Pelastusvarjojen tarkastukset tulevaisuudessa.

Purjekoneiden huoltoon liittyviä asioita ja tiedotteita
Avatar
asko
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 12:03 pm
Paikkakunta: Kouvola

Pelastusvarjojen tarkastukset tulevaisuudessa.

Lukematon viesti Kirjoittaja asko »

Kyselin Parasalen Simo Sainiolta, miksi uuden Puchaczin mukana tulleen uudenkarhean pelastusvarjon tarkastusjakso oli niin lyhyt. Tässä käyty keskustelu:

K: "Konekaupan mukana kerhollemme tuli Thinback T104 (#41532, valm. 6/07). Varjokirjan mukaan seuraava tarkastus on jo 17.1.2009. Onko tosiaan uudehko pelastusvarjo tarkastettava näin tiuhaan tahtiin?"

V: "EASA varjoissa tarkastusjakso menee EASAN sääntöjen mukaan valmistajan ohjeen mukaan. Valmistajan ohjekirja sanoo, että tarkastus tehdään joka pakkauksen yhteydessä. Eri maat noudattavat määräystä tavallaan, mutta kaikkien pitäisi noudattaa EASA määräyksiä."

K: "Eli ymmärsinkö oikein, EASA:n varjo on lähetettävä vuosittain esim.
Parasaleen tarkastettavaksi/pakattavaksi? National 425 käy aluksi tarkastuksessa 3 vuoden välein, välivuosina ainoastaan tuuletetaan ja pakataan. Onko tosiaan näin?"

V: "Kyllä näin on tällä hetkellä. Ei EASA varjoja kuten Natikka ja muut ei EASA maassa valmistetut varjot huolletaan ainakin toistaiseksi kansallisten määräysten mukaan. Myös ne EASA maassa valmistetut varjot jotka on valmistettu enne EASA:n perustamista 28.9.2003 kohdellaan ei ikään kuin ei EASA varjona joiden huoltojaksot menee kansallisten määräysten mukaan.

Siirtymäajan piti loppua 28.9.2008 johon mennessä Ilmailuhallinnon piti saada homma selväksi miten jatkossa pelastusvarjojen huolto hoituu, mutta riittäviä ohjeita ilmeisesti EASALTA tullut joten nyt on saatu vuosi jatkoaikaa.

Pelastusvarjot ovat EASAN luokittelun mukaan lentokoneen osia, joten niitä koskee samat määräykset kuin lentokoneen huoltojakin. Eli jatkossa tulee ilmeisesti pelastusvarjoin pakkaaja ja laskuvarjotarkastaja nimikkeet poistumaan pelastusvarjopuolelta. Tilalle tulee ilmeisesti Pelastusvarjomekaanikko 1 ja 2 ja lisäksi F-korjaamo. Alustavien tietojen mukaan koulutukset menee uusiksi ja mahdollisesti jo mekaanikkotaso 1 saa tehdä tarkastukset. Jos homma menne oikein hankalaksi, niin me eikä kukaan muukaan hae suomeen F-korjaamolupia jolloin jatkossa isommat pelastusvarjokorjaukset on lähetettävä ulkomaille.
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta."

JS
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 8:42 am

Lukematon viesti Kirjoittaja JS »

Ilmeisesti euroopasta halutaan siviili-ilmailu lopettaa kokonaan... :(

Avatar
Kimmo
Viestit: 483
Liittynyt: La Joulu 30, 2006 4:04 pm
Paikkakunta: Knackkorvby

Lukematon viesti Kirjoittaja Kimmo »

Moro!

Lukekaapa uudesta Ilmailusta juttu Kymin lentokesästä. Siinä otetaan pirteästi kantaa uuteen Part-M huoltohässäkkään. Näyttääpi byrokratia kasvavan joka tietää lisää rahanmenoa. Esimerkiksi LS-4:lle huolto-ohjeen hinta oli muistaakseni symboliset 695 euroa.

Meillä on vajaa vuosi aikaa saada byrokratia kuntoon ja tehdä isommat remontit.
Terv. Kimmo

Vastaa Viestiin