Huoltokausi 2021-2022

Purjekoneiden huoltoon liittyviä asioita ja tiedotteita
Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Joulun lähestyessä lumimassat valtaavat Selänpään kankaan.
Miesmuistiin en ole nähnyt joulukuun puolivälissä näin paljoa lunta.
Epävirallinen Fiskars Talkkari kolamitta osoittaa kahta kolaa.
Yksi kola on 1,5m
Liitteet
Mittauspiste vintturitallin takana
Mittauspiste vintturitallin takana

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Viikko jouluun.
Kentällä hyvät hiihtokelit.
Kolmen kilometrin luistelulatu on liukkaassa kunnossa.
Ei omikron hyökkää kun yksin hiihtää.
Seppälän Erkki kertoi muutama viikko sitten, että Selänpään laturetki, Kolmen Aseman Kierros, on ajatuksissa.
Mahdolliset tapahtumapäivät ovat 20.2.2022 tai 27.2.2022 tai 6.3.2022, suunnittelee Erkki.
Kun laturetkiajankohta lähenee, tiedotan tilanteesta.
Kasissa, K8B, vielä pientä laittoa.
Liitteet
Kentänhoitokalusto viimeistä huutoa
Kentänhoitokalusto viimeistä huutoa
Kullatut staattisen aukot
Kullatut staattisen aukot
Aiaiaiai
Aiaiaiai

hanu
Viestit: 198
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 9:41 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lukematon viesti Kirjoittaja hanu »

18.2 Keli nollan tienoilla ulkona ja parikymmentä sisällä. Jouluviikko alkaa. Kasin ympärillä pyörittiin piirileikkiä ja tip tap vahaa Junnun siipiin. Antti sai valmiiksi kasin kuljetustangon, joten koneen vieminen päähän sujuu kun tanssi ikään. Huoltoporukan keski-ikä mahtoi olla 60 paremmalla puolella, joten ihan ekaa kertaa ei oltu messissä.
Porukalla ihmeteltiin taas lentopäiväkirjojen puutteellisia/virheellisiä merkintöjä ja merkintää vailla olevia lentoja.
No ensi vuonna ei lentojen yhteenvetoa tekevän ei tarvitse törmätä näihin eikä epäselviin numeroihin ja sitäkautta virheellisiin lentoaikoihin. Tämä voisi olla lentäjien UudenVuoden lupaus 2022 jos ei tärkeämpää ole mielessä. HyvJou ja UutVuot ! näin sotilaallisesti toivottaen.
Liitteet
Antti jajtanko.jpg

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Pakastaa jälleen lauhan jakson jälkeen, on vuoden toisiksi viimeinen viikko, muutama yö jouluun.
Salmen Seppo kertoi kullan kimalluksesta ja kilon "löydöstään", ei paha sanoisin.
KILYlläkin saisi olla samanlainen kultakaivos!
Toivon Kasin uusien maakuljetusvälineiden tuovan sille uusia ystäviä.
Vuonna 1983 kone kärsi pahoja runkovauriota, kun lentäjänuorukainen Kouvolasta unohti tehdä loppuvedon tyystin.
Pähkäiltiin koneelle jatkoa, korjausta.
Pyöriteltiin Viitasaaren Jyskyn kanssa ajatusta suksen korvaamisesta pyörällä.
Tuloksena on lentokonerakentaja Tapio Alarämin rakennelma Jyskyn piirroksen perusteella ja sen aikaisen "pöhkölän" Ilmailuhallituksen Markku Hiedanpään hyväsymä nykyinen pyöra eturungon alaosassa.
Kokemukseni perusteella sanoisin nautinnollisen jälkimielihyvän tuntuvan hohdokkaammalta 100km Kasikolmion jälkeen verrattuna vaikkapa DUOlla lennettyyn viisisataseen.
Liitteet
K8 vetoaisa
K8 vetoaisa

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Vuosi vaihtui, rokotustahti kiihtyy, päiväkin jo pitenee.
Huollossa oleva K8B alkaa valmistua "kauneusleikkauksesta".
Kasin maalipinta on pääosin pysynyt erinomaisena.
Syynä, ainakin osin, on Hentun Jounin aikanaan käyttämä maalikemia.
Jouni oli pitänyt laboratoriona Hermusen Joukon amfibiokonetta.
Pintamaaliin sekoitettu elastoaine, n. 40-50% pintamaalin määrään suhteutettuna, on ratkaiseva syy ja seuraus vuosikymmeniä kestävään ihmettelyn aiheeseen, "tämähän näyttää aivan uudelta".
Fixaus vie aikaa, mutta mielestäni se kannattaa.
Liitteet
Turvallisuuden kannalta elintärkeitä osia
Turvallisuuden kannalta elintärkeitä osia

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

1.1.2022 lauantaina aurinko paistoi täydeltä terältä.
Kouvolan Seudun Ilmailuyhdistyksen purjelentokoneiden huoltoja olivat tekemässä Hannu Lukkarinen, Jorma Raunio, Pekka Porkka, Roni Keituri ja kirjoittaja.
Gadringer Gürte GmbH saa pian paketin, kun Juniorin istuinvöiden "parasta ennen" vai oliko se "viimeinen käyttöpäivä" koittaa ennen seuraavan lentokauden alkua.
Mennyt vuosi oli 50 vuoden tarkkailujaksolla nähtynä ainutlaatuinen teerivuosi. Tätä nykyä kentällä voi laskea jopa 50 lintuyksilöä, kun aina aikaisemmin normaalipopulaatio on liikkunut 10-20 yksilön tuntumassa.
Liitteet
Junior pukilla
Junior pukilla
Kokeneet konnat tarkkana
Kokeneet konnat tarkkana
Nykyinen Kasin ohjaamonäkymä
Nykyinen Kasin ohjaamonäkymä

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Lumitykitys tuntuu jatkuvan, vaikka talvi on vasta aluillaan.
Loppiainen on ylihuomenna ja jo nyt tuntuu siltä kuin koko talven lumityötunnit olisivat täynnä.
Onneksi talvet eivät ole toistensa toisintoja ja mikä parasta kerholla on viimevuoden jäljiltä lumikolia useiden käsiparien käyttöön.
Tein omalle Discus koneelleni siiven pienten aputappien vaihdon.
Schempp-Hirth koneissa tappien vaihtoväli on suurinpiirtein 3000 tuntia.
Tappien vaihdosta ohessa kuvakollaasi.
Liitteet
Kulunut tappi vaihdetaan uuteen
Kulunut tappi vaihdetaan uuteen
Tappi kuumennetaan jolloin laminointi sulaa
Tappi kuumennetaan jolloin laminointi sulaa
Tappi kierretään auki siirtoleukapihdillä
Tappi kierretään auki siirtoleukapihdillä
Tappipesä avarrushiotaan
Tappipesä avarrushiotaan
Uusi tappi kierretään paikalleen ja laminoidaan
Uusi tappi kierretään paikalleen ja laminoidaan

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

8.1.2022 pakkasta piisaa.
K8 OH-255 koneen vuosihuolto on tällä välin saatu loppuuntehdyksi.
Tein tänään etätöitä kotisohvalla, sain pingerrettyä sen verran, että ARC voimassa 8.1.2023 saakka.
LIsähaaveena suorittava taho suunnitteli taannoin OGN-loggerin asentamista koneeseen ennen seuraavan lentokauden alkua.
Toivottavasti toteutuu.
Liitteet
K8 ARC
K8 ARC

Roni-K
Viestit: 1
Liittynyt: Su Tammi 09, 2022 12:16 pm

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lukematon viesti Kirjoittaja Roni-K »

8.1.2022
Vuosihuollot, etenivät lauantaina; Junior peräsimen, LS4 ja K6e siipien huolloilla.
Työryhmänä: Sara, Seppo, Henri ja Roni.
Myös, Junior maakuljetusvermeet olivat työnalla jo aiemmin viikolla.
Papertitöitä tehdessä. huomio kiinnittyi useissa dokumettessa tehtyihin luku ja kirjoitusvirheisiin.
Ollaan huolellisempia tänä vuonna! Olisi hyvä, joskus kurkata vaikka ed. sivulle tai edellistä dokumenttia, onko saatu mittaustulos tai lennoissa laskujen lukumäärä tai tunnit oikean suuntaisia.
Liitteet
IMG_20220108_105601.jpg
IMG_20220108_105611.jpg
IMG_20220108_133107.jpg
maakuljetus-1.jpg
maakuljetus-2.jpg
maakuljetus-3.jpg
maakuljetus-4.jpg

Juha Ritari
Viestit: 131
Liittynyt: La Elo 18, 2007 10:48 am

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lukematon viesti Kirjoittaja Juha Ritari »

Kävin tänään vähentämässä uudemman hallin katolta lumia. Kesken jäi sekin eli noin 25 % katon alasta kentän puoleiselta kantilta on hoitamatta.

Tässä kuvassa näkyvä harmaa putki on viemäreiden tuuletus. Se oli latvastaan umpeen jäätynyt, joten saniteettiosaston viemärit ovat tuulettuneet lattiakaivoista sisäänpäin, mikä on saattanut tuntua outona odourina sille jolta korona ei ole vienyt hajuaistia. Sain hanskakädellä siihen pienehkön läpimenon eli se on nyt osittain auki mutta ei pysy kauan jos pakkaset jatkuvat. Parilla litralla mahdollisimman lähellä kiehumislämpöistä vettä tai miksei miinusmeisselilläkin saisi siihen täyden aukon. Sitten se kestää taas pakkasia melko pitkäänkin. Sitäkään en ehtinyt tehdä.
Liitteet
IMG_20220112_133148.jpg

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Tammikuun puoliväli ohitettu.
!5.1.2022 lauantaina huoltajia hääri lentokaluston ympärillä useita käsipareja.
Kaukaisimmat kädet olivat Kymenlaakson eteläisimmiltä kaakon kulmilta saakka.
Itse tein vain pienen lasikuitupaikan Juniorin runkoo.
Huoltopäivä huipentui johtokunnan nykytyylin mukaiseen Teams-kokoukseen.
Juniorin istuinvyöt tulivat elinikänsä loppuun, joka nykyvöillä on 12vuotta.
Lähetin vyöt Gadringer tehtaalle uudistustöitä varten viime viikolla.
Käytännössä tehtaan "miehet" ottavat vanhoista vöistä käyttökelpoiset osat uusien vöiden valmistusosiksi.
Tehdas liittää vöiden mukaan EASA FORM1 (Authorised Release Certificate) lomakkeen, joka säilötään koneen asiapapereiden joukkoon.
Vöistä tehdään laitekortti, johon merkitään vuosittain vuosihuollon yhteydessä tapahtuvat huoltotoimet.
Uudistetuista/uusista vöistä tarvitsee pulittaa n. 400 euroa.
Vöiden maksimaalista elinikää ei voi ylittää, koska se on ARC kirjoittamisen este!
Liitteet
Junior vyöt tilausvahvistus
Junior vyöt tilausvahvistus

hanu
Viestit: 198
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 9:41 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lukematon viesti Kirjoittaja hanu »

22.1.2022 Huolto kohdistui pitkälti Junnun ARC asioihin. Antin johdolla väännettiin ja käännettin konetta ja välyksiä. Täytyy kehaista ihan huoltotilan suunnittelijoita kun olivat aikoinaan varanneet riittävän suuren tilan näihin hommiin. Kone kasattiin lämpimällä puolella, joka on näin talvella paljon mukavampaa kun säilytyshallissa.
Tammikuu kääntää katsetta jo kevään puolelle ja tulevaan lentokauteen. Jutut alkoivat pohjustaa kevään vinttauksia. Vielä on talvea jäljellä ja hyvää aikaa vaikka kerrata lennon teorioita. Irrotetaanko vinttauksesta kytkimestä vai ei ja miten kevennetäänkö ennen kun irrotetaan/irtoaa. Kuinka se lasku eteen tapahtui ja mikä on ratkaisukorkeus. Kertauskoulutusta on varmaan syytä järjestää ja sopia 30 lähtöpaikka tälle kesälle.
Milllähän sitä lennetään kesällä. Kysely on vielä elossa, vastatkaa jos ette vielä ole. Tuloksia odotellen ja siihen asti valmistaudutaan hienoon lentokesään 2022.
Liitteet
Välystä.jpg
Tarkkana.jpg
Sähkömies.jpg
arccimies.jpg
Mittamiehet.jpg
Siivet paikallaan.jpg
Junnu.jpg

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Tammikuun viimeinen viikonloppu on muutaman päivän päästä.
UPS kiikutti paketin, Juniorin uudet vyöt, kotiovelle.
Nopea oli Gadringer GmbH toiminta kaiken kaikkiaan, rahaakin paloi rutkasti.
Vien vyöt huoltohalliin Juniorin ohjaamoon paikalleen asennettavaksi.
Tällä välin olen laatinut Juniorin ja Ka-6E ARCit.
Liitteet
Junior istuinvyöt seuraaviksi 12 vuodeksi
Junior istuinvyöt seuraaviksi 12 vuodeksi

Antti
Viestit: 999
Liittynyt: Su Tammi 07, 2007 1:59 pm

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lukematon viesti Kirjoittaja Antti »

Helmikuun alun harrasteilmailu-uutinen.
Räyskäläsäätiö julkaisi 31.1.2022 uutiskirjeessä uuden toiminnanjohtajan.
Tehtävään valittiin aikanaan Jorma Laine Selämpäästä ja tällä kertaa aiemmista KILY aktiiveista tuttu Anu Vahteristo.
Lisää asiasta www.rayskala.fi sivuilta.
Liitteessä olevassa kuvassa Jussi Huuskosen syntymäpäiväkahveilla Anu.
Liitteet
DSC08738 Jussi 70v.jpg

hanu
Viestit: 198
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 9:41 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: Huoltokausi 2021-2022

Lukematon viesti Kirjoittaja hanu »

5.2 La Paikalla useampi henkilö ja kohteena 701, 669 ja lumimassa.701 saatiin valmiiksi ja 669 hyvään alkuun. Lumityöt kohdistuivat kulkuväyliin ja vanhan hallin kattoon. Antti ja Rami tuhosivat useamman kymmenen sentin hienon lumikerroksen ja pudottivat sen maahan. No vastaavaa on tulossa lisää.
Karhun Esa kävi jarruttamassa urakoita ja toi pahvilaatikollisen munkkeja, nam. Se oli sillä kertaa hommat seis ja pieni kahvitauko (12 min). Hämärä alkoi laskeutua Selänpäähän ja poistuessani jäi halliin Sara ja katolle Rami Ja Antti. Toivottavasti löytävät koteihinsa lumisateen yltyessä laskien kauniin vaipan metsän uinuvaan ja huokoiseen maannokseen.
Liitteet
Hanskat tiskiin ja munkkikahville
Hanskat tiskiin ja munkkikahville
Sara ja kabinin pleksi
Sara ja kabinin pleksi
Perämies Pekka
Perämies Pekka

Vastaa Viestiin