Sivu 4/4

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Pe Maalis 18, 2022 7:41 am
Kirjoittaja Antti
Aurinkoiset kelit maaliskuun edetessä saavat luontoon vipinää.
Kevään lämpimimmät päivät ennustetaan tulevalle viikonlopulle.
ARC urakka kerhon koneille on nyt omalta osaltani tältä erää tulevaa kautta ajatellen tehty.
Viimeisenä sain ARCin Discukseen OH-848.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Ma Maalis 21, 2022 1:28 pm
Kirjoittaja Antti
19.3.2022 lauantain huoltotoimet kohdistuivat Blanik ja HB koneisiin.
Tällä kertaa eläkeläisiä ohjasivat vielä työelämäikäiset Kimmo ja Roni.
Kevät on edennyt siihen pisteeseen koronakokoontumisrajoitteiden poistuttua, että jäsenet on kutsuttu ensi sunnuntaina pidettävään vuosikokoukseen.
Kebneleiriajankohta lähestyy ja siksi olenkin keskittänyt puuhasteluni Kebneasioiden suuntaan.
Vappuviikonloppuna on sitten aika jättää jäähyväiset Ka6Cr OH-218 koneelle.
Silloin on mahdollisuus koelentoihin todistaaksemme asiakkaalle koneen lentokelpoisuuden, muutenkin kuin vain paperilla, ennen höyryn toimittamista LSG Goslar/Bollrich lentokentälle.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Ma Maalis 28, 2022 9:31 am
Kirjoittaja Antti
Maaliskuun lopun takatalvi piiskaa Kilyläisiä.
Siitä huolimatta kokousrajoitteiden poistuttua pystyttiin pitämään kerhon vuosikokous ongelmitta.
Uusi hallitus saatiin kokoon ja siitä lisää kerhon nettisivuilta.
Lauantaina 26.3.2022 huoltotoimet jatkuivat.
Mm. kaksi National 425 laskuvarjoa saatiin Teemun toimesta tarkastettua ja pakattua, kiitos!

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Su Huhti 03, 2022 5:28 pm
Kirjoittaja Antti
Maaliskuu vaihtui huhtikuuksi Pirttivuopiossa.
Paittasjärven jäälentokenttä aloitti virallisen toiminnan 3.4.2022 sunnuntaina.
Ensimmäinen lento, jossa Tom Arppe Zetta Urbanissa hinaajana ja Tapio Kimanen DG 808 purjekoneen ohjaimissa.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Ti Huhti 05, 2022 11:36 am
Kirjoittaja Antti
Maanantai 4.4.2022 oli aurinkoinen päivä Ruotsin lapissa.
Kebneleirillä lennettiin useita lentoja.
Joonaksen kanssa saimme hieman aallon syrjästäkin kiinni, tosin KC-nousut jäivät saamatta.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: La Huhti 09, 2022 11:33 am
Kirjoittaja Antti
Kebneleiri on edennyt puoliväliin.
Kaksi lentopäivää takana. Aaltoa koettiin molempina päivinä.
Eilen lentelimme Oiva Knuutisen kanssa SPL ylläpitokoululentoja.
Koko Kily porukka on paikalla. Eilen saimme täydennystä Kaakon kulmilta, Kimmo Pulkki ja Jari Lammela.
Raahen Kilyläiset Oippa ja Timo Vierimaa kahlasivat paikalle toissapäivänä.
Oheistoimintaa, kuten kalastusta, kelkkailua, hiihtämistä, saunomista jne

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Ti Huhti 12, 2022 8:34 am
Kirjoittaja Antti
Maanantaina 11.4.2022 oheistoiminta vaihtui hyvään aaltolentokeliin.
DUO oli ilmassa melkein neljä tuntia ja parhaimmillaan päästiin Lammelan Jarin kanssa 4500m korkeuteen.
Paikalliset pitävät Paittasjärveä huonona pilkkijärvenä, mutta Oippa ja Joonas tuntuvat olevan eri mieltä.
Ahvenfilettä tuntuu riittävän.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: To Huhti 14, 2022 10:37 pm
Kirjoittaja Antti
WhatsApp palstan käyttäjät olivat löytäneet tänään OGN internetsivuilta, kotikuvaruuduiltaan, tai käsissä pideltäviltä lasinäytöoiltään purjelentokoneita korkealla pohjoisruotsin taivaalla.
DUO lensi pariin otteesen yli 5000m korkeuteen ja sehän herätti Kilyn EFSE WhatsApp ryhmän "leiskuntaan".
Aaltolentäminen on lentämisen muoto, minkä vain harva konkreettisella tasolla elämänsä aikana pääsee livenä kokemaan.
Aaltolentämiseen sisälle pääsy vaatii konkreettista ruohojuuritason työtä, monenlaista paneutumista ja kokemusta jopa vuosikymmenien ajalta; siksi, juuri siksi, lentäminen Kebnen aalloissa ei tue modernin ajan ruutuaikaa.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: La Huhti 16, 2022 9:36 pm
Kirjoittaja Antti
Kebneleiri päättyi tänään lankalauantaina.
Kilyläisten parhaita suorituksia olivat Jari Lammelan ja Kimmo Pulkin käynnit yli viiden kilometrin korkeudessa.
Odotimme hirmu hyvää kelipäivää,mutta niin vain hyytyi aalto 2500metriin Timo Vierimaan lentovuorolla.
Ensi vuonna onkin vanha viihtyisä mökkikylä modernisoitu uusilla majoitusmökeillä mm. itsepolttavilla WC-laitteilla varustettuna.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Ke Huhti 20, 2022 8:39 am
Kirjoittaja Antti
Kalusto palasi takaisin Selänpäähän pääsiäismaanantaina.
DUOn lentopäiväkirjaan saatiin lisäystä 17 startin verran.
OH-1001 on nyt lentokuntoisena Selänpäässä odottamassa lentokauden alkamista.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Ke Huhti 27, 2022 3:28 pm
Kirjoittaja Antti
Vapun odottelua.
Ka6Cr OH-218 on lähdössä lopullisesti Selänpäästä ensi viikolla.
Sitä ennen lauantaina 30.4.2022 lennän kauppasopimuksen mukaisen koelennon.
Kasataan kone aamutuimaan ja hoidetaan lento aamupäivän nimissä, koska puolilta päivin alkaa opepalaveri.
Tähtään itse kentälle yhdeksäksi.
Pieni koneen kasausporukka on tarpeen, kiitos!
Ja vinttaajakin tarvitaan.
Kenttä on kuivanut hyvin ja jyrien virittely viikonloppuna on tarpeen; toivottavasti siihen löytyy asian osaavaa porukkaa.
Ruokolaisen Antti pyysi jyrän käyttöönsä maanantaina iltapäivällä.
Varsinainen lentotoiminta alkaa Selänpäässä vasta sitten kun kenttä on jyrätty.
Tuulipussinkin voisi jo pystyttää.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: La Huhti 30, 2022 7:43 am
Kirjoittaja Antti
Suomi valmistautuu vapun 2022 viettoon.
Onko se maan viimeinen vappu itsenäisenä liittoutumattomana demokratian mallimaana, jää nähtäväksi.
Ka6Cr OH-218 koelento pitkän lentämättömyysjakson jälkeen on suunniteltu tälle lauantaille klo 10.00.
Kone on tullut Suomeen Loviisan Ilmailukerholle vuonna 1960, ajautui hyvin vähän lentäneenä Kouvolan Seudun Ilmailuyhdistyksen hoitoon ja myöhemmin omistukseen.
Loviisan ilmailukerho oli yhtäkuin tulitikkutehtailija Per Lindholm / maanviljelijä Aarne Haddas.
Kerran ennenkuin kone oli KILYn omistuksessa, kaahasi Per Saabillaan kentälle.
Tammisen Pertsa oli lähdössä koneella lentämään kolmesatasta, mutta loihe Pelle lausumaan; Nyt koitti epäonni, ei lennä kone matkalentoja.
Kily on viime vuosikymmeninä luisunut 4000 startin suurkerhosta 400 startin nykyajan pienkerhoksi, eikä koneelle löytynyt enää 2013 lentäjiä.
2019 se päätettiin myydä ja nyt useiden vuosien myyntiponnistelut tuottivat tulosta.
Koneelle löytyi tuleva koti Saksasta Goslarista, Bollrich Segelflugplatz.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: La Huhti 30, 2022 2:30 pm
Kirjoittaja Antti
30.4.2022 sain koelennon tehtyä apujoukkojen avulla, kiitos!
Kentän jyräys käynnistyi myös tänään.
Polttoaine on vähissä, mutta tänään tulee ensiapu 30l astioissa ja alkuviikosta saapuu lisää löpöä tankkiauton tuomana.