Sivu 2/4

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Ke Joulu 15, 2021 1:04 pm
Kirjoittaja Antti
Joulun lähestyessä lumimassat valtaavat Selänpään kankaan.
Miesmuistiin en ole nähnyt joulukuun puolivälissä näin paljoa lunta.
Epävirallinen Fiskars Talkkari kolamitta osoittaa kahta kolaa.
Yksi kola on 1,5m

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Pe Joulu 17, 2021 7:36 pm
Kirjoittaja Antti
Viikko jouluun.
Kentällä hyvät hiihtokelit.
Kolmen kilometrin luistelulatu on liukkaassa kunnossa.
Ei omikron hyökkää kun yksin hiihtää.
Seppälän Erkki kertoi muutama viikko sitten, että Selänpään laturetki, Kolmen Aseman Kierros, on ajatuksissa.
Mahdolliset tapahtumapäivät ovat 20.2.2022 tai 27.2.2022 tai 6.3.2022, suunnittelee Erkki.
Kun laturetkiajankohta lähenee, tiedotan tilanteesta.
Kasissa, K8B, vielä pientä laittoa.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: La Joulu 18, 2021 3:52 pm
Kirjoittaja hanu
18.2 Keli nollan tienoilla ulkona ja parikymmentä sisällä. Jouluviikko alkaa. Kasin ympärillä pyörittiin piirileikkiä ja tip tap vahaa Junnun siipiin. Antti sai valmiiksi kasin kuljetustangon, joten koneen vieminen päähän sujuu kun tanssi ikään. Huoltoporukan keski-ikä mahtoi olla 60 paremmalla puolella, joten ihan ekaa kertaa ei oltu messissä.
Porukalla ihmeteltiin taas lentopäiväkirjojen puutteellisia/virheellisiä merkintöjä ja merkintää vailla olevia lentoja.
No ensi vuonna ei lentojen yhteenvetoa tekevän ei tarvitse törmätä näihin eikä epäselviin numeroihin ja sitäkautta virheellisiin lentoaikoihin. Tämä voisi olla lentäjien UudenVuoden lupaus 2022 jos ei tärkeämpää ole mielessä. HyvJou ja UutVuot ! näin sotilaallisesti toivottaen.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Su Joulu 19, 2021 8:22 am
Kirjoittaja Antti
Pakastaa jälleen lauhan jakson jälkeen, on vuoden toisiksi viimeinen viikko, muutama yö jouluun.
Salmen Seppo kertoi kullan kimalluksesta ja kilon "löydöstään", ei paha sanoisin.
KILYlläkin saisi olla samanlainen kultakaivos!
Toivon Kasin uusien maakuljetusvälineiden tuovan sille uusia ystäviä.
Vuonna 1983 kone kärsi pahoja runkovauriota, kun lentäjänuorukainen Kouvolasta unohti tehdä loppuvedon tyystin.
Pähkäiltiin koneelle jatkoa, korjausta.
Pyöriteltiin Viitasaaren Jyskyn kanssa ajatusta suksen korvaamisesta pyörällä.
Tuloksena on lentokonerakentaja Tapio Alarämin rakennelma Jyskyn piirroksen perusteella ja sen aikaisen "pöhkölän" Ilmailuhallituksen Markku Hiedanpään hyväsymä nykyinen pyöra eturungon alaosassa.
Kokemukseni perusteella sanoisin nautinnollisen jälkimielihyvän tuntuvan hohdokkaammalta 100km Kasikolmion jälkeen verrattuna vaikkapa DUOlla lennettyyn viisisataseen.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: La Tammi 01, 2022 8:44 am
Kirjoittaja Antti
Vuosi vaihtui, rokotustahti kiihtyy, päiväkin jo pitenee.
Huollossa oleva K8B alkaa valmistua "kauneusleikkauksesta".
Kasin maalipinta on pääosin pysynyt erinomaisena.
Syynä, ainakin osin, on Hentun Jounin aikanaan käyttämä maalikemia.
Jouni oli pitänyt laboratoriona Hermusen Joukon amfibiokonetta.
Pintamaaliin sekoitettu elastoaine, n. 40-50% pintamaalin määrään suhteutettuna, on ratkaiseva syy ja seuraus vuosikymmeniä kestävään ihmettelyn aiheeseen, "tämähän näyttää aivan uudelta".
Fixaus vie aikaa, mutta mielestäni se kannattaa.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: La Tammi 01, 2022 8:25 pm
Kirjoittaja Antti
1.1.2022 lauantaina aurinko paistoi täydeltä terältä.
Kouvolan Seudun Ilmailuyhdistyksen purjelentokoneiden huoltoja olivat tekemässä Hannu Lukkarinen, Jorma Raunio, Pekka Porkka, Roni Keituri ja kirjoittaja.
Gadringer Gürte GmbH saa pian paketin, kun Juniorin istuinvöiden "parasta ennen" vai oliko se "viimeinen käyttöpäivä" koittaa ennen seuraavan lentokauden alkua.
Mennyt vuosi oli 50 vuoden tarkkailujaksolla nähtynä ainutlaatuinen teerivuosi. Tätä nykyä kentällä voi laskea jopa 50 lintuyksilöä, kun aina aikaisemmin normaalipopulaatio on liikkunut 10-20 yksilön tuntumassa.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Ti Tammi 04, 2022 9:21 pm
Kirjoittaja Antti
Lumitykitys tuntuu jatkuvan, vaikka talvi on vasta aluillaan.
Loppiainen on ylihuomenna ja jo nyt tuntuu siltä kuin koko talven lumityötunnit olisivat täynnä.
Onneksi talvet eivät ole toistensa toisintoja ja mikä parasta kerholla on viimevuoden jäljiltä lumikolia useiden käsiparien käyttöön.
Tein omalle Discus koneelleni siiven pienten aputappien vaihdon.
Schempp-Hirth koneissa tappien vaihtoväli on suurinpiirtein 3000 tuntia.
Tappien vaihdosta ohessa kuvakollaasi.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: La Tammi 08, 2022 5:07 pm
Kirjoittaja Antti
8.1.2022 pakkasta piisaa.
K8 OH-255 koneen vuosihuolto on tällä välin saatu loppuuntehdyksi.
Tein tänään etätöitä kotisohvalla, sain pingerrettyä sen verran, että ARC voimassa 8.1.2023 saakka.
LIsähaaveena suorittava taho suunnitteli taannoin OGN-loggerin asentamista koneeseen ennen seuraavan lentokauden alkua.
Toivottavasti toteutuu.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Su Tammi 09, 2022 1:23 pm
Kirjoittaja Roni-K
8.1.2022
Vuosihuollot, etenivät lauantaina; Junior peräsimen, LS4 ja K6e siipien huolloilla.
Työryhmänä: Sara, Seppo, Henri ja Roni.
Myös, Junior maakuljetusvermeet olivat työnalla jo aiemmin viikolla.
Papertitöitä tehdessä. huomio kiinnittyi useissa dokumettessa tehtyihin luku ja kirjoitusvirheisiin.
Ollaan huolellisempia tänä vuonna! Olisi hyvä, joskus kurkata vaikka ed. sivulle tai edellistä dokumenttia, onko saatu mittaustulos tai lennoissa laskujen lukumäärä tai tunnit oikean suuntaisia.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Ke Tammi 12, 2022 8:03 pm
Kirjoittaja Juha Ritari
Kävin tänään vähentämässä uudemman hallin katolta lumia. Kesken jäi sekin eli noin 25 % katon alasta kentän puoleiselta kantilta on hoitamatta.

Tässä kuvassa näkyvä harmaa putki on viemäreiden tuuletus. Se oli latvastaan umpeen jäätynyt, joten saniteettiosaston viemärit ovat tuulettuneet lattiakaivoista sisäänpäin, mikä on saattanut tuntua outona odourina sille jolta korona ei ole vienyt hajuaistia. Sain hanskakädellä siihen pienehkön läpimenon eli se on nyt osittain auki mutta ei pysy kauan jos pakkaset jatkuvat. Parilla litralla mahdollisimman lähellä kiehumislämpöistä vettä tai miksei miinusmeisselilläkin saisi siihen täyden aukon. Sitten se kestää taas pakkasia melko pitkäänkin. Sitäkään en ehtinyt tehdä.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Ma Tammi 17, 2022 9:07 am
Kirjoittaja Antti
Tammikuun puoliväli ohitettu.
!5.1.2022 lauantaina huoltajia hääri lentokaluston ympärillä useita käsipareja.
Kaukaisimmat kädet olivat Kymenlaakson eteläisimmiltä kaakon kulmilta saakka.
Itse tein vain pienen lasikuitupaikan Juniorin runkoo.
Huoltopäivä huipentui johtokunnan nykytyylin mukaiseen Teams-kokoukseen.
Juniorin istuinvyöt tulivat elinikänsä loppuun, joka nykyvöillä on 12vuotta.
Lähetin vyöt Gadringer tehtaalle uudistustöitä varten viime viikolla.
Käytännössä tehtaan "miehet" ottavat vanhoista vöistä käyttökelpoiset osat uusien vöiden valmistusosiksi.
Tehdas liittää vöiden mukaan EASA FORM1 (Authorised Release Certificate) lomakkeen, joka säilötään koneen asiapapereiden joukkoon.
Vöistä tehdään laitekortti, johon merkitään vuosittain vuosihuollon yhteydessä tapahtuvat huoltotoimet.
Uudistetuista/uusista vöistä tarvitsee pulittaa n. 400 euroa.
Vöiden maksimaalista elinikää ei voi ylittää, koska se on ARC kirjoittamisen este!

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: La Tammi 22, 2022 4:11 pm
Kirjoittaja hanu
22.1.2022 Huolto kohdistui pitkälti Junnun ARC asioihin. Antin johdolla väännettiin ja käännettin konetta ja välyksiä. Täytyy kehaista ihan huoltotilan suunnittelijoita kun olivat aikoinaan varanneet riittävän suuren tilan näihin hommiin. Kone kasattiin lämpimällä puolella, joka on näin talvella paljon mukavampaa kun säilytyshallissa.
Tammikuu kääntää katsetta jo kevään puolelle ja tulevaan lentokauteen. Jutut alkoivat pohjustaa kevään vinttauksia. Vielä on talvea jäljellä ja hyvää aikaa vaikka kerrata lennon teorioita. Irrotetaanko vinttauksesta kytkimestä vai ei ja miten kevennetäänkö ennen kun irrotetaan/irtoaa. Kuinka se lasku eteen tapahtui ja mikä on ratkaisukorkeus. Kertauskoulutusta on varmaan syytä järjestää ja sopia 30 lähtöpaikka tälle kesälle.
Milllähän sitä lennetään kesällä. Kysely on vielä elossa, vastatkaa jos ette vielä ole. Tuloksia odotellen ja siihen asti valmistaudutaan hienoon lentokesään 2022.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: To Tammi 27, 2022 3:07 pm
Kirjoittaja Antti
Tammikuun viimeinen viikonloppu on muutaman päivän päästä.
UPS kiikutti paketin, Juniorin uudet vyöt, kotiovelle.
Nopea oli Gadringer GmbH toiminta kaiken kaikkiaan, rahaakin paloi rutkasti.
Vien vyöt huoltohalliin Juniorin ohjaamoon paikalleen asennettavaksi.
Tällä välin olen laatinut Juniorin ja Ka-6E ARCit.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: Ti Helmi 01, 2022 1:48 pm
Kirjoittaja Antti
Helmikuun alun harrasteilmailu-uutinen.
Räyskäläsäätiö julkaisi 31.1.2022 uutiskirjeessä uuden toiminnanjohtajan.
Tehtävään valittiin aikanaan Jorma Laine Selämpäästä ja tällä kertaa aiemmista KILY aktiiveista tuttu Anu Vahteristo.
Lisää asiasta www.rayskala.fi sivuilta.
Liitteessä olevassa kuvassa Jussi Huuskosen syntymäpäiväkahveilla Anu.

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lähetetty: La Helmi 05, 2022 4:45 pm
Kirjoittaja hanu
5.2 La Paikalla useampi henkilö ja kohteena 701, 669 ja lumimassa.701 saatiin valmiiksi ja 669 hyvään alkuun. Lumityöt kohdistuivat kulkuväyliin ja vanhan hallin kattoon. Antti ja Rami tuhosivat useamman kymmenen sentin hienon lumikerroksen ja pudottivat sen maahan. No vastaavaa on tulossa lisää.
Karhun Esa kävi jarruttamassa urakoita ja toi pahvilaatikollisen munkkeja, nam. Se oli sillä kertaa hommat seis ja pieni kahvitauko (12 min). Hämärä alkoi laskeutua Selänpäähän ja poistuessani jäi halliin Sara ja katolle Rami Ja Antti. Toivottavasti löytävät koteihinsa lumisateen yltyessä laskien kauniin vaipan metsän uinuvaan ja huokoiseen maannokseen.