Sivu 1/4

Huoltokausi 2015-2016

Lähetetty: Su Loka 18, 2015 8:48 am
Kirjoittaja Antti
Lentokausi alkaa olla taputeltu, mutta uusi kausi siintää jo kuuden kuukauden päässä.
Onkin hyvää aikaa rentoutua kaluston huoltojen parissa.
Maalaamo on pystytetty loppuvuodeksi. Pyrimme tekemään tarpeelliset maalaustyöt tämän vuoden puolella.
Duon huolto on hyvässä vauhdissa.
Kuvat; " Duo huolto menossa", "Duon nokka ennen maalausta" ja "Duon nokka ehostuksen jälkeen"

Re: Huoltokausi 2015-2016

Lähetetty: Ma Loka 19, 2015 9:01 pm
Kirjoittaja Antti
Viikonvaihteessa ultralentäjät käyttivät armeliaita syyssäitä hyväkseen.
Kolb ja Kojootti olivat yhtenään ilmassa.
Poikkesin sunnuntaina illalla "Paappa" karvisen luona. Oli Paapan Opel alkanut 24 vuoden iässä ryppyilemään. Jorkka onkin nyt etsimässä sopivaa ajopeliä tulevalle viisivuotiskaudelle.
Kuvat; "Jorkka 80V", "Kari Aspiola tarkasti Kojootin uuden potkurin" ja "Duon siiven kärkipalat huomiovärimaalilla viritettynä"

Re: Huoltokausi 2015-2016

Lähetetty: Pe Loka 23, 2015 8:52 pm
Kirjoittaja Antti
Muutaman vuoden, ehkä 5 vuotta sitten, takaa pari tunnelmakuva Selänpään syksyiseltä taivaalta.
Kuvat ovat kaappauksia Jan Winterskovin alkuperäisotoksista.
"Kasi", "Ekutonen", "Seiska"ja "Limakasi"
Duo huolto jatkuu huomenna 24.10.2015.

Re: Huoltokausi 2015-2016

Lähetetty: Su Loka 25, 2015 7:02 am
Kirjoittaja Antti
Lauantaipuuhastelua huoltojen merkeissä.
"Ruohonleikkuri saa uudet öljyt", "Hannu tunkeutuu Duoon", "Kiiltoa jatkopaloihin"

Re: Huoltokausi 2015-2016

Lähetetty: Su Loka 25, 2015 1:25 pm
Kirjoittaja Antti
DuoDiscuksen osat lähdössä Schempp Hirthille.
Lentokelpoisuustiedotteen T5590/50 mukaisesti on tehtävä toimenpiteitä DuoDiscus osille, bellcrank ja funnel.
Toimitan ne tehtaan edustajalle Antti Lehdolle ja näin asia lähtee purkautumaan.
"vahvistamaton funnel", " vaihdettava bellcrank"

Re: Huoltokausi 2015-2016

Lähetetty: Ma Marras 02, 2015 6:54 pm
Kirjoittaja Antti
Marraskuun alku oli hyvin lämmin, jopa reilut 10 astetta.
Kentän reuna-alueet on raivattu Pekka Porkan, Jorma Raunion ja Jouni Hentun toimesta. Kolme raivaussahaa lauloivat ehkäpä jopa 80 tunnin ajan, muisteli Jouni. Nyt on avarat näkymät, hienoa "pojat".
Tihulan Pete toi tullessaan upean toimistotuolin ja vei huonoimman pois.
Duo huolto jatkui ja on huoltotilatarpeen suhteen pian valmiina.
Kuvissa; "Kentän raivattua reunaa", "Pete arpoo vaihdettavaa tuolia", "Duo sn212 kuului aikanaan Horst Pflügnerille"

Re: Huoltokausi 2015-2016

Lähetetty: Su Marras 08, 2015 12:44 pm
Kirjoittaja Antti
Isänpäivä 2015 Selänpäässä.
SUIOlta tuli kirje, jossa kerrottiin, että jatkuvan lentokelpoisuuden valvonta loppuu.
Suio irtisanoo kaikki jatkuvan lentokelpoisuuden valvontasopimukset heti.
Tämähän koskee meitä KILYä, koska koneemmehan ovat olleet tässä SUIO hallintaisessa järjestelmässä.
EASAN PART-ML saattaa jatkossa auttaa ratkaisemaan tilannetta, mutta aika näyttää....
Duo tuli huollettua.
Otimme Porkka P, Jorma R ja minä Juniorin työn alle.
Aloittelin muroilla olevan pohjan korjaamisella. Muutama kuva asiasta kertonee lisää...
"Aloitustilanne", "Pari tuntia myöhemmin", "Pohja pintamaalissa ennen viimeistelyhiontoja"

Re: Huoltokausi 2015-2016

Lähetetty: Su Marras 08, 2015 8:40 pm
Kirjoittaja Antti
Jorma R ja Pekka P monessa mukana, näissäkin...
"Junior huoltoa tekemässä", Halkoliiteriä täyttämässä", Tuulipussia kaatamassa"

Re: Huoltokausi 2015-2016

Lähetetty: Su Marras 15, 2015 7:32 am
Kirjoittaja Antti
Marraskuun puolivälin tunnelmat Pariisin terrori-iskujen jälkeen odottavia.
Junior rungon pohjan vauriokorjaus valmistui. Nyt voi normaali huolto-ohjelman mukainen vuosihuolto jatkua.
Kimmo Tihula keskittyi LS4 Kabiinin korjaamiseen. Kimmo on vuosien mittaan kouliintunut "toplevel" kuruksi pleksikuomujen korjauksissa ja fixaamisissa.
Kuvissa "Juniorin kiiltävä pohja" ja "LS4 kabiinin korjaus meneillään"

Re: Huoltokausi 2015-2016

Lähetetty: Ma Marras 16, 2015 5:02 pm
Kirjoittaja Kimmo
Moikka

Sunnuntaina Antti asensi uusia osia DuoDiscukseen. Toksa ja minä avustimme Anttia DuoDiscuksen koekasauksessa.

Re: Huoltokausi 2015-2016

Lähetetty: La Marras 21, 2015 1:44 pm
Kirjoittaja Antti
Marraskuun lopun lumisateet saapuivat, huoltotoiminta jatkuu.
Hannu Lukkarinen, Jorma Raunio ja Pekka Porkka huolsivat Junioria lauantaina 21.11.2015.
LXnav tarjoaa "vaihtotarjouksena" Nano3 loggeria hintaan 390,- euroa (+alv), vaihdossa pitää toimittaa vanha loggeri tehtaalle (= HKAvionics Hannu Korhonen hoitaa).
Nyt on oiva tilaisuus päästä eroon vanhoista Volksloggereista!!!
L8 porukka on ainakin lähdössä tähän vaihtoon, onko muita?
Kuvissa "Junior huoltotiimi toimii" ja "Nano3 loggeri"

Re: Huoltokausi 2015-2016

Lähetetty: Su Marras 22, 2015 1:40 pm
Kirjoittaja Antti
Skaalalennokkiporukka ja helikopterilennokki-ihmiset leireilivät viikonloppuna Selänpäässä.
Lunta pari centtiä, hiihtolatuun tarvitaan vielä hieman lisää.

Re: Huoltokausi 2015-2016

Lähetetty: Ma Marras 30, 2015 3:42 pm
Kirjoittaja Kimmo
Moikka kaikille

LS-4:n 6000 tunnin huolto alkoi lauantaina. Antti, Pekka ja Jorma huolsivat siipiä ja runkoa. Minulla oli työn alla kabiinin korjaus. Sunnuntaina koetin poistaa lämpöpuhaltimen avulla sivuperäsimessä olevaa painaumaa. Kyseinen painauma on ilmeisesti tullut laitettaessa konetta halliin.

Huollot jatkuvat normaaliin tapaan. Sauna lämpiää lauantaisin illalla.

Ohessa muutama valokuva viikonlopun tunnelmista.

Re: Huoltokausi 2015-2016

Lähetetty: Ma Marras 30, 2015 9:24 pm
Kirjoittaja Antti
Talvisota syttyi 30.11.1939. Postilakko päättyi, yhteiskuntasopimusnäytelmä jatkuu, niinkuin huoltotoimintakin.
LS 4, OH-669 koneellamme on lennetty 200 tunnin vuosivauhtia ja nyt siis 6000 tuntia yhteensä tähän mennessä. Mahtaakohan olla Suomen rekisterissä oleva eniten lentänyt yksilö? Meneillään oleva 6000 tunnin huolto on varsin kattava koneen rakenteiden tutkimusoperaatio.
Ollaanko taas lyömässä päätä karjalan mäntyyn, vai vieläkö tästä on mahdollisuus uuteen aamuunkoittoon?
Kuvissa "Kimmon korjaama LS4 kabiinin halkeama", "LS4 siivet maalaamossa"

Re: Huoltokausi 2015-2016

Lähetetty: Ma Joulu 07, 2015 9:42 pm
Kirjoittaja Antti
Itsenäisyyspäivän viikonloppuna huolsimme lähinnä itseämme.
Lumi puuttui.
Pete täytti vuosia. Suomi oli Peten syntyessä nuorempi kuin hän nyt on.
Huoltojakin kyllä teimme. Kimmo sai LS4 kabiinin korjauksen valmiiksi ja minä sain siivenkärjet maalattua.