Huoltokausi 2019-2020
Huoltokausi 2019-2020
Syksy 2019 on jo pitkällä, lokakuu lopuillaan.
Katseet on hyvä suunnata koneiden talvihuoltotoimintaan.
Moni muukin asia tarvitsee huomiota ja ylläpitoa.
Mm. Raunion Jorma ja Porkan Pekka ovat ansioituneet viime aikoina kiitoteiden reuna-alueiden raivauksessa.
Kaksi raivaussahaa tekee ihmeitä, ainakin 22 ja 04 ovat olleet työn alla.
Roni ja Huuskosen Jussi hakivat Ranualta korjattavaa konekalustoa.
Katseet on hyvä suunnata koneiden talvihuoltotoimintaan.
Moni muukin asia tarvitsee huomiota ja ylläpitoa.
Mm. Raunion Jorma ja Porkan Pekka ovat ansioituneet viime aikoina kiitoteiden reuna-alueiden raivauksessa.
Kaksi raivaussahaa tekee ihmeitä, ainakin 22 ja 04 ovat olleet työn alla.
Roni ja Huuskosen Jussi hakivat Ranualta korjattavaa konekalustoa.
Re: Huoltokausi 2019-2020
Lokakuun lopulla sää kylmenee, toisaalta huolto ja korjaustoimi etsii vielä ottajaansa.
Blanik on nyt Selänpäässä ja siinäpä mielenkiintoinen talviprojekti.
Blanik on nyt Selänpäässä ja siinäpä mielenkiintoinen talviprojekti.
Re: Huoltokausi 2019-2020
SCHENKER toimitti uudet vaijerit tulevalle kaudelle jo enne Brexit sopimusta 31.10.2019, jonka läpiviemisessä Boris Johnson ei kuitenkaan onnistunut, ilman tullimaksuja.
Re: Huoltokausi 2019-2020
Mukava marraskuinen aurinkopakkassää siivitti raivausporukan toimia.
Jorma Raunio ja Pekka Porkka saivat 6.11.2019 mittavan raivausurakan tältä vuodelta päätökseen.
Kaikkien kiitoteiden reunat ja päät on nyt käsitelty.
Ensi lentokaudella on termiikkiä saatavana paljon lisää.
Ympäröivistä metsistä purkautuva viileys imeytyy kentän pinnan auringon lämmittämään ilmaan ja kyllä lähtee.
Jorma Raunio ja Pekka Porkka saivat 6.11.2019 mittavan raivausurakan tältä vuodelta päätökseen.
Kaikkien kiitoteiden reunat ja päät on nyt käsitelty.
Ensi lentokaudella on termiikkiä saatavana paljon lisää.
Ympäröivistä metsistä purkautuva viileys imeytyy kentän pinnan auringon lämmittämään ilmaan ja kyllä lähtee.
Re: Huoltokausi 2019-2020
Marraskuun loppusuora menossa.
Puchaczimme matka vei "SZD-Jezow" tertaalle korkeusperäsinvälysten poistohuoltoon.
1600 km "Via Baltica" tietä sujui ilman kummoisempia välikohtauksia.
Tänään maanantaina 18.11.2019 tehtaan miehet verifioivat koneen kuntoa ja korjausta tarvitsevia kohtia.
Huomenna teemme päätöksiä jatkotoimista.
Työn alla näkyi muitakin Puchaczeja isojen 1000-tunnin huoltojen kohteina, olivat Turkista ja Saksasta.
Puchaczimme matka vei "SZD-Jezow" tertaalle korkeusperäsinvälysten poistohuoltoon.
1600 km "Via Baltica" tietä sujui ilman kummoisempia välikohtauksia.
Tänään maanantaina 18.11.2019 tehtaan miehet verifioivat koneen kuntoa ja korjausta tarvitsevia kohtia.
Huomenna teemme päätöksiä jatkotoimista.
Työn alla näkyi muitakin Puchaczeja isojen 1000-tunnin huoltojen kohteina, olivat Turkista ja Saksasta.
Re: Huoltokausi 2019-2020
21.11.2019 Puhkun kunnostus edistyy vauhdilla SZD Jezow toimesta.
Useita miehiä pyörii koneen kimpussa.
Uudistettu mm, laskutelineen jarrukitkalevyt, lentojarrujen käytön välitysputki rungossa, trimmikäyttövipu peräsimessä, sauvaohjausvivuston puslia, siivekkeiden saranatappipuslat, siiven kärjissä olevat fiiberipyörät, jarrukäyttövivuston ruostevauriot.
Loput työt valmistunevat ensi viikolla.
Tehdas työllistää tätä nykyä noin 20 hekilöä.
Useita miehiä pyörii koneen kimpussa.
Uudistettu mm, laskutelineen jarrukitkalevyt, lentojarrujen käytön välitysputki rungossa, trimmikäyttövipu peräsimessä, sauvaohjausvivuston puslia, siivekkeiden saranatappipuslat, siiven kärjissä olevat fiiberipyörät, jarrukäyttövivuston ruostevauriot.
Loput työt valmistunevat ensi viikolla.
Tehdas työllistää tätä nykyä noin 20 hekilöä.
Re: Huoltokausi 2019-2020
Puchaczin tehdashuolto on nyt valmis ja kone palasi kotimaisemiin perjantaina 29.11.2019.
Re: Huoltokausi 2019-2020
Puchaczin vuosihuolto käynnissä.
Tehdaskorjatun puhkumme normaali vuosihuolto alkoi joulukuun alussa..
Lisäksi tarkoituksena myös parantaa siipien ja peräsimien maalipintoja tarvittavin osin.
Kabiinin halkeamat tuli korjattua ja korkeusperäsin fixattua.
Siivissä on myös jonkin verran paikkamaalattavaa.
Tehdaskorjatun puhkumme normaali vuosihuolto alkoi joulukuun alussa..
Lisäksi tarkoituksena myös parantaa siipien ja peräsimien maalipintoja tarvittavin osin.
Kabiinin halkeamat tuli korjattua ja korkeusperäsin fixattua.
Siivissä on myös jonkin verran paikkamaalattavaa.
Re: Huoltokausi 2019-2020
Itsenäisyyspäivän jälkeinen viikko alkoi lauhana.
Puchaczin tekninen vuosihuolto valmistunee ennen joulua.
Siipien pintojen viimeistely on nyt työn alla.
Duon kebnevarustelu hoidetaan Joonaksen kanssa vuoden vaihteen tietämissä.
Ilmoittautuminen kebneleirille 28.3.2020 - 12.4.2020 on nyt mahdollista sekä http://www.kebne.fi että http://www.sfk-kiruna.se sivuilla.
"Toivottavasti mahdollisimman moni pääsisi kokemaan Kebnen aallot"-Tom Arppe
Vintturin ulosvetojarrujen kitkapinnat uusitaan.
Puchaczin tekninen vuosihuolto valmistunee ennen joulua.
Siipien pintojen viimeistely on nyt työn alla.
Duon kebnevarustelu hoidetaan Joonaksen kanssa vuoden vaihteen tietämissä.
Ilmoittautuminen kebneleirille 28.3.2020 - 12.4.2020 on nyt mahdollista sekä http://www.kebne.fi että http://www.sfk-kiruna.se sivuilla.
"Toivottavasti mahdollisimman moni pääsisi kokemaan Kebnen aallot"-Tom Arppe
Vintturin ulosvetojarrujen kitkapinnat uusitaan.
Re: Huoltokausi 2019-2020
Joulun läheisyys tuntuu jo ajatuksissamme, mutta huoltotoiminta jatkuu.
Kerhomme kaksipaikkaisen koulukoneemme suurempi huolto on saatu päätökseen.
Välysten poisto tehtaalla SZD-Jezow/Puola, rungon maalaus 2018, siipien ja peräsimen maalipintojen uudistus 2019.
Arvio työn arvosta tehdastyönä tehtynä 20000,- euroa; kuitenkin toteutunut kulu tästä n. 5000,- euroa.
Vuosihuoltokin on mittariasennuksia (Flarm, Radio) lukuunottamatta valmis. Huoltotodisteita tehty tänään yhteensä 15 kpl. ARC voimassa 28.4.2020 saakka.
Seuraavat koneet odottavat huoltoa/huoltajia.
Kerhomme kaksipaikkaisen koulukoneemme suurempi huolto on saatu päätökseen.
Välysten poisto tehtaalla SZD-Jezow/Puola, rungon maalaus 2018, siipien ja peräsimen maalipintojen uudistus 2019.
Arvio työn arvosta tehdastyönä tehtynä 20000,- euroa; kuitenkin toteutunut kulu tästä n. 5000,- euroa.
Vuosihuoltokin on mittariasennuksia (Flarm, Radio) lukuunottamatta valmis. Huoltotodisteita tehty tänään yhteensä 15 kpl. ARC voimassa 28.4.2020 saakka.
Seuraavat koneet odottavat huoltoa/huoltajia.
Re: Huoltokausi 2019-2020
Kiitos Antti, olet saanut taas paljon hyvää aikaseksi. Nyt Joulun viettoon ja huilaamaan.
Re: Huoltokausi 2019-2020
Kitkaliimaus Oy asensi uudet kitkapinnat ulosvetojarruihin.
Ne odottavat nyt käyttöä, toivottavasti toimivat.....
DuoDiscus parhaillaan vuosihuollettavana.
Ne odottavat nyt käyttöä, toivottavasti toimivat.....
DuoDiscus parhaillaan vuosihuollettavana.
Re: Huoltokausi 2019-2020
Vuosi 2019 on kohta taputeltu ja uusi vuosikymmen huippukeleineen aukeaa pian eteemme.
Aurinkoisena lauantaina 28.12.2019 Jorma ja Pekka P aloittivat LS4:n vuosihuollon; hieno homma!
Roni kävi toteamassa Blanik korjauksen alkaneen. Pääsimme ihailemaan Porkan Pekan uusimia istuintyynyjä, jotka ovat oikeasti upeat.
Aurinkoisena lauantaina 28.12.2019 Jorma ja Pekka P aloittivat LS4:n vuosihuollon; hieno homma!
Roni kävi toteamassa Blanik korjauksen alkaneen. Pääsimme ihailemaan Porkan Pekan uusimia istuintyynyjä, jotka ovat oikeasti upeat.
Re: Huoltokausi 2019-2020
Lauantaina 4.1.2020 huollot alkoivat toden teolla kun kouvolan huoltoporukka Jorma R, Pekka P, Jouni H, Hannu L jatkoivat LS4:n kimpussa.
Myös kerhon Juhta peräkärri otettiin "valo"huoltoon. Sillä on sitten aikanaan mukavampi hakea polttoainetta, kun lain kirjain täyttyy.
Myös kerhon Juhta peräkärri otettiin "valo"huoltoon. Sillä on sitten aikanaan mukavampi hakea polttoainetta, kun lain kirjain täyttyy.
Re: Huoltokausi 2019-2020
Lauantai 11.1 Jorma vaihtoi sähköjohdon pätkän peräkärryyn ja kytki pistokkeen. Nyt pitäisi palaa valot ja vilkut, että luulisi polttoaineen kulkevan. Muuten askartelu suuntautui LS-4, jonka putken = rungon huolto alkaa valmistua.