HUOLTOKAUSI 2009-2010

Purjekoneiden huoltoon liittyviä asioita ja tiedotteita
Peltsi
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 8:32 pm
Paikkakunta: Kouvola

Re: HUOLTOKAUSI 2009-2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Peltsi »

Morjes!

Katoin materiaalit valmiiksi ja suunnittelin kannaketta viime viikonloppuna, mutta aika menikin sitte jyrsinkoneen vaihteistoa purkaessa. Ens lauantaina teen kannuksen valmiiks ni saadaa höyry nippuun.

T: Peltola

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: HUOLTOKAUSI 2009-2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moro!

Juniorille OH-701 on tilattu katsastus huhtikuulle 2010.

Jorma ja Pekka huoltavat kovalla kiireellä Junioria ja koettavat saada pyöräjarrun toimimaan. Antti huoltaa omaa konettaan eli AT:a. Itse aloitin JK:n eli E-kutosen huollon. Opiston Puhku odottelee paikkamaalausten kuivumista. Lentojarruissa on remontti menossa, hommaa vetää Asko Paakkinen.

Aloittamatta on vielä K-8 ka K-7. Seiskasta on jo korkeusperäsin huollettu, mutta muuten seiskalle ei ole tehty mitään.
Terv. Kimmo

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Re: HUOLTOKAUSI 2009-2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Tervehdys!

Jyrki Viitasaari täytti 4.4.2010 50 vuotta! Onnittelut Jyskylle kaikilta meiltä.

Pääsiäisenä koneita huollettiin urakalla. Huollettua saatiin Ka-6E OH-356 ja Ka-7 OH-296. Seiskassa on pari paikkamaalauskohtaa. Ohjaussauvat ja jarrun työntötanko kaipaisi pientä paikkamaalausta. Enää on aloittamatta Ka-8b OH-255. Kasissa ei pitäisi olla isoja remontteja.

Näin se huoltokausi etenee kohti loppuaan juuri sopivasti jyräyskauden alkuun mennessä. Kentällä näkyi maanantaina tummia laikkuja keskialueella, joten jos lämpimät säät edelleen jatkuvat, jyräämään pääsee kahden tai kolmen viikon sisällä. Ilmeisesti lentokauden aloitus ajoittuu vapun seutuville.
Terv. Kimmo

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HUOLTOKAUSI 2009-2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Tervehdys huoltohallista!

Johtokunnan kokous sotki jälleen kerran muuten ahkeraa huoltotoimintaa. :)

Antti ja Jarmo kiillottivat 801:n siivet vielä kertaalleen.

K-8:n perärunko on huollettu ja Kimmo paikkamaalaili ohjaamoa Tihulan värikartalta sekoitetulla maalilla. Myös painopistekytkin on huollettu Pekan toimesta. Eturungon ts. ohjaamon kylkien maalinlohkeamiin ajateltiin kokeiltavan sinisestä tarrasta tehtyjä paikkoja. Jussi aikoi hankkia sopivaa tarraa ja niiden muotoja sopii tulla suunnittelemaan vaikka kevättalkoisiin tulevana viikonloppuna. Seuraa tarkempaa ilmoittelua weppisivuilla/tapahtumakalenterista.

Antti ja Jussi aloittivat saunan pukuhuoneen keväthuollon. Tarkoituksena on ehostaa seiniä ja uusia lattiamattoa tavalla, joka estää lauhdeveden pääsyn rakenteisiin.

Ja pullaa syötiin tietysti taas koko viikonloppu.

-Pasi

Edit: Painopistekytkimen huolto lisätty

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HUOLTOKAUSI 2009-2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Terveisiä huoltohallista!

Viikonloppuna jatkettiin vielä hieman keskeneräistä kasin huoltoa. Kone on nyt tekniikaltaan huollettu mutta yhteistuumin eturungon kylkiin kaavailtu teippaus on vielä vähän kesken. Toinen kylki on teipattu ja ohessa on kuva lopputuloksesta. Tarkoitus on tehdä teippaus perjantaina loppuu ja vahata kone viimeistään lauantaina. Sitten vaan kaikki kisamaan kasikolmiota tai muuten vaan lötöstelemään! Lauantaiksi on luvattu hyvää huoltosäätä mutta sunnuntaina keli on kehnompi ja saattaa jopa pakottaa lentämään. Ei kyllä yhtään huvittaisi.

Viikonloppuna huoltohallissa kävi muutenkin melkoinen vilske, kun kimppakoneita huollettiin urakalla. Kimmo T, Kimmo P ja Santtu ähelsivät LS6:n mylarien, TOST:n valkoisen laminaariteipin kanssa ja Roni huolsi Kimmon kanssa Twiniä.

Antti, Jarmo ja Jouni vaihtoivat vintturiin uudet langat mutta valitettavasti uudet siimapyörät ja laakerit eivät olleet yhteensopivia ja vintturi jouduttiin "maadoittamaan" alkuviikkoon asti. Sittemmin siimapyörätkin on vaihdettu ja vintturi on käyttökunnossa.

Tulevana viikonloppuna Kimmo aikoi aloitella L8:n huoltoa ja saattaisi arvostaa apua.

Viime viikkoisesta Juniorin katsastuksen tulosta ei ole taidettu huomata tiedottaa muillekin: Tulos oli 4 kpl A = tehtävä ennen seuraavaa lentoa huomautusta. 3 kpl paperitöitä ja 1 kpl 3000 tunnin tekemätöntä huoltoa. Paperityöt on hoidettu ja seuraavaksi on vuorossa 3000 tunnin huolto/erityistarkastus/käyttöiän jatkamistarkastus. Tarkastusta junailee tällä hetkellä allekirjoittanut Askon suosiollisella avustuksella. Tarkastuksen yhteydessä joudutaan vaihtamaan vyöt, jotka on tilattu mutta joilla on valitettavasti toimitusaikaa. Lisäksi, koska tarkastustyö painottuu viikonloppuihin, niin en uskalla luvata, että Junnu on lentokelpoinen vielä ensi viikkolla. Pahoittelen tapahtunutta ja mutinat ja kyselyt saapi osoittaa allekirjoittaneelle.

Menkääs lentämään, kun keli ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on hyvä. Ensimmäiset kumpupilvet poksahtelevat taivaalla. Tulkaahan viikonloppuna muutenkin käymään!

-Pasi
Liitteet
IMAG0061.jpg
Viimeksi muokannut Pasi Haanpää, Pe Touko 07, 2010 7:42 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pena
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 9:47 pm

Re: HUOLTOKAUSI 2009-2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Pena »

Moi,

Kasi on huollettu, puunattu ja täydessä kisavireessä.

HUOM! Pasin aloitteesta laitoin kaikkiin yksipaikkaisiin puukoneisiin sesonkiteippaukset: siivissä ja rungoissa on kiinteäksi tarkoitetut valkoiset teipit, joita ei tarvitse eikä pidäkään lentokauden aikana poistaa. Varsinaisessa saumojen teippauksessa - edellä mainittujen teippausten päällä siis - olen käyttänyt kapeaa harmaata teippiä, joka erottuu hyvin sesonkiteippauksesta. Kasin siipien alapuolella on kuitenkin niin leveät raot, että ne vaativat leveämmän saumausteipin, jota ei sattunut olemaan kuin valkoisena. Tarkkana siis teippien repimisen kanssa koneita purkaessa, tapahtui se sitten pellossa tai missä tahansa muualla.

Tämän teippaustyylin tarkoituksena on vähentää tai toivottavasti jopa poistaa maalinlähtöongelma teippauksien kohdalta, ja näin vähentää vuosittaista paikkamaalauksen tarvetta. Jos teippauksia pitää poistaa vuosihuollon yhteydessä, ne lähtevät nätisti kun niitä vähän lämmittää.

-Pena

Avatar
Pasi Haanpää
Viestit: 211
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2007 7:40 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: HUOLTOKAUSI 2009-2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Moi,

Junnun 3000 tunnin huolto etenee hiljalleen. Siiven ovat pääosin tarkasteltu ja mittailtu. Helatorstaista eteenpäin jatketaan rungon kimpussa välyksiä mitaten ja rakenteita tarkastaen.

Tänään Hanskilta tuli väliaikatieto, että vöiden toimitus Suomeen on oletettavasti viikolla 20.

Allekirjoittanut pääsi vihdoin sunnuntaina lentämään kausitarkkarin ja yhden mäenlaskun muodossa. Kentän päällä olisi ollut heikkoa keliäkin mutta minä en sitä ainakaan osannut käyttää.

-Pasi

Vastaa Viestiin