataa riittävästi hiihtoa ajatellen.
Anjalassa ja Valkealassa pääsevät hiidon ystävät tykkilumiladulle.
Tuulipussi on viety suojaan talven tuiskuilta.
Näyttää olevan vielä ehjä, tosin kauhtunut, mutta sillä voitaneen kuitenkin aloittaa keväällä.
Roni ja Riku Rissanen kättelivät Astir kauppojen kunniaksi eilen lauantaina 19.11.2022.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ke Marras 23, 2022 9:36 am
Kirjoittaja Antti
Pakkaset jatkuvat ja luisteluratoja jäädytetään.
Vintturin akut toimitin huoltohalliin ja laturi latasi niitä pari päivää.
Vintturitallin katto tulee pitää lumista vapaana, koska kattorakennelmat eivät kestä kovinkaan ihmeellisiä ulkoisia kuormia!
Kentälle tulevan tien auraus tulevana talvena on sovittu hoidettavaksi viime vuotiseen tapaan Korpin Teemun toimesta.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ma Marras 28, 2022 12:58 pm
Kirjoittaja Antti
Junior on toimitettu ma 28.11.2022 SZD-Jezow, aiemmin Grunau, tehtaalle lähelle Jelenia Goraa, aiemmin Hirschberg.
Koneelle on tarkoitus tehdä kabiinin kuomun vaihto ja 1000h huolto.
Kyseinen tehdas toimi 1920 ja 1930 luvulla kuuluisan Grunau Baby purjekoneen valmistuspaikkana.
Nykyisin valmistusohjelmassa on kaksipaikkainen PW-6 koulukone.
Edmund Schneider ja Wolfgang Hirt olivat 20-30 luvulla aloittelevia nuoria suunnittelijoita ja lennonopettajia Grunaun purjelentokehdossa.
Galgenbergin rinteillä suorittivat ensilentonsa mm. Melitta Schiller, myöhemmin von Stauffenberg, ja Hanna Reitsch.

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Ke Marras 30, 2022 11:37 am
Kirjoittaja Antti
83 vuotta sitten vyöryivät neuvostopommikoneet tuhoamaan itsenäisen Suomen Infrastruktuuria Josefin mahtikäskyllä.
Talvisota alkoi 30.11.1939.
83 vuotta myöhemmin 30.11.2022 venäläismiehittäjä tuhoaa suvereenin Ukrainan valtion infraa lennokki- ja ohjusiskuilla Vladimirin määräyksestä.
Venäjän "erityisoperaatio", hyökkäyssota, jatkuu.
Kerhomme vanha Puchacz OH-801 löytyi SZD-Jezow tehtaan korjauspajalta.
Näin saimme vastauksen arveluihin entisen Puhkumme nykytilasta.
Kone oli vastoin Agaflug Hannover aiempaa arviota toimitettu tehdaskorjaukseen harrastepuuhastelun sijaan.
Runko oli suurimmalta osin valmiiksi korjattu ja kabiini oli viimeisteltävänä; näin!
Juniorissamme on ilmennyt 1000h huollon lisäksi muitakin korjauskohteita, mm. siivekesaranointi, sivuperäsinvaijerit, laukaisuvaijerit, korkeusperäsinkiinnitystappi uusitaan.
Tehtaalla on useita pintakäsittelymaalauksen alla olevia purjekoneita.
Tehtaan tekninen johtaja Martin Musial kertoi yksipaikkaisen koneen maalauksen arviohinnaksi n. 10000,- EUR ja kaksipaikkaisen kuten Duo Discus 15000,- EUR.
Hinnat tietenkin elävät, mutta alkavan talven kapasiteetti on loppuunmyyty, kertoi tehtaan johtaja Henryk Mynarski

Re: Huoltokausi 2022-2023

Lähetetty: Pe Joulu 02, 2022 12:16 pm
Kirjoittaja Antti
Junior korjaus/huoltotoimet jatkuvat kiivaaseen tahtiin.
Puolassa on tapana vaihtaa SZD-koneiden sivuperäsinvaijerit 12 vuoden välein. Meidän Juniorimme vaijereiden vaihtoväli oli päässyt pitkäksi.
Korkeusperäsimen rungossa kulkeva pitkä työntötanko oli kulunut liikaa laakeriläpiviennin kohdalta. Työntötanko uusitaan.
Korkeusperäsimen kiinnityspultti oli kulunut liikaa. Pultti uusitaan.
Siivekesaranoinnin laakeriholkit olivat väljistyneet. Ne vaihdetaan uusiin.
Laukaisuvaijeri vaihdetaan ilmailulaatuun polkupyörälaadun sijalle.
Kabiinien vaihto vaatii erikoisosaamista jota SZD-Jezow tehtaalta löytyy.
Luvassa on odottelua ensi viikon puolivälin paikkeille, koska plexin vaihto voi edetä vain omalla totutulla tavalla.